سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مرز جدید برای شرکت های ژاپنی
![مرز جدید برای شرکت های ژاپنی](/web/imgs/16/135/k9qot1.jpeg)
ژاپن زمانی با صادرات به کشورهای ثروتمند رونق یافت. حالا این کار را در جایی دیگر انجام میدهد. وزیر تجارت ژاپن میگوید این یک «مرز جدید» است. بنگاههای ژاپنی بالاخره دریافتهاند که بازارهای نوظهور با سرعتی بسیار بیشتر از اقتصادهای ثروتمند رشد میکنند و هر چند این بازارها با تاخیر به صحنه وارد شدهاند، اما تحرکاتی ماهرانه را در همین مدت انجام دادهاند.
بر پایه گزارش یک شرکت تامینکننده اطلاعات مالی به نام نیکی، سود ۵۵۹ شرکت بزرگ ژاپنی در سه ماه اخیر با رشدی ۴۶درصدی به ۸/۳ تریلیون ین (۴۴میلیارددلار) رسیده است. این رقم، افزایشی چهار برابری را در مقایسه با یک سال قبل نشان میدهد و عمدتا به افزایش فروش در بازارهای نوظهور مرتبط است.
بسیاری از بنگاههای ژاپنی که در سال ۲۰۰۹ ضرر کردند، موقعیت مطلوب خود را با فروش محصولاتشان به طبقه متوسط جدید جهانی دوباره احیا کردهاند. تویوتا، شرکت تولیدکننده خودرو که در سال گذشته ۱۹۵میلیارد ین ضرر کرده بود، در ۴ آگوست گزارش داد که سود عملیاتی سه ماهه اخیر آن ۲۱۲میلیارد ین بوده است. عاملی که در این تغییر به تویوتا کمک کرد، تقاضای قوی بازار آسیا بود. سونی، تولیدکننده لوازم الکترونیکی نیز سود قابلملاحظه ۷۹میلیارد ینی را در فصل مالی اخیر اعلام کرد و به این ترتیب، ضرر ۳۳میلیارد ینی سال گذشته را معکوس کرد. درآمدهای این شرکت از محل فروش در بازارهای نوظهور نزدیک به ۴۰درصد افزایش یافت و فروش آن در برزیل تقریبا دو برابر شد.
طبق یک برآورد، کشورهای خارج از اروپا و آمریکای شمالی در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰، ۸۰درصد از رشد جهانی را به خود اختصاص خواهند داد. مصرفکنندگان غربی، صرفهجوتر شدهاند. ژاپن برای مدت دو دهه در رکود بوده و جمعیت آن رو به کاهش است. بنابراین عجیب نیست که شرکتهای این کشور رو به سوی بازارهای دیگری بیاورند.
کالاهای سنتی تولید ژاپن برای این نواحی جدید مناسب نیستند. بسیاری از آنها گرانقیمت و پیچیدهاند و وسایل سادهتر ساخت کره جنوبی، چین و تایوان، به راحتی با قیمتی کمتر از آنها به فروش میرسند. بنگاههای ژاپنی از مدتها پیش، کشورهای فقیرتر را تنها به عنوان پایگاههایی برای تولید مورد استفاده قرار دادهاند و سپس محصولات خود را به کشورهای ثروتمند منتقل کردهاند. این مدل دیگر عمل نمیکند.
طی دهه گذشته، سهم ژاپن از صادرات به آمریکا نصف شده و سهم آن از صادرات به اروپا نیز یکسوم کاهش پیدا کرده است. اکنون بنگاههای این کشور در تلاش برای تطابق محصولات خود با کشورهای BRIC (برزیل، روسیه، هند و چین) و MINTS (مالزی، اندونزی، نیجریه، ترکیه و عربستان سعودی) و نیز ویتنام و بالکان هستند. سهم صادرات به چین، پیش از کاهش در اثر رکود اخیر، تقریبا
سه برابر شد و تجارت با مناطقی مانند خاورمیانه که دارای منابعی غنی هستند، تقریبا به دو برابر مقدار قبل خود رسید (نگاه کنید به نمودار بالا که انتقال مقصد صادرات کالاهای ژاپنی را از کشورهای غربی به دیگر نقاط دنیا نشان میدهد).
تقاضای مصرفکنندگان اقتصادهای نوظهور به بنگاههای فعال در بسیاری از بخشها، از کالاهای مصرفی گرفته تا لوازم فنی کمک کرده است. فروش شیسیدو (بزرگترین تولیدکننده لوازم آرایشی ژاپن) در چین طی پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده است. این شرکت در سال جاری، فعالیت خود را به مغولستان و بالکان گسترش داده و کارخانهای را نیز در ویتنام که مصرفکنندگان تازه ثروتمند شدهای در آن به وجود آمدهاند، افتتاح کرده است. شیسیدو انتظار دارد که سهم فروش محصولات آن در کشورهای خارجی که هماکنون ۴۰درصد است، در سال ۲۰۱۷ به ۵۰درصد برسد.
بنگاههای ژاپنی باید برای موفقیت در این مناطق جدید، خود را با آنها وفق دهند. پاناسونیک، تولیدکننده لوازم الکترونیکی، هم محصولات و هم سازماندهی خود را کاملا تغییر میدهد. این شرکت به جای حفظ تقسیمبندیهای خشک مدیریتی خود بر حسب مناطق مختلف، خطوط تولید خود را بر اساس مناطق آبوهوایی استوایی و معتدل تنظیم میکند. مدیران این بنگاه در آمریکای جنوبی، هر سه ماه یک بار، جهت تبادل آرا با همکاران خود در مالزی دیدار میکنند.
پاناسونیک، به شکلی روزافزون برای طراحی محصولات مطابق با ذائقههای محلی، بر مهندسان همان مناطق تکیه میکند. هیتوشی اوتسوکی، رییس بخش فعالیتهای خارجی پاناسونیک میگوید «اگر این کار را مهندسان ژاپنی انجام میدادند، محصولاتی ژاپنی خلق میکردند.» امروزه تنها ۱۰ تا ۲۰درصد از محصولاتی که این شرکت در بازارهای نوظهور به فروش میرساند، توسط تیمهای ژاپنی تولید میشوند، در حالی که در ابتدا کل این محصولات را خود ژاپنیها میساختند. اوتسوکی میگوید که «این برای ما امری کاملا انقلابی است.»
پاناسونیک متوجه شده است که در اندونزی، یخچالها برای نگهداری تعداد زیادی از بطریهای آب دو لیتری به محفظههای بزرگی نیاز دارند، زیرا مردم این کشور، صبح هر روز آب را برای تصفیه میجوشانند و سپس برای رسیدن به درجه حرارت مناسب در یخچال قرار میدهند. با این وجود، آنها به فضای کمتری برای سبزی نیاز دارند، زیرا معمولا این محصول را در یک روز خریده و استفاده میکنند.
پاناسونیک در هند که نمیتوان روی عدم قطعی برق در آن حساب کرد، سیستمهایی را برای تهویه هوا میسازد که انرژی اندکی را مصرف میکنند و از آن جا که هندیها معمولا سیستمهای تهویه هوای خود را دائما روشن میکنند، موتور آنها به شکل بیصدا طراحی شده است. در چین، سیستمهای تهویه هوا نمادی از منزلت اجتماعی هستند، بنابراین پاناسونیک این محصول خود را به قدر کافی بزرگ و رنگارنگ میسازد تا نگاههای حسود همسایگان را به خود جلب کند.
در سه ماه اخیر، فروش محصولات پاناسونیک در بازارهای نوظهور به آن کمک کرد تا سودی ۸۴میلیارد ینی را از آن خود کند و ضرر ۵۲میلیارد ینی همین دوره در سال قبل را وارونه سازد. این شرکت انتظار دارد که سهم درآمدهای آن از محل فروش محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی در بازارهای نوظهور از ۲۵درصد در حال حاضر به ۳۱درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یابد.
خودروسازان ژاپنی نیز بیکار ننشستهاند. تویوتا مدلی را با نام اتیوس برای هند طراحی کرد که با قیمت ۱۰هزاردلار در این کشور به فروش میرسد. نیسان، خودرویی کوچک با نام مارس را در هند و تایلند تولید میکند که ۸۷درصد از قطعات آن از همین مناطق تامین میشوند. این شرکت، تولید مارس در چین را در سال جاری و تولید آن در مکزیک را در سال ۲۰۱۱ آغاز خواهد کرد. نیسان اخیرا تولید نوعی خودرو را در ژاپن به پایان رساند و در عوض، واردات یک مدل ارزانتر تایلندی را آغاز کرد. این قبیل کالاها هنوز در ژاپن نادر هستند، اما به زودی تعداد آنها رو به فزونی خواهد گذاشت. نوآوریهای کمهزینه، به خوبی مرزها را پشت سر میگذارند.
با این همه، هنوز مشکلاتی وجود دارد. ین پرقدرت - که ارزش آن در سال جاری، ۱۴درصد افزایش یافته و به ۸۶ ین به ازای هردلار رسیده است به صادرات ژاپن لطمه میزند. با این حال، این افزایش ارزش ین باعث میشود که ادغام و تملک شرکتها، هزینه کمتری را به همراه داشته باشد. بر اساس گزارش دیلاجیک، بنگاههای ژاپنی تا این نقطه از سال جاری بیش از ۱۱میلیارددلار را در مبادلات با کشورهای فقیر خرج کردهاند - رقمی که هماکنون از کل مبادلات با این کشورها در سال ۲۰۰۹ فراتر رفته است. شرکتهای ژاپنی با انتقال تولید خود به کشورهای خارجی و تامین منابع به شکل محلی، احتمالا میتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.
یک مشکل دیگر، مدیریت نیروی کار جهانی است. اعتراضات کارگران چینی در هفتههای اخیر باعث شد که تویوتا و هوندا، فعالیتهای خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورند. در خود ژاپن، کارگران چنان سر به راه و آرام هستند که مدیران ژاپنی، غالبا برای مواجهه با چنین مشاجراتی آمادگی ندارند. بنابراین بنگاههای این کشور به سرعت در پی استخدام افراد زبده خارجی هستند. دستمزدهای نسبتا اندک روسا و نبود کارمندان انگلیسیزبان، این کار را سخت میکند، اما برخی از بنگاههای ژاپنی، پیشرفتهایی داشتهاند. پاناسونیک قصد دارد که در سال آینده، ۱۳۹۰ فارغالتحصیل را به استخدام خود درآورد که تنها ۲۹۰ نفر از آنها ژاپنی هستند.
بنگاههای ژاپنی که محصولات خود را برای بازارهای نوظهور بازمهندسی کردهاند، حالا مجبورند که فرهنگ سازمانی خود را به کلی دگرگون کنند. آنها قدرت بسیار اندکی را به کارمندان محلی خود محول میکنند و به ندرت، افراد غیرژاپنی را تا سطح مدیریت ارشد خود ارتقا میدهند. این بنگاهها تصمیمات خود را به آهستگی، با اتفاق نظر و بعد از رد و بدل شدن یادداشتهای بیپایان به دفتر رییس اتخاذ میکنند. شرکتهای ژاپنی باید برای بقا در بازارهای نوظهور یاد بگیرند که چالاک باشند.
مترجم: محسن رنجبر
منبع: اکونومیست
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست