پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
كاركردهای اجتماعی توحید
برای هر بینش و نگرشی كاركردهای چندی در حوزه های روانی و اخلاقی و منشی و نیز در حوزه های اجتماعی و هنجاری و كنشی می توان ارائه داد. توحید به عنوان بینش و نگرش اساسی و بنیادین نیز از این امر جدا و مستثنا نیست؛ از این رو می توان برای آن كاركردها را شناسایی و ردگیری كرد.
به نظر می رسد بیش تر از آن كه كاركردهای اجتماعی توحید اشاره و تبیین و تحلیل گردد به كاركردهای عاطفی و معنوی در حوزه رفتار فردی و منشی افراد توجه شده است. در آموزه های قرآنی همه كاركردها مورد توجه و تبیین و تحلیل قرار گرفته است. در این نوشتار كوشش بر آن است تا كاركردهای اجتماعی بینش و نگرش توحید شناسایی و تحلیل گردد و آثار آن در زندگی جمعی و اجتماعی انسان بیان شود. مطلب را با هم از نظر می گذرانیم:
● مفهوم توحید
توحید در زبان عربی به معنای حكم به یكی بودن چیزی و در اصطلاح كلامی دانش و آگاهی به یكتایی و یگانگی خداست. (جرجانی؛ كتاب التعریفات؛ ص ۹۶) از این رو متكلمان و فلاسفه مدافع توحید، علم و اقرار به یكتایی خدای یگانه و بی مانندی در ویژگی صفاتش را توحید دانسته اند. (قاضی عبدالجبار معتزلی؛ شرح الاصول الخمسه ص ۸۰) قرآن اصول آموزه های خویش را بر بنیاد توحید نهاد است و به عنوان محور اندیشه و آموزه در همه جا حضور جدی و پررنگی دارد به گونه ای كه می توان مدعی شد كه بدون توحید نمی توان باوری را اسلامی و قرآنی دانست. بی اندیشه توحید همه چیز معنای دیگری خواهد یافت و اسلام و آموزه های آن چیزی جز پوستین بی محتوا نمی ماند.
● كاركردهای اجتماعی توحید
قرآن افزون بر كاركردهای فردی چون آرامش و اطمینان قلب (كهف آیه ۱۴) و ایمنی از عذاب و رهایی از آن (مائده آیه ۷۲و ۷۳) و امنیت و در امان ماندن از خشم و غضبش (انعام آیه ۸۱) و رفع اندوه و حزن و رهایی از گرفتارهای افسردگی (انبیاء آیه ۸۷و ۸۸) و مصونیت از شیطان و وسوسه های آن (نحل آیه ۹۹و ۱۰۰) برای توحید كاركردهای اجتماعی چندی بیان می كند كه در این نوشتار به آنها پرداخته خواهد شد.
۱) ایجاد جامعه سالم و عدالت پیشه
مهم ترین كاركردهای اجتماعی كه قرآن برای توحید بیان می كند، ایجاد جامعه سالم و عدالت پیشه است. جامعه ای كه بر عنصر یگانگی خدا بنا نهاده شود، به این بینش و نگرش دست می یابد كه تنها خداوند است كه هستی را آفریده و انسان را پرورانده و هدایت و مدیریت می كند. هرگونه تبعیض و جدایی میان افراد اجتماع و انسان امری نادرست و باطل است؛ زیرا خداوند همه را به یكسان و از خلقتی واحد آفریده و عناصر وحدت وجودی در آنان پدیدار است. بنابراین هرگونه اختلاف از نظر نژادی و یا برتری های دیگری از این دست در اندیشه و بینش توحیدی مردود شمرده می شود و نگرش افراد مومن و اهل توحید به جامعه و افراد انسانی، نگرشی مثبت و سازنده خواهد بود.
این گونه است كه اصل عدالت و دادگری در جوامع توحیدی ریشه می دواند و در همه حوزه ها خود را نشان می دهد. رعایت عدالت در همه حوزه ها به ویژه اقتصادی از آثار و كاركردهای اجتماعی توحید و بینش و نگرش توحیدی است كه قرآن در آیه ۸۵ سوره اعراف بدان اشاره می كند و از زبان حضرت شعیب(ع) تبیین می كند كه چگونه توحید و عبادت خدای یگانه می تواند در امور اقتصادی و مدیریت آن عدالت را برپا داشته و تقویت نماید، به گونه ای كه افراد و اشخاص جامعه توحیدی همواره روابط اقتصادی خویش را برپایه معیارها و موازین پذیرفته شده عقلانی و عرفی و شرعی سامان می دهند و از تجاوز و تعدی به حقوق مالی پرهیز می كنند و راه قسط و عدالت را می پیمایند.
این اصل آن چنان در حوزه اقتصادی كاركرد عدالت گرایانه دارد كه قرآن در موارد چندی به توحید برای تقویت و تحكیم روابط سالم اقتصادی و اجتماعی تأكید می ورزد و بر اصول توحیدی برای رسیدن به این هدف اجتماعی پای می فشارد. به این معنا كه یكی از مهم ترین سازوكارهای قرآنی برای ایجاد و اجرای عدالت جمعی اجتماعی در همه حوزه ها به ویژه اقتصادی آن تقویت توحید و تأكید بر آن است. (هود آیه۸۴)
۲) حق گرایی در انسان ها و جوامع
از دیگر كاركردهای اجتماعی توحید در آموزه های قرآنی می توان به حق گرایی در انسان ها و جوامع اشاره كرد. شاید همین عنصر است كه موجب می شود كه انسان به سوی عدالت گرایش یابد و در رفتار و كنش اجتماعی خویش اصل عدالت را رعایت نماید. بینش و نگرش توحیدی موجب می شود كه انسان به حق گرایش یابد و از گرایش به باطل دور شود. گرایش به حق و دوری از باطل به معنای امور بسیاری است كه از آن میان می توان به عدالت خواهی و عدالت پیشگی انسان و جوامع اشاره كرد؛ زیرا افراد موحد و اهل توحید از آن جایی كه به حق گرایش دارند، از بی عدالتی و بیداد بیزار می شوند؛ چه بی عدالتی را باطل و در حكم امر ناحق برمی شمارند و می كوشند خویش را از آن برهانند و حتی دامن خویش به اتهام آن نیالایند. قرآن در آیه ۱۴ سوره كهف به این مسئله اشاره می كند كه چگونه توحید موجب می شود تا راه های باطل و شطط را نپیماید.
راه باطل و شطط، راهی است كه انسان را از انجام اعمال درست و حق بازمی دارد. دور شدن از حق (مفردات ص۴۵۳) به معنای قرار گرفتن در افكار و رفتاری است كه آدمی را به ظلم و ستم روا می دارد و از رفتار عقل و عرف و شرع پسندانه دور می سازد. بی عدالتی نیز چیزی جز رفتاری دور از اینها نیست. بنابراین بینش توحیدی است كه آدمی را وادار به حق طلبی و عدالت خواهی می كند. در نگرش قرآنی كسی كه از حق و توحید دور می شود و راه شطط را در پیش می گیرد انسانی سفیه است. سفیه كسی است كه به جای راه راست و یگانه كه وی را به مقصد می رساند هردم راهی را برمی گز یند و به شكلی دمدمی مزاج است. (جن آیه۲ تا ۴) این پراكندگی در انتخاب نه تنها فرد را دچار حیران و سرگردانی می كند بلكه جامعه را نیز دچار سرگردانی در برنامه ریزی و اجرای اعمال مفید و سازنده ای می كند كه می توانست آن را به سعادت برساند.
اشخاص و یا جامعه ای كه دمدمی مزاج است و راه های پراكنده و دور از حقی را برمی گزیند همواره دچار اختلاف و تشتت در آراء و افكار و نیز عمل می شود و به جای آن كه اتحاد و توحید در جامعه تقویت گردد و همبستگی و انسجام را پدید آورد موجب می شود كه جامعه دچار واگرایی و تشتت گردد. از دیگر آثار و كاركردهای اجتماعی توحید می توان به ایجاد انگیزه جمعی در اعمال خیر و استباق و شتاب گیری در اعمال و كارهای خیر و نیكو اشاره كرد. قرآن بیان می دارد كه انسان توحیدمحور و توحیدگرا انسانی است كه دركارهای خیر شتاب می گیرد و در خدمت جامعه و افراد آن تلاش می كند. كار خیر و سبقت به این معناست كه جامعه به یك حالت روحی و روانی رسیده است كه انجام كارهای خیر و عام المنفعه و شتاب در آن برای افراد یك هدف شمرده می شود.
جامعه نه تنها به كار خیر و انجام آن عادت كرده است و كار نیك به عنوان یك عادت اجتماعی و هنجار اجتماعی درآمده است بلكه تلاش برای شتاب و سبقت گرفتن در میان آنان نیز به یك امر عادی و هنجاری تبدیل شده است. (مؤمنون آیه ۵۹ تا ۶۱) حضرت یوسف(ع) در زندان به یاران در بندش با بیان داستانی می كوشد تا نقش و كاركرد توحید را در اعمال خیر و نیكو باز شناساند. وی با اشاره به مسئله بردگی كه در آن زمان گسترش داشته بیان می كند كه اگر شخصی دارای چند صاحب و مالك باشد كه هركسی از آن چیزی بخواهد آیا می تواند به درستی به همه آنها بپردازد و یا می تواند خود را از رنجی كه به جهت اختلاف تقاضاها و درخواست ها پدید می آید برهاند؟
۳) ایجاد وحدت در جامعه
توحید مسئله امروز جامعه ماست. وحدت موجب می شود تا جامعه به اتحاد درآید و هدف مشخصی را در پیش گیرد و برنامه و توان و ظرفیت خویش را برای به دست آوردن آن سامان دهد. این گونه است كه به هدف خویش هم زودتر و هم راحت تر و آسان تر می رسد. اما تشتت در بینش و نگرش موجب می شود كه تشتت در هدف و نیز در راه و كار و برنامه پدید آید و كار خیر به شر و شر به خیر تغییر ماهیت دهد. هركس در پی امری می رود كه به نظرش خیر است و در حالی كه باطل و شر است. تشتت در افكار و آراء و منش و كنش جامعه نتیجه ای جز تشتت در بینش و نگرش آنان نیست. از این رو برای بازسازی امر توحید و وحدت اجتماعی و برنامه ریزی و هدف ضروری است كه نخست بینش تغییر یابد و به شكل توحید واقعی خود را نشان دهد. (یوسف آیه ۳۷ تا ۳۹)
۴) انجام اصلاحات و مبارزه با فساد
از دیگر كاركردهای اجتماعی توحید می توان به اصلاح امور جوامع و مبارزه با فساد اشاره كرد. جوامع توحیدمدار، به جهت بینش و نگرش توحیدی در همه اعمال و حوزه ها می كوشند تا اصلاح امور را سرمشق خویش قرار دهند. قرآن در آیه ۸۵ سوره اعراف به این مسئله اشاره می كند و از زبان شعیب بیان می كند كه چگونه تفكر شرك آلود جوامع را به بحران بی عدالتی سوق می دهد و فساد و تباهی در امور اجتماعی و اقتصادی را سبب می شود.
آن حضرت برای اصلاح رفتار و اعمال فاسد اجتماعی ایشان می كوشد تا نخست بینش و نگرش ایشان را اصلاح كند تا به دنبال آن به طور طبیعی اعمال و رفتار اجتماعی ایشان اصلاح گردد. در آیه ۸۴ و ۸۸ سوره هود این مسئله به خوبی تبیین و تحلیل می شود و از زبان حضرت شعیب(ع) توضیح داده می شود كه آن حضرت برای اصلاح مسایل اجتماعی و بی عدالتی فزاینده در میان اهل مدین و جامعه ای كه چگونه می كوشد تا حد توان خویش به اصلاح بینش و نگرش آنان بپردازد.
اگر جامعه بخواهد از بحران هایی كه موجب نابودی و نیستی طبیعی و یا غیرطبیعی جوامع رهایی یابد می بایست به اصل توحید بازگردد؛ زیرا قرآن در آیه ۷۲ و ۷۳ سوره مائده بیان می دارد كه ایمنی و نجات جوامع از سنت الهی عذاب الهی در گروه اعتقادی به توحید و پرهیز از شرك است. جوامع توحید محور می تواند با اعمال و رفتار خیرخواهانه عناصر طبیعی را در اختیار گیرد و حتی آنها را به سوی خیر جمعی هدایت كند.
در این تأثیرگذاری بر طبیعت و عناصر آن تفاوتی میان عناصر به ظاهر شرورانه چون زمین لرزه و توفان و سیل و مانند آن نیست؛ زیرا توحید محوری و اعمال خیرخواهانه موجب می شود تا آنها در مهار انسان درآید و بركات آسمانی و زمینی برآنان فرو فرستاده شود و بلایا از آنان دور گردد. (كهف آیه ۳۸ و ۴۰ و مریم آیه ۴۸ و ۵۰ و انبیاء آیه ۶۶ تا ۷۲) به هر حال قرآن افزون بر كاركردهای فردی و معنوی توحید در آیات چندی به تحلیل و تبیین كاركردهای اجتماعی توحید در دنیا پرداخته و نشان می دهد كه توحید چگونه در همه امور و حوزه های انسانی تأثیر می گذارد.
كاظم ابراهیمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست