یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
معیار نفاق و ایمان
خداوند متعال پس از خلق انسان، تکالیف و وظایفی را برای وی مقرر داشت و این تعالیم و وظایف را به وسیله انبیا و اوصیای الهی برای انسان تبیین نمود. گروهی از این افراد خویش را مقید به انجام تکالیف الهی نموده و کسب رضای الهی را بر رضای خویش مقدم داشتهاند که در قرآن کریم از این گروه با عنوان «مومنان» یاد و برای آنان اوصاف و ویژگیهایی بیان شده است. «حفظ و ادای امانت»[۱] در برابر خالق و خلق از صفات بارز مومنان است و این در حالی است که تمام انسانها به انجام چنین تکلیف الهی امر شدهاند. در سوره هایی از قرآن مجید به این موضوع با عناوین مختلف پرداخته و انسان ها به ادای امانت و عدم خیانت در آن امر شدهاند. این آیات به شرح ذیل می باشند:
۱- ادای امانت: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُوَدُّواْ الْأَمَانَاتِ إِلیَ أَهْلِهَا وَ إِذَا حَکَمْتُم بَینْ النَّاسِ أَن تحکُمُواْ بِالْعَدْلِ ...»[۲]۲- عدم خیانت در امانت: خیانت در امانت شامل کتمان علم، حرفه و حقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهی، انتخاب همسر یا معلّم نااهل برای فرزندان و ... میشود.[۳] و در قرآن کریم نیز چنین آمده است: «یَا أَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تخَونُواْ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تخَونُواْ أَمَانَاتِکُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ»[۴]نکته قابل تعمق در این میان، آن است که تعبیر «رعایت امانت» شامل ادا، محافظت و مراقبت کامل از امانت است. بنابراین اگر کوتاهی در اصلاح چیزی که مورد امانت است باعث ضرر یا خطری بشود، شخص امین موظف است که در اصلاح آن بکوشد و به این ترتیب سه کار لازم است: اداء، حفظ و اصلاح. به هر حال مسلم است که پایبند بودن به تعهدات و حفظ و ادای امانات از مهمترین پایههای نظام اجتماعی بشر است و بدون آنها هرج و مرج در سرتاسر جامعه به وجود خواهد آمد، به همین دلیل حتی افراد و ملتهایی که اعتقاد الهی و مذهبی نیز ندارند ، برای مصون ماندن از این هرج و مرج اجتماعی ناشی از خیانت در عهد و امانت، خود را موظف به انجام این برنامه ، لااقل در مسائل کلی اجتماعی میدانند. [۵]صاحب نظران در خصوص تبیین اقسام امانت نظرات مختلفی را ایراد نموده اند؛ برخی معتقدند که امانت ها بر دو قسم اند: امانت های خدا و امانت های بندگان. امانت های خدا عباداتی مثل روزه و نماز و غسل هستند و امانتهای بندگان، عبارتند از: ودیعهها، عاریهها، اجناسی که دادوستد میشود، شهادت ها و ... [۶] و گروهی نیز بر این باورند که امانت ها سه گونهاند: الف: امانت های میان انسان و خدا. (وظایف و واجباتی که بر انسان تعیین شده است.) ب: امانت های میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان) ج: امانت های میان انسان و خودش. (مثل علم، عمر و قدرت که در دست ما امانتاند.) [۷] برخی دیگر مفهوم امانت را به طور کلی این گونه تبیین نموده اند: امانات شامل تمامی تکالیف الهی که در بشر به ودیعه سپرده شده و نیز شامل اعضا و جوارح و قوای بشر میشود (که باید در کارهایی که مایه رضای خداست به کار بست) و نیز شامل هر نعمت و مالی است که به آدمی داده شده است.[۸] حفظ امانت یکی از اصول زیربنایی در یک جامعه سالم انسانی است و هیچ جامعهای خواه مادی یا الهی بدون اجرای این اصل، سامان نمییابد. [۹] در منابع اسلامی تأکیدی که درباره این موضوع شده، در مورد سایر احکام کمتر دیدهمیشود. در روایات ائمه اطهار علیهم السلام نیز اهمیت این امر به وضوح و روشنی قابل استنباط است.
احادیث کوتاه زیر روشنگر این واقعیت است: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در آخرین لحظات عمر خود به حضرت علی علیه السلام فرمود: «امانت را به صاحبش برگردان، چه نیکوکار باشد و چه گناهکار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقداری نخ یا پارچه و لباسی دوخته شده باشد».[۱۰] پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «نشانه منافق سه چیز است؛ دروغگویی، پیمانشکنی، و خیانت در امانت». [۱۱] امام صادق علیه السلام فرمودند: (تنها) نگاه به رکوع و سجود طولانی افراد نکنید، زیرا ممکن است عادتی برای آنها شده باشد که از ترک آن ناراحت شوند، ولی نگاه به راستگویی در سخن و ادای امانت آنها کنید». [۱۲] «اگر علی علیه السلام آن همه مقام در نزد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم پیدا کرد به خاطر راستگویی در سخن و ادای امانت بود». [۱۳] در برخی از روایات نیز منظور از امانت، «امامت امامان معصوم» یا مطلق «ولایت و حکومت» بیان گردیده است.
چنانکه زراره از امام باقر علیه السلام روایت کرده است؛ که از ایشان منظور از آیه «أَنْ تُوَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها»[۱۴] را سوال نمودم. ایشان فرمودند: «خداوند هر امامی از ما را امر فرموده است که هر امام ، «امامت» را به امام بعد از خود بسپارد».[۱۵]زراره همچنین در خصوص این آیه می گوید: «مراد این است که ولایت و حکومت را به اهلش واگذارید و اهل آن آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.»[۱۶] آنچه از روایات فوق بهدست میآید آن است که اولاً: مسأله امانت و ادای آن، جایگاه خاصی در فرهنگ اسلامی دارد؛ چنانکه از آن به عنوان معیار نفاق و ایمان یاد شده است و دیگر آنکه: حکومت از مهمترین ودیعههای الهی است که باید به اهل آن سپرده شود، تا جامعه اسلامی به سوی فلاح و رستگاری گام بردارد.
شهربانو زندلشمی
منابع در دفتر روزنامه موجود است
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور رئیس جمهور دولت سیزدهم رهبر انقلاب
تهران هواشناسی آتش سوزی زلزله افغانستان فضای مجازی شهرداری تهران سیل سازمان هواشناسی پلیس وزارت بهداشت بارش باران
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو گاز خودرو حقوق بازنشستگان بورس بازار خودرو ایران خودرو نمایشگاه نفت بانک مرکزی هوش مصنوعی
نمایشگاه کتاب کیانوش عیاری نمایشگاه کتاب تهران رضا عطاران تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سریال مهران مدیری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار رئال مادرید لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس سپاهان بازی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
خورشید ایلان ماسک شفق قطبی فناوری اپل ناسا طوفان خورشیدی گوگل روزنامه ماهواره
سرطان آلزایمر کاهش وزن فشار خون زیبایی قهوه دیابت توت فرنگی بارداری واکسن