یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

نقدی بر طراحی ب ام و گران توریسمو سری ۵


نقدی بر طراحی ب ام و گران توریسمو سری ۵

درج خبر معرفی کانسپت جدید ب ام و ; گران توریسمو سری پنج بسیاری از علاقمندان را به تکاپو انداخت. همگی مشتاقانه بر روی فایل های مربوط به تصاویر و اطلاعات این خودرو کلیک کردند. اما …

درج خبر معرفی کانسپت جدید ب ام و ; گران توریسمو سری پنج بسیاری از علاقمندان را به تکاپو انداخت. همگی مشتاقانه بر روی فایل های مربوط به تصاویر و اطلاعات این خودرو کلیک کردند. اما چیزی که در مقابلشان قرار گرفت آن چیزی نبود که در ذهنشان نقش بسته بود!» اجازه بدهید به دور از هر گونه تعصب و غرض به بررسی فلسفه طراحی این کانسپت بپردازیم. مدتی است که سبک جدیدی بر طراحی ب ام و حاکم شده است. سبکی که نمی توان به درستی آن را مربوط به کریس بنگل که اخیرا شرکت ب ام و را نیز ترک گفته دانست یا آدریان فن هایدونک که پس از رفتن بنگل اینک مدیریت طراحی کل گروه ب ام و (شامل ب ام و - مینی و رولزرویس) را بر عهده دارند دانست. اما این سبک جدید چیست ؟ چیزی که به وضوح در مدل های جدید ب ام و (به خصوص در سری هفت جدید) دیده می شود برجسته بودن جلوپنجره است.

در حقیقت هدف طراحان این بوده است که با برجسته کردن این بخش شخصیتی پرابهت را به خودرو ببخشند ولی انجام این عمل موجب شده تا شکل چراغ ها فرورفته شود و وضعیت نابه هنجاری به وجود بیاید. یکی از مزیت های محصولات ب ام و در طول این سال ها این بوده است که مدل های مختلف به جز فرم کلیوی جلوپنجره ها شباهت دیگری به یکدیگر ندارند. همین امر موجب می شود که هر خودرو و هر مدل جذابیت خاص خود را داشته باشد و به آسانی از انواع دیگر تشخیص داده شود. ولی اجرای این سبک طراحی جدید شباهت بین مدل ها را افزایش می دهد. یکسان سازی تقریبی شکل چراغ ها از دیگر معایب این سبک جدید طراحی است.

در حالی که در اغلب مدل های ب ام و که از سال ۲۰۰۴ تاکنون معرفی شده اند سبک چراغ ها مورد پسند اکثریت افراد قرار گرفته است ; در چند مدلی که اخیرا رونمایی شده اند اکثریت افراد طرح آن را نمی پسندند! بی شک زیبایی امری سلیقه ای است و هیچ گاه نمی توان در مورد زیبایی یک شی نظر قاطع داد. اما مواردی هستند که به طور فطری اغلب انسان ها به آن پاسخ یکسان می دهند. اکثریت افراد در مورد سری پنج نظر مساعدی دارند و طرح آن را می پسندند ولی آیا در مورد کانسپت های X۱ و گران توریسمو نیز این گونه است ؟ مورد دیگری که به تازگی در محصولات ب ام و باب شده طرح شیب دار و نوآورانه سقف است. آغازگر این سبک طراحی در ب ام و «پیر لکرک » بود که مسئولیت طراحی بدنه X۶ را برعهده داشت. بی شک نتیجه این کار که ترکیب کردن یک خودروی کوپه با SUV بود زیبا و جذاب درآمد و در نمایشگاه فرانکفورت غوغایی به پا کرد. اما گران توریسمو که بر مبنای سری پنج ساخته شده می تواند همان موفقیت ها را تکرار کند ؟ طول پنج متری این خودرو تنها چند سانتی متر از سری کوتاهتر است! و ارتفاع ۱۵۵ سانتی متری آن از X۶ کوتاهتر است.

در حقیقت این کانسپت معجونی از سری هفت و پنج و X۶ محسوب می شود! در نمای جلو همان موارد ذکر شده در ابتدای مقاله به چشم می خورد. چراغ های جلو شباهت آشکاری با سری هفت جدید و کانسپت X۱ دارند. بخش کدر بالای شیشه چراغ که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و توسط کانسپت CS به نمایش گذاشته شد در این مدل نیز به چشم می خورد. در نمای عقب به وضوح شباهت ها به اس یو وی های ب ام و بیشتر می شود. البته طرح این قسمت دارای نقاط قوت به مراتب بیشتری است ولی یک طرح جدید را ارایه نمی کند. اگر چه کانسپت جدید ب ام و آن طور که باید نظرها را به خود جلب نکرد ولی باید اذعان کرد که ایده کلی طراحی خودرو ارزشمند است و دقت به کار گرفته شده برای شکل دادن خطوط بدنه و فرم سقف قابل ستایش است. اما باید به این نکته توجه داشت که در سال ۲۰۰۲ هنگامی که نسل جدید سری هفت رونمایی شد نیز جنجال عظیمی به وقوع پیوست و بسیاری سبک طراحی جدید ب ام و را محکوم کردند. اگرچه خرج کردن چنین جسارتی توسط آقای بنگل منجر به قربانی شدن طرح سری هفت گردید و این خودرو را تا زمان معرفی نسل جدیدش در سال گذشته نتوانست شکل مناسبی پیدا کند (البته در مورد مناسب بودن طرح نسل جدید سری هفت نیز جای سخن بسیار است!) ولی مقدمه ای بود تا مدل های موفقی چون سری پنج و سری شش را راهی بازار نماید.

http://cars.mihanblog.com



همچنین مشاهده کنید