چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
فرق میان صحت و قبول نماز
![فرق میان صحت و قبول نماز](/web/imgs/16/96/k6rq61.jpeg)
نمازگزار باید در نماز حضور قلب داشته باشد و به معنای آن است که نمازگزار هیچ آنی در حال نماز از معبود خود غفلت نداشته باشد و از ابتدا تا انتهای نماز بداند که چه میگوید و در برابر چه کسی قرارگرفته است و با که سخن میگوید. فرق میان صحت و قبولی نماز یک مطلب اصولی و فقهی میباشد. نماز دارای دو مرحله است: مرحله صحت و مرحله قبول. مرحله صحت عمدتا به کمیت عمل مربوط است و مرحله قبول به کیفیت آن.صحت به دو صورت تعریف شده است؛ صحت یعنی مطابق بودن مأتی به مأموربه یعنی آن عملی که مکلف انجام میدهد، مطابق باشد با آن چیزی که به آن امر شده است. مثلا فرض کنیم نماز دارای چهارده جز و شرط داخلی است از نیت و قیام گرفته تا تشهد و سلام. اگر شارع مقدس به این چهارده جز امر نموده است مکلف هم باید همان را بدون کم و کاست انجام بدهد.
اکنون اگر مکلف تمام چهارده جز و شرط را بی کم و کاست انجام بدهد، در این حال گفته میشود که مأتی به مطابق با مأمور به است و در نتیجه صحت محقق میشود. چون فرض بر این است که مأمور به چهارده جز است و مکلف هم تمام چهارده جز را به جا آورده است، پس نمازش صحیح است.تعریف دوم صحت به معنای اسقاط القضاست، یعنی چون عمل انجام گرفت، دیگر تکرار آن، یعنی دوباره انجام دادن این عمل در وقت یا در خارج وقت، لازم نیست. مثلا اگر کسی نماز را آنچنان که باید انجام داد، دیگر لازم نیست دوباره آن را تکرار کند، نه در وقت و نه در خارج وقت؛ یعنی هم اعاده و هم قضا از او ساقط میشود اما قبول یک مرحله بالاتر است.
تعریف قبول
قبول، یعنی این که عمل مورد عنایت و پذیرش مولا قرار گیرد و در نتیجه از مولا اجر و پاداش بگیرد. برای قبولی عمل، باید عمل به کیفیتی انجام گیرد که نظر مولی را تامین کند و مولا ازآن خوشنود شود. با توجه به این مقدمه، برای آن که نماز نشان قبول به خود بگیرد، باید دارای آب و رنگ خاصی باشد و روح نماز که همان حضور قلب است در کالبدش وجود داشته باشد.حضور قلب آن است که نمازگزار هیچ آنی در حال نماز از معبود خود غفلت نداشته باشد. از ابتدا تا انتهای نماز بداند که چه میگوید و در برابر چه کسی قرارگرفته است و با که سخن میگوید. در روایتی آمده که دو رکعت نماز که با تامل و تدبر خوانده شود از یک شب عبادت با قلبی غافل بهتر است. (بحار الانوار/ج ۸۴/ص ۲۵۹).همچنین از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمود: متاسفانه در نمازهای عموم مردم، تمام افکار و اندیشهها راه دارد. جز اندیشه نماز و اندیشه خدا. در حالی که باید در نماز همه چیز را فراموش کرد جز خدا، اما ما همه چیز را به یاد میآوریم، جز خدا.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم عزاداری علی باقری دولت چهاردهم پزشکیان دولت رئیس جمهور ترور رهبر انقلاب علیرضا زاکانی
شهرداری تهران محرم هواشناسی تهران قتل تب دنگی زلزله تیراندازی اربعین پشه آئدس عزاداری محرم شورای شهر تهران
واردات خودرو قیمت دلار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا ترافیک بازار خودرو ایران خودرو همستر کامبت
عاشورا سینمای ایران وزیر ارشاد امام حسین تلویزیون دفاع مقدس لیلی رشیدی مهران غفوریان سینما مداحی سریال مختارنامه
فناوری ماه
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال علیرضا بیرانوند رئال مادرید تراکتور باشگاه پرسپولیس یورو 2024 نقل و انتقالات لیگ برتر رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس
هوش مصنوعی دیابت ناسا اینترنت کد مورس شیائومی اپل
کاهش وزن گرمازدگی تخم مرغ افسردگی