چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بردن کامپیوتر به تعمیرگاه
سیستم یک کامپیوتر ایدهال باید سریع باشد و همیشه کار کند، اما چقدر وحشتناک است وقتی که این سیستم از کار بیافتد و شما را با یک سری خرابیها مانند سوختن مانیتور، آسیب دیدن درایو دیسک سخت و نچرخیدن CD-ROM، تنها بگذارد. اگر چه بیشتر تولیدکنندگان کامپیوتر ۲ تا ۳ سال ضمانت آن را به عهده میگیرند، اما بسیاری از کاربران بیش از سه سال از سیستم خود استفاده میکنند و به محض تمام شدن مدت ضمانت، سیستم جدیدی تهیه نمیکنند و به این ترتیب تعمیرکامپیوتر امری اجتنابناپذیر میگردد.
برای بسیاری بردن PC به نزد متخصص با نگرانیهایی همراه است و تصورات ترسناکی ذهن کاربر را احاطه میکنند مانند این که آیا تکنسین از شما خواهد خواست که قطعات دیگری را تهیه کنید، آیا ایراد کامپیوترتان نقص کلی در درایو دیسک سخت است، آیا تکنسین عیب کامپیوتان را بیش از آن چه هست بزرگ خواهد کرد و... البته نباید تصور کرد که تکنسین فردی است که منتظر فرصتی برای خالی نمودن جیب شماست. اما قبل از این که تمام پس اندازتان را صرف تعمیر PC خود کنید و یا به سفارش کردن تکنسین بپردازید، راهنماییهای ما را در ارتباط با بردن PC به تعمیرگاه، به کار ببندید تا از یک تعمیر با کیفیت بالا برخوردار شوید. این پیشنهادات از تعمیرگاههای محلی، مراکز تعمیر بزرگ، فروشگاههای کامپیوتری و فروشگاههای بزرگ اینترنت جمعآوری شدهاند.
برای این که بتوانید از امکانات ضمـانـت خرید کامپیوترتان استفاده کنید، مدارک خرید را در جایی مطمئن نگهداری کنید. با صرف اندکی وقت میتوانید کارت ثبتنام و فرم ضمانتنامه را پر کرده و به این ترتیب به حفاظت از کامپیوترمحبوبتان در آینده بپردازید. بعضی از کارخانجات تولید کننده کامپیوتر از طریق شبکه کارت ثبتنام را ارایه میکنند، اما بهتر است که از این کارت ثبتنام یک کپی تهیه کرده و همراه با قبض دریافت کامپیوتر نگهداری کنید. همه قبضها و ضمانتنامهها را در یک جا جمع کرده و نگهداری نمایید. خصوصا" برای زمانی که برای هر کدام از اجزای کامپیوتر مانند مودم، پردازشگر، برد اصلی و مانیتور ضمانتنامهی جداگانهای وجود داشته باشد.
هنگـامـی که کـامپیوتـری را خــریـداری میکنید، آخرین چیزی که باید در نظر داشته باشید، مسأله تعمیر آن در آینده است یعنی این که شرکت، تعمیرکامپیوتری را که به فروش رسانده به هنگام خرابی آن میپذیرد یا خیر. موضوع بعدی این است که بسیاری از تعمیرگاههای محلی تنها برای تشخیص خرابی کامپیوتر حتی اگر ضمانت هم داشته باشد، مبلغی را دریافت میکنند. بنابراین دقت در مورد ضمانتنامه و در نظر گرفتن مدت اعتبار آن موجب میشود که در آینده وقت و پول کمتری را هدر دهید.
اگر اطـلاعات کـافی در مـورد کـامپیوتـر نداشته باشید، به هنگام خرابی آن نمیتوانید مشکل را تشخیص دهید. هنگامی که مشکلی در کامپیوتر پیش میآید، ابتدا پیامهای خطایی که سیستم نشان میدهد یادداشت کنید. اگر اطلاعات شما از کامپیوتر کافی باشد، همین پیامها به شما کمک خواهند کرد که عیب را زودتر بیابید. البته گاهی این پیامها مستقیما" به خود خرابی اشاره میکنند. بنابراین جزییاتی که به هنگام خرابی کامپیوتر به یاد میآورید و پیامهایی را که بر روی صفحه مشاهده کردید، همه را یادداشت کنید. چرا که این اطلاعات میتوانند به تکنسین کمک زیادی بکنند. هنگامی که برای رفع عیب کامپیوتر به جایی مراجعه میکنید، سؤالاتی دربارهٔ رنگ صفحه نمایش به هنگام خرابی و پیامهای خطایی که ظاهر شدهاند از شما میپرسند. دانستن پاسخ چنین سؤالاتی حتی اگر مفهوم آنها را ندانید. بسیار با ارزش است. قبل از بردن کامپیوتربه تعمیرگاه ببینید آیا سیستمتان هنوز دارای ضمانت است یا خیر. چرا که اگر از این موضوع اطلاع نداشته باشید، شاید تکنسین در اینباره چیزی به شما نگوید.
بــعـضـی از افــراد به مـحـض این کـه کامپیوترشان خراب میشود آن را برداشته و به سراغ محلی میروند که آن را خریداری کردهاند.
اما اگر شما این کار را میکنید،باید قبلا" فرمهای ثبتنام و ضمانتنامه را دریافت کرده باشید، در غیر این صورت علاوه بر پرداخت یک مبلغ هنگفت، مجبورید مدت زمان زیادی انتظار بکشید تا کامپیوترتان تعمیر شود. در چنین مواقعی از چند تعمیرگاه دیگر بخصوص مغازههای کوچکتر نیز پرسوجو کنید و اطلاعات لازم دربارهٔ بهایی که برای تشخیص مشکل دستگاه باید بپردازید، هزینهی تعمیر و مابقی هزینهها را به دست آورید.
تعمیرگاههای کوچکتر معمولا" به خاطر رقابت با تعمیرگاههای بزرگتر که دارای سرویسدهی مجهزتری هستند، مبالغ کمتری را مطالبه میکنند. حتی تعمیرگاههای بزرگ هم برای تشخیص مشکل دستگاه، مبلغی را دریافت میکنند، خصوصا" اگر زمان ضمانتنامه تمام شده باشد. به هنگام خرید توجه کنید که آیا فروشگاههایی که از آن خرید می کنید، سرویسدهی محصولات شرکتهایی مانندIBM و یا Hewlett-Packard را به عهده میگیرند یا خیر. معمولا" چنین فروشگاههایی به هنگام خرابی کامپیوتر، آن رابه شرکت سازنده ارسال مینمایند و یا این که افراد آموزش دیدهای دارند که به این مدلها آشنا بوده و به تعمیر آنها میپردازند. اکثر تعمیرگاههای کامپیوتر، تعمیر PC های گوناگون با مارکهای صنعتی مختلف را میپذیرند. هنگامی که برای تعمیر کامپیوترتان به جایی زنگ میزنید به نحوه برخورد سرویسدهندگان از طریق تلفن دقت کنید.
مثلا"چقدر پشت خط منتظر میمانید. نحوهٔ صحبت کردن افرادی که پشت خط هستند، همچنین میزان علاقهمندی آنها به تعمیر کامپیوتر شما چقدر است. بعضی از شرکتهای کامپیوتری تعمیرات رایگانی را ارایه میدهند و تعمیرگاههایی را هم در محدودهٔ منزل شما معرفی میکنند تا شما مستقیما" به آنجا مراجعه کنید. این تعمیرگاهها ضمانتنامه شرکت مذکور را میپذیرند. بعضی از شرکتها حتی شماره تلفن رایگانی را ارایه میدهند که شما برای تعمیر کامپیوترتان بهآن شماره میتـوانید زنگ بزنید. هنگام زنگ زدن به این گونه تعمیرگاهها، حتما" باید شماره مدل و سریال کامپیوترتان را بدانید تا کارها آسانتر و سریعتر پیش بروند.
هنگامی که کامپیوتر خود را برای تعمیر به مغازهای میبرید، ابتدا تکنسین مشکل سیستم را شناسایی میکند تا بعد دیگران آن را تعمیر کنند. اوست که تصمیم میگیرد چه قسمتی نیاز به تعمیر دارد، از یک کابل ساده برق گرفته تا درایو دیسک خراب شده. معمولا" برای تشخیص خرابی کامپیوتر، مبلغ مشخصی مطالبه میشود. یعنی این مبلغ تنها برای این که به شما گفته شود عیب کامپیوترتان چیست از شما گرفته میشود. البته بعضی از تعمیرگاهها برای تشخیص مشکل دستگاه پولی دریافت نمیکنند. اگر شما به کامپیوتر آشنایی داشته باشید، میتوانید از برنامههای کمکی مانند Norton Utilities و یا دیگر نرمافزارهای موجود برای تشخیص خرابی درایو دیسکسخت استفاده کنید. خدمات بعضی از تعمیرگاهها از طریق پایگاههایی که بر روی Web قرار دارند، قابل دستیابی است.
این پایگاههای تعمیر، موجب صرفهجویی در وقت شما میشوند و دیگر نیازی نیست که در خیابان به دنبال تعمیرگاه بگردید. اما در عوض مبلغ هنگفتی را باید بپردازید. در چنین پایگاههایی مبلغی برای بردن کامپیوتر به تعمیرگاه دریافت میشود و سپس از زمان ورود کامپیوتر به تعمیرگاه تا زمانی که کامپیوتر تعمیر شود، مبلغی را که باید بپردازید ساعتی حساب میکنند. البته بعضی از پایگاهها برای بردن کامپیوتر به تعمیرگاه، پولی را دریافت نمیکنند. بعضی از پایگاهها هم برای تشخیص نقص کامپیوتر، به صورت ساعتی پول دریافت می کنند.
بعضی از پایگاهها هم تنها مبلغ ثابتی را برای تعمیر کامپیوتر میگیرند. معمولا" پایگاههایی که مبالغ ثابتی را دریافت میکنند برای مشکلات ناشی از نصب برنامه، مطلوبترند. بنابراین همواره سعی کنید دربارهٔ جزییات هزینهها، اطلاعات لازم را به دست آورید. در حقیقت به دست آوردن اطلاعات و ارزیابی مبالغ، هزینهای برای شما در برندارد و چه بهتر است که ابتدا هزینههایتان را در یک تعمیرگاه بخصوص برآورد کنید و اگر این هزینهها نجومی بودند به سراغ یک تعمیرگاه و یک برآورد دیگر بروید.
گاهی پیش میآید که کامپیوترتان را چنـد جا برده باشید و تصمیمگیری برایتان مشکل شده باشد. شاید در تعمیرگاه به شما گفته باشند که زمان ضمانت نامه کامپیوترتان تمام شده است و یا بعضی از قطعات، دیگر موجود نیستند. چنین اخبار ناخوشایندی را خیلی جدی نگیرید و زیاد نگران نشوید، بلکه سعی کنید که به دنبال راه حل بگردید. ابتدا به شرکتی که درایو دیسک سختتان، یا درایو CD-ROM و یا هر قسمت خراب شدهٔ دیگر را طراحی کرده است زنگ بزنید و بپرسید که آیا آن قسمت از کامپیوترتان هنوز دارای گارنتی است و یا خیر؟ یا این که آیا شرکت مورد نظر، بخش خراب شده کامپیوترتان را با یک نوع جدید آن معاوضه میکند و اگر این کار را انجام میدهد آیا تخفیفی هم قایل میشود؟ اگر چنین امکانی وجود داشت، از پرداختن یک مبلغ اضافیرها شده و تنها نیاز دارید که مبلغی را برای نصب قسمت نو شده بپردازید.
قبل از این کـه سیستـمتـان را از هـم بـاز کرده و به تعمیرگاه ببرید نکات زیر را رعایت کنید:
▪ اگر کـامپیوتـان قـابـل دستیـابی بـود، از همـه دادههایتان یک پشتیبان تهیه کنید.
▪ شماره سریالهای درایـو دیسکسخت، درایو CD-ROM ، مودم و قسمتهای دیگر را یادداشت کنید، تا پس از تعمیر مطمئن شوید که هیچ بخشی از کامپیوترتان برداشته و با یک مدل دیگر جابجا نشده است.
▪ بر روی کامپیوترتان شمارهٔ تلفن و نام خود را بچسبانید تا در صورت گم شدن، شخص یابنده بتواند با شما تماس بگیرد. البته برای احتیاط آدرس خودتان را ننویسید.
▪ اطلاعات شخصی را از کامپیوترتان پـاک کنید.
تا کسی به اطلاعات محرمانهی شما مانند شماره چک و کلمهی عبور اینترنتتان دسترسی پیدا نکند.
▪ بعد از بردن کامپیوتر بـه تعـمـیـرگـاه لـیست تعمیراتی را که قرار است انجام شود و نیز مبلغ هر تعمیر و زمان لازم برای تعمیر را یادداشت کنید. اگر در فرم تحویل، قید شده باشد که هرگونه تعمیری که لازم باشد انجام خواهد شد، آن را امضاء نکنید. چرا که شما دقیقا" نوع تعمیراتی که انجام خواهد شد را باید بدانید ومطمئن شوید که آیا تعمیرگاه بعد از تعمیر کامپیوتر شما، آن را ضمانت میکند یا خیر. البته باید این ضمانت را به صورت یک ضمانت نامه کتبی دریافت کنید و این که به صورت شفاهی تعمیرگاهی کارش را ضمانت کند کافی نیست.
▪ آخرین نکـتـهای کـه در ارتـبـاط بـا تعـمـیـر کامپیوترتان باید در نظر بگیرید دنبال کردن مراحل مختلف تعمیر است. این که بدانید کامپیوترتان کجا میرود و چه وقت تحویل داده میشود. هنگامی که برای دریافت کامپیوترتان به تعمیرگاه مراجعه میکنید، قبل از این که پول تعمیر را بپردازید و یا آن را به خانه ببرید، کامپیوترتان را آزمایش کنید. اگر مشکل رفع شده بود میتوانید پول تعمیر را پرداخت کنید. اما اگر مشاهده کردید که قطعهای جابجا شده و یا کامپیوتر به خوبی کار نمیکند، پول تعمیر را پرداخت نکنید.علاوه بر این لیست تعمیرات انجام شده و قطعات تعویضی را نیز درخواست کنید.
مطالب گفته شده شاید ساده به نظر برسند، اما به کاربردن و در نظر داشتن تمام این نکات ساده میتواند از بسیاری از نگرانیهای شما در ارتباط با بردن کامپیوتر به تعمیرگاه بکاهد. شاید بخواهید که خیلی زود کامپیوترتان تعمیرشود اما این نباید باعث شود که شما آن را به اولین تعمیرگاهی که میرسید تحویل دهید. به خاطر داشته باشید که تعمیرکار برای شما کار میکند و بابت کاری که انجام میدهد پول دریافت مینماید، پس نباید از پرسوجو کردن و یا برآورد کردن خدماتی که قرار است ارایه شوند بترسید.
اگر کمی وقت صرف کنید، به تعمیرگاههای مختلف سر بزنید و مراحل مختلفی که گفته شد را رعایت کنید میتوانید از نگرانیهای بوجود آمده به هنگام بردن کامپیوتر به تعمیرگاه بکاهید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست