پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

هتل های اصفهان مشكلات, نیازها و


هتل های اصفهان مشكلات, نیازها و

هتل ها به خصوص هتل های پرستاره در این شهر بسیار اندك هستند و همین تعداد نیز از مشكلاتی رنج می برند كه رفع این مشكلات می تواند آینده ی صنعت توریسم این استان را نسبت به آنچه كه اكنون وجود دارد متحول كند

استان اصفهان به خصوص شهر اصفهان دارای قابلیت‌های فراوانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است اما تنها این قابلیت‌ها برای جذب گردشگر كافی به نظر نمی‌رسد مراكز اقامتی و همچنین زیرساخت‌های حمل و نقل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند كه بدون پرداختن به آنها و رفع مشكلات و دل نگرانی دست‌اندركاران آن نمی‌تواند آینده‌ای بهتر از آنچه وجود دارد را برای این شهر متصور شد.

هتل‌ها به خصوص هتل‌های پرستاره در این شهر بسیار اندك هستند و همین تعداد نیز از مشكلاتی رنج می‌برند كه رفع این مشكلات می‌تواند آینده‌ی صنعت توریسم این استان را نسبت به آنچه كه اكنون وجود دارد متحول كند. هرچند عده‌ای معتقد هستند كه بیشتر توریست‌های این شهر توریست‌های كوله‌پشتی هستند اما تعداد هتل‌های كم ستاره نیز آنقدر نیست كه در فصول پرتردد جوابگوی نیاز آنها باشد.

در اینمقاله طی گفتگوهای جداگانه با مدیران بعضی از هتلها در خصوص بعضی از مسایل به گفتگو می‌نشینیم كه توجه خوانندگان محترم را به مطلب جلب می‌كنیم:

●سعید سید كاظمی- مدیر هتل بین‌المللی كوثر

سعید سیدكاظمی از مدیران خوش فكر و توانای صنعت هتلداری كشور است، چند سالی است كه اداره‌ی هتل بین‌المللی كوثر را اصفهان عهده‌دار می‌باشد. سیدكاظمی طی گفتگوی مفصل به بیان نقطه نظرات خود پیرامون صنعت هتلداری كشور و همچنین نكاتی پیرامون هتل بین‌المللی كوثر پرداخت. وی در ابتدا گفت:

در خصوص صنعت هتلداری باید به دو جنبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توجه داشته باشیم.

- جنبه‌ی نرم‌افزاری كار یا نیروی انسانی شاغل در این صنعت و این حرفه و برنامه‌های عملیاتی كه می‌بایست به وسیله‌ی این نیروی انسانی به مرحله‌ی اجرا درآید و جنبه‌ی سخت‌افزاری كار هم، ساختمان، امكانات و تجهیزات هتل است.

- واقعیتی كه قابل مشاهده بوده و غیر قابل انكار است، ضعف قابل توجه صنعت هتلداری در پرورش و به كارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده است، البته قابل ذكر است یكی از مراكز مهم و فعال در این زمینه به منظور ارایه‌ی آموزش‌های تخصصی، مجموعه‌ی موسسه‌ی آموزش و مطالعات سیاحتی سازمان سیاحتی و مراكز تفریحی بنیاد مستضعفان می‌باشد كه در برنامه‌های خود دوره‌های كوتاه‌مدت، بلندمدت و در سطوح مختلف كاملاً فعال می‌باشد.

در جنبه‌ی سخت‌افزاری نیز شاهد تحركی امیدوار كننده در زمینه‌ی ساخت انواع مراكز اقامتی مدرن در شهرهای تاریخی، زیارتی، تفریحی و توریستی كشور نظیر اصفهان، مشهد مقدس، شیراز و یزد می‌باشیم و این حركت طلیعه‌ای در راستای بهینه‌سازی و استانداردسازی هتلها و مراكز اقامتی در ایران است.

به هرحال اینجانب شخصاً به آینده این صنعت بسیار امیدوارم و یكی از دلایل عمده‌ی آن هم می‌تواند توجه مسوولین و متولیان این امر و همچنین سازمان سیاحتی و شركت هتلهای بین‌المللی پارسیان در امر سرمایه‌گذاری، توسعه مراكز اقامتی، ارتقاء سطح كیفی خدمات ارایه شده و در كنار آن ارایه برنامه آموزشی‌های تخصصی و تربیت نیروی انسانی متخصص می‌باشد و یكی از چالش‌های موجود توجه بیشتر و بهتر به این صنعت به جهت كاهش هزینه‌ها و طرح‌های حمایتی می‌تواند باشد.

سیدكاظمی در ادامه به فعالیت‌های هتل كوثر می‌پردازد و می‌گوید:

هتل بین‌المللی كوثر اصفهان پس از ۳۳ سال بهره‌برداری به دلیل فرسودگی تجهیزات و امكانات خود نیاز مبرمی به تغییر و تحولی اساسی داشت كه با این تفكر حركت بازسازی طبق برنامه تنظیمی و زیرنظر سازمان سیاحتی و مراكز تفریحی و شركت هتلهای بین‌المللی پارسیان از اواخر سال ۸۰ آغاز شد. كلیه اتاق‌های طبقه پنجم هتل، سالن مراسم و كنفرانس چشم‌انداز هتل و قسمتهای آشپزخانه، قنادی و انبارها بازسازی گردید و در راستای این برنامه و توجه خاص به هتل كوثر اصفهان و پیشنهاد برگزاری یكصد و سی و پنجمین اجلاس اوپك در تاریخ بیست و دوم اسفندماه سال ۱۳۸۳ در شهر تاریخی اصفهان موجب حركتی سریع در امر بازسازی فیزیكی هتل كوثر اصفهان شد، در واقع پروژه‌ای یكساله طی ۸۸ روز در میان شگفتی و ناباوری بسیاری از مردم و كارشناسان در هتل كوثر اصفهان به مرحله اجرا درآمد.

در تاریخ ۲۵ آذر ماه سال ۸۳ هتل به كلی تعطیل شد و تخریب فضایی معادل ۵ هزار متر مربع شامل مجموعه لابی هتل، رستوران‌ها و ۸۸ باب اتاق در ۴ طبقه آغاز شد و بالغ بر ۳۰۰ نفر نیروی جوان، ماهر و نیمه ماهر و ساده در سرمای طاقت‌فرسای زمستان سال مذكور و در برخی روزها در میان برف سنگین كار تخریب و بازسازی را بر عهده گرفتند و طی كمتر از سه ماه كاری كردند كارستان.

به هرحال در تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال ۸۳ روز افتتاحیه و بهره‌برداری از پروژه بازسازی فرا رسید و با حضور جناب آقای مهندس فروزنده ریاست محترم بنیاد، جناب آقای مهندس محمدی ریاست محترم سازمان سیاحتی و مراكز تفریحی و جناب آقای شیریان مدیر عامل شركت هتلهای بین‌المللی پارسیان و مسوولین اجرای پروژه و جمعی از مسوولین استانی افتتاح و بهره‌برداری آغاز شد كه جا دارد از تلاش‌های مجدانه شركت موج سیاحت و مدیر عامل محترم آن جناب آقای مهندس جلال و همكاران محترم به جهت نظارت بر امور بازسازی و كلیه مدیران و مسوولین محترم نهایت سپاسگزاری را نمود.

در خصوص برنامه‌های آموزشی مدیریت هتل براساس برنامه‌های تنظیمی و زیر نظر شركت هتلهای بین‌المللی پارسیان نسبت به برگزاری دوره‌های تخصصی متعدد ضمن خدمت كاركنان دوره‌های مختلف منجمله:

سرپرستی خانه‌داری، میزبانی، مهارتهای منابع انسانی، اصول بازاریابی و فروش، ارتباط با مشتری، تكنیكهای رسانه‌ای در روابط عمومی، اصول تشریفات در هتل، آموزش‌های كامپیوتر و اصول بهداشت محیط و بهداشت فردی را برگزار نموده است.

و در تقویم آموزشی هتل برنامه‌های آموزش دوره‌های مختلفی منجمله:

آموزش‌های زبان، دوره‌ی كاست كنترل، قنادی پیشرفته، آموزش‌های اینترنت، آموزش اطفاء حریق و اصول حفاظت و ایمنی در كارگاه به اجرا درآورد و در برنامه‌های تنظیمی و بودجه‌ای و بهبود كیفیت خدمات هتل نیز برنامه‌ی اخذ دریافت گواهی‌نامه‌های ISO و HACCP را در دستور كار هتل قرار داد و در آینده‌ی نزدیك نیز، انشاءا… این مهم تحقق خواهد یافت.

در بخش غذا و نوشابه هتل نیز به منظور ایجاد تنوع و نوآوری ضمن تغییر كلی در منوهای مختلف رستورانی هماهنگی برای به كارگیری یك نفر سرآشپز مجرب (مسلمان) از كشور لبنان انجام گرفته كه امیدواریم به لحاظ تجارب مفید ایشان شاهد تحول جدی در سرویس‌ها و غذای هتل كوثر اصفهان باشیم، ضمن اینكه برنامه‌ی افتتاح رستوران تخصصی لبنانی نیز در دستور كار قرار دارد.

و البته روند بازسازی و بهینه‌سازی امكانات و خدمات هتل كوثر همچنان مد نظر می‌باشد.

ادغام دو سازمان مهم میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی به طور قطع به یقین به منظور افزایش بهره‌وری منابع انسانی و مادی و در راستای اجرای سیاست‌های كلان نظام مقدس جمهوری اسلامی در امر گسترش فرهنگ گردشگری داخلی و خارجی و افزایش سهم درآمد صنعت توریسم كشور نسبت به سایر درآمدها صورت پذیرفته و به دلیل تمركز متولی میراث فرهنگی و صنعت گردشگری و به كارگیری پتانسیل كارشناسی دو سازمان مجرب و با سابقه و اهمیت دو چندان آن بایستی مورد استقبال قرار گیرد.

انتظار می‌رود، توجه بسیار جدی و عملی و حمایتی به صنعت گردشگری و زیرساخت‌های آن به ویژه هتل‌ها و مراكز اقامتی در برنامه‌ریزی‌های كلان و استفاده بیشتر از تجارب كارشناسان به جهت توسعه‌ی این صنعت و حركت سریعتر آن بیان نمود و با نگاهی به آمارها كه نشان می‌دهد كشور ایران دارای رقمی كمتر از پنج دهم درصد از ظرفیتهای اقامتی در دنیا است در حالی كه به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های بسیار فراوان فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و… جزو ۱۰ كشور طراز اول جهان می‌باشد، و هرچند كه چشم‌انداز آینده را برای این رشته، افق‌های روشنی را ترسیم كرده است، امید آن است كه در آینده شاهد رشد و توسعه‌ی هرچه بیشتر و قابل توجه آن باشیم. به امید آن روز.

●محسن رخشان- رییس اتحادیه هتلداران اصفهان

محسن رخشان مدیر هتل آزادی اصفهان و رییس اتحادیه‌ی هتلداران اصفهان نیز در ادامه این سلسله گفتگوها نظرات خود را چنین بیان می‌كند:

همانگونه كه مستحضر می‌باشید هتل و صنعت هتلداری یكی از اركان شاخص در مجموعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری كشور می‌باشد و صاحبان سرمایه و مدیران فعال در این بخش افرادی با شهامت، دلسوز و عاشق این صنعت و خواستار اعتلای روز افزون آن می‌باشند ولی متاسفانه تاكنون و بنا به مسایل عدیده‌ای كه این صنعت از سالیان قبل با آنها مواجه بوده و عبور از بحران‌ها و حوادث مختلف مانند جنگ تحمیلی، تحریم‌های گسترده علیه كشور و تبلیغات منفی و سیاه‌نمایی‌های مطبوعات و صاحبان رسانه‌های جمعی كشورهای بیگانه، حوادث مهم و ناآرامی‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و ایجاد جنگ‌های روانی، همگی باعث تاثیرگذاری منفی بر افكار عمومی كشورهای دنیا و به تبع آن ركود در ورود گردشگران و كل صنعت گردشگری از جمله هتلداری و سرمایه‌گذاران در این بخش شده است، لذا با توجه به شرایط فعلی حاكم بر این بخش این را می‌طلبد كه دولت به عنوان متولی و سیاست‌گذار با استفاده از تمامی ابزارها و پتانسیل‌های موجود خود در جهت عبور از بحران‌ها و ارتقاء صنعت، و قرار گرفتن آن در جایگاه واقعی خود اقدامی عاجل و بدون فوت وقت به انجام رساند.

لذا استفاده كامل از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی كشور برای معرفی جاذبه‌های بسیار متنوع و مختلفی كه در جای جای كشور عزیزمان وجود دارد با استفاده از امكانات و در اختیار گرفتن شبكه‌های ماهواره‌ای بدین منظور با همكاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای معرفی جاذبه‌ها و مناطق مختلف گردشگری و آب و هوایی و امكانات موجود در این بخش و استفاده از فرهنگ‌های بومی و اصیل ایرانی و نشان دادن روحیه و خصلت میهمان‌نوازی كه از خصلت بارز ایرانیان است و همچنین ایجاد تسهیلات به صورت عاجل و ضروری و اجرایی نمودن تصمیمات دولت محترم در خصوص اعطای روادید هفت روزه در فرودگاه‌های بین‌المللی كشور و به طور كلی رفع موانع بر سر اعطای ویزا در برخی كشورهای دیگر برای جلب نظر متقاضیان مسافرت به ایران و عدم تغییر مقصد آنان به كشورهای دیگر همسایه می‌تواند مثمر ثمر باشد، همچنین در بخش داخلی و برای تشویق هموطنان به سفر و تغییر زمان گردشگری از نوروز و یك ماهه پایانی تابستان، طرح مورد بحث در خصوص تغییر جدول زمان تعطیلات رسمی كشور به مورد اجرا گذارده شود، همچنین ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی و سمینارها و همایش‌های مختلف در فصول غیر پیك تاثیر بسزایی در رونق گردشگری داشته و نه تنها هتلها كه بلكه تمامی عوامل مرتبط با این صنعت از آن سود خواهند برد و نجات این صنعت در كل كشور می‌تواند قسمتی از معضل اشتغال در كشور را حل نموده و با فعال شدن این چرخه حجم قابل توجهی از نیروی جویای كار می‌توانند جذب این بازار شوند و قسمتی از بار دولت در این زمینه كاهش یابد، همچنین بحث آموزش نیروی انسانی هتلها نیز از موارد بسیار مهمی است كه كلیه همكاران با توجه به حساسیت موضوع و نیاز این صنعت به آن توجهی خاص دارند و همواره نیروی شاغل در هتلها در كلاسهای آموزش ضمن خدمت كه با همكاری اتحادیه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود حضوری فعال دارند و همچنین آموزشكده‌هایی نیز در اصفهان در این زمینه مشغول فعالیت می‌باشند و در حال آموزش نیروی مورد نیاز هتلها و مراكز گردشگری می‌باشند كه قابل تقدیر می‌باشد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.