چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
جهانی سازی به سبك IBM
این همه سر و صدا برای چیست؟ IBM تلویحا اعلام كرده كه هند و سایر كشورهای آسیا برای آینده این شركت سرنوشتساز هستند. بازار رو به رشد و منبعی از استعدادهایی كه با هزینه كم میتواند رقبای هندی را كه در حال به دست آوردن سهم بازار خود هستند بیرون براند. تعداد كارمندان IBM هند در دو سال و نیم گذشته از ۹ هزار نفر به ۴۳ هزار نفر رسیده و به این ترتیب بعد از امریكا در جایگاه دوم قرار گرفته است. اما نیروی كار ارزان تنها بخشی از داستان است. برای IBM، جهانیسازی به نوعی سازماندهی مجدد ۲۰۰ هزار نیروی كار خدماتی توانمند براساس مهارتهای كاری است، نه بر اساس مكان جغرافیایی. همچنین به معنی هماهنگی اپراتورهایش در سراسر جهان است تا خدماتی را منتقل كنند كه هم بهترند و هم ارزانتر. IBM در حقیقت دارد دستی به سر و روی زنجیره تامین انسانی خود میكشد.
این تغییر موضع شدید درباره بنگلور است اما به تولسا و اوكلا هم مربوط میشود. مناطقی كه به متخصصان براساس كارها كاغذ پرداخت فروتنانهای برای مشتریهایی كه میخواهند كارشان در امریكا انجام شود صورت میگیرد، جایی كه متخصصان معدودی كه پیدا كردنشان هم سخت است، مشكلات كامپیوترهای سراسر جهان را رفع میكنند و یورك تاون هیتز در نیویورك جایی كه دانشمندان IBM در آزمایشگاههای تحقیقاتی به دنبال راههایی هستند كه چگونه بعضی كارمندان را از بخش تكنولوژی بیرون كنند. رابرت دبلیو موفات، نایب رئیس ارشد كه مسئول این تغییر است دراین باره گفت: بعضی از مردم فكر میكنند دنیا در هند متمركز شده است و فقط همین. اما جهانیسازی چیزی بیش از این است. مشتریها از ما میخواهند مهارت صحیح را در مكان مناسب و زمان مناسب به آنها ارائه كنیم.
IBM حتی فرمولهای ریاضی ابداع كرده است كه تشخیص بدهد چه كسانی باید از این مراكز بیرون بروند و روی هر قراردادی كه به او داده میشود كار كند. محققان طرحی برای روشی استاندارد ارائه دادهاند كه مهارتها و الگوریتم ما را درون شركت شرح میدهد تا عملكرد تك تك كارمندان بهینه شود. آن شغل در پروژهای با بازار حرفهای به كار گرفته میشود كه به مشاوران كمك میكند تیمهایی را از میان ۷۰ هزار سابقه كار در IBM كنار هم بچیند.
ژوئیه گذشته، موفات برای بازسازی بخش بزرگی از نیروی كار نقش حیاتی داشت. او چهار سال گذشته را صرف ۵ میلیارد ساعت كار در سال كرد كه بهرهوری در زنجیره تامین تولید IBM را ارتقا بخشد. او هماكنون بر سر دو راهی است كه آیا همین كار را درباره كارمندان IBM هم انجام دهد یا نه.
تغییر موضعی كه IBM طبق آن به پیروزیهایی دست پیدا خواهد كرد به زودی در شركتهای سراسر جهان مشخص خواهد شد. IBM در قرن بیستم مدل پیشگامی در كسب و كار چندملیتی بود، در هر كشور مینی IBMهایی به وجود آورد كه هر یك با سیستم اداری، تولید و خدمات خودشان تكمیل شدند. اما این رویكرد بیش از حد نامتعادل بود آن هم در زمانی كه شركتهای تولید فناوری بی بنیه هندی و چینی كالاها و خدماتی با كیفیت عالی با هزینه اندكی نسبت به شركتهای چندملیتی عرضه میكردند. اكنون IBM پیشگام حركتی شده است كه به آن عملكردهای تركیبی جهانی میگویند. IBM برای كاهش هزینههایش برنامهریزی كرده و همزمان خدمات بهتری ارائه میدهد تا رقابتیتر باشد، در معاملات بیشتری برنده شود و به سوی درآمد و سود بیشتر گام بردارد.
این تفكر چگونه كار میكند؟ در بخش تكنولوژی كه نیمی از ۹۱ میلیارد دلار درآمد سالانه را به خود اختصاص میدهد، نیروی كار ارزان قیمت ضروری است اما كافی نیست. شركت باید كارمندان را در مراكز صلاحیت (مجموعهای از افراد با مهارتهای خاص) دستهبندی كند كه در سراسر جهان پخش میشوند. به این ترتیب میتواند از مزایای نیروی كار ارزان قیمت در بعضی مناطق استفاده ببرد درحالی كه در مناطق دیگر كارمندان بسیار ماهر در نزدیكی مشتریان قرار میگیرند. علاوه بر این كه واحد بازرگانی هر كشور نیروی كار خود را به طور كامل در اختیار دارد، بسیاری افراد از مراكز صلاحیت جذب میشوند.
به مثالی درباره این كه این سیستم چگونه كار میكند توجه كنید: در گذشته، نصب بسیاری از نرمافزارها برای كامپیوترهای خانگی برای هر كامپیوتر جداگانه انجام میشد كه یك كارمند IT تك تك انجام میداد. هزینه حدود ۷۰ دلار برای هر كامپیوتر. اكنون IBM مركزی با ۲۰۰ كارمند در تورونتوی كانادا دارد كه نصب نرمافزار را برای كاربران سراسر جهان انجام میدهند. آنها بستههای نرمافزاری عرضه میكنند كه از طریق شبكه اینترنت به كامپیوترها منتقل میشود. هزینه ۲۰ سنت برای هر كامپیوتر.
»خطری الزام آور« غول دنیای كامپیوتر آن قدر در وفور نعمت نیست كه این تغییرات را به تدریج انجام دهد. شركتهای تكنولوژی هند، با هزینه كم و كیفیت خوبشان، قوانین رقابت در صنعت ۶۵۰ میلیارد دلاری خدمات تكنولوژیك را بازنویسی كردهاند. در مقابل این هجوم درآمد بخش خدمات IBM در سه ماه نخست سال ۲۰۰۶ حدود ۱/۲ درصد كاهش یافت و به ۱۱/۶ میلیارد دلار رسید. IBM و سایر غولهای غربی خدمات تكنولوژیك مجبور شدند نیروی كاریشان را با هم متحد كنند. نان دانام نایلكانی مدیر اجرایی اینفوسیس تكنولوجیز یكی از مهمترین فعالان این صنعت در هند در این باره گفت: پس از سالها كه سرشان را در برف فرو كرده بودند، حالا دارند میبینند كه خطری الزامآور بوده است. آنها روند كلان را تشخیص داده بودند اما با سرعت كافی حركت نكردند.
هنوز زود است كه پایان بازی اعلام شود.
IBM و سایر شركتهای غربی پیوندهای عمیقی با مشتریان و منابع گسترده استعداد دارند بنابراین تحلیلگران پیشبینی میكنند رقابت آنها با شركتهای هندی و چینی بسیار سخت باشد. بیشتر پیشبینی میشود IBM و Accenture همراه با مشتی از شركتهای چینی برنده شوند. اما آنها هشدار دادهاند كه IBM نباید هیچ چیز را مسلم فرض كند. پل روئریگ، تحلیلگری از فورستر ریسرچ در این باره گفت: IBM هنوز راه بسیاری در پیش دارد كه به رقابتپذیری در هزینه و قیمت فروش دست یابد.
نوشین دیانتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست