چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
مجله ویستا

مدیریت استرس و مدیریت استرس‌زا


مدیریت استرس و مدیریت استرس‌زا

چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند منجر به به وجود آمدن استرس در زندگی روزمره ما شود، ‌مهم این است که با یک بر خود صحیح با این موارد بتوانیم از همه روزهای زندگی لذت ببریم.
همه ما …

چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند منجر به به وجود آمدن استرس در زندگی روزمره ما شود، ‌مهم این است که با یک بر خود صحیح با این موارد بتوانیم از همه روزهای زندگی لذت ببریم.

همه ما روزانه در معرض انواع استرسها قرار داریم. استرسهای خوشایند و ناخوشایند. به عنوان مثال اخراج از کار، مرگ نزدیکان و مسائلی از این دست از جمله عوامل استرس ناخوشایند و ازدواج، افزایش درآمد و شغل جدید و مسائلی اینچنینی از جمله عوامل استرس هستند که ناخوشایند به حساب نمی‌آیند.

به هر ترتیب باید استرسها را شناخت و برای به حداقل رساندن آثار زیان بار آنها تدبیری اندیشید و در اصطلاح اهل فن "مدیریت استرس" داشت. این بحث اصولا در حوزه روانشناسی قرار گرفته و تعریف می‌شود.

اما از سوی دیگر، در بحث مدیریت سازمانی، شاهد افرادی هستیم که به عنوان مدیر می بایست وظایف تعریف شده مدیریت همچون هماهنگی و کنترل و هدایت و رهبری را داشته باشند و طبیعتا یکی از وظایف اصلی آنها مقابله با بحرانهای موجود سازمان و کنترل فشار استرس ها و کاهش آن بر روی بدنه سازمان و کارکنان است. اما بعضی در این میان به عکس عمل می‌کنند.

مشاهده شده گاهی مدیران به جای آنکه در سازمان مدیریت استرس و مقابله با بحران داشته باشند، "مدیریت استرس زا" دارند، بدین معنی که در صورتی که حتی سازمان درگیر بحران جدی نشده باشد نوعی رفتار و برخورد می کنند که بدنه سازمان گمان می برد با بحرانی روبه رو شده است و حالت آماده باش به خود می گیرد و روال سازمان از وضعیت طبیعی خارج شده و برای مقابله با بحران سازماندهی می شود. از سوی دیگر، در هنگام بروز بحران واقعی، این سبک مدیریت به جای آنکه سعی در کاهش آثار روانی نامطلوب آن داشته باشد، آن را بسیار شدیدتر جلوه می دهد و این سبک مدیریت استرس زا می تواند به نتایج نامطلوب در حل بحران و روال کارها منجر شود.