سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
نظری بر سیمای روایی حضرت زینب علیهاالسلام
حضرت فاطمه (س) به وجود زینب، گوهر تابناکی که به زودی از او درخشیدن میگرفت، افتخار میکرد. آری! دختر رسول خدا (ص)، فرزندی پاک را در خود میپرورید که با ظهورش مایه افتخار و زینت پدر میشد. از قضا در همان روزها رسول خدا (ص) به مسافرت رفته بود و دختر آفتاب بی حضور او پای به عرصه وجود گذاشت. فاطمه (س) رو به همسرش علی (ع) کرد و گفت: پدر در سفراست؛ نام این دختر را چه بگذاریم؟ علی (ع) پاسخ داد: در این باره بر حضرت رسول سبقت نمیگیرم. صبر کنیم به زودی ایشان بر میگردد. وقتی، رسول خدا (ص) آمد، این کار را به خدا سپرد، جبرئیل نازل شد و گفت: خدای تو سلام میرساند و میفرماید: نام دخترت را « زینب» بگذار. رسول خدا (ص) آنگاه زینب را خواست. او را بوسید و به مشتاقانی که دراطرافش گرد آمده بودند؛ فرمود: « به حاضران و غائبان توصیه میکنم احترام این دختر را نگاه دارید. به راستی او شبیه خدیجه کبری (س) است.»
زینب (س) بانویی بلند بالا بود با چهرهای نورانی و با وقار و صاحب سکینه بود. در حیا و عصمت، مانند مادرش، فاطمه زهرا (س) و در شیوایی و رسایی سخن، مثل پدر بزرگوارش، علی (ع) بود. زینب بردباری را نیز از برادرش حسن و شجاعت را از حسین علیهماالسلام در خود جمع کرده بود.
خوب است بدانیم: «ام کلثوم» و«ام عبدالله» و «ام الحسن» کنیههایش بود و البته بعدها به وی «ام المصائب»، «ام الرزایا» و«ام النوائب» نیز میگفتند. اما لقبهایش عبارتند از:«عقیله بنی هاشم»، «عقیلهٔ الطالبیین، «صدیقه صغری»، «عصمت صغری»، «الراضیه»، «امینهٔ الله»، «عالمهٔغیر معلمه»، «فاهمهٔ غیر مفهمه»، «مجتهده»، «حافظهٔ الودایع والاسرار» و «موثقهٔ فی نقل الاحادیث و الاخبار.»
در بین این لقبها چهار لقب (عالمه غیر معلمه، مجتهده، حافظهٔ الودایع والاسرار و موثقه فی نقل الاحادیث و الاخبار) گویای مقام والای علمی و روایی این بانوی بزرگوار است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
آری همه زینب را با عنوان افتخارآمیز ( سفیر کربلا) میشناسند و به همین علت ویژگیهای دیگر ایشان تحت الشعاع حماسه بزرگ عاشورا قرار گرفته و ابعاد مهمی از شخصیتش مورد بی مهری و کم توجهی واقع شده است. شخصیت روایی حضرت از جمله آنهاست. البته در این مقاله تنها به ارتباط روایی عقیله بنیهاشم با مادر گرامیاش فاطمه زهرا (س) میپردازیم.
● در محضر فاطمه (س)
روایت کننده نور، بی گمان شرایطی چون عدالت، مورد اطمینان بودن و... را باید در خود جمع کند. یکی دیگر از این شرایط " سن" راوی است؛ او باید در حدی باشد که بتوان ادعا کرد خود روایت را بلا واسطه نقل میکند.
به همین جهت باید دید زینب (س) در چه سالهایی محضر مادرش را درک کرده است؟ زیرا برخی از روایتهای وی مربوط به دوران سه، چهاریا پنج سالگی اوست. در این باره محققان گفتهاند: شیوه و کمیت رشد جسمی و روحی اهل بیت علیهم السلام با دیگران تفاوتی عمده و اساسی داشته است. از این روی نمیتوان در موضوع سن و سال با آنها مانند راویان دیگر برخورد کرد. حتی در نحوه تولد و دوران حمل نیز خاندان پیامبر تفاوتهای اساسی با دیگران دارند. لذا قادرند از سنین کودکی احادیث را به صورت کامل در ذهن خود جای دهند و برای آیندگان با دقت کامل نقل کنند. پس زینب (س) میتوانست همه آنچه را که میدید، به خاطر بسپارد. او تمام مصائب و دشواریهایی را که مادر بارها با آن رو به رو بود، به یاد داشت. از جمله هنگام قرائت خطبه فدکیه توسط مادر، زینب که کودک خردسالی بود، آن را شنید و به صورت کامل روایت کرد.
● مقام علمی حضرت زینب (س)
زینب از همان دوران طفولیت، عالمه بود. امام سجاد(ع) به حق فرمود: « یا عمه انت بحمدالله عالمهٔ غیر معلمه و فاهمهٔ غیرمفهمه» در دورههای بعد نیز زینب (س) با تکیه بر همان علم خدادادی، مجلس تفسیر قرآن برای زنان کوفه برگزار کرد. در یکی از این روزها که (کهیعص) را تفسیر میکرد، حضرت علی (ع) وارد شد و به وی فرمود: «ای نور دیده، آن (کلمه) رمزی در مصیبت وارده بر شما عترت پیغمبر است.»
● مقام روایی
درباره شخصیت روایی حضرت، علمای بزرگی سخن گفتهاند از جمله ابوالفرج اصفهانی می گوید:" زینب عقیله دخترعلی بن ابیطالب، مادرش فاطمه دختر رسول خداست و او همان کسی است که ابنعباس از او کلام حضرت فاطمه (ع) را در فدک نقل میکند و میگوید: حدیث کرد مرا عقیله ما زینب دخترعلی (ع)... "
در انساب الطالبیین میخوانیم:" زینب کبری دختر امیرمومنان (ع) که کنیهاش ام الحسن بود، از مادرش زهرا (س) روایت میکرد.
مرحوم سید نورالدین جزایری، در خصائص الزینبیه، ویژگی موثقه بودن زینب را طرح میکند و مینویسد: «از جمله القاب آن محترمه«موثقه» است، که آن مکرمه مورد وثوق حضرت سیدالشهدا، و حضرت سجاد علیهماالسلام بودهاند و لذا حافظ ودایع الهیه و اسرار محمدیه بوده، بلکه محل وثوق کلیه مردم بوده و لذا حضرت سیدالساجدین (ع) هر وقت بیان اخبار و احادیث میفرمود و میخواست که در اذهان مردم جای گیرد و از او بپذیرند، به عمهاش اسناد میداد و از آن مخدره نقل میفرمود. مع ذلک میگفت:«حدثتنا عقلیتنا.»
آیهٔ الله خویی مینویسد:" از مادرش سلام الله علیها روایت میکند. و جابر( فقیه، جزء سوم، باب معرفهٔ الکبائر، حدیث ۱۷۵۴) وعباد عامری از او روایت میکنند. این همه نشان از اوج مقام روایی حضرت زینب (س) دارد که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است."
● راویان
باید توجه داشت که ارزش روایات نقل شده از حضرت زینب (س) فراتراز روایاتی است که راویان دیگر نقل کردهاند، زیرا این بانوی بزرگ خود عالمهای غیر معلمه بود و روایاتی را که نقل میکرد، بی هیچ شبههای، معتبر و مستنداند؛ حتی روایتهایی که در سنین کودکی از او نقل شدهاند. این بانوی بزرگوار که پنج سال قبل از وفات رسول خدا (ص) به دنیا آمد، از مادرش فاطمه زهرا(س)، پدرشعلی (ع)، اسماء بنت عمیس، و ام ایمن روایت نقل میکرد. شمار راویان از وی بسیارند که میتوان به:
علی بن حسین(ع)، ابن عباس، محمد بن عمر، عطاء بن سائب، فاطمه بنت الحسین، محمد بن جابر، عباد عامری و ... اشاره کرد. حال با تمسک به برخی روایات، مطلب خود را مزین می نماییم.
۱) وسیله ارتباط خلق و خالق
ابوبکر با این سند از محمد بن زکریا، جعفر بن محمد بن عماره کندی، پدرش، حسین بن صالح، از دو مرد از بنیهاشم، از حضرت زینب (س) دخترعلی (ع) روایت کرد که زینب (س) فرمود: « قالت فاطمه (س): ... و نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه انبیائه...»؛ ما وسیله ارتباط خدا با مخلوقهای او هستیم. ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکیها، ما راهنماهای روشن خداییم و وارث پیامبران اوهستیم.
۲) بهشت جایگاه شیعیان
ابی حجاف ( از محمد بن عمر بن حسن)، از زینب، به نقل از فاطمه (س) و اشجع، بلید بن سلیمان (از ابی حجاج، محمد بن عمرو هاشمی) از زینب دخترعلی (ع) نقل کرد که فاطمه (س) فرمود: « قالت فاطمه (س) : ان رسول الله قال لعلی اما انک یابن ابی طالب و شیعتک فیالجنه.» « و سیجیء اقوام ینتحلون حبک ثم یمرقون من الاسلام کما یمرق السهم من الرمیه.» رسول خدا به علی (ع) فرمود: «ای پسرابوطالب! همانا تو و رهروان تو در بهشتاند و به زودی قومی میآیند که از دوستی تو سخن میگویند، آنگاه از اسلام فرار میکنند، مانند پرت شدن تیر از کمان.»
۳) دوستی آل محمد صلی الله علیه و آله
روایتی مشهور به «فاطمیات» در باب دوست داشتن آل محمد هست که با این اسناد نقل شده است: «... عن فاطمه بنت السجاد علی بن الحسین زین العابدین (ع) عن فاطمه بنت ابی عبدالله الحسین(ع) عن زینب بنت امیرالمؤمنین (ع)عن فاطمه بنت رسول الله (ص) قالت: الا من مات علی حب آل محمد مات شهیدا»؛ آگاه باشید هرکسی که بر دوستی آل محمد بمیرد، شهید است.»
منابع: خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام در مسجد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست