جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
اسلام, جهانی شدن و صلح جهانی
![اسلام, جهانی شدن و صلح جهانی](/web/imgs/16/152/knyuc1.jpeg)
همایش اسلام و صلح جهانی به کوشش گروه ادیان «مرکز گفتگوی تمدنها» و با شرکت اندیشمندان اسلامی داخلی و خارجی، در روزهای هفتم و هشتم آبانماه، در تهران به کار خود پایان داد . آقای محمد تقی کرمی، دبیر این همایش، هدف اساسی این گردهمایی را بررسی نقش و جایگاه اسلام در تامین و استقرار صلح جهانی برشمرد . وی، رشد گرایشهای اسلامی را در سه دهه اخیر، عاملی برشمرد که برخی اسلام را با وجود پیشینه معرفتی و تمدنیاش، خشونت طلب و طرفدار جنگ نامیدهاند .
پس از فروپاشی خطر سرخ و پایان یافتن جنگ سرد، غرب که همواره در پی یافتن رقیب است، این بار خطر سبز (اسلام) را نشانه گرفته و گویا احیای هویت اسلامی، جنبشی فراگیر و حرکتی سیاسی قلمداد شده است که میتواند هر آینه، امنیت و ثبات و صلح جهانی را به مخاطره افکند . حوادث یازدهم سپتامبر، زمینه را برای هجوم گسترده تبلیغات غرب علیه اسلام، مساعدتر کرد و به یکباره اسلام، دینی تروریستی شناخته شد . آمریکا، بیش از همه به این مقوله دامن زد و از یک سو اسلام را دینی بحران آفرین و ضد بشری، و از سوی دیگر خود را منادی صلح و الگوی تمدن بشری معرفی نمود . کرمی میافزاید: در چنین وضعیتحساس و دشواری، بر پایی همایش اسلام و صلح جهانی - آن هم در کشوری که از سوی دشمن، محور شرارت معرفی شده - بسیار پربها و پرمعناست و باید آن را به فال نیک گرفت . همایش اسلام و صلح جهانی، در حکم ابزاری تبلیغاتی انگاشته نشده است، بلکه هدف عمده دایرکنندگان آن، این بوده است که زمینه مساعدی را برای گفتگو و تبادل نظر میان اندیشمندان ایران و جهان، درباره اسلام و صلح جهانی فراهم آورد . هدف اساسی، پاسخ به پرسشهایی است که از دیرباز، ذهن متفکران جهان را به خود مشغول کرده است . موضوعات اساسی همایش مزبور بر سه محور متمرکز بود:
۱) بررسی دیدگاههای مختلف اسلامی، و نسبت آنها با پدیده بنیادگرایی که در ضمن آن به مسایلی چون بنیادگرایی اسلامی و علل جامعهشناختی بروز و پیدایش این گونه گرایشها بود . سخنرانی دکتر سید مصطفی محقق داماد در این بخش میگنجد . وی با بیان «مبانی نظری صلح از دیدگاه حقوق اسلامی» نظرگاه اسلام را نسبتبه غیر مسلمانان یکی از بنیادیترین مسایل فقه سیاسی اسلام نامید که گروهی از فقیهان ما اصل در روابط با بیگانگان را دشمنانگاری و جنگ و مبارزه دانسته و گروه دیگر برخلاف گروه نخست، نظر دادهاند . وی در پایان یادآور شد که مسلمانان باید این واقعیت را دریابند که برای معرفی هر دین و مکتبی در جهان امروز، راهی جز اقناع آزادانه و دور از هر گونه سیطره وجود ندارد و غرب نیز باید باور کند که برای دستیابی به صلح و آرامش، به جای سردادن سرودهای مستانه متکی بر تکنولوژی و تحقیر جوامع دیگر - به خصوص مردم جهان سوم - در راستای جلب قلوب مردم جهان قدم بردارد و اصل احترام متقابل را به رسمیتبشناسد .
۲) نقش اسلام در استقرار صلح جهانی و همزیستی مسالمتآمیز . در این محور، پرسش اساسی آن است که دین و فرهنگ اسلامی چگونه قادر است در استقرار صلح جهانی سهیم باشد؟ و آیا اسلام با توجه به میراث و پشتوانه معرفتیاش اخلاق مراقبت از جهان را داراست .
هلمینسکی، بیولر، و ریختهگران در این باره سخن گفتند . دکتر ادوارد هلمینسکی، اسلام را دینی سرنوشتساز برای انسان نامید . وی، از جهانی شدن روح، مادیشدن انگیزهها، محو معنویت، و کشتارهای برخاسته از ترس منطقی (ترسی که خود آفریده بحرانهاست) سخن به میان آورد .
هلمینسکی، گفتمان موفق را در گرو شناخت تفاوتها خواند و افزود: باید نمایندگان جهالت را باز شناخت . امروزه جاهلیت، ارزش پول را فراتر از ارزش ایمان قرار داده و مذهب را مبتنی و تابعی از بازار کرده است . «عرفان، یگانه راه رهایی است ; یعنی دانش اصلاح نفس و آموزش روح و تنها راه معرفی اسلام، گفتوگو است; آن هم به دور از غرور و خودخواهی .
جهاد اسلامی باید خود جهادی علیه نبرد جنگ باشد . اسلام دارای چنان جامعه بهینه و کارآمد است که میتوان حکمت معنوی و سنن اسلامی را برای ایجاد «مرکز معنویت کاربردی» به کار بست . . . گفتمان واقعی، با درک و شناخت صحیح مسلمانان از همه انسانها و یا برابری جنسیتها، عدالت، عدم خشونت و . . . انجامپذیر است . دکتر محمد رضا ریختهگران، پس از بررسی واژه Peace در زبانهای فارسی، عربی، آلمانی، و انگلیسی، آن را بدین گونه معنا نمود: اصل معنای صلح، یعنی رهاندن از سیئات و مصونکردن از آسیبها، گزندها، و فتنهها و در معنای عرفانی: رسیدن به ساحت مصونیت و مقام و مقیم شدن . وی در این سخنرانی، صلح سیاسی را در پایان ناموازنه قدرت نامید; در حالی که صلح معنوی، پیدایش موازنه «سلم و صفا» است . از این رو، حتی لحظهای نباید از کوشش در راه تحقق صلح سیاسی و بسط و توسعه آن بازایستاد; هر چند ظهور تام و تمام آن، در وقت ظهور «مصلح کل» خواهد بود .
دکتر آرتور بیولر، اسلام را دینی جهانشمول خواند و هدف پیامبران را آوردن تمدن ندانست . اسلامی که او تجربه کرده است، جلوهگاه جلوههای زیبای خداوندی است; جلوههایی که میتوان در زندگی به کار گرفت و باید برای همزیستی مسالمتآمیز از صلح و عدالت و همنژادی - که دادههای والای الاهیاند - بهره گرفت . به نظر وی، مسلمانان پس از پیامبر، این فرامین والا را نادیده گرفته، و در کاربست عملی آنها اختلافنظر یافتند . اشکالاتی به نظرگاههای یاد شده، وارد است که از جمله میتوان به نظری بودن آنها اشاره کرد که حداکثر برای برخی افراد، چنین اندیشهای به وجود میآید . دیگر اینکه گرایشهای صوفیانه و تجربههای شخصی ایشان، قابل تعمیم نیست و با نگاه ایدهآلیستی نمیتوان صلح را حاکم کرد . از این رو بهتر بود که پس از بحث درباره دلالت واژه Peace ، به بحث پیرامون چگونگی بدست آوردن آن سخن به میان میآمد .
اگر چه ریختهگران، عرفان را دارای سخنی کاربردی نمیداند، بلکه نوری است که در پرتو آن، شاید بتوان راه خویش را بیابیم و هیچگاه ابزار کار نمیشود . بیولرینز با او همنظر است که برای این کار نمیتوان قانونی بنیان نهاد; بلکه اسلام ذاتی است و با سرشت آدمیان سروکار دارد; آدمیانی که به میوههای یک درخت میمانند . در هر حال نمی توان از وصایای اخلاقی برای امور بینالمللی و روابط جهانی یاری گرفت . هلمینسکی، اسلام را عبارت از مسائلی عینی معرفی نمود که امکان ارتباط انسان را با خدا فراهم میکند . به گفته وی، زیبایی، حقیقت، و عدالت اسلامی، هنوز به گوش جهانیان نرسیده و هر مشکلی که در این باره وجود دارد، از مسلمانی ماست . برخی از شرکتکنندگان که در پرسش و پاسخ شرکت جستند، بر آن بودند که باید میان تعریفهای سهگانه اسلام، تمایز افکند:
۱) اسلام به عنوان ایمان مذهبی;
۲) اسلام به عنوان شریعت و احکام دینی;
۳) اسلام و شریعتبه اضافه قدرت (حکومت دینی).
۳) اسلام و تحولات کنونی جهان که به طور عمده، ناظر به تحولات اخیر جهان، به ویژه پس از حوادث یازدهم سپتامبر است و ذهنیتهای به وجود آمده در باب اسلام و نیز نحوه مواجهه مسلمانان با پدیده جهانی شدن، مورد بررسی قرار گرفت . محمد علی ابطحی، در مقاله «واقعه یازدهم سپتامبر و نمایش دوباره خشونت میان اسلام و غرب» دخالت مسلمانان را در این خشونتآفرینی نفی کرد و همچنین از عدم نقشآفرینی مسیحیان راستین در خشونتهای پس از واقعه سخن گفت، ابطحی، مبانی و سرفصلهای بحث را چنین بیان کرد:
۱) عدم فهم درست از اسلام و تحجر برخی از مسلمانان;
۲) برخورد خشونتبار قدرتهای برخی کشورهای اسلامی;
۳) حمایت قدرتهای جهانی از جریانهای خشونتآفرین بنیادگران اسلامی به سود خود . وی، در این رابطه دو طرح جمهوری اسلامی ایران را برای صلح جهانی ذکر کرد:
۱) گفتوگو به عنوان تنها راه آینده بشریت;
۲) ائتلاف برای صلح و بسیج کردن جهان برای روی آوری به صلح .
دکتر عبدالله ابراهیم، اندیشمند عراقیتبار ساکن قطر، از مرکزیت فرهنگی سخن گفت . وی، مرکزیت اسلامی را دارای محور ارزشی ثابتی دانست که از جمله میان دو مفهوم «دارالحرب» و «دارالسلام» تمایز میافکند; اما اندیشه کانت و غربیان امروزی را نباید با اندیشه ارسطو و پیشینیان همسان دانست . اندیشمندان امروزی غرب، دیگران را وادار میکنند که از آنان پیروی کنند . برای نمونه میتوان از مسلم شمردن پدیدههای غربی و از جمله جهانی شدن و پیروی کشورهای اسلامی و غیراسلامی در نوع حکومت از الگوی غربی نام برد . دکتر عباس زارع، در مقاله «مسلمانان و پدیده جهانی شدن» جهانی شدن را یک پروسه (فرایند) - و نه یک پروژه - نامید; پروسهای که خود غرب را نیز در معرض جهانی شدن قرار داده است . به عقیده وی، جهانی شدن به معنای غربی شدن نیست; بلکه جهانیشدن، فرایندهای معارض را در درون خود تولید میکند . زارع، با پروسه نامیدن جهانی شدن، این پدیده را از پروژهای از پیش طراحی شده خارج میکند و در نتیجه میتوان آگاهانه برنامهریزی کرد و خود را - دست کم در پدیده جهانی شدن - دشمن شماره یک غرب دانست .
دکتر سحبان خلیفات - به جانشینی از حسن بن طلال پادشاه اردن - نوشته وی را قرائت کرد . وی، غرب را متهم کرد که چرا به خشونتخویش «خشونت غربی» اطلاق نمیکنند; اما هر گونه خشونت در کشورهای اسلامی را «خشونت اسلامی» مینامند . به نظر وی، خشونت اسلامی، عوامل متعددی دارد:
۱) نادانی;
۲) فقدان دولتهای دادگستر;
۳) کمک امریکا به اسرائیل;
۴) فهم نادرست از اسلام .
عبدالمجید شرفی - اندیشمند تونسی - یکی دیگر از شرکتکنندگان بود . او خاطر نشان کرد که باید واقعیت را چنان که هست، ببینیم تا بتوانیم حرکتهای دشمنانه - و یا شاید دوستانه - غرب را بیابیم همچنین باید واقعبین و خردگرا باشیم . گام خستبرای تحقق صلح و ثبات در جامعه، حاکمیت دموکراسی در زندگی سیاسی ماست .
مسئله مشترک مقالههای بخش سوم، موضوع جهانی شدن است و نمونه بارز ناتوانی کشورهای اسلامی را در حل مشکلات خود - و در نتیجه به دست نیاوردن جایگاه مناسب در جهان جدید - نابسامانی حقوق زن در این کشورها بیان شده است . شرفی در این باره، وضعیت زن را مثال میزند; یعنی نیمی از جامعه را که بیکار و خانهنشین ماندهاند و این مسئله را بهترین معیار برای ناختخود و مبارزه با تهدیدات پایانناپذیر جهان نوین مینامند; به گفته وی همه باید از خود بپرسیم که با نیمی از جمعیتخود، چگونه رفتار کردهایم؟
اندیشمندانی چون عبدالعزیز ساشدینا (نقش اسلام در روابط صلحآمیز و همزیستی مسالمتآمیز میان ملل جهان) عبدالقادر تیوب (نگاهی دوباره به آیات جهاد) حسن حنفی (اسلام و صلح جهانی) نوید کرمانی (بینشهای بنیادگرایانه) نبیل عبدالفتاح (دین و نقش آن در روابط و نزاعهای کنونی) . . . با ارسال مقالاتی در این همایش شرکت جستند .
با وجود محدودیتبرگزاری این همایش و نبود پوشش خبری مناسب، برپایی همایشهایی از این دست میتواند در استقرار و گسترش امنیت و صلح جهانی، نقش موثری ایفا میکنند . کرمی، در این باره میگوید: به نظر میرسد در جهانی سرشار از عدم تفاهمها، زیادهخواهیها و تنشها، تنها راه بخردانه و کارآمد، گفتگو و حرمت نهادن به ایده «گفتگوی تمدنها» به جای «برخورد تمدنها» است; گفتوگویی که به غایت دشوار است و یکی از پیچیدهترین مسایلی است که انسان امروزی با آن مواجه است; زیرا هر تمدنی از پس فرایند تاریخی بلند و پیچیدهای شکل گرفته است و به آسانی نمیتوان در حجم سختشده و متصلب، آن روزنهای به جهان «دیگری» گشود . بلکه تنها پس از تمرین مداوم، و مهمتر از همه، اراده و عزم آدمیان و مشارکت فعالانه در گفتوگوست که میتوان به نتیجه مطلوب رسید .
حسین عباسی
توسط مهدی یاراحمدی خراسانی
http://athir.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست