جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
روانشناسی رنگ ها در طراحی صفحات وب

یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند براساس اصل سهولت و جذابیت صفحه به مشاهده مطالب آن بپردازند. طبیعی است که در رنگ بندی یک صفحه اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت مهم است. سایت های دولتی و به طور کل سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولاً از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده استفاده می کنند. سایت هایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلاً رنگ سبز پررنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد یا در طراحی سایت های کودکان از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود. قطعاً یک طراح وب حتماً باید به اصول روانشناسی رنگ ها آشنایی کافی داشته باشد در زیر خصوصیات برخی از رنگ ها ذکر می شود: سفید: به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی اشاره دارد. سفید بهترین رنگ برای بک گراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است.
سیاه:
به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان و مهارت اشاره دارد. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده ال است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می کند. قرمز: توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم را مجسم می کند در تجارت به معنی وام و بدهی است.
آبی:
امنیت، اعتماد، مسوولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال را تداعی می کند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است. سبز: تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی را می رساند و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.
قهوه ای:
تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن را تداعی خواهد کرد. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
خاکستری:
صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن را می رساند و در تجارت به معنای سنت گرایی است.
صورتی:
به معنای ملایمت، شیرینی ظرافت و زنانگی، خوب بودن و بی گناهی است.
بنفش:
وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت را می رساند و در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
نارنجی:
سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلندهمتی را در ذهن متبادر خواهد کرد.
زرد:
نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت را می رساند. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد می کند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.
طلایی:
نشانگر گران بودن و پرستیژ است.
نقره ای:
سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.
بنابراین به شما توصیه می کنیم وقتی می خواهید رنگی برای سایت خود انتخاب کنید درباره بازار نهایی کار خود فکر کنید که چه احساساتی را می خواهید برانگیزید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید می خواهید منتقل کنید. بعد رنگ خود را انتخاب کنید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست