جمعه, ۱۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 7 March, 2025
رعایت حق رمضان

برای شناخت حق ماه مبارک رمضان و اهتمام در ادای حق آن باید بیندیشیم هدف از روزه چه بوده و چرا خداوند این ماه را گرامی داشته است.این طور که از بیان معصومان علیهم السلام پیداست، همه حیثیت و منفعتی که برای روزه متصوّر است، همان جنبه ایجاد مصونیت و ملکه تقوا نسبت به همه اعضا و جوارح انسان است، چرا که هر یک از اعضا و جوارح، به نحوی در معرض تهدید گناه قرار دارند.زبان، گوش، چشم، شکم و غریزه جنسی، همه در معرض خطر هستند و روزه یک عمل عبادی تمرینی است که ابتداییترین شکل آن، با پرهیز و خودداری از آشامیدن و خوردن تحقّق پیدا میکند، و زمانی این عمل به مرحله کمال میرسد که تورّع و پرهیز، به همه تمایلات و خواهشها تسرّی پیدا کند، یعنی همانگونه که شخص برای مدّتی دهان و شکم را از لذایذ، حتی خوردنیها و نوشیدنیهای حلال محروم میکند، باید چشم و گوش را از دیدن و شنیدن ناروا و حرام بازدارد و غریزه جنسی را مهار کند، در این صورت نتیجه روزه که همان توفیق در مالکیت نفس و غرایز است برای انسان حاصل میشود و اگر انسان توانست مالک نفس خود شود، خویش را از خطرات و عواقب سوء دنیوی و اخروی شهوت پرستی حفظ کرده است.امام علی علیهالسلام میفرماید: کسی که زمام تمایلات خود را به دست گرفت و مهار کرد، رستگار است.
آری، اگر انسان موفّق شد به وسیله روزه و ممارست در اطاعت، دشمن درونی را مهار کند، به روزه واقعی نایل شده است.پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره میفرماید: روزه، سپر آتش است و این همان معنای سپر بودن و حایل شدن روزه در برابر آتش است یعنی: روزه میان انسان و آتش حایل میشود و او را از ابتلای به آتش شهوات و تمنّیات غرایز باز میدارد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: دشمنترین دشمنان همان دشمن درونی است. اگر توانستی حق روزه را به درستی و تمام و کمال به جا آوری، در حقیقت به ثمره روزه و دستاورد آن، نیز خواهی رسید.جالب این است که ثمره تقوا که خداوند بر روزه مترتّب میفرماید، ریشه در نگهبانی و پاسداری از هویّت انسانی دارد و به طور کلی هر ثمره و خصوصیّتی برای روزه ذکر شده، برای تقوا هم ذکر شده است، چون روزه طریق تحصیل همان ملکه است.امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید: به طور قطع امروز، تقوا، سپر از بلا و فردا، راه بهشت الهی است.اگر در دنیا سپر را به دست آوردی و این حائل را در میان خود و آتش قرار دادی، نتیجهاش این است که در قیامت هم راه بهشت به سوی تو باز خواهد بود. یعنی باید تقوای فرد به مرحلهای برسد که احساس نفرت و گریز از پلیدی، حرام، گناه و نامشروع را در او، به وجود آورد.
برای به دست آوردن حق ماه رمضان، باید همه حقوقی که پیرامون گوش، چشم، زبان، دست و پا، شکم و غریزه جنسی میباشد و همچنین درمان همه دردها و رنجها و خطراتی که هر یک از این اعضا و جوارح را تهدید میکند را با عبادت روزه به جا آورد؛ چرا که با ملکهای که در سایه این عبادت برای انسان حاصل میشود، میتوان به مبارزه با خطرات برخاست و بر همه آنها پیروز شد، این از خواص روزه حقیقی است.امام صادق علیه السلام میفرماید: تو زمانی روزه داری، که گوش و چشم و موی و پوست و دیگر اعضای بدنت روزه باشد، باید روزی که روزه داری با روزهای دیگرت متفاوت باشند. انسان روزه دار باید وقار و طمأنینه روزه در او پیدا شود به گونهای که نه تنها زبان، چشم و گوش او باید روزه باشد، بلکه این ملکه و ممارست باید به حدّی از کمال برسد که علاوه بر اینها، قلب روزه دار هم روزه باشد.
امیر المؤمنین علی علیه السلام میفرماید: اگر انسان موفّق شود قلب را از اندیشه گناه پاک و مطهّر نگاه دارد بهتر از آن است که فقط شکم را از خوردن و آشامیدن باز دارد.هنگامی دستیابی به چنین مرحلهای، میسّر است که انسان بتواند بر پلیدی و پستی گناهان، چنان اشراف پیدا کرده، و به عوارض سوء آنها آگاه شود، که هرگز فکر و ذهن او به سوی گناه نرود، از طرفی آن چنان اقتداری بر اندیشه خود پیدا کند که راه گناه را بر خیال و تصوّر خود ببندد.با وجوب چنین واجبات عبادی، در واقع خداوند منتّی بر انسان گذاشته که راه و رسم صحیح زندگی را به او بیاموزد و در سایه این واجبات عبادی، ملکه تقوی برای او حاصل شود و روح او در سایه این تقوی لطافت پیدا کند.
خاطرهای درباره ریاضت نفس
شهید بهشتی رحمه الله خاطره جالبی از مسافرت خود در این زمینه میگوید:«یکی از مشاهدات خودم را بگویم: وین پایتخت اتریش از شهرهای توریستی است و از مراکز دیدنی آن کاخ سلاطین اتریش است. آخرین امپراتور آن «فرانتس یوزف اول» است. در بازدید از آن کاخ، بخشی بود مربوط به حرمسرا که در آن تخت و وسایل خواب و اتاقهای خواب قرار داشت. در دفترچه راهنمایی که برای بازدید کنندگان تهیّه شده بود، نوشته شده بود که امپراتور در مواقعی که طبق برنامه به اندرون میرفت و در حرم سرا زندگی میکرد، بسیاری از اوقات و ساعاتش را در اتاق اختصاصیاش میگذراند، آن اتاق خصوصیاتی داشت. در این اتاق یک تخت فلزّی سیمی و یک آفتابه و لگن دستی گذاشته شده بود. آب لوله کشی گرم و سرد در آنجا نبود.
با آن که در اتاقهای دیگر بود. او مانند یک افسر که چادری در میدان جنگ دارد، در اتاقش زندگی میکرد.چرا؟ علت آن را هم در آنجا نوشته بود، برای این که هر زمان که حضورش در یکی از میدانهای جنگ لازم بود، سست نباشد و نگوید: چگونه این کاخ و کاشانه را رها کنم و در چادر زندگی کنم، بنابراین به این صورت تمرین میکرد.و حالا اسلام میخواهد مسلمانها، این چنین تمرینی را لااقل کوتاه مدت در زندگی داشته باشند، اسلام میخواهد مسلمانی نیرومند، که ارادهاش بر همه خواستههای دیگرش مسلّط باشد بسازد، مسلّط بر شهوات، مسلّط بر خودخواهی و غصب، مسلّط بر تن آسایی، مسلّط بر خودآرایی و آماده برای تن دادن به یک زندگیای که در هر جا ممکن باشد و جز این هم نمیشود.» روزه یکی از آن تمرینات عمومی است که اگر کسی به حکمت و فلسفه حقیقی آن رسید، دیگر وداع برای او معنی و مفهومی نخواهدداشت و همیشه خود را تحت توجّهات الهی میبیند.امام صادق علیه السلام میفرماید: وقتی روزه میگیری، در درجه اول، نیّتت این باشد که: نفس خود را از غلتیدن در دام شیطان محافظت کن و دوم این که: سعی کن پیوند خود را با راههای انحرافی شیطان قطع کنی، خود را مانند مریضی تربیت کن که وقتی غذا را میبیند، طعام و شراب را میبیند، از غذا تنفّر دارد. تو نیز باید نسبت به گناه نفرت پیدا کنی و اگر چنین کردی منتظر باش که خداوند تو را از امراض و آلودگیهای گناهان پاک میکند و شفا میدهد. آن گاه باطنت را از دروغ، تیرگی، غفلت و تاریکی که ارتباط با خلوص تو را با خدا قطع میکند، پاک گردان.آری، اگر این طور شد دیگر حاضر نیستی با ماه رمضان وداع کنی، مگر اینکه به وصال حقیقی محبوب خود برسی، که امام سجّاد علیه السلام در مناجات خمسعشر میفرماید: خدایا! .. این سوز سینهام جز با وصال تو خنک نمیشود، خدایا! این سوزش دل من جز با دیدن تو خاموش نمیشود، خدایا! این شور و اشتیاق من جز با نظر به جلوه تو سیراب نمیگردد. خدایا! این التهاب و بیقراری من آرامش نمیپذیرد، جز با نزدیکی به تو، خدایا! این حزن و این ناله و استغاثه من ساکت میشود مگر روح و ریحان تو بر دل بتابد، خدایا! بیماری و درد و کسالت من جز با طبابت تو شفا پیدا نمیکند. خدایا! این غم و اندوه و درد دل من از بین نمیرود، جز این که به وصال و قرب تو دست یابم، ... ای منتهای آرزوی همه آرزومندان، و ای منتهای همه گدایان و طلب کنندگان، و ای بالاترین مطلب جویندگان.
* منابع دردفتر روزنامه موجود است
آیتا... حسین انصاریان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست