سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا

یک اکشن کامل در قرن بیست ویکم


یک اکشن کامل در قرن بیست ویکم

نگاه راجر ایبرت به فیلم « سالت» تازه ترین اثر فیلیپ نویس

فیلم«سالت» یک تریلر عالی است. در این فیلم نکات بسیاری که در فیلم‌های ضعیف آزار دهنده است وجود دارد در حالی که آنها شما را آزار نمی‌دهند بلکه لذت بخش هستند. در واقع این فیلم پاسخی قوی به تمام فیلم‌های اکشن بد ساختی است که در سراسر آنها سرو صدا و تصویرهای در هم برهم اضافی به شما ارائه می‌شود.

سالت، فیلم جذابی است با وسعتی که نقاط مثبت بسیاری از فیلم‌ها را در خود جای داده است. قانون فیزیک در این فیلم همچون کارتون‌هایی مثل« رود رانر» متوقف شده است و اثری از قوانین فیزیک وجود ندارد. آنجلینا جولی که در فیلم به اسم«اولین سالت» شناخته می‌شود به سرعت باد در فضا حرکت می‌کند و حتی یک بار به پایین نگاه نمی‌کند تا جایی که او را در هلی کوپتردرحال پرواز می‌بینیم.

او از بلندترین ارتفا‌ع‌ها می‌پرد و در موقعیت‌هایی خود را قرار می دهد که هر لحظه امکان مرگش وجود دارد اگرچه آسیب قوزک پا سطحی تر از چنین اتفاقات مرگباری است. در این فیلم آنجلینا جولی قسمت‌هایی را همچون کسی که پارکور کار می‌کند (رشته ورزشی‌ای که در آن ورزشکار می‌دود و از روی مانع‌ها و ارتفاع‌های بلندی می‌پرد)، بازی می‌کند. صحنه‌ای هست که در آن جولی از هشت طبقه در کانال اسانسور به راحتی پایین می‌پرد و از هر طبقه به راحتی سقوط می‌کند. شما قرار نیست در این نقد چیز زیادی از طرح فیلم بشنوید چراکه هیچ چیز ضروری وجود ندارد که شما برای دیدن فیلم نیاز به دانستن آن داشته باشید و هرچیزی می‌تواند برای لذت بردن شما از فیلم حیاتی باشد.

اگر بخواهیم ساده بگوییم داستان جولی ماجرای زنی است که مصمم است تا جهان را یک تنه از یک ویرانگری اتمی نجات دهد.

البته فیلمنامه این اثر خیلی مشابه داستان‌های نظیرش نیست و قرار نیست شاهد اتفاقات عجیب و غریبی که در اینگونه داستان‌ها به وقوع می‌پیوندند باشیم ولی اینکه در طول مسیر اینجا و آنجا شگفت‌زده می‌شویم بسیار لذت‌بخش است و این خوب است که سالت از آن دست فیلم‌هایی نیست که بر سر هر گره مدت زیادی را تلف کند و موقعیت‌ها را بی‌دلیل پیچیده‌تر سازد. کشف هر رازی در داستان موقعیتی است برای خلق یک صحنه تعقیب و گریز. اولین سالت از موقعیت‌های بسیار صعبی که امکان گریز از آنها وجود ندارد فرار می‌کند و به مکان‌هایی که امکان نفوذ به آنها وجود ندارد داخل می‌شود و این موقعیت‌های دشوار را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر می‌گذارد.

و تمام این کارها را به تنهایی و با دست خالی انجام می‌دهد به‌علاوه تعداد معدودی اسلحه و نارنجک و پرتاب‌کننده راکتی که دست ساز است. همانطور که در مورد جینجر راجر گفته می‌شود« او درست شبیه «فرد استر» است به‌جز کفش‌های پاشنه بلندش» می‌توان گفت اولین هم درست یک جیمز باند است به‌جز اینکه بدون کفش در برف راه می‌رود.

در صحنه‌ای از فیلم، اولین در زندان‌گونه‌ای در کره شمالی در حالی که دهانش را هم بسته‌اند به زمین بتونی زنجیر شده است و اطراف او بنزین ریخته اند. این همان صحنه اغاز فیلم است. قصد ندارم بگویم که ایا او نجات پیدا می‌کند یا نه.

او نقش یک جاسوس سی.آی.ای را بازی می‌کند. البته حالا دارم جزئیات زیادی از داستان را مطرح می‌کنم. نقش مکمل‌های مهمی که در این فیلم حضور دارند را دو بازیگر به نام‌های لیو شرایبر و چیتل اجیوفر بازی می‌کنند.

فیلم به وسیله«فیلیپ‌نویس» کارگردانی شده است کارگردانی استرالیایی که سبک‌های سینمایی متنوعی را تجربه کرده، از تریلر «تام کلنسی»گرفته تا درام درخشان و خشن Rabbit-Proof Fence.

دراین کار او پروژه‌ای را استادانه اجرا می‌کند که فیلمبرداری آن را«رابرت السویت» و تدوینش را«استوارت بیرد» و«جان لیگروی» برعهده داشته اند. این فیلم صحنه‌های تعقیب و گریز فوق‌العاده‌ای دارد.

خوانندگان وفادار می‌دانند که چنین صحنه‌هایی در کل تازگی‌شان را برای من از داست داده‌اند ولی به‌هر حال یک صحنه خوب یک صحنه خوب است. آنجلینا جولی در نقش خود به‌خوبی ظاهر می‌شود و اعتقاد و تفکری که چنین فیلمی نیاز دارد را ارائه می‌دهد.

او خود را با انرژی وحشیانه‌ای در فیلم رها می‌کند و برخلاف انتظار، نمای یک سوپر قهرمان را بخود نمی‌گیرد (با اینکه تمام ظواهر و مشخصه‌های لازم برای این نما را دارد) در حالی که او در نقش یک مبارز با اراده مصمم و شجاع ظاهر می‌شود. او چگونه به‌نظر می‌رسد؟

سالت راه نبوغ‌آمیزی برای دور زدن تاریخ پیدا می‌کند و روس‌ها را به عنوان چهره شرور داستان معرفی می‌‌کند.

همه این المان‌ها و سایر نشانه‌هایی که اختصاص به این ژانر دارند ویژگی‌هایی هستند که تریلر بودن فیلم بر آن استوار است اما آنچه ستودنی است اینکه شما می‌بینید یک ژانرسینمایی با این کیفیت به تصویر کشیده شده است.