پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
چگونه هنگام تصمیمگیری بر احساسات غلبه کنیم؟
وقتی میخواهید تصمیم بزرگی اتخاذ کنید، در صدر جایگاهی قرار میگیرید که به شدت احساس تنهایی میکنید.
اما بهعنوان رهبر یک بنگاه، تنها تصمیم گرفتن شرایط را سختتر میکند. فشارهای موجود، خیلی زود به ترس تبدیل میشود و تحت تاثیر احساسات نمیتوانید تصمیم واضحی بر اساس واقعیتها بگیرید.
فریک ورمولن، نویسنده و استادیار مدرسه کسبوکار لندن، میگوید: این طبیعی است که رهبران کسبوکار تصمیمات بدی بگیرند و بیشتر اوقات احساسات بر آنها غلبه میکند.
او در این باره میگوید: «چه در مورد انتخابهای شخصی و چه تصمیمهای استراتژیک کسبوکار، احساسات بر تصمیمهای شما اثر میگذارد. به هر حال، مدیران هم انسان هستند و انتخابهای استراتژیک بهدلیل اهمیتی که دارند، با استرس و ابهام همراه است. بنابراین، افراد هنگام این تصمیمگیریها ناخودآگاه به صدای قلبشان گوش میدهند.» او سه نکته را معرفی کرده که بر اساس آن میتوانید بر احساسات هنگام تصمیمگیری غلبه کنید.
قوانین تصمیمگیری خودتان را ایجاد کنید
پیشنهاد ورمولن این است که مجموعه قوانین واضح و بیطرفانهای برای تصمیمگیریهای آینده بنویسید. او داستان شرکت اینتل را مثال میزند که وقتی فقط بر تولید تراشههای حافظه متمرکز بود، مدیران شرکت «قانون تخصیص ظرفیت تولید» را ایجاد کردند تا در آینده در مورد اینکه کدام محصول در بخش تولید اولویت میگیرد، تصمیم درست اتخاذ کنند. وقتی تراشهها شروع به ضرردهی کردند، گوردون مور، از موسسان شرکت که تراشهها را اولین محصول شرکت میدانستند و تعلقخاطر احساسی به آن داشتند، با قطع تولید آن مخالفت کرد. اما بر اساس قوانینی که تعیین شده بود، مدیران شرکت به این نتیجه رسیده بودند که کارخانه باید بر «ریزپردازندهها» متمرکز شود. این انتخاب استراتژیک و غلبه بر احساسات، باعث نجات کارخانه قبل از بروز مشکلی حاد شد.
تنها تصمیم نگیرید
ورمولن مدیران را به «بهرهبرداری از خرد نیروهای داخلی شرکت» تشویق میکند. تونی کوهن، مدیرعامل سابق شرکت رسانهای «فریمنتل مدیا» که برنامههای معروف تلویزیونی تولید میکند، میگوید هیچ گاه در مورد اینکه شرکت باید بر کدام برنامه جدید سرمایهگذاری کند، تنها تصمیم نمیگیرد. او سیستمی داشت که نظر مدیران ارشد شرکت را در سراسر دنیا جمع میکرد و به صورت اتوماتیک روی برنامههایی سرمایهگذاری میشد که اکثریت آنها پسندیدهاند.
از رویکرد «در گردان» استفاده کنید
رویکرد «در گردان» تکنیکی است که بر استفاده از یک چشمانداز خارجی تاکید دارد. مدیر بخش مهندسی شرکت اینتل در آن شرایط از گوردون مور پرسیده بود که اگر تیم مدیریتی جدیدی وارد شرکت شود، در این باره چه تصمیمی میگیرد؟ پاسخ مور مشخص بود: «تولید تراشهها را متوقف میکند و محصول دیگری تولید میکند.»
بنابراین، استفاده از چشمانداز شخص سوم، شما را در جایگاه بیطرفانهای برای قضاوت قرار میدهد و بر اساس حقایق و پیشبینی عواقب میتوانید تصمیم درستی بگیرید.
نویسنده: Will Yakowicz
مترجم: مریم رضایی
منبع: Inc
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست