یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
تحول و دگرگونی در سازمان

هستی تحول است و سكون مرگ، تا هنگامی كه متحول میشویم زندگی میكنیم، آن گاه كه از تحول باز میایستیم، لحظه توقف زندگی است و در دنیای كسب و كار نیز آنان كه آرامش خیال را در بستن چشمها بر تحولات دنیای اطراف میجویند، مرگ زودرس را استقبال میكنند.
امروزه از هر كارفرمایی بپرسی بزرگترین دارایی شركت شما چیست؟ پاسخ خواهد داد، كاركنان، اگر از بزرگترین دردسرهم بپرسید؟ پاسخ خواهد داد، كاركنان، لذا هدف عمده هر سازمانی جلب كاركنان، انگیزش كاركنان و نگهداری كاركنان میباشد.
● تحول چیست؟
تحول یعنی فرآیند ذوب شدن اندیشهها، باورها و رفتارهای سنتی و تثبیت ارزشهای نوین و استقرار نظامهای جدید، تحول یعنی منطبق كردن سازمانها با آخرین پدیدههای روز.
● ضرورت تحول در چیست؟
تحول، بالندگی و بهبود سازمانها و بهبود كیفیت زندگی را به همراه دارد.
● تحول چگونه حاصل میشود؟
▪ تحول از طریق زور، اجبار و ارعاب حاصل نمیشود.
▪ تحول از طریق ابلاغ آییننامه، بخشنامه و دستورالعمل اتفاق نمیافتد.
▪ هدف تحول، تحول انسانها میباشد.
▪ تحول به باور و اعتقاد مدیران و مشاركت كاركنان بستگی دارد.
▪ تحول تدریجی، مستمر و دائمی خواهد بود.
▪ تحول را از ذهن، اندیشه و سازمان خود باید شروع كرد.
▪ مهمترین ابزار تحول آموزش است.
▪ تشكیل تیمهای كاری برای تحول سازمانها ضروری است.
دگرگونی نیاز به مسئول و هدایتكننده دارد، نمیتوان تنها ادعا نمود كه پیاده ساختن تحول و دگرگونی وظیفه همگان است و از راهبر و مسئول نهایی آن غافل ماند، لذا اعضای مدیران ارشد، عمدهترین نقش را در فرآیند دگرگونی دارند، و هر جا با چالشی روبرو شدیم، مدیران ارشد را بعنوان پشتیبان در كنار خود احساس كنیم.
به قول آقای لوئیس گرشتنر مدیر عامل (سابق) IBM ، اگر خواهان انقلاب هستید به حركت و گردش و دگرگونی ادامه دهید، زیرا دگرگونی شرط بقاء است.
امروزه ده دلیل شناخته شده كه مخالفت مردم با دگرگونی را بیان میكنند و باید رهبران و مدیران نسبت به آنها هشیار باشند:
▪ ترس از كاهش اعتبار (از دست رفتن جایگاه و آشكار گشتن اشتباههای گذشته)
▪ ازدست رفتن كنترل (انتقال قدرت و اختیار تصمیمگیری به كسانی دیگر)
▪ احساس ناآگاهی از آنچه رخ خواهد داد (مانند بالا رفتن از صخرهای كه نمیدانی به كجا ختم میشود)
▪ شگفتزدگی، بی اختیار حالت دفاعی گرفتن، بدون هشدار با امری روبرو شدن و نداشتن فرصت آمادگی
▪ وجود تفاوت (ایستادگی در برابر دگرگونی به دلیل ناشناخته بودن، ناهمخوانی با عادتهای جاری)
▪ تردید در پیروزی (نگرانی برای آینده و توان ادامه پیروزیها پس از رخداد دگرگونی)
▪ تأثیرهای جانبی (نگرانی از اثرگذاری بردیگر فعالیتها و وظایف نامرتبط)
▪ ایجاد كار اضافی (ایستادگی در برابر فعالیتهای تازه، آموختنیهای تازه و نبود وقت كافی برای انجام آنها)
▪ رنجشهای گذشته (وجود خاطرات ناگوار و در نتیجه مشكلاتی كه هرگز حل نشدهاند)
▪ تهدیدهای راستین (خشم از دردآفرینی و زیان ببار آوردن دگرگونی)
با توجه به موارد فوق و نگرانیهایی كه از تحول و دگرگونی در سازمانها ایجاد میگردد هفت مهارت سنتی با دگرگونیهای وابسته به نوآوری پیوند دارند و تأكید میگردد كه از این هفت مهارت جهت ایجادت حول در سازمان استفاده گردد:
۱) همخوانی با محیط و ایجاد ارتباط منطقی:
از آنجائیكه هر تحولی در واحدهای صنعتی و خدماتی نیاز به ارتباط مستقیم با مشتری دارد و این ارتباط میتواند اطلاعات مربوط به اوضاع و احوال محیط مشتری را به مابدهد، لذا واحدهای موفق نباید از مشتریان كنارهگیری نمایند و باید با كلیه مشتریان با هر تفكری ارتباط برقراركنند. هر واحد صنعتی یا خدماتی باید همواره از نظرات مشتریان بالقوه خود آگاه باشد، چرا كه فرصتها در اثر نیاز بوجود میآیند و منبع شكلگیری بسیاری از ایدهها، حاصل تبادل اطلاعات بین بخشهای مختلف میباشد.
۲) اندیشه باز و برانگیختن اندیشههای ناب:
اندیشهباز، روشی برای ساختن الگوهای نو از دادهها و اطلاعات پراكنده است و با نشستهای متعدد و چالش اندیشهها با واحدهای مختلف، موجب طرح پرسشها ، پیشنهادها و اندیشههای بكر و تازه میگردد و نظام مشاركتی كه تجلیگاه اندیشه نو میباشد همیشه حركتی رو به جلو است و همواره با تحول، فكر نو و نوآوری سروكار دارد، انسانهایی كه با این نظام همراه میشوند، هرچه بیشتر برای تغییر و تحول فكری خود تلاش كنند توانایی تحول عمیقتر و گستردهتر در محیط جامعه و سازمان خود را خواهند داشت.
۳) زمینهسازی برای ایجاد دگرگونی و تحول:
سومین مهارت در رسیدن به توان دگرگونیسازی، شكل دادن به اندیشهها درزمینهای ارزش آفرین و هدایتكننده میباشد به ویژه هنگامی كه در پیاده نمودن اندیشهای نو و تجربه نشده هستید، لذا میگویند: اگر بتوانی رویایی را در سر بپرورانی، میتوانی آن را به عمل درآوری.
۴) ائتلاف آفرینی یا تقویت پشتیبان:
برای پیشبرد هدفها، نخست باید یك شبكه از افراد همدل بوجود آورد، بدون یاری و ارتباطهای چنین شبكهای، نمیتوان بی درد سر به پشتیبانان مورد نیاز دست یافت.
۵) پرورش تیمهای كاری (گروه های كاری):
پس از ایجاد شبكه پشتیبانان، نوبت به فهرست نمودن كسانی میرسد كه میبایست رویاها را به واقعیت تبدیل نمایند، و این مهم با ایجاد تشكیل گروههای كاری محقق خواهد شد.
۶) پافشاری در پیشبرد كارهای دشوار:
هر اندیشه نو پیش از ببار نشستن، دچار مشكل میشود و هرچه سازمان از راه و روش جاری فعالیتهایش فاصله گیرد، امكان بروز دشواری بیشتر است لذا فرآیندی را كه آغاز نمودهایم نباید به امید دیگران رهایش سازیم.
یكی از مدیران یك شركت تولیدی ،دگرگونسازی و یا تحول را به بولدوزری تشبیه نموده كه باید از شیب تند تپهای بالا رود و برای این كار به نیروهای بازوهایش و پیگیری پیوسته نیاز دارد و گرنه از تپه به پایین افتاده، خود و دستگاه را نابود میكند، لذا تنها راه تغییر اندیشه انسانها، پایمردی است و پیگیری یكی از كلیدهای موفقیت است.
۷) ارج نهادن به نیروی انسانی:
قدردانی، دادن پاداش بر مبنای مشاركت افراد و برگزاری مراسم پیروزی، آخرین مهارت مورد نیاز مدیران دگرگونساز میباشد.
به قول آقای جك ولش مدیرعامل(سابق) شركت جنرال الكتریك: مهمترین موفقیت، برانگیختن كاركنان و ارزیابی آنان است.
گردآوری: حسین نظری
منابع: - تحول ( EVOLVE) نویسنده: Rosabeth Kanter
- اینترنت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست