چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
۳۰ خرداد ـ ۲۰ ژوئن ـ حمایت «جان دوی» صاحب فلسفه «پرگماتیسم» از مبارزات ایرانیان
۲۰ ژوئن سال ۱۹۵۱ كه تب رسیدن به دمكراسی واقعی، ایرانیان را در برگرفته بود و سرگرم ملی كردن نفت خود و مبارزه با انگلستان بودند، جان دوی فیلسوف آمریكایی و صاحب فلسفه «پرگماتیسم» به حمایت از مساعی مردم ایران سخن گفت و این نوع تلاشها را «حق» هر ملتی دانست.
به این مناسبت نگاهی كوتاه داریم به عقاید «جان دوی»:
جان دوی (۱۹۵۲ـ۱۸۵۹) John Dewey فیلسوف آمریكایی و نظریه پرداز در فلسفه Pragmatism یا Instrumentalism، در زمینه حكومت، عقیده به تعدد انجمن ها، اتحادیه ها و احزاب (واقعی) داشت تا ضامن بقاء و حفظ اصالت دمكراسی و جلوگیری از مصادره و سرقت آن توسط عده ای معدود باشند.
وی با توجه به این تضاد (باور «هگل» كه انسان طبیعت متغیر ندارد و این نظریه «داروین» كه طبیعت بشر ثابت نیست)، گفت كه تجربه گذشته [تاریخ] تحولات بعدی را تا حدی زیاد روشن می كند و به این ترتیب «دوی» اعتقاد به تجربه داشت نه فرضیه.
او برای «رشد فردی» نسخه «فرصتهای برابر» را نوشت و تاكید كرد كه رشد افراد [هدف او، رشد سیاسی و رشد آگاهی های عمومی بود] باعث استقرار دمكراسی واقعی در یك جامعه می شود.
او برای «رشد فردی» نسخه «فرصتهای برابر» را نوشت و تاكید كرد كه رشد افراد [هدف او، رشد سیاسی و رشد آگاهی های عمومی بود] باعث استقرار دمكراسی واقعی در یك جامعه می شود. به نظر «دوی»، یك فرد رشید زیر بار اراده فرد دیگر نمی رود مگر براساس منطق، و هیچ قانون موضوعه نمی تواند حقوق بشر را نقض كند و به هر حال یك قانون اساسی ناقص (ناتمام) بهتر از نبودن و یا رعایت نكردن آن است.
«دوی» گفته است: فریاد كشیدن مردم هنگامی مشروعیت دارد كه بینند قانون اساسی جامعه ایشان نقض می شود و همین فریادها (اعتراض های مسالمت آمیز) باعث قطع تعرض به قانون اساسی می شود و رسانه ها وسیله رساندن (انعكاس) این صدا ها هستند. «دوی» معتقد به تكمیل دمكراسی، تنها از راههای مسالمت آمیز(نطق و نوشته) و رعایت روشهای آرام (نه خشونت) و دمکراتیک بود.
«دوی» علاوه بر ترقی اقتصاد، به ارتقاء سطح دانائی و آگاهی های عمومی برای پرورش كودك دمكراسی اعتقاد داشت و نوشته است كه میان دانائی (بالا بودن سطح معلومات و آگاهی های عمومی مردم) و دمكراسی رابطه مستقیم برقرار است و به همین دلیل است كه روشنفكران یك جامعه (نویسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان، اندیشمندان و دانشوران)، مدرسین آموزش متوسطه و عالی و دانشجویان دوره تحصیلات عالی بیشتر از دیگران در پی كسب و یا ارتقاء دمكراسی هستند و می كوشند كه پاسدار آن هم باشند. هدف «دوی» از «دانائی»، داشتن معلومات و اطلاعات کافی و در حد متعارف (استانداردی که اندیشمندان برایش تعیین کرده اند) بوده است.
«دوی» تا نیمه عمر از دمكراسی سوسیالیستی تمجید می كرد و از این امر كه در روسیه یك حزب، ولی با نامزدهای مختلف در انتخابات شركت می كرد دفاع می كرد و معتقد بود كه حزب از مهارت و تجربه و خصوصیات افراد با خبر است، بهترین ها را نامزد می كند و این مردم هستند كه تشخیص می دهند به كدام یك از این «خوب» ها رای بدهند و به این ترتیب؛ فرد ناآگاه، بی علاقه، آزمند پول و شهرت و مقام به شوراها و پارلمان راه نمی یابد تا دستاوردها تخریب شود.
وی پس از آگاه شدن از این موضوع كه انتخابات در شوروی به صورت یك نمایش توخالی درآمده و سوسیالیسم این كشور به بیراهه افتاده و استالین برای اداره امور راه خشونت و دیكتاتوری را در پیش گرفته خاموش شد و دیگر از حكومت یك حزبی دفاع نكرد، ولی این اعتقاد كه باید «طرحی نو» ریخته شود تا بهترین ها به وكالت مردم و مدیریت امور برگزیده شوند تا پایان عمرش در او به قوّت خود باقی بود و سوسیالیسم عملی و معتدل را رد نمی کرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست