دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
معیار نفاق و ایمان
خداوند متعال پس از خلق انسان، تکالیف و وظایفی را برای وی مقرر داشت و این تعالیم و وظایف را به وسیله انبیا و اوصیای الهی برای انسان تبیین نمود. گروهی از این افراد خویش را مقید به انجام تکالیف الهی نموده و کسب رضای الهی را بر رضای خویش مقدم داشتهاند که در قرآن کریم از این گروه با عنوان «مومنان» یاد و برای آنان اوصاف و ویژگیهایی بیان شده است. «حفظ و ادای امانت»[۱] در برابر خالق و خلق از صفات بارز مومنان است و این در حالی است که تمام انسانها به انجام چنین تکلیف الهی امر شدهاند. در سوره هایی از قرآن مجید به این موضوع با عناوین مختلف پرداخته و انسان ها به ادای امانت و عدم خیانت در آن امر شدهاند. این آیات به شرح ذیل می باشند:
۱- ادای امانت: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُوَدُّواْ الْأَمَانَاتِ إِلیَ أَهْلِهَا وَ إِذَا حَکَمْتُم بَینْ النَّاسِ أَن تحکُمُواْ بِالْعَدْلِ ...»[۲]۲- عدم خیانت در امانت: خیانت در امانت شامل کتمان علم، حرفه و حقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهی، انتخاب همسر یا معلّم نااهل برای فرزندان و ... میشود.[۳] و در قرآن کریم نیز چنین آمده است: «یَا أَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تخَونُواْ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تخَونُواْ أَمَانَاتِکُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ»[۴]نکته قابل تعمق در این میان، آن است که تعبیر «رعایت امانت» شامل ادا، محافظت و مراقبت کامل از امانت است. بنابراین اگر کوتاهی در اصلاح چیزی که مورد امانت است باعث ضرر یا خطری بشود، شخص امین موظف است که در اصلاح آن بکوشد و به این ترتیب سه کار لازم است: اداء، حفظ و اصلاح. به هر حال مسلم است که پایبند بودن به تعهدات و حفظ و ادای امانات از مهمترین پایههای نظام اجتماعی بشر است و بدون آنها هرج و مرج در سرتاسر جامعه به وجود خواهد آمد، به همین دلیل حتی افراد و ملتهایی که اعتقاد الهی و مذهبی نیز ندارند ، برای مصون ماندن از این هرج و مرج اجتماعی ناشی از خیانت در عهد و امانت، خود را موظف به انجام این برنامه ، لااقل در مسائل کلی اجتماعی میدانند. [۵]صاحب نظران در خصوص تبیین اقسام امانت نظرات مختلفی را ایراد نموده اند؛ برخی معتقدند که امانت ها بر دو قسم اند: امانت های خدا و امانت های بندگان. امانت های خدا عباداتی مثل روزه و نماز و غسل هستند و امانتهای بندگان، عبارتند از: ودیعهها، عاریهها، اجناسی که دادوستد میشود، شهادت ها و ... [۶] و گروهی نیز بر این باورند که امانت ها سه گونهاند: الف: امانت های میان انسان و خدا. (وظایف و واجباتی که بر انسان تعیین شده است.) ب: امانت های میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان) ج: امانت های میان انسان و خودش. (مثل علم، عمر و قدرت که در دست ما امانتاند.) [۷] برخی دیگر مفهوم امانت را به طور کلی این گونه تبیین نموده اند: امانات شامل تمامی تکالیف الهی که در بشر به ودیعه سپرده شده و نیز شامل اعضا و جوارح و قوای بشر میشود (که باید در کارهایی که مایه رضای خداست به کار بست) و نیز شامل هر نعمت و مالی است که به آدمی داده شده است.[۸] حفظ امانت یکی از اصول زیربنایی در یک جامعه سالم انسانی است و هیچ جامعهای خواه مادی یا الهی بدون اجرای این اصل، سامان نمییابد. [۹] در منابع اسلامی تأکیدی که درباره این موضوع شده، در مورد سایر احکام کمتر دیدهمیشود. در روایات ائمه اطهار علیهم السلام نیز اهمیت این امر به وضوح و روشنی قابل استنباط است.
احادیث کوتاه زیر روشنگر این واقعیت است: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در آخرین لحظات عمر خود به حضرت علی علیه السلام فرمود: «امانت را به صاحبش برگردان، چه نیکوکار باشد و چه گناهکار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقداری نخ یا پارچه و لباسی دوخته شده باشد».[۱۰] پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «نشانه منافق سه چیز است؛ دروغگویی، پیمانشکنی، و خیانت در امانت». [۱۱] امام صادق علیه السلام فرمودند: (تنها) نگاه به رکوع و سجود طولانی افراد نکنید، زیرا ممکن است عادتی برای آنها شده باشد که از ترک آن ناراحت شوند، ولی نگاه به راستگویی در سخن و ادای امانت آنها کنید». [۱۲] «اگر علی علیه السلام آن همه مقام در نزد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم پیدا کرد به خاطر راستگویی در سخن و ادای امانت بود». [۱۳] در برخی از روایات نیز منظور از امانت، «امامت امامان معصوم» یا مطلق «ولایت و حکومت» بیان گردیده است.
چنانکه زراره از امام باقر علیه السلام روایت کرده است؛ که از ایشان منظور از آیه «أَنْ تُوَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها»[۱۴] را سوال نمودم. ایشان فرمودند: «خداوند هر امامی از ما را امر فرموده است که هر امام ، «امامت» را به امام بعد از خود بسپارد».[۱۵]زراره همچنین در خصوص این آیه می گوید: «مراد این است که ولایت و حکومت را به اهلش واگذارید و اهل آن آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.»[۱۶] آنچه از روایات فوق بهدست میآید آن است که اولاً: مسأله امانت و ادای آن، جایگاه خاصی در فرهنگ اسلامی دارد؛ چنانکه از آن به عنوان معیار نفاق و ایمان یاد شده است و دیگر آنکه: حکومت از مهمترین ودیعههای الهی است که باید به اهل آن سپرده شود، تا جامعه اسلامی به سوی فلاح و رستگاری گام بردارد.
شهربانو زندلشمی
منابع در دفتر روزنامه موجود است
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست