دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
ارزشیابی توصیفی در خدمت آموزش نوین
برای ایجاد تغییرات مطلوب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان هر کشور ناچارند آموزش و پرورش و عناصر تشکیلدهنده آن را تقویت کنند. در طول سالیان دراز و از حدود ۸۴ سال پیش تاکنون در کشور ما از مقیاس فاصلهای نمره استفاده شده است و معلمان نتایج آزمونها را براساس نمره به دانشآموزان و والدین بازخورد دادهاند. این شکل از بازخورد به دلیل ابهام در تفسیر آن تصویر نسبتاً دقیقی از وضعیت یادگیری دانشآموز ارائه نمیدهد. در کشور ما نیز تلاش میشود تحول در عناصر نظام آموزشی از جمله در شیوههای سنجش آموختههای دانشآموزان انجام پذیرد تا به موازات یاددهی، یادگیری استمرار یابد و گام به گام با آن پیش برود. ارزشیابی توصیفی الگویی در خدمت یادگیری است که موجب تحقق انتظارات آموزش و بهبود یادگیری دانشآموزان میشود.
در ارزشیابی کیفی و توصیفی مقیاس ترتیبی (در حد انتظار ـ نزدیک به حد انتظار ـ نیاز به تلاش بیشتر) جای نمره در کارنامه را گرفته این مقیاس رقابت کمتری ایجاد میکند و انعطافپذیری بیشتری دارد. دانشآموزان در هنگام یاددهی، یادگیری بازخورد نمرهای دریافت نمیکنند.
خلأ این بازخوردها را بازخوردهای توصیفی که بامعنا و موثرند پر میکنند. تحقیقات نشان داده است که بازخورد توصیفی، یادگیری دانشآموزان را بهبود میبخشد و آنها را به توسعه فعالیتهای یادگیری تشویق میکند.در نظام آموزشی دوره دبستان ایران حذف نمره حذف یکی از عوامل اضطرابآور در مدرسه است. از آن پس، در کلاس درس شرایطی فراهم میشود که دانشآموزان سفر یادگیری را با آرامش خاطر دنبال کنند.حذف نمره اقتدار معلم را کاهش نمیدهد زیرا منشأ اقتدار معلم در این دوره، اساساً ارتباط انسانی و رابطه عاطفی معلم با دانشآموزان است نه صرفاً تنبیه و تشویق رسمی با نمره.
در شیوه سنتی، معلم اطلاعاتی را از وضعیت یادگیری دانشآموز از طریق آزمونهای مواد کاغذی امتحان یا پرسش کلاسی جمعآوری میکنند اما در این الگوی ارزشیابی جمعآوری اطلاعات متنوع شدهاند و علاوه بر آزمونهای مداد ـ کاغذی، ابزار دیگری چون پوشه کار، ثبت مشاهده، تکالیف درسی و آزمونهای عملکردی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
ارزشیابی توصیفی الگوی جدید در ارزشیابی تحصیلی است که دو شعار اساسی را محور قرار داده است که همان ارزشیابی برای یادگیری بهتر و آرامش خاطر دانشآموزان این مسافران کوچک سفر یادگیری است.
منبع: دکتر حسنی. ارزشیابی کیفی ـ توصیفی
ملیحه محمدپور نجاتیان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان