یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
تحول و دگرگونی در سازمان
![تحول و دگرگونی در سازمان](/web/imgs/16/141/xb6991.jpeg)
هستی تحول است و سكون مرگ، تا هنگامی كه متحول میشویم زندگی میكنیم، آن گاه كه از تحول باز میایستیم، لحظه توقف زندگی است و در دنیای كسب و كار نیز آنان كه آرامش خیال را در بستن چشمها بر تحولات دنیای اطراف میجویند، مرگ زودرس را استقبال میكنند.
امروزه از هر كارفرمایی بپرسی بزرگترین دارایی شركت شما چیست؟ پاسخ خواهد داد، كاركنان، اگر از بزرگترین دردسرهم بپرسید؟ پاسخ خواهد داد، كاركنان، لذا هدف عمده هر سازمانی جلب كاركنان، انگیزش كاركنان و نگهداری كاركنان میباشد.
● تحول چیست؟
تحول یعنی فرآیند ذوب شدن اندیشهها، باورها و رفتارهای سنتی و تثبیت ارزشهای نوین و استقرار نظامهای جدید، تحول یعنی منطبق كردن سازمانها با آخرین پدیدههای روز.
● ضرورت تحول در چیست؟
تحول، بالندگی و بهبود سازمانها و بهبود كیفیت زندگی را به همراه دارد.
● تحول چگونه حاصل میشود؟
▪ تحول از طریق زور، اجبار و ارعاب حاصل نمیشود.
▪ تحول از طریق ابلاغ آییننامه، بخشنامه و دستورالعمل اتفاق نمیافتد.
▪ هدف تحول، تحول انسانها میباشد.
▪ تحول به باور و اعتقاد مدیران و مشاركت كاركنان بستگی دارد.
▪ تحول تدریجی، مستمر و دائمی خواهد بود.
▪ تحول را از ذهن، اندیشه و سازمان خود باید شروع كرد.
▪ مهمترین ابزار تحول آموزش است.
▪ تشكیل تیمهای كاری برای تحول سازمانها ضروری است.
دگرگونی نیاز به مسئول و هدایتكننده دارد، نمیتوان تنها ادعا نمود كه پیاده ساختن تحول و دگرگونی وظیفه همگان است و از راهبر و مسئول نهایی آن غافل ماند، لذا اعضای مدیران ارشد، عمدهترین نقش را در فرآیند دگرگونی دارند، و هر جا با چالشی روبرو شدیم، مدیران ارشد را بعنوان پشتیبان در كنار خود احساس كنیم.
به قول آقای لوئیس گرشتنر مدیر عامل (سابق) IBM ، اگر خواهان انقلاب هستید به حركت و گردش و دگرگونی ادامه دهید، زیرا دگرگونی شرط بقاء است.
امروزه ده دلیل شناخته شده كه مخالفت مردم با دگرگونی را بیان میكنند و باید رهبران و مدیران نسبت به آنها هشیار باشند:
▪ ترس از كاهش اعتبار (از دست رفتن جایگاه و آشكار گشتن اشتباههای گذشته)
▪ ازدست رفتن كنترل (انتقال قدرت و اختیار تصمیمگیری به كسانی دیگر)
▪ احساس ناآگاهی از آنچه رخ خواهد داد (مانند بالا رفتن از صخرهای كه نمیدانی به كجا ختم میشود)
▪ شگفتزدگی، بی اختیار حالت دفاعی گرفتن، بدون هشدار با امری روبرو شدن و نداشتن فرصت آمادگی
▪ وجود تفاوت (ایستادگی در برابر دگرگونی به دلیل ناشناخته بودن، ناهمخوانی با عادتهای جاری)
▪ تردید در پیروزی (نگرانی برای آینده و توان ادامه پیروزیها پس از رخداد دگرگونی)
▪ تأثیرهای جانبی (نگرانی از اثرگذاری بردیگر فعالیتها و وظایف نامرتبط)
▪ ایجاد كار اضافی (ایستادگی در برابر فعالیتهای تازه، آموختنیهای تازه و نبود وقت كافی برای انجام آنها)
▪ رنجشهای گذشته (وجود خاطرات ناگوار و در نتیجه مشكلاتی كه هرگز حل نشدهاند)
▪ تهدیدهای راستین (خشم از دردآفرینی و زیان ببار آوردن دگرگونی)
با توجه به موارد فوق و نگرانیهایی كه از تحول و دگرگونی در سازمانها ایجاد میگردد هفت مهارت سنتی با دگرگونیهای وابسته به نوآوری پیوند دارند و تأكید میگردد كه از این هفت مهارت جهت ایجادت حول در سازمان استفاده گردد:
۱) همخوانی با محیط و ایجاد ارتباط منطقی:
از آنجائیكه هر تحولی در واحدهای صنعتی و خدماتی نیاز به ارتباط مستقیم با مشتری دارد و این ارتباط میتواند اطلاعات مربوط به اوضاع و احوال محیط مشتری را به مابدهد، لذا واحدهای موفق نباید از مشتریان كنارهگیری نمایند و باید با كلیه مشتریان با هر تفكری ارتباط برقراركنند. هر واحد صنعتی یا خدماتی باید همواره از نظرات مشتریان بالقوه خود آگاه باشد، چرا كه فرصتها در اثر نیاز بوجود میآیند و منبع شكلگیری بسیاری از ایدهها، حاصل تبادل اطلاعات بین بخشهای مختلف میباشد.
۲) اندیشه باز و برانگیختن اندیشههای ناب:
اندیشهباز، روشی برای ساختن الگوهای نو از دادهها و اطلاعات پراكنده است و با نشستهای متعدد و چالش اندیشهها با واحدهای مختلف، موجب طرح پرسشها ، پیشنهادها و اندیشههای بكر و تازه میگردد و نظام مشاركتی كه تجلیگاه اندیشه نو میباشد همیشه حركتی رو به جلو است و همواره با تحول، فكر نو و نوآوری سروكار دارد، انسانهایی كه با این نظام همراه میشوند، هرچه بیشتر برای تغییر و تحول فكری خود تلاش كنند توانایی تحول عمیقتر و گستردهتر در محیط جامعه و سازمان خود را خواهند داشت.
۳) زمینهسازی برای ایجاد دگرگونی و تحول:
سومین مهارت در رسیدن به توان دگرگونیسازی، شكل دادن به اندیشهها درزمینهای ارزش آفرین و هدایتكننده میباشد به ویژه هنگامی كه در پیاده نمودن اندیشهای نو و تجربه نشده هستید، لذا میگویند: اگر بتوانی رویایی را در سر بپرورانی، میتوانی آن را به عمل درآوری.
۴) ائتلاف آفرینی یا تقویت پشتیبان:
برای پیشبرد هدفها، نخست باید یك شبكه از افراد همدل بوجود آورد، بدون یاری و ارتباطهای چنین شبكهای، نمیتوان بی درد سر به پشتیبانان مورد نیاز دست یافت.
۵) پرورش تیمهای كاری (گروه های كاری):
پس از ایجاد شبكه پشتیبانان، نوبت به فهرست نمودن كسانی میرسد كه میبایست رویاها را به واقعیت تبدیل نمایند، و این مهم با ایجاد تشكیل گروههای كاری محقق خواهد شد.
۶) پافشاری در پیشبرد كارهای دشوار:
هر اندیشه نو پیش از ببار نشستن، دچار مشكل میشود و هرچه سازمان از راه و روش جاری فعالیتهایش فاصله گیرد، امكان بروز دشواری بیشتر است لذا فرآیندی را كه آغاز نمودهایم نباید به امید دیگران رهایش سازیم.
یكی از مدیران یك شركت تولیدی ،دگرگونسازی و یا تحول را به بولدوزری تشبیه نموده كه باید از شیب تند تپهای بالا رود و برای این كار به نیروهای بازوهایش و پیگیری پیوسته نیاز دارد و گرنه از تپه به پایین افتاده، خود و دستگاه را نابود میكند، لذا تنها راه تغییر اندیشه انسانها، پایمردی است و پیگیری یكی از كلیدهای موفقیت است.
۷) ارج نهادن به نیروی انسانی:
قدردانی، دادن پاداش بر مبنای مشاركت افراد و برگزاری مراسم پیروزی، آخرین مهارت مورد نیاز مدیران دگرگونساز میباشد.
به قول آقای جك ولش مدیرعامل(سابق) شركت جنرال الكتریك: مهمترین موفقیت، برانگیختن كاركنان و ارزیابی آنان است.
گردآوری: حسین نظری
منابع: - تحول ( EVOLVE) نویسنده: Rosabeth Kanter
- اینترنت
![](/imgs/no-img-200.png)
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 رئیس جمهور ستاد انتخابات کشور
قتل آلودگی هوا تهران هواشناسی شهرداری تهران سرقت پلیس راهور پلیس سازمان هواشناسی سلامت آموزش و پرورش محیط زیست
دولت چهاردهم خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا بورس بانک مرکزی قیمت خودرو حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم دلار واردات خودرو
ماه محرم سینمای ایران سریال رامبد جوان هنرمندان تلویزیون الناز شاکردوست سینما کتاب
کنکور ۱۴۰۳ حافظه
روسیه آمریکا جو بایدن رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه انگلیس فلسطین چین دونالد ترامپ حماس ولادیمیر پوتین
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس تیم ملی آلمان خوان کارلوس گاریدو تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند ترکیه لیگ برتر کریستیانو رونالدو بازی
هوش مصنوعی سرطان فناوری سامسونگ ناسا نخبگان ایلان ماسک امنیت سایبری آیفون
کاهش وزن میگرن