دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مبانی رفتار سیاسی بزرگان شیعه در آغاز استیلای مغولان

● چكیده: رفتار سیاسی بزرگان و اندیشمندان نیز میتواند در شمار منابع اندیشه سیاسی قرار گیرد، مشروط بر آنكه با ژرفكاویهای تاریخی همراه باشد. در نیمه دوم قرن هفتم هجری و در پی هجوم بیامان مغولان، تحولی مهم در جهان اسلام واقع شد. با سقوط بغداد بساط خلافت دیر پای عباسیان برچیده شد، و تیرهای از مغولان-ایلخانان- در ایران و عراق حكومتیافتند. در این دوره و حتی پیش از اسلام آوردن حاكمان مغولی، دانشمندان پر آوازه شیعه مانند ابن علقمی، خواجه نصیرطوسی، سید بن طاووس، ابن میثم بحرانی و علامه حلی همدلیها و همكاریهایی با آنان از خود نشان دادند. كاوشی در منابع تاریخی آن روزگاران، ما را به این باور میكشاند كه عوامل ذیل در این رویكرد ویژه مؤثر بوده است: آمادگی ذهنی علمای شیعه برای سقوط عباسیان و استیلای مغولان، اعتقاد به لزوم تلاش برای تبدیل مدینههای غیرفاضله به مدینه فاضله، اعتقاد به بهتر بودن سلطان عادل كافر از سلطان ظالم مسلمان، اعتقاد به جواز پذیرش ولایت از حاكم جائر برای اقامه حق، و سرانجام بهرهگیری از تسامح مذهبی ایلخانان برای پراكندن تفكر شیعی.
● مقدمه
حمله گسترده مغولان به قلمرو خلافت اسلامی، خاستگاه تحولی شگفت و همه جانبه در جهان اسلام شد. با وجود تحقیقاتی كه تاكنون در این زمینه انجام شده است،
۱) هنوز پرسشها و ابهامهایی فراوان، پژوهشگران را به جستجو و كند و كار فرا میخواند. هجوم ویرانگر مغولان در سال۶۱۶ه ق با حمله چنگیزخان به ایران آغاز شد،
۲) و ۴۰ سال بعد در سال۶۵۶ ق با فتح بغداد به دست هلاگو، نواده چنگیز،
۳) تقریبا از تب وتاب افتاد.
۴) با كشته شدن خلیفه و بر چیده شدن بساط خلافت از قسمتبزرگی از جهان اسلام، مسلمانان كه واهمه درهم پیچیده شدن جهان بدون خلیفه را داشتند،
۵) زندگی در سایه اقتدار خان مشرك مغول را آغاز كردند. با سیطره مغولان - كه به تسامح دینی نیز شناخته میشوند
۶) شیعیان فرصتی یافتند تا با نزدیك شدن به مركز قدرت سیاسی و بهره جستن از آن، به صورتی چشمگیر اندیشههای كلامی و فقهی خود را بپراكنند و گامهایی مهم به سوی تفوق علمی و سیاسی بر ایران و عراق بردارند.
بدون تردید سیطره بلامنازع صفویه و گسترش دیر پا و عمیق تشیع در سراسر ایران، از سراتفاق چهره نبست، بلكه زمینههای فكری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن در مقطع تاریخی پیش از قرن دهم هجری، از جمله در عصر سیطره مغولان، فراهم آمده بود. این تلاش ثمربخش شیعیان كه تدبیر و هدایت آن در دست دانشمندان پرآوازه آن روزگاران بود، از زوایای مختلف شایسته تامل و ژرفكاوی است. این مقاله، تلاشی برای پاسخ به یكی از پرسشهای مربوط به این موضوع است. مقطع تاریخی این بررسی، نیمه دوم قرن هفتم هجری و سالهای نزدیك به سقوط بغداد و روی كار آمدن ایلخانان است. در خلال مقاله، تلاش شده استبه این پرسش پاسخ داده شود كه روی آوردن دانشمندان شیعه به دستگاههای حكومتی و همكاری تقریبا گستردهشان با حاكمان، چه توجیهی داشته، و مبانی این رفتار سیاسی چه بوده است؟
برای پاسخ به این پرسشها، نخست این موضوع بررسی میشود كه اصولا جایگاه رفتار سیاسی در منابع اندیشه سیاسی چیست؟
● رفتار سیاسی، یكی از منابع اندیشه سیاسی
مفاهیم مربوط به اندیشه سیاسی شیعیان را نمیتوان تحت همین عنوان، در متون تاریخی گذشته یافت، زیرا این عنوان و دیگر عنوانها مربوط به روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مانند آن، در دهههای اخیر و در پی گسترش روابط علمی و فرهنگی با غرب به جوامع شرقی و اسلامی راه یافته است. (۷) با این حال، مسلم است كه مفاهیم و مضامین مربوط به آن را به فراوانی- هر چند به طور پراكنده - در متون مختلف اسلامی و شیعی میتوان یافت.
قرآن و سنت، نخستین و مهمترین منبع اندیشه سیاسی نزد مسلمانان است. در آیات زیادی از قرآن ، از مسائل سیاسی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم سخن به میان آمده است (۸) و در سخنان پیامبر(ص) (۹) و ائمه اطهار(ع) (منتظری، ۱۴۰۸ ق،ج ۱،صص۸۹-۱۶۰) نیز آموزههایی فراوان در این زمینه به چشم میخورد. تقسیم بندیهای مختلفی برای منابع مربوط به اندیشه سیاسی اسلامی و شیعی، در آثار نویسندگان معاصر مطرح شده است. (۱۰) به نظر میرسد غیر از متون اصلی دینی(قرآن و حدیث)، دیگر منابع را بتوان اینگونه دسته بندی كرد:
۱) متون كلامی
مباحث اندیشه سیاسی در منابع كلامی شیعی، بیشتر در دو بحث: نبوت و امامت آمده است; زیرا رهبری جامعه و امتبر عهده نبی و پس از او بر عهده امام است، و سخن گفتن در باره ویژگیها و وظایف نبی و امام به عنوان یك رهبر سیاسی و معیار مشروعیتیك حاكم اسلامی، در حقیقتسخن گفتن در باره محوریترین مسئله علم سیاست و اندیشه سیاسی است. امامت فصل ممیز شیعه از دیگر فرق اسلامی است. با وجود بحثهایی بر سر فقهی بودن یا كلامی بودن آن، (۱۱) حجم كتابها ،مقالهها و رسالههای كلامی شیعیان در این زمینه فراوان است.الباب الحادی عشر، (۱۲) كشفالمراد فی شرح تجرید الاعتقاد (۱۳) و منهاج الكرامهٔ فی الامامهٔ، (۱۴) تالیف علامه حلی (۷۲۶ق) از مهمترین متون كلامی در مقطع تاریخی این مقاله هستند.
۲) متون فقهی
مسئله حكومت و حاكم اسلامی- كه از محوریترین مسائل اندیشه سیاسی است - در شماری قابل توجه از مباحث فقهی مورد عنایت قرار گرفته است. طرح این مسئله در متون فقهی، در مواردی است كه اجرای یك حكم اسلامی منوط به حضور حاكم است. عموم فقیهان اهل سنت هیچ قید و شرطی برای حاكم قایل نیستند و ضمن لازم دانستن اطاعت از حاكم جامعه - كه هر كسی میتواند باشد- اجرای احكام فقهی را نیز از اختیارات و وظایف او میدانند. (۱۵) اما فقیهان شیعه یكی از مهمترین شرایط حاكم را عدالت میدانند، واز جمله مقومات عدالت را تشیع میشمرند.
البته، برداشت فقیهان شیعه از حاكم عادل - به عنوان شرط اجرای برخی احكام - یكسان نیست. گروهی از آنان، مصداق آن را فقط امامان معصوم (:) میدانند. شماری دیگر، مصداق آن را علاوه بر امام معصوم، نایبان خاص و عام او (فقیهان واجد شرایط) بر میشمرند. گروه اول اجرای احكامی را كه شرط آن حضور حاكم عادل است، در عصر غیبت جز به هنگام اضطرار یا مصلحت جایز نشمردهاند. اما گروه دوم با شرایطی، قایل به لزوم اجرای این احكام شدهاند. بر این اساس، نگرش فقیهان در باره نقش حاكم عادل در اجرای احكام و مسائل مربوط به آن، یك اندیشه سیاسی است. در نتیجه، متون فقهی نیز جایگاهی مهم در منابع اندیشه سیاسی مییابد. مهمترین مباحث فقهی كه میتوان این موضوع را در آن جستجو كرد، عبارت است از: اقامه نماز جمعه، گردآوری زكات، دریافتخمس، جهاد، امر به معروف و نهی از منكر، قضاء، افتاء، مسئولیتپذیری در صورت در خواستحاكم، اجرای حد،وصیت و ارث.
كتاب شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، نوشته محقق حلی (۶۷۶ ق)، و آثار فقهی علامه حلی، از مهمترین نمونههای متون فقهی نگاشته شده در دوره تاریخی مورد بررسی این مقاله است.
۳) اندرزنامهها و آیین نامههای حكومتی
بخشی از اندیشههای سیاسی مسلمانان، در اندرزنامهها، آییننامهها و سیاستنامهها منعكس است. این كتابها بیشتر از پند نامهها، وصیتها و سخنان حكیمان و آداب درباری ایران پیش از اسلام تاثیر پذیرفته، و گاه با آیات قرآنی، احادیث و سخنان بزرگان علم و سیاست اسلامی همراه و مزین شده است. (۱۶)
فصل نخست از كتاب الفخری فی الآداب السلطانیهٔ، نوشته صفیالدین محمدبن طقطقی (۷۰۹ق)، نمونهای از این متون در نیمه دوم قرن هفتم هجری است. (۱۷)
۴) متون حكمت عملی و اخلاقی
مسلمانان تقسیم بندی ارسطویی حكمتبه حكمت نظری و حكمت عملی، و سپس تقسیم حكمت عملی به اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن را پذیرفته، و بخشی از اندیشههای سیاسی خود را در كتابهای حكمت عملی نگاشتهاند. مباحثحكمت عملی كه به گفته خواجه نصیرالدین طوسی: «به موافقت و مخالفت مذهبی و نحلتی تعلق ندارد» (طوسی، ۱۳۶۰، ص ۳۵)، (۱۸) معمولا بدون استناد به آیات و روایات، مسائل اصلی حكومت و قدرت سیاسی را بررسی میكند. كتاب اخلاق ناصری نمونه بسیار مهم این دسته از منابع در نیمه دوم قرن هفتم هجری، نوشته دانشمند پر آوازه شیعی خواجه نصیرالدین طوسی، است. البته، خواجه این كتاب را پیش از سقوط بغداد و در ایام حضور خود در قلعه اسماعیلیه و به پیشنهاد و به نام ناصرالدین عبدالرحیم بن ابی منصور نوشت. ولی پس از سقوط بغداد، تغییراتی در خطبه كتاب داد و آن را از نو مطرح كرد( طوسی، ۱۳۶۰، ص ۳۵). خواجه در مقاله سوم این كتاب و طی هشت فصل هم از مباحث نظری علم سیاستسخن گفته، و هم رهنمودها و دستورالعملهایی را برای حسن سلوك پادشاهان بر شمرده است. (۱۹)
۵) متون تاریخی
كتابهای تاریخی افزون بر اطلاعات مربوط به روش عملی حاكمان در اداره سرزمینهای اسلامی، گاه در بردارنده اظهار نظرها و تحلیلهایی درباره شاخههای مختلف دانش و اندیشه سیاسیاند. كتاب تجزیهٔ الامصار و تزجیهٔالاعصار،معروف به تاریخ وصاف نوشته فضل الله بن عبدالله شیرازی، (۲۰) و كتاب تاریخ اولجایتو، نوشته ابوالقاسم قاشانی (قاشانی، ۱۳۴۸، ص ۴۸)، از نمونههای جالب توجه این دسته از منابع در دوره تاریخی مورد نظر این مقاله است.
۶) رسالهها و كتابهای مستقل درباره فلسفه و اندیشه سیاسی
بخشی دیگر از منابع اندیشه سیاسی در اسلام، رسالههایی است كه بی اینكه به تقسیم بندی حكمتیا حكمت عملی اشاره داشته باشد، مستقلا به بحث و بررسی در باره یك یا چند جنبه از جنبههای مسائل سیاسی پرداخته است. (۲۱) رساله كوتاه و پر نكته ساز و پیرایه شاهان پر مایه، به قلم باباافضل مرقی كاشانی،نمونهای خوب برای این دسته از منابع در نیمه دوم قرن هفتم به شمار میرود.
۷) رفتارهای سیاسی
افزون بر شش دسته منابع مكتوب پیشین، باید از رفتارهای سیاسی نیز به عنوان یكی از منابع مستقل و ارزشمند اندیشه سیاسی اسلامی نام برد. اگر چه گزارش رفتار سیاسی عالمان و حاكمان در منابع تاریخی ذكر شده، ولی طبیعی است كه رفتار سیاسی میتواند به عنوان منبعی مستقل هم مورد توجه قرار گیرد; زیرا بررسی، تحلیلو تعلیل این رفتارها، پژوهشگر را به یافتن مبانی فكری و نظری آن هدایت میكند، كه فراتر از منابع تاریخی است واز ارزندهترین منابع اندیشه سیاسی به شمار میرود. البته، بر تحلیل رفتار سیاسی عالمان دینی فایدهای دیگر نیز مترتب است و آن، سنجش پایبندی عملی آنان به مبانی فكری خود و تطابق اندیشه و سخنانشان با رفتارشان است; كه در جای خود موضوعی مهم است ، ولی در مجالی دیگر باید به آن پرداخته شود.
این مقاله، زوایایی پنهان از اندیشه سیاسی شیعی را در نیمه دوم قرن هفتم هجری بر پایه تبیین و تحلیل رفتار سیاسی دانشمندان برجسته شیعی در این دوره، در معرض داوری اندیشمندان قرار میدهد.اگر رابطه دانشمندان شیعه با حاكمان مغول - حتی پیش از اسلام آوردن آنان - و وزیران و امیرانشان بررسی شود، نمونههایی فراوان از حسن ارتباط و حتی همكاری میان آنان به چشم خواهد خورد. با مطالعه خطبه و مقدمه كتابهای شیعی تالیف شده در این دوره و بیرون آوردن نام ممدوحان، سیاههای بلند از نام وزیران و امیران مغولی یا منصوب از طرف مغولان به دست میآید. ابن میثم بحرانی (۶۷۹ق) در مقدمه شرح نهجالبلاغه خود، علاءالدین عطاملك بن محمد جوینی (۶۸۱ق)، سیاستمدار و حاكم عراق عرب و خوزستان در عهد هلاگو، را ستوده است (ابن میثم، ۱۳۷۸ق، ج۱، صص۲-۳). (۲۲) خواجه نصیرالدین طوسی نیز كتاب اوصاف الاشراف (طوسی، ۱۳۷۰، ص۴) (۲۳) و محقق حلی كتاب المعتبر فی شرح المختصر (محقق حلی ، ۱۳۶۴ش، صص ۲۰- ۲۵) را به محمدبن محمد جوینی، حاكم اصفهان، تقدیم كردند. (۲۴) عمادالدین حسنطبری نیز در دیباچه كتاب مهم خود به نام كامل بهائی (طبری، بیتا، ج۱، ص۱۱) كه در سال ۶۷۵ق نگاشته شد، از محمدبن محمدجوینی و پدرش به بزرگی تمام یاد كرده است (طبری، بی تا، ج ۱، صص ۱۲-۱۳و۱۶).
برای همكاری و حسن ارتباط علمای شیعه با خانها و دربار مغولان، نمونههای زیادی در دست است. صرف نظر از خالتیا عدم دخالتخواجه نصیرالدین طوسی در فتح بغداد، (۲۵) وی همكاری و همفكری گستردهای با هلاگوخان داشت، و همو در روی كار آمدن جانشین هلاگو، اباقاخان، نقشی مهم ایفا كرد. (۲۶)
مؤید الدین ابوطالب محمدبن احمد بن علقمی (۶۵۶ ق)، وزیر شیعی مذهب (۲۷) مستعصمم آخرین خلیفه عباسی، كه در شدت تعصب او در تشیع گفتهاند كه اقامه نماز جمعه را متوقف ساخت تا مدرسهای برای شیعیان بنا نهد و نماز جمعه را در آن به پا دارد(دائرهٔ المعارف بزرگ اسلامی، ج۴، ص۳۲۷)،پس از سقوط بغداد، به حكم هلاگو بر منصب اداره بغداد ابقا شد(طهرانی،۱۳۶۶ش، صص۱۴۹-۱۵۲).
رضیالدین علی بن موسی بن طاووس (۶۶۴ ق) محدث، ادیب و شاعر پر آوازه شیعی با وجود ارتباط خوبی كه با دستگاه خلافت عباسی داشت (۲۸) و پانزده سال هم در بغداد زیست، ولی هیچگاه دعوت خلیفه را برای پذیرش نقابت علویان در عراق نپذیرفت. ولی همو پس از سیطره مغولان بر بغداد، دعوت هلاگو را برای پذیرش نقابت علویان پاسخ مثبت داد و تا پایان عمر هم بر این منصب باقی ماند.
مجدالدین محمد بن عزالدین حسن بن طاووس به حضور هلاگو رفت، و كتاب البشارهٔ را به او هدیه كرد. به همین دلیل، حله، نیل و مشهدین (نجف و كاظمین) از قتل و غارت در امان ماندند، و حكم نقابتسر زمینهای اطراف فرات (البلاد الفراتیه) را- كه از قبل در اختیار داشت - باز یافت(ابن عنبه، بیتا، ص ۲۲۰).
دكتر محسن الویری
كتابنامه
۱. ابنابی الحدید، عزالدین ابوحامد، شرح نهجالبلاغهٔ،۲۰ج، تحقیق: محمدابوالفضل ابراهیم، بیروت: داراحیاء الكتب العربیهٔ (افست القاهره: عیسی البانی الحلبی وشركاهٔ)، ط۲، ۱۳۸۵ ق / ۱۹۶۵م
۲. ابن اثیر، عزالدین ابوالحسن علیبن محمد، الكامل فی التاریخ،۱۳ج، بیروت: دارصادر و داربیروت،۱۳۸۶ق/۱۹۶۶م
۳. ابنطاووس، رضی الدین علی بن موسی، برنامه سعادت (ترجمه وصیت عالم ربانی سیدبن طاووس ۱ به فرزند خود به نام كشف المحجهٔ لثمرهٔ المهجهٔ)،ترجمه: سید محمدباقر شهیدی گلپایگانی، بی جا: المرتضویهٔ، بیتا
۴ همو، فرج المهموم فی تاریخ علماء النجوم، قم: امیر،۱۳۶۳
۵. ابن طقطقی، محمدبن علی بن طباطبا، الفخری فی الآداب السلطانیهٔ و الدول الاسلامیهٔ،[قم]:الشریف الرضی، ط ۱، ۱۴۱۴ق/ ۱۳۷۲
۶. ابن عنبهٔ، جمال الدین احمدبن علیبن الحسین (۷۴۸-۸۲۸ ق)، عمدهٔ الطالب فی انساب آل ابیطالب، اشرف علی مراجعته و مقابلهٔ الاصول: لجنهٔ احیاء التراث، بیروت: دار مكتبهٔ الحیاهٔ،بیتا
۷. همو، الفصول الفخریهٔ، به اهتمام: جلال الدین محدث ارموی، تهران: علمی و فرهنگی،۱۳۶۳
۸. ابن الفوطی البغدادی، ابوالفضل عبدالرزاق، الحوادث الجامعهٔ و التجارب النافعهٔ فی المائهٔالسابعهٔ، مصدر بمقدمتین، الاولی: بقلم العلامهٔ محمد رضاالشبیبی و الثانیهٔ: بقلم الاستاذ مصطفی جواد، وقف علی تصحیحه و التعلیق علیه: الاستاذ مصطفی جواد، بغداد: المكتبهٔ العربیهٔ،۱۳۵۱ق
۹. ابن كثیر، اسماعیل بنعمر، البدایهٔ والنهایهٔ، ۱۴ج،۷مج، دقق اصوله و حققه: احمدابوملحم(ودیگران)، بیروت: دارالكتب العلمیهٔ، ۱۹۸۸م
۱۰. ابن میثم البحرانی، كمالالدین میثم بن علی (۶۷۹ق)، شرح نهجالبلاغهٔ، ۵ج، عنی بتصحیحه: عدهٔ من الافاضل، قوبل بعدهٔ نسخ موثوق بها، طهران: مؤسسهٔ النصر، ۱۳۷۸ق
۱۱. اشپولر، برتولد، تاریخ مغول در ایران، سیاست، حكومت و فرهنگ دوره ایلخانان، ترجمه: محمود میر آفتاب، تهران: شركت انتشارات علمی و فرهنگی، چ۴،۱۳۷۲
۱۲. الماسیه، رسول،«اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی» (پایان نامه)، تهران: دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، استاد راهنما: دكتر علی اصغر حلبی، آبان ۱۳۶۸
۱۳. امین، سیدمحسن، اعیان الشیعهٔ، ۱۰ج، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات،۱۴۰۳ق
۱۴. بیانی، نسرین، دین و دولت در ایران عهد مغول، ج۲، تهران: مركز نشر دانشگاهی، ،۱۳۷۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست