چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
مجله ویستا

پیروی از خدا و پیروی از رسول


پیروی از خدا و پیروی از رسول

نزدیك به یك قرن بعد از مرگ پیامبر شروع به نوشته شدن كتابهایی به اسم كتب حدیث شد مسلمانان كتاب قرآن را ناكافی دانسته و شروع به جمع آوری سایر گفته های پیامبر كردند غافل از اینكه پیامبر خود از قرآن پیروی میكرد و یكی از دلایل موفقیت پیامبر هم همین بود

چرا خدا امر به پیروی از رسول داده است؟ چرا به ما امر میكند كه به رسول ایمان بیاوریم و چرا خدا پیامبر را پیامبر نامیده است؟ آیا اطاعت از رسول به معنای اطاعت از قرآن است یا به معنای اطاعت از كتب حدیث ؟ آیا خدا به ما دستور داده است از كتبی كه سخنان آن به پیامبر نسبت داده شده است پیروی كنیم؟ اگر كسی از شما پرسید پیامبرتان كیست و چی گفته است شما به او چه جوابی میدهید؟ اگر از شما پرسیدند یكتاپرستی چیست شما در جواب كدامین سخن پیامبر را ذكر خواهید كرد؟ اگر از شما پرسیدند نظر پیامبر شما راجع به پیامبر عیسی چیست شما چه جوابی خواهید داد؟ اگر از شما پرسیدند كدامین كتاب سخنان پیامبر شماست شما كدام كتاب را به او معرفی میكنید كتاب قرآن یا كتب حدیث ؟

نزدیك به یك قرن بعد از مرگ پیامبر شروع به نوشته شدن كتابهایی به اسم كتب حدیث شد . مسلمانان كتاب قرآن را ناكافی دانسته و شروع به جمع آوری سایر گفته های پیامبر كردند غافل از اینكه پیامبر خود از قرآن پیروی میكرد و یكی از دلایل موفقیت پیامبر هم همین بود. مسلمانان آمدند گفتند كه حدیث و سنت تشریح كننده قرآن است به این طریق هرجا كه قرآن با پیشفرضهای ذهنی آنان نمیخواند با چند حدیث آن را تطبیق میدادند. چندی بعد از پیامبر عده ای گفتند پیامبر سایه نداشت عده ای دیگر گفتند تمام دنیا و ماوراء آن بخاطر پیامبر ساخته شده است. عده ای دیگر عرض كردند كه پیامبر از چهار طرف میدید و با چشمهای باز میخوابید عده ای دیگر گفتند كه پیامبر در یك روز ۷۰۰ یهودی را به قتل رساند و ... .

آخرین خطبه پیامبر در حضور هزاران نفر انجام شد و این خطبه به چندین حالت مختلف در تاریخ نقل شده است. عده ای گفتند كه پیامبر گفته من دو چیز برای شما باقی میگذارم و آن هم كتابی و عترتی است و اگر به آندو متمسك شوید منحرف نخواهید شد. عده دومی گفتند كه پیامبر گفته من دو چیز برای شما باقی میگذارم و آن هم كتابی و سنتی است و اگر به آندو متمسك شوید منحرف نخواهید شد. عده ای دیگر گفتند كه پیامبر گفته من یك چیز برای شما باقی میگذارم و آن هم كتابی است و اگر به آن متمسك شوید هیچوقت منحرف نخواهید شد. حال شما میبینید كه حرف پیامبر در حضور هزاران نفر به سه حالت مختلف و متضاد به ما رسیده است و هر فرقه ای برای خود یكی را انتخاب كرده است.این در حالی است كه در اكثر احادیث دیگر دو یا سه نفر دیگر حضور داشته اند ولی این یكی هزاران نفر حضور داشته اند ولی باز هم با وجود اینكه هزاران نفر حرف پیامبر را شنیدند ولی در تاریخ به سه طریق مختلف و متضاد به ما رسیده است. این برای ما ثابت میكند كه اكثر احادیث دید گردآورندگان حدیث را نشان میدهد و بیشتر سیاسی است. هزاران نفر نتوانستند یك حرف پیامبر را سالم برای ما منتقل كنند زیرا كه كتب حدیث از شایعات گرد آوری شده است و بیشتر دید مردم قرن دوم و سوم هجری نسبت به دین را نشان میدهد و این همان دین آبا و اجدادی است. جالب این است كه شكل سوم حدیث را هیچكدام ار فرقه ها ذكر نمیكنند زیرا كه شكل سوم فقط قرآن را توصیه میكند و فرقه های مادرزادی را زیر سوال میبرد.

تا زمانی كه كتب حدیث در میان مسلمین شایع نشده بود به پیشرفتهای خوبی رسیدند و در علوم روز دست آوردهای جدیدی كسب كردند اما از زمانی كه تقلید شروع شد و جایی برای فكر كردن روی قرآن نماند مسلمانان در نتیجه رو به دستنوشته های راویان حدیث آوردند و قدرت علمی آنان یواش یواش رو به زوال نهاد به طوریكه هر قومی به آنان حمله میكرد از آنطرف كشور خارج میشد.

خدای مهربان در جای جای قرآن به صور مختلف دستور داده است كه از خدا و رسول پیروی كنید همچون "اطیعوا الله و رسوله" . عده ای آمدند گفتند كه خدا خودش دستور به پیروی از كتب حدیث و سنت داده است زیرا كه خدا خودش میفرماید از خدا و رسول اطاعت كنید. زیرا قرآن مال خداست و كتب حدیث و سنت هم مال رسول است و هر جای كتب حدیث با قرآن متضاد بود ما دورش می اندازیم.

مشكل اینجاست كه پیروان حدیث فكر میكنند قرآن نماینده خداست و كتب حدیث هم نماینده رسول است. در اینجا ۴۰ دلیل را ذكر میكنم كه ثابت میكنند پیروی از رسول یعنی پیروی از قرآن .

- خدا و رسول

خدای مهربان در سوره توبه آیه یكم میفرماید:

[۹:۱] براءهٔ من الله ورسوله الی الذین عهدتم من المشركین

[۹:۱] در این اتمام حجتی است از جانب خدا و رسولش به مشركانی كه با شما پیمان می بندند.

خدا میفرماید برائت از طرف خدا و رسولش و اسم خدا را همراه اسم رسول ذكر میكند. در حالی كه خدا سوره توبه را ساخته نه رسول. پس چرا خدا میگوید برائت از طرف خدا و رسولش؟ اگر به گفته پیروان حدیث باشد باید میگفت برائتی از طرف خدا زیرا كه سوره مال خداست .

اما واقعیت این است كه خدا سوره را ساخته و رسول آن را به مردم ابلاغ میكند. در واقع ما علی الرسول الا البلاغ المبین. رسول پیام خدا را میرساند. همانطور كه میدانید قرآن پیام خداست. اما مشركان زمان پیامبر میگفتند كه این را محمد ساخته است. در واقع این نشان میدهد كه آنان رسول را با قرآن میشناختند. همه حرفشان از پیام جدیدی بود كه او آورده بود. خدا كه خودش پایین نیامده تا قرآن را به مردم ابلاغ كند. بلكه این وظیفه بر عهده رسول است. در واقع اینكه خدا فرموده اطیعوالله و اطیعوالرسول به معنای دو اطاعت موازی نیست. زیرا كه پیام رسول همان پیام خداست زیرا رسول وظیفه دیگری غیر از آن ندارد. اما پیروان حدیث بین پیام خدا و پیام رسول تفرقه انداخته اند بطوریكه قرآن را به خدا و كتب حدیث را به رسول نسبت داده اند. به این طریق خدا حرفی میزند و رسول حرفهایی دیگر.

- شاعر

مشركین پیامبر را با قرآن میشناختند و الا قبلا كه خیلی او را در كوچه و بازار میدیدند. به خاطر قرآن بود كه به او میگفتند شاعر دیوانه . مشركان میگفتند قرآن سحر و جادوی پیامبر است نمیگفتند كه حدیث های او به جز قرآن سحر و جادوست. نزدیك به ۳۳۲ جمله اساسی قرآن با قل شروع میشود و خدا به پیامبر دستور میدهد كه این را بگو و پیامبر محمد هم همانها را میگفت و اینها بهترین جملاتی است كه پیامبر میتوانسته گفته باشه و پیروی از رسول یعنی همین. یعنی پیروی از قرآن. زیرا كه مشركین اصلا قبول نداشتند كه این كتاب از طرف خداست پس به او میگفتند كه محمد شاعر دیوانه است.

اگر واقعا و الله وكیلی كسی میخواهد از رسول پیروی كنید من چندین سخن پیامبر در قرآن را كه با قل شروع میشود را ذكر میكنم و شما از آن پیروی كنید و این بهترین حرفی است كه پیامبر محمد میتوانست زده باشد.

[۱۱۲:۱] اعلام كن: "اوست یگانه و تنها خدا.

[۱۱۲:۲] "خدای مطلق.

[۱۱۲:۳] "هرگز نزاده و هرگز زاییده نشده است.

[۱۱۲:۴] "احدی همتای او نیست."

- حدیث پیامبر را اذیت میكند

واقعیت این است كه كاتبان حدیث پیش مردم میرفتند و میگفتند كه پیامبر چی گفته است ؟ و این در حالی بود كه دویست سال و حتی بیشتر با پیامبر اختلاف زمانی داشتند. مثل این است همین حالا كسی بیاید از شما بپرسد در زمان قاجار چه خبر بود!!

راویان حدیث پیش فرد میرفتند و او هم با ذكر سلسله مراتب پدر مادری خود جمله ای میگفت و او را به پیامبر نسبت میداد و این دقیقا مثل قصه های قدیمی است كه نسل به نسل از مادر بزرگ و پدربزرگهایمان به ما رسیده است و تقریبا چیزی شبیه به نصیحت و افسانه.

خدای مهربان صراحتا اعلام میدارد كه در خانه پیامبر به حدیث نپردازید زیرا حدیث او را اذیت میكند.

[۳۳:۵۳] یایها الذین اءمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لكم الی طعام غیر نظرین انه ولكن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا ولا مستءنسین لحدیث ان ذلكم كان یؤذی النبی فیستحی منكم والله لا یستحی من الحق واذا سالتموهن متعا فسءلوهن من وراء حجاب ذلكم اطهر لقلوبكم وقلوبهن وما كان لكم ان تؤذوا رسول الله ولا ان تنكحوا ازوجه من بعده ابدا ان ذلكم كان عند الله عظیما.

[۳۳:۵۳] ای كسانی كه ایمان دارید، به منازل پیامبر وارد نشوید مگر آنكه برای خوردن غذا اجازه داشته باشید و نباید او را به چنین دعوتی وادار كنید. اگر دعوت شدید، می توانید وارد شوید. هنگامی كه غذا خوردید، بروید؛ او را با صحبت های طولانی مشغول نكنید. این كار پیامبر را آزار می داد و او خجالت می كشید كه به شما بگوید، اما خدا از حقیقت شرم ندارد. اگر لازم شد از زنان او چیزی بخواهید، از پشت حایلی از آنها سئوال كنید. این برای قلب های شما و قلب های آنها منزه تر است. باعث ناراحتی رسول خدا نشوید. پس از او با زنانش ازدواج نكنید، زیرا این از نظر خدا گناهی بزرگ خواهد بود.

- تكذیب پیامبر

تكذیب پیامبر به معنای تكذیب قرآن است. مشركین كه پیامبر را قبول نداشتند به خاطر پیام قرآن بود.

[۳۴:۳۴] وما ارسلنا فی قریهٔ من نذیر الا قال مترفوها انا بما ارسلتم به كفرون

[۳۴:۳۴] هر بار که هشداردهنده ای برای جامعه ای فرستادیم، پیشوایان آن جامعه گفتند: "ما پیامی را که با تو فرستاده شده است، تکذیب می کنیم."

- حق و باطل

خدای مهربان میفرماید "اطیعوا الرسول" نه "اطیعوا محمد" .

و این به آن دلیل است كه پیام پیامبر باید اطاعت شود نه مسائل شخصی او. در اوایل سوره محمد خدای مهربان به طور بسیار جالبی اعلام میدارد كه حق چیست و باطل چیست!

[۴۷:۱] کسانی که ایمان نمی آورند و از راه خدا بازمی دارند، او اعمالشان را باطل می کند.

[۴۷:۲] كسانی كه ایمان دارند و اعمال پرهیزكارانه انجام می دهند و به آنچه بر محمد نازل شد- كه حقیقتی است از جانب پروردگارشان- ایمان می آورند، او گناهانشان را می بخشد و به آنها رضایت خاطر عطا می كند.

[۴۷:۳] زیرا کسانی که ایمان نیاوردند از باطل پیروی می کنند، ولی کسانی که ایمان آوردند از حقیقتی که از جانب پروردگارشان آمده است، پیروی می کنند. خدا این چنین آنها را برای مردم مثال می زند.

همانطور كه میبینید در این سوره كه اتفاقا اسم سوره محمد است سه خصوصیت برای مومنان ذكر شه است و آن این است :

الف - كسانی كه ایمان دارند و

ب- اعمال پرهیزكارانه انجام می دهند و

ج- به آنچه بر محمد نازل شد ایمان می آورند

و در ادامه میفرماید كه این حق است از طرف خدا. و جالب این است كه در آیه بعدی میفرماید كافرین از باطل پیروی میكنند. در واقع خدای مهربان اعلام میدارد كه از آنچه كه بر محمد نازل شده است پیروی كنید و این دقیقا همان پیروی از رسول است.

- پیروی از خدا و پیروی از رسول

زمانی كه خدا میفرماید "اطیعوالله و اطیعوا الرسول" پیروان حدیث انتظار دارند كه خدا یك منبع داشته باشد و رسول هم منابعی دیگر داشته باشد.به همین خاطر زمانی كه به آنان میگویید از حدیث پیروی نكنید فورا در جواب میگویند كه مگر خدا نگفته اطیعوا الرسول. بعد میگویند كه پس شما كه از كتب حدیث پیروی نمیكنید رسول را رد كرده اید.!!!! غافل از اینكه پیروی از رسول یعنی پیروی از قرآن. كسی كه از قرآن پیروی كند در واقع و صددرصد از رسول پیروی میكند.

من چند مثال را از خود قرآن در این رابطه ذكر میكنم :

● مثال یك :

خدای قادر توانا در سوره مجادله ابتدا یك سری احكام راجع به طلاق ذكر میكند و سپس در آیه چهارم بیان میدارد كه این احكام برای كسانی است كه به خدا و رسول ایمان دارند و در ادامه میفرماید این حدود خداست و باید اجرا شود و در آیه بعدش در ادامه میگوید كه كسانی كه حدود خدا را اجرا نكنند با خدا و رسول جنگیده اند.

همانطور كه میبنییم احكام را خود خدا بیان میكند و سپس میگوید كه این احكام برای كسانی است كه به خدا ورسول ایمان دارند و در ادامه میفرماید كه كسانی كه این احكام را اجرا نكنند با خدا و رسول جنگیده اند. همانطور كه میبینید همه اش راجع به خود قرآن است و از كتب حدیث حرفی به میان نیامده است.

● مثال دو :

در سوره طلاق خدای مهربان ابتدا احكام را بیان میدارد سپس در ۶۵:۱۱ اعلام میدارد كه این آیات خداست كه رسول بیان میدارد و در واقع به این طریق اعلام میدارد كه رسول نماینده خداست و شما باید از رسول اطاعت كنید زیرا كه خدا از طریق رسول احكامش را بیان میدارد.

منبع : وبلاگ حدیث و سنت


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 5 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.