چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
راهی برای آشتی با خدا
![راهی برای آشتی با خدا](/web/imgs/16/152/q3fua1.jpeg)
راه انس با چیزی، برقراری ارتباط زیاد با آن است و این مطلب، از نقطه نظر روانشناختی، امری مسلّم و غیر قابل انکار است. در این باره، پرسشهای زیر، قابل طرح میباشند:
چگونه انسان، این بینهایت کوچک، میتواند با آفریدگار هستی، آن بینهایت بزرگ، رابطه برقرار کند و این پیوند، او را از خاک تا افلاک بالا برد؟ چگونه این هیچ، به آن همه، متصل میشود؟ آیا جز دعا و نیایش، راهی برای این پیوند هست؟ دعا چیست و چه شرایطی دارد؟ استجابت دعا، یعنی چه؟ پیدا کردن حال در دعا، چگونه به دست میآید؟ به چه زبانی باید دعا کرد؟ نیایش، چه تأثیر روحی و معنوی در زندگی ما دارد؟
میدانیم که دعا، تنها خواندن جملات و الفاظی چند، بیحضور دل و بیکشش روح نیست؛ بلکه خواستن از ژرفای جان است. اگر دعا از جان سوخته و عطشناک برآید، اجابت الهی، آب گوارایی بر عطش سوزان، دلسوختگان خواهد بود.
باید اجازه داد تا پای اشک، از جادة دل عبور کند. باید گذاشت که وقتی آسمان دل میگیرد، باران اشک، جاری شود. باید گذاشت که در حالت اضطرار و طلب و درماندگی، عنان سخن، به دست دل داده شود؛ تا صمیمانه با خدا حرف بزند و مثل یک کودک، زار بزند؛ اشک بریزد و با اصرار بخواهد و یقین داشته باشد که این پای بر زمین کوبیدن و اشک ریختن و التماس کردن، موجب بر آمدن حاجت میشود. گریه، سلاح نیایشگر و امید، سرمایة اوست؛ «ارحم من رأس ماله الرّجاء و سلاحُه البکاء».۱ باید کاری کرد که چشمة «ربّنا»، از دل بجوشد و بر کویر سینههای سوزان، جاری شود و دشت عطشناک جان را سیراب کند.
● حس دعا
اگر «احساس نیاز» و «ابراز حاجت»، از طرف بنده و «قدرت رفع آن» و «اجابت دعا» از سوی خدا باشد، آنچه این دو سو را به هم وصل میکند، «نیایش» است. هر چه انسان فقر و نیاز خویش را بیشتر بشناسد و به قدرت و رحمت الهی آگاهتر باشد، حسّ دعا، بهتر به دست میآید. احساس بینیازی، طغیان و روی گردانی میآورد. قرآن کریم میفرماید: همین که انسان خود را غنی و بینیاز حس کند، سر به طغیان و گردنکشی میگذارد؛ «کَلاَّ إِنَّ الانسانَ لَیَطغی، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی».۲ هر چه انسان، فقر و نیاز خود را بیشتر حس کند و سررشتة کارها را به دست معبود ببیند، کشش او به سوی خدا بیشتر خواهد شد. قرآن میفرماید: ای مردم! شما همه نیازمند خداوند هستید و او، بینیاز و ستوده است؛ «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ».۳
نیازمندی و وابستگی انسان، به خدا کافی نیست؛ بلکه درک این دو، برانگیزانندة آن «حس دعا» میباشد. باید حجاب بین بنده و خالق کنار برود. غرور، خودخواهی، تکبر، بیاعتنایی، طلبکاری، قساوت دل، یأس و نومیدی و...، همه به نوعی «حجاب» به شمار میروند و بر عکس، حالاتی همچون شکسته دلی، تضرع، گریه، خشوع، امید، اضطرار، التجا، پناه آوردن، یقین به اجابت، خسته نشدن از طلب، رقّت قلب و... پردهها و حجابها را کنار میزند. سفارش پیامبر صلی الله علیه وآله چنین است: «آن گاه که رقّت دل حاصل شد، دعا را غنیمت شمارید که رحمت خداوند است».۴
خدا به کدام دل نزدیکتر است و نجوای کدام نیایشگر، از بام خانه تا ملکوت خدا بالا میرود؟
در کوی ما، شکسته دلی میخرند و بس
بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است
حدیث قدسی «من نزد شکسته دلانم»۵، اشاره به این حقیقت دارد.
حضرت رسول صلی الله علیه وآله هرگاه دعا و نیایش میکرد، مانند شخص محتاجی - که دست نیاز و طلب گشوده و غذا میخواهد- دست خود را به آستان خداوند بلند میکرد. ۶ این حالت نیاز و درماندگی است که رحمت را نازل میکند و نگاه عنایت خدا را به سوی نیایشگر، بر میگرداند و بزرگی، در همین فروتنی و عزت، در سایة همین تواضع است.
دعا اقبال بنده به درگاه الهی و اجابت، اقبال خداوند به بنده است. اگر مفهوم آن دو در دل جای گیرد، حالت دعا و نیایش پدید میآید و چه سعادتی بالاتر از این که یک بنده، مورد عنایت مولا قرار گیرد و صدایش را بشنود و خوشش آید و جواب بدهد و گاهی جواب دادن را طولانی کند تا بیشتر صدای نجوا و نیایش بنده را بشنود.
بنابراین از تأخیر استجابت، نباید چندان نگران و ناامید شد. گاهی مولا صلاح بنده را بهتر میداند و گاهی هم تأخیر از جهت دیگر است؛ چنان که در حدیثی آمده است: «گاهی خداوند، اجابت دعای مؤمن را به تأخیر میاندازد؛ چون مشتاق دعای اوست و میفرماید: صدایی است که دوست دارم آن را بشنوم».۷
شاید هم، دعا از صمیم دل و از روی خلوص نیّت نبوده و شرایط استجابت در آن فراهم نیست. مگر دعا از دل غافل و آیا زبان یاوهگو و نیّت آلوده و نیایشگر ریاکار، این اندازه اثر دارد که به آسمان رود و به آستان خدا رسد؟
امام علی علیهالسلام میفرماید: «خشکیدن اشک چشمها، نتیجة قساوت دل و آن، نتیجه زیاد شدن گناهان است».۸
● آداب دعا
برخی از آداب دعا عبارتند از:
۱) مداومت و پیوستگی در دعا؛ همیشه و همه جا و در هر حال - غم و شادی، راحتی و رنج، فقر و دارایی، پیری و جوانی، بیماری و تندرستی، شدّت و رخا- باید دعا کرد و به راز و نیاز با معبود پرداخت.
۲) پرهیز از گناه؛ گاهی گناهان، مانع اجابت دعا میشوند؛ «اللهم اغفرلی الذّنوب التی تحبس الدعا».۹
۳) دعای دستهجمعی و آمین گفتن گروهی از مؤمنان؛ نقل شده است که: «هرگاه برای امام باقر علیهالسلام مشکلی پیش میآمد، زنان و کودکان خانواده را جمع میکرد و دعا میکرد و آنان آمین میگفتند».۱۰
۴) دعا به نامهای نیک خدا و ستایش و حمد و ثنا پیش از دعا؛ هر نامی، کلید دری از رحمتهای الهی است و هر اسمی، خاصیّتی دارد. ستایش الهی، از آداب عرض حاجت است.
۵) بازگو کردن حاجتها و بر شمردن نیازها؛ هر چند که خداوند دانای همه چیز است و هم نامة نانوشته میخواند و هم اسرار نهفته میداند، امّا خود این مطرح کردن، گامی برای اجابت است. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «خداوند میداند آنچه را که بندهاش هنگام دعا میخواهد؛ ولی دوست دارد که او نیازها را به درگاه الهی عرضه کند؛ پس هرگاه دعا میکنی، حاجتهایت را یک به یک نام ببر».۱۱
۶) اصرار و الحاح و خسته نشدن و پیوسته خواستن؛ وقتی دری بسیار کوفته شود، کسی پیدا میشود که در را باز کند. اصرار در دعا، مایة گشوده شدن در رحمت و اجابت الهی است.
۷) داشتن همت بلند و خواستن حاجتهای مهم؛ خواستهها هر چه متعالیتر، با ارزشتر و فراگیرتر باشند، بهتر و به استجابت، نزدیکترند. خواستهها، تنها مادی و برای رفع مشکلات معیشتی نباشند؛ بلکه خواستههای معنوی و اخروی نیز مورد توجه باشند.
قرآن کریم میفرماید: آنان که از خدا فقط دنیا میخواهند، در آخرت، نصیبی ندارند؛ امّا بعضی هم نیکی دنیا و هم نیکی آخرت و نجات از دوزخ میخواهند؛ «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ».۱۲
شایسته است که هنگام دعا از پیشوایان مکتب، بهره جوییم و ادب دعا کردن و داشتن خواستههای متعالی را از آنان بیاموزیم.
دنیای غنی و فراگیر و «خواستههای متعالی» در دعاهای معصومین، عالمی زیبا و بیپایان است؛ تنها کافی است به دعای مکارم الاخلاق۱۳ امام سجاد علیه السلام نظر بیفکنیم تا با گوشهای از نیازهای والا و خواستههای متعالی از زبان آن زینت عابدان آشنا شویم.
توجه به این نکته بایسته است که مکان و زمان دعا، در رسیدن به آثار و نتایج مادی و معنوی آن، تأثیری بسزا دارد و اولیای الهی، مکانها و اوقاتی را بیان کردهاند که دعا در آنها زودتر به اجابت میرسد. در میان اوقاتی که مناسبت بیشتری برای دعا و مناجات با قاضی الحاجات دارند، ماه مبارک رمضان، دارای جایگاهی ممتاز است و دعا و نیایش در این ماه، حال و هوایی دیگر و اثری شگرف دارد.
ماه رمضان، تنها بهار قرآن کریم و بهترین زمان تلاوت کلام روحبخش خداوند نیست؛ بلکه فصل شکفتن گلواژههای دعا و غنچههای نیایش بر لبهای مشتاقان مؤمن نیز میباشد. روزهداران خداجو، در زلال رمضان، دل و جان را میشویند و بر گرد حریم دوست، پرواز میکنند و بر شاخسار ذکر و یادِ محبوب و دعا و نجوای با او، آشیان میگیرند؛ با اشک روان، دشت تفتیدة قلبشان را نمناک میسازند و بر درد و زخم دلشان، مرهم مینهند.
در این میان، دعاها و مناجاتهای امامان معصوم علیهمالسلام، سوز و نوایی دیگر دارد. حقایق و معارفی که در این ماه عزیز، در قالب دعا از نای پاک برگزیدگان حق برآمده، از محتوا و ژرفای خاصی برخوردار است. انس با دعاهای اهل بیت علیهمالسلام در ماه رمضان، در بهرهمندی بیشتر از میهمان خانة الهی و سفرة گسترده این ماه، بسی سودمند و پرفایده است. دعاهای زیادی از برگزیدگان حق، در این ماه نورانی، نقل شده است.
«الهی! در هندسة وجود، توحید را نقطة پرگارمان ساز؛ دایرة تلاشمان را بر محور نقطة ایمان قرار بده و خط زندگی را امتدادی از نقطههای نیاز بساز؛ زاویة دیدمان را باز کن؛ تا چشم بگشاییم به چهرة حقیقت و گوش سپاریم؛ ولی به آهنگ معنویت».۱۴
پی نوشت:
۱. فرازی از دعای کمیل.
۲. علق، آیة ۶.
۳. فاطر، آیة ۱۵.
۴. مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۳، ص۳۱۳.
۵.شهید ثانی، منیهالمرید، ص ۱۲۳.
۶. ابن فهد حلی، عده الداعی، ص ۱۳۹.
۷. بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۹۶.
۸. همان، ج ۷۰، ص ۳۵۴.
۹. فرازی از دعای کمیل.
۱۰. کلینی، کافی، ج ۲،ص ۵۲۵.
۱۱. عاملی، وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۹۱.
۱۲.بقره، آیة ۲۰۰ و ۲۰۱.
۱۳. قمی، مفاتیح الجنان، دعای ۲۰.
۱۴. حسن زاده آملی، الهی نامه، ص ۷۰.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران علی باقری عزاداری پزشکیان دولت چهاردهم دولت رئیس جمهور ترور انتخابات دولت سیزدهم سعید جلیلی
قتل قم پشه آئدس زلزله هواشناسی افغانستان تیراندازی شهرداری تهران عزاداری محرم تب دنگی شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت سکه اقتصاد ایران قیمت خودرو قیمت دلار خودرو ترافیک ایران خودرو حقوق بازنشستگان همستر کامبت بازار خودرو قیمت
امام حسین لیلی رشیدی الناز شاکردوست تلویزیون سریال دفاع مقدس مداحی سینمای ایران سینما
فناوری
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ غزه فلسطین اسرائیل ترامپ آمریکا جنگ غزه ترور ترامپ روسیه ایالات متحده آمریکا جو بایدن
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند استقلال رئال مادرید کیلیان امباپه باشگاه پرسپولیس یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه استقلال
خودروهای وارداتی دیابت شیائومی ماه هوش مصنوعی ناسا کد مورس
گرمازدگی وزارت بهداشت تخم مرغ کاهش وزن رژیم غذایی جذام حسین فرشیدی