شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا

رسانه و ورزش همگانی


رسانه و ورزش همگانی

ورزش قهرمانی از مسیر ورزش همگانی، مدارس، دانشگاه ها و بانوان می گذرد، برای پرورش قهرمانان ارزنده باید به همه ی زمینه ها توجه کنیم، در حالی که میزان توجه رسانه به ورزش همگانی …

ورزش قهرمانی از مسیر ورزش همگانی، مدارس، دانشگاه ها و بانوان می گذرد، برای پرورش قهرمانان ارزنده باید به همه ی زمینه ها توجه کنیم، در حالی که میزان توجه رسانه به ورزش همگانی کمتر از یک درصد است.

رسانه ها می توانند نقش بسیار مهمی در ترغیب مردم به سمت فعالیت بدنی داشته باشند، مردم خیلی بیشتر از آن که متاثر از آموزش مدرسه و دانشگاه باشند، از طریق رسانه می توانند در جریان امور قرار بگیرند.

جوانان و نوجوانان بزرگ ترین مخاطبان رسانه ها هستند و رسانه می تواند در کنار سیستم آموزشی کشور در تکمیل شخصیت افراد موثر باشد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. با وجود تعداد زیاد رسانه های نوشتاری، دیداری و خبرگزاری ها به نظر می رسد رسانه ها در انجام رسالت خود در راستای توسعه ی ورزش همگانی موفق نبوده اند. تولید کنندگان خبر و مخاطبان آنها شامل اساتید، مردم، کارشناسان، مربیان و ورزشکاران همگی اتفاق نظر دارند که رسانه ها نتوانسته اند به توسعه ی ورزش همگانی کمک کنند.

علت عملکرد ضعیف رسانه ها در بخش ورزش همگانی را باید در چند جهت جستجو کرد؛ در درجه ی اول رسانه، برای این که بتواند به فعالیت ادامه دهد باید از نظر مالی و اعتباری خود را حفظ کند و برای اینکه درآمد بیشتری کسب کند باید مطابق با ذائقه مخاطب عمل کند. یک ارتباط متقابل بین رسانه و مردم وجود دارد و رسانه می تواند ذائقه مخاطب را تغییر دهد و طوری عمل کند که ذائقه مخاطب به سمت مطالب مربوط به ورزش برای سلامتی تغییر یابد. رسانه ها در بحث ورزش قهرمانی هم فقط به بعضی رشته ها مثل فوتبال پرداخته است. وقتی یک کشتی گیر قهرمان قهرمانان ایران می شود در نشریات فقط بخش کوتاهی به او اختصاص می یابد. ولی در صفحات متعدد به فلان مربی فوتبال و جنجال های او می پردازند.

از آنجا که در حال حاضر نشریات باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند، دولت باید از نشریاتی که به توسعه ی ورزش همگانی کمک می کنند حمایت کرده و به آنها پاداش دهد. باید از خبرنگارانی که در زمینه ی ورزش همگانی فعالیت دارند و به عنوان چشم بیدار مردم کار می کنند حمایت شود. اینها به عهده وزارت ارشاد، سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک و مسوولان فدراسیون است که با ایجاد شورای سیاست گذاری رسانه های ورزشی را سامان بخشند.

باید از خبرنگاران سالم و دلسوز و متعهد که با قلم درست و انتقاد منطقی در جهت اصلاح امور گام برمی دارند حمایت کرد.