چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
ماهیت مجاهدت و ریاضت
پرسش:
مجاهدت و ریاضت نفس به چه میزان در عرصه خودسازی، تربیت و تهذیب نفس انسان به ویژه در مقطع سنی جوانان ضرورت دارد؟
پاسخ:
مجاهدت و ریاضت نفس در اسلام، نه به معنای محرومیت از نعمت های الهی و سرکوب تمایلات مشروع مادی است، آن گونه که در پاره ای مسلک های افراطی ترویج شده است. بلکه به معنای محدود ساختن و مهار کردن و به کار گرفتن این استعدادها در جهت مقاصد حیات و رشد و کمال و علم و عمل می باشد. در واقع محدودیت که یک اصل منطقی در نظام آفرینش است و به طور خودکار و تحت تدبیر و امرالهی جریان دارد، رمز مصونیت یک موجود و از جمله انسان است، به عنوان مثال هرچند انسان با خصلت غریزی به خوردنی ها و آشامیدنی های مطبوع تمایل نامحدود دارد، اما در همین حال ارگانیزم فیزیولوژی بدن، آن را محدود می سازد و آن گاه که نیاز بدن تأمین شد و به مرز طبیعی و اشباع رسید، آب و غذا را پس می زند.
در باب کنترل شهوت و غضب و مسئله تربیت، انتخاب و اختیار انسان در قالب مقررات قانونی و شرعی و تحت نظر مربیان مهار و محدود می شود. پیامبران و انبیای الهی برانگیخته شدند تا کاروان انسانی را در مسیر کمال همراهی کنند و محدوده هر یک از قوا را مشخص نمایند تا انسان در پرتو عقل و شرع، شهوت و غضب را مهار کند، نه آن که به تعطیل بکشاند.
امام راحل در این زمینه می نویسند: «هیچ یک از انبیاء عظام(ع) جلوی شهوت و غضب و وهم را به کلی نگرفته اند و هیچ داعی الی الله تاکنون نگفته است، باید «شهوت» را به کلی کشت و نائره «غضب» را به کلی خاموش کرد و تدبیر «وهم» را از دست داد، بلکه فرموده اند: باید جلو آنها را گرفت که تحت میزان عقلی و قانون الهی انجام وظیفه کنند، زیرا این قوا هر یک می خواهند کار خود را انجام و به مقصود خویش نائل شوند و اگر چه مستلزم فساد و هرج و مرج هم شود... انبیاء(ع) آمدند، قانون ها آوردند و کتاب های آسمانی بر آنها نازل شد که جلوگیری از اطلاق و زیاده روی طبیعت کنند و نفس انسانی را در تحت قانون عقل و شرع آورند و آن را مرتاض و مؤدب کنند که خارج از میزان عقل و شرع رفتار نکند» (چهل حدیث، ص۱۵)
و نیز ناگفته نماند که اسارت و بردگی انسان در برابر امیال نفسانی نه تنها سد راه کمال و مقامات عالیه انسانی و به رکود و خمودگی کشیده شدن توان نامحدود معنوی اوست و سعادت ابدی آدمی را به مخاطره می افکند، بلکه در همین جهان مادی و زندگی دنیوی نیز موجب فساد و ویرانی و هرج و مرج اخلاقی خواهدبود، و ادامه حیات اجتماعی را در فضایی از عواطف انسانی و تعهدات اخلاقی ناممکن می سازد. به همین دلیل است که هیچ یک از جوامع، آزادی انسان را به طور مطلق نپذیرفته و آن را با هرج و مرج ملازم می دانند و هیچ یک از دانشمندان و مربیان بر آن نیستند که انسان را بتوان بی مهار و مطلق العنان رها ساخت و بالاخره همه مکاتب، نوعی محدودیت را الزامی می دانند.
نکته اساسی، تعیین مرزهای محدودیت و آزادی است که به دلایلی که در جای خود مبرهن است، جز در سایه شرع نمی توان به طریق مطمئنی در این مطلب دست یافت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست