چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
فرهنگ نگاه در یک نگاه
چشم مهم ترین و کارآمدترین عضو بدن در جهت دیدن همه ی اشیاء و محیط طبیعی و اجتماعی است و بی گمان از دیگر جوارح بدن کاربردی بیشتر را برای بشر به منصه ی ظهور می گذارد و جمله ی شنیدن کی بود مانند دیدن نیز مصداق بارزی برای این مقوله است . آری با دیدن است که همه چیز از آن حالت نامحسوس و غیب به حالت محسوس و شهود می رسد . لذا این که می گویم فرهنگ نگاه بدین سان است که هر آنچه که نگاه می کنیم در واقع با این نگاه یکسری مفاهیم و مصادیق به ذهن ما خطور و انتقال می یابد که شاید گفت این مفاهیم ومصادیق دارای وجه اشتراکاتی با ما و البته با فرهنگ ما دارند .
این مفاهیم و مصادیق که در یک شی ء و یا در محیط طبیعی و اجتماعی دستگیر ما می شود ، طبعاً می تواند به اشکال مختلف و متنوعی ظاهر شوند .
یعنی می تواند زیبا جلوه نماید و یا زشت باشد . می تواند آموزنده باشد و یا گمراه کننده . می تواند شادآور باشد و یا غم انگیز . می تواند فرهنگ امید را خلق کند و یا فرهنگ ناامیدی و یأس . می تواند شخصیت ساز باشد و یا تخریب کننده . می تواند در ما فرهنگ جمع محوری را ایجاد کند و یا فرهنگ خود محوری . می تواند ما را از فرهنگی بنام دیگر سازی بهره مند سازد و یا می تواند فرهنگ خودسازی را در ما بوجود آورد . بنابراین هر نگاهی که توسط موجودی متفکر و آگاه بنام انسان صورت می پذیرد ، بالطبع دارای پیامدهای مختلف و متنوعی است که به برخی از آنها اشاره شد .
اما آنچه که در این مبحث بسیار اساسی و منتج می باشد ، شاید گفت همان مقوله ی نگاه و محاسن و احیاناً معایب آن باشد که البته پیامدهای ویژه خود را نیز همیشه به همراه دارد . تردیدی نیست که فرهنگ نگاه تنها یک قول و فعل نیست که می تواند یک متد و استراتژی و یک آزادی فکر و اجتماعی و البته اعتقادی و معنوی نیز باشد و یا می تواند یک روند فزاینده در جهت شکل گیری ساختار و محتوای شخصیت و معیارهای انسانی به شمار آید . به تعبیری فرهنگ نگاه چند گونه اندیش و چند گونه محور نیز می تواند باشد . چه اینکه هر نگاهی به همراه خود یک پیام اجتماعی و یا ... را نیز به عهده دارد .
علاوه بر این یک نوع فرهنگ تاثیر و تاثر نیز در بین نگاه کننده ( فاعل ) و نگاه شونده ( مفعول ) نیز شکل می گیرد . می گوئیم فرهنگ تاثیر و تاثر که بسیار مهم است . چرا که هدف از بیان این مهم بدین خاطر می باشد که یک نوع تعامل سازنده و سازگار در بین نگاه کننده و نگاه شونده برقرار می شود و البته این نوع تعامل نیز در رشد و تعالی قالب شخصیتی افراد نیز موثر می افتد . با این تفاصیل این مهم در چند نگاه نیز محل وارسی است . نگاه نخست از دیدگاه شعرا و ادبا است . تأمل و تعمق یک شاعر با چشم دل در یک شی ء و در کل موالید چهارگانه با دیگر افراد متفاوت است . چرا که فرهنگ نگاه شاعر از زبانی برخوردار است که این زبان ارتباط عمیق و تنگاتنگی را با زبان دیگر موجودات برقرار می سازد . به طوری که فرهنگ یک شی ء را به مانند ماه و یا خورشید و یا درخت و ... را به خوبی به اجتماع انتقال می دهد . دوم این که این نگاه می تواند از طریق یک نویسنده و یا نقاش ماهر صورت پذیرد . به نحوی که نویسنده با مهارت خاص خود در صدد است تا که با تعادل فکر و تعالی اندیشه و فرهنگ زبان طبیعت و در مجموع جامعه را تصویر کند . که این نوع فرهنگ نگاه نیز در جهت سالم آوری و سالم سازی است .
نکته ی دیگر نقاش است به تعبیری ساده زبان نقاش نه فقط در جهت تصویر کردن یک شی ء و یا اشیاست که در صدد ترویج و تداوم و بقای ماهیت و ذات مفید و موثر و آموزنده آن اشیاست . بنابراین این نوع فرهنگ نگاه نیز به دنبال ایجاد فرهنگ واقعیات می باشد و نه فرهنگ توهمات . دیگر فرهنگ نگاه فرهنگی است که از روی میل و شهوت صورت می گیرد . این نوع فرهنگ نگاه نیز هر چند بسیار مهم و حساس به نظر می آید ولی در این زمینه نیز قلم فرسایی فراوان شده است . چه این که در کتاب مسئله حجاب به قلم استاد شهید مرتضی مطهری در زوایایی مختلف و متنوع این مهم تصویر شده است . ولی از نگاه نگارنده ی این مقوله در این نوع فرهنگ نگاه فرد تنها به دنبال ارضای جنسی نیست که ارضای روحی مهم تر به نظر می رسد . کما اینکه هر کدام از این دو نیز ( ارضای جنسی و ارضای روحی ) به نوبه ی خود دارای زیر شاخه ها و یا به بیانی دیگر مشخصه های متفاوتی هستند . به گونه ای که این شاخه ها و یا مشخصه ها در تشکیل ناهنجاریهای اجتماعی و کج روی های فردی و گروهی می کوشند . لذا وقتی می گوییم فرهنگ نگاه از این منظر بسیار پر اهمیت است . ولی در همه شرایط نیز یک فرهنگ سالم و مفید به نظر نمی رسد . نگارنده به عنوان یک روزنامه نگار وکسی که سالها در میان جامعه این نوع فرهنگ را بررسی نموده ام ، شاید گفت معایب آن همیشه بر محاسن آن سایه افکنده و یا به بیانی سیطره کامل داشته است . در این نوع فرهنگ نگاه نگاه کننده و نگاه شونده از دو فاکتور تمتع می جویند .
یکی اینکه فرد تثبیت شخصیت شده و ابعاد شخصیتی و انسانی خود را پیدا کرده ولی با افکار فریبنده و حیله گری که این نوع فرهنگ نگاه دارد فرد را به انحطاط فکری و شخصیتی و به اصطلاح در مرداب مخوف شهوت و شهوت رانی می اندازد که در اینجا تنها راه مبارزه همان عدم ارتباط و تعامل با جامعه ی مسموم و دارای این نوع پتانسیل های منفی است . دیگر اینکه فرد در دوران آزمایش به سر می برد و این دوران نیز از عدم پختگی لازم برخوردار می باشد . دوران آزمایش چون زمینه های لازم را برای آلوده شدن فرد به دایره این نوع نگاه دارد ، بنابراین مهم ترین عامل در جهت مقابله با این مهم اجتناب وبهره گیری ازمحسناتی است که دقیقاً نقطه ی مقابل این نوع فرهنگ نگاه می باشند و دیگر ایجاد یک نوع مبارزه فکری و تربیتی در قالب شخصیت خویش است که این مهم نیز از طریق همان فرهنگ نگاه ولی از نوع سالمش بدست می آید .
البته نکته ی سومی هم می توان وجود داشته باشد و آن دوران گذار است . شاید گفت حساسیت دوران گذار از دوران آزمایش و تثبیت بیشتر باشد . چه این که فرد از نوعی فرهنگ دغدغه و به بیانی ساده دانم و ندانم بهره می جوید که هر لحظه امکان انحراف نیز دور از انتظار نیست .
مضاف بر این موارد که ذکر آن رفت . مهمترین فرهنگ نگاه که کاربردی اجتماعی و انسان محورانه دارد ، می تواند یک معیار سنجش در جهت شناخت شخصیت فکری افراد باشد . بدین سان که می توان با یک تحقیق و پژوهش در کنار یک شی ء نوع شخصیت فکری افراد را بدست آورد . مثلاً می توان یک شی ء را بنام سنگ و یا مثلاً درخت و یا کوه به عنوان موضوع انتخاب نمود و نظر ۲۰۰ نفر را بدون آگاه شدن از میزان شخصیت فکری آنها این مهم را کنکاش نمود . مسلماً فرهنگ نگاه افراد به این اشیاء متفاوت خواهد بود . چون میزان سنجش براساس همان نوع نگاه صورت می پذیرد . برای روشن تر کردن موضوع سنگ را مثال می زنیم : که قطعاً نگاه یک شاعر با نگاه یک پزشک نسبت به سنگ فرق می کند و یا نگاه یک فرد معمولی نسبت به یک فرد تحصیلکرده نیز به همین منوال . چون شاعر برای سنگ روح و زبان و چشم را تعریف می کند .
یعنی فرهنگ جان دهی به شی ء را در نظر دارد . ولی یک پزشک و یا مهندس شیمی و یا فیزیک در قالب شخصیت فکری خود این شی ء را تعریف می کند و یا یک فرد معمولی شاید سنگ را یک موجود بی جان و به تعبیری سنگ دل بداند . اما یک فرد تحصیلکرده نگاهش به این شی ء طبعاً نگاهی متناسب با نوع شخصیت فکری خویش است .
بنابراین همانطور که در متن مقاله اشاره شد ، سلایق افراد نسبت به اشیاء و یا موجودات در یک قالب نمی گنجد ، همچنانکه عکس این قضیه نیز صادق است . یعنی اشیاء و موجودات نیز در تعیین نیازهای اجتماعی و فرهنگی افراد به نوبه خود مدخل و تاثیر گذارند . مثلا زیبایی گل و یا راست قامتی درخت سرو نه فقط در رفتار اجتماعی افراد که در تسکین روح و روان افراد نیز موثر است . و یا بلند پروازی عقاب و تیز هوشی آن که این دو ویژگی بارز نیز در خیلی از موارد با رفتارهای ما همگن و عجین هستند ، نکته دیگر ویژگی ای بنام با هوش بودن کبوتر بوده که آن نیز در رفتار و منش ما بی تاثیر نیست . بنابراین طبیعی و معقول است که بگوئیم موالید سه گانه هر کدام به نوبه ی خود در شکل گیری رفتارها و خصایص بارز ، تاثیر خاص خود را می گذارند . ولی در یک نگاه کلی می توان گفت که مهمترین و کاربردترین تفکر و شعور از آن انسان است . چه این که موجودی فراشعور و موثر در جهت شکل گیری فرهنگ و رفتار های محیط طبیعی و اجتماعی است .
حسن کلام این که فرهنگ نگاه بی تردید عاملی فرارونده و مترقی و به عنوان مقوله ای اجتماعی و سودمند است . به بیانی این نوع فرهنگ نه تنها در طبیعت انسان که در دیگر موجودات نیز تعریف شده است . چه این که اگر قرار بود که ما چیزی را نگاه نکنیم ، قطعاً خداوند چشمان ما را نمی آفرید . اما آنچه که از این ها مهم تر است شاید گفت همان مقوله ی پیچیدگی انسان باشد که زبان منطق را نمی فهمد . چرا که زبانش گویاتر از هر منطقی بوده و دیگر آفریده ای است که می آفریند . بنابراین در جهت هر ایجاد نیز فرهنگ نگاه موثر و کارگشاست . ولی نوع استفاده و چگونه استفاده کردن از آن که با کفه ی ترازوی معیار انسانی بشر همخوانی داشته باشد ، مهمتر از هر چیز دیگر است . لذا نگاه باشد ولی در جهت پیدایی خویش و نه گم کردن خویش . نگاه باشد اما در جهت تعالی هدف و آرزوهای متعالی و هدفمند و نه تقلیل آمال و افکار سودمند اجتماعی . نگاه باشد لیکن در جهت خودباوری خود خویش نه دیگر باوری به هر طروقی که باشد . نگاه باشد ولی در جهت تثبیت فرهنگ و تمرین خویش و نه از دست دادن این دو .
عابدین پاپی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست