پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
کیفیت آموزش در دوزه پیش دبستانی چگونه است
تعلیم و تربیت کودکان بی شک امری مقدس است و باید عاری از هرگونه تعصب به این مهم نگریست. اتخاذ استراتژی تأمل گرایانه و بازاندیشی در این حوزه اساسی به منزله روشی دور از تعصبات اجتماعی و با تکیه بر معرفت علمی نکات مهمی را پیشِ رو می نهد. از سال ١٩٩٠ تاکنون در راستای آرمان های توسعه هزاره سوم پوشش پیش دبستانی تقریبا دو برابر شده است. ولی هنوز ایران در بین کشورهایی با آموزش پیش دبستانی کم (بین ٣٠ تا ٦٩ درصد) قرار دارد. افزایش پوشش پیش از دبستان به ویژه در مناطق دوزبانه زمانی می تواند تأثیرات قابل توجه داشته باشد که کیفیت در آموزش مغفول نماند. در سال های تحصیلی ٩٣-٩٢ و ٩٤-٩٣ شاهد افزایش دوبرابری تعداد نوآموزانی هستیم که دوره آمادگی یک ماهه قبل از دبستان را گذرانده اند. به طورکلی پوشش پیش دبستانی در سطح آموزش وپرورش کشور در سال های مذکور از رشدی بیش از ١٤ درصد برخوردار است و این در حالی است که علاوه بر آموزش وپرورش نهادها و سازمان های دیگری مانند بهزیستی و شهرداری نیز تعدادی از نوآموزان را تحت پوشش قرار می دهند. توسعه کمی روند خوبی را طی می کند اما آیا کیفیت به همین میزان مورد توجه است؟ دو نکته ای که به نظر باید با تأمل بدان ها نگریسته شود اینکه:
١. آیا بازه زمانی آموزش زبان فارسی به کودکان دوزبانه مناسب است؟
٢. دلایل افزایش نرخ تکرار پایه اول دبستان در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ نسبت به سال ٩٣-٩٢ کدامند؟
این احتمال می رود کیفیت آموزش در دوره پیش از دبستان آن گونه که باید مورد توجه ویژه نیست چراکه اهداف این دوره قطعا نمی تواند مسیری مجزا از اهداف دوره دبستان را بپیماید. یافتن چرایی علل افزایش نرخ تکرار در پایه اول دوره دبستان نیازمند پژوهش است تا نتایج آن ما را در جهت ارائه راهکار های مناسب و کارآمد رهنمون کند. البته نمی توان دو متغیر مهم را در بین عوامل مؤثر بر افزایش نرخ تکرار پایه اول نادیده گرفت.
١. کیفیت: کیفیت در دوره پیش دبستانی به عنوان اساسی ترین عنصر در آموزش محسوب می شود. توجه ویژه به این مقوله سبب بهبود شاخص های کارایی درونی در دوره دبستان خواهد بود که از جمله آن می توان به کاهش نرخ تکرار اشاره کرد.
٢. نظارت: قطعا نظارت بر شایستگی حرفه ای مربیان، متد، محتوا و... در تمامی مراکزی که به آموزش نوآموزان مبادرت می ورزند، یکی از موارد مهمی است که نباید از آن غفلت ورزید. اما درواقع آنچه در آموزش وپرورش اهمیت ویژه دارد این است که اگر بخواهیم مانع از ایجاد سازوکار های نهادی برای بازتولید تمایزهای طبقه اجتماعی باشیم باید مانع تمایزات آموزشی شویم. بنابراین مدیریت یکپارچه این دوره و دارابودن کیفیت مناسب، مورد انتظار و یکسان در تمام دوره های آموزشی در مناطق آموزش وپرورش کشور یکی از استلزامات دستیابی به عدالت آموزشی است. برقراری عدالت آموزشی ضامن افزایش سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و این همان رسالتی است که مدیران و مسئولان نظام تعلیم و تربیت برعهده دارند. امید که فرزندان سرزمین عزیزمان ایران همگی به یک میزان از شرایط، امکانات و کیفیت آموزشی آن گونه که شایسته شان است، بهره مند شوند.
زهره طاها. دکترای بررسی مسائل اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست