جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

قواعد مسابقه پرورش اندام


قواعد مسابقه پرورش اندام

به یاد داشته باشید که اولین تأثیری که از خود در روی سن مسابقه به نمایش می گذارید از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است تنها فیگورهای اختیاری را اجراء کنید که با فیزیک بدن تان متناسب هستند

به‌ راند فیگورهای مقایسه‌ای در مسابقات پرورش اندام (بدنسازی) پیش‌داوری یا (Pre-judging) گفته می‌شود و قبل از فینال نیز انجام می‌گیرد.راند یا مرحله پیش‌داوری با اجراء فیگورهای استاندارد به اجراء درمی‌آید. کمیته داوران تشکیل شده از شش و یا هشت داور رسمی و مجرب سرداور، داوری است که با شرکت‌کننده‌ها صحبت کرده و به آنها گرفتن فیگور موردنظر را اعلام می‌کند. سرداور از شرکت‌کنندگان می‌خواهد تا فیگورهای مقایسه‌ای اجباری اولیه را به ترتیب سازمان‌دهی‌ شده‌ای اجراء کنند.

هنگامی‌که کمیته داوران از ۶ داور تشکیل شده باشد. ۵ داور امتیاز می‌دهند و وقتی که کمیته داوران از ۸ داور تشکیل شده باشد. ۷ داور امتیاز می‌دهند یعنی تعداد داورها عدد فرد است.

پس از امتیازدهی بالاترین و پائین‌ترین امتیازها حذف و پس از جمع کردن سایر امتیاز پائین‌ترین نمره به‌عنوان برنده آن دسته محسوب می‌شود.

زمانی‌که تعداد شرکت‌کننده‌ها در یک دسته وزنی بیشت راز ده نفر باشد جهت تسهیل در داوری و مقایسه اولیه سرداور می‌تواند شرکت‌کننده‌ها را به دو گروه تقسیم بنماید تا بدین‌ترتیب امر قضاوت آسانتر و منصفانه‌تر اجراء گردد. پس از اتمام مقایسه‌های اولیه سرداور می‌بایست با جلو آوردن و عقب بردن شرکت‌کننده‌ها و بنا بر درخواست داورها از ارزیابی کل شرکت‌کننده جهت دادن مقام‌های آنها اظهار رایت‌ کنند انجام دهد.

پس از اتمام این مرحله قبل از فرستادن شرکت‌کننده‌ها به پشت سن مسابقه ممکن است یک قدردانی مختصر صورت گیرد. پس از اختتام تمامی مورد فوق داورها برگه امتیازدهی‌شان را به‌صورت کامل پر می‌کنند.

در مرحله مقایسه اولیه از شرکت‌کننده خواسته می‌شود تا ۹ فیگور اجباری (و یا بیشتر از آن) را اجراء کنند که این فیگورها چه برای اقایان و چه برای خانم‌ها یکسان است.

فیگورهائی که در مرحله مقایسه اولیه به ترتیب مشخص شده و جهت اجراء از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود عبارتند از

۱) ایستادن به روبرو سپس گردش ۹۰ درجه به راست و ایستادن به صورت نیم‌رخ (پهلو یا راست). پشت، پهلوی چپ

۲) جفت بازو و از روبرو

۳) زیربغل از روبرو

۴) شکم و یا

۵) قفسه سینه

۶) پشت بازو از پهلو

۷) جفت بازو از پشت

۸) زیربغل از پشت

۹) کول

در هنگام مقایسه بین نفرات الو هر وزن جهت مشخص کردن قهرمان قهرمانان مزانی که تمامی مقایسه‌ها سیستماتیک ریزبینانه به اتمام رسید سرداور به شرکت‌کننده زمانی را جهت اجراء فیگورهای آزاد اختصاص می‌دهد. در این زمان شرکت‌کننده آزاد است. هر نوع فیلگوری که دوست دارد را برای داورها و تماشاچیان اجراء کند. به‌طور معمول محدوده زمانی برای اجراء این قبیل فیگورها ۳۰ تا ۶۰ ثانیه می‌باشد.

● روند داوری

A) گردش‌های ۹۰ درجه‌ای در وضعیت انقباض نیمه و بدون فیگور

داورها در این مرحله امتیازات مربوط به تقارن (Symmetry) آن دسته وزنی را در راند پیش قضاوت تعیین می‌نمایند.

B) فیگورهای اجباری

در مقایسه‌های اولیه‌ این فیگورها می‌بایست به ترتیب اعداد و به صورت پشت سر هم اجراء شود. احتمال دارد برخی از این فیگورها برای مقایسه‌های بیشتر بین شماری از شرکت‌کنندگان منتخب نیز اجراء گردد.

C) فیگورهای انتخابی (اختیاری)

اجرا این قبیل فیگورها در طول مرحله فیگورهای مقایسه و پس از اتمام مرحله مقایسه‌های اولیه صورت می‌گیرد که نوع و ترتیب اجراء این قبیل فیگورها به درخواست داورها می‌باشد.

● ترتیب فیگورگیری

فیگورهائی که در این بخش توضیح داده شده با توجه خاص بر روی فیگورهای استاندارد و اصلی می‌باشد. در مسابقات این امکان وجود دارد که شرکت‌کننده به‌دلیل ضعف در فیگورگیری به جایگاه پائین‌تری از مکان واقعی‌اش تنزل یابد.

تمامی فیگورها می‌بایست ابتدا با تثبیت موقعیت پاها و سپس با در نظر گرفتن نحوه صحیح اجراء آن اجراء شود. با وجودی که تمرکز خیلی از شرکت‌کننده‌ها بر روی بخش خاصی از بدن است ولی می‌بایست به این نکته دقت کافی داشت که کل بدن را در فیگور پوشش داد.

هدف از اجراء گردش‌های ۹۰ درجه حفظ انقباض نیمه‌ عضلات می‌باشد و نه منقبض کردن کامل عضلات. ضمن اینکه کف پاها می‌بایست کاملاً بر روی زمین قرار داشته و توزین وزن به‌صورت هماهنگ و با تقارن و سر کاملاً صاف و دید به روبرو باشد. در بعضی مواقع یک چرخش مختصر جهت دید داشتن بهتر کل داورها نیز صورت می‌گیرد. فیگورهائی اجباری که گاهاً از آنها به‌عنوان فیگورهای الزامی نیز نام برده می‌شود در شرایطی انجام می‌گیرد که شرکت‌کننده‌ها شانه به شانه یکدیگر و در یک ردیف قرار دارند.

در شرایط برابر جهت قضاوت بدن‌ها با یکدیگر در هر دسته (وزنی) این فیگورها می‌بایست به‌صورت همزمان توسط تمامی شرکت‌کنندگان آن وزن گرفته شود.

● گردش یک‌چهارم (۹۰ درجه)

۱) ایستادن به روبرو در وضعیت نیمه‌فیگور

شرکت‌کننده در یک شرایط متقارن روبه‌رو به داروها می‌ایستد. در این فیگور کف هر دو پا کاملاً بر روی زمین قرار داشته و توزینن وزن می‌بایست به صورت برابر باشد و دست‌ها می‌بایست به صورت نرمال در طرفین قرار داشته باشند.

۲) ایستادن به پهلو در وضعیت نیمه فیگور (گردش ۹۰ درجه به راست) پهلو چپ

نحوه ایستادن شرکت‌کننده در این فیگور نیز مثل فیگور روبه‌رو می‌باشد تنها با این فرق که ۹۰ درجه به سمت راست گردش کرده است و این بار از سمت چپ روبروی داورها قرار دارد.

در این مرحله نیازی به چرخش اضافی نمی‌باشد و صورت فرد شرکت‌کننده می‌باسیت صاف و به صورت نیمرخ باشد.

۳) ایستادن به پشت در وضعیت نیمه‌فیگور

شکل ایستادن شرکت‌کننده مثل دو فیگور قبل است و در این وضعیت نیز کف پاها می‌بایست کاملاً بر روی زمین قرار داشته باشد و از ایستادن بر روی پنجه یا جلو یا عقب گذاشتن پاها خودداری شود.

۴) ایستادن به پهلو در وضعیت نیمه فیگور - پهلو راست

در این مرحله باز شرکت‌کننده ۹۰ درجه در جهت عقربه ساعت می‌چرخد و در موقعیت پهلو راست قرار می‌گیرد. سایر موارد دقیقاً مثل فیگورهای قبلی می‌باشد و هیچ حرکت اضافه‌ای لازم نیست.

● فیگورهای اجباری (الزامی)

۱) جفت بازو از روبرو

در این فیگور دست‌ها از طرفین باز شده و پس از سفت کردن عضلات جلوبازو و مشت کردن کف دست و چرخاندن آن به سمت داخل قسمت بالای ارنج تقریباً موازی با زمین قرار می‌گیرد و پاها در این فیگور موقعیت از پیش تعیین‌شده‌ای ندارند و شرکت‌کننده می‌بایست در این فیگور تمام سعی خودش را برای نمایش دادن هر چه بهتر عضلات روبروی خود به‌کار گیرد.

در این فیگور به‌طور معمول پاها در یک وضعیت بالانس و راحت و یکی از زانوها کمی به سمت خارج می‌چرخد. شکم داخل و سفت شده دست‌ها کاملاً منقبض.

شگردهای سودمند سعی کنید در این فیگور تا جای ممکن عضلات زیربغل را باز کنید و عضلات پا و ساق را نیز کنترل کنید. ضمناً لبخند چهره‌تان در این فیگور فراموش نشود.

۲) زیربغل از روبرو

در این فیگور پاشنه‌ها نزدیک به یکدیگر قرار داشته و پنجه پاها حدود ۴۵ درجه به سمت خارج می‌چرخد و عضلات پا نیز کلاً تحت کنترل می‌باشد. هدف از اجراء این فیگور نمایش پهنای زیربغل و هفتی بودن بدن است. یک پا را کمی جلوتر از پای دیگر بگذارید و عضلات پا و شکم را سفت کنید. برای شروع فیگور دست‌ها را از آرنج‌ خم کنید و دست‌های مشت‌شده را از قسمت پشت به زیر بغل را از طرفین باز کنید. در آرین بخش فیگور آرنج‌ها به سمت بیرون قرار داشته و عضلات دلتوئید سرشانه را منقبض کرده و بالا می‌آورید.

شگردهای سودمند ظاهر مصمم به خود بگیرید. انگشت شصت به شکل قلاب به دور کمر بیندازید و تا جای ممکن آرنج‌ها را به سمت جلو بیاورید.

۳) فیگور پا و شکم

در این فیگور بدن می‌بایست تقارن داشته باشد یک پا را بیرون و پاشنه و یا پنجه پا را به سمت پائین فشار دهید و تا جای ممکن عضلات پا را منقبض کنید. دست‌ها را بالا برده و پشت سر قرار دهید. سعی کنید آرنج‌ها را نزدیک سر نگهدارید و از پشت مشت‌تان به عضلات کولتان برسد. در همین حالت بازوها را سفت کنید. یک نفص عمیق بکشید و سینه را پر از هوا کنید و سپس تمام هوای داخل شش‌ها و شکم را خارج و عضلات شکم را کاملاً منقبض کنید و یا نمایش دادن عضلات شکم و عضلات کناری شکم پرورش یافته بودن آنها را به داورها نشان دهید.

۴) فیگور قفسه سینه

به پهلو ایستاده و سینه را کاملاً بالا می‌آورید و سرشانه را تا حد موازی شدن یا بالای سینه پائین می‌آورید و با یک دست مچ دست مخالف را می‌گیرید. سعی کنید در این فیگور برای داورها و تماشاچیان آن سمتی را که عضلاتتان رامی‌توانید بهتر به نمایش بگذارید نشان دهید. پاشنه پای جلو را از زمین بلند کرده و روی پنجه پا قرار بگیرید و سپس یک نفس عمیق بکشید و شش‌ها را تا جای ممکن از هوا پر کیند. سرشانه‌ها را به عقب بکشید و در همین حال بازوها را سفت کنید و با دست مخالف مچ آن دست را بکشید و کمی به کمر قوس بدهید. شکم را داخل داده عضلات سینه را منقبض کرده و صورت را رو به داورها کنید.

شگردهی سودمند ران جلوئی را به سمت ران پشتی فشار دهید تا بدین‌ترتیب پهنا تفکیک عضلات را بزرگتر جلوه کند یا بازوی دست پشتی عضلات سینه آن دست را به سمت مخالف فشار دهید تا برآمدگی عضلات سینه بهتر نمایان شود.

۵) فیگور پشت بازو از پهلو

به پهلو ایستاده و سمتی را که توانائی بهتری در فیگور گرفتن آن دارید را به سر داورها نشان دهید. دو دست را از پشت به یکدیگر قلاب کرده و دست را صاف کنید. روی پنجه پای جلوئی قرار بگیرید و عضلات ساق را بالا آورده و منقبض کنید و همزمان عضلات ران را نیز کنترل کنید.

شگردهای سودمند: زوایای مختلف دست را در این فیگور امتحان کنید تا مناسبترین آن را برای نمایش عضلات پشت بازویتان پیدا کنید.

۶) جفت بازو از پشت

فرم این فیگور شبیه به فیگور جفت بازو از روبرو می‌باشد با این تفاوت که هدف اصلی در این فیگور نمایش کل عضلات پشت است. آن پائی که کنترل بهتری بر روی آن دارید را عقب گذاشته و زانو را کمی به سمت خارج خم کنید و پاشنه را از زمین بلند کنید و عضلات پشت پا و ساق را منقبض کنید.با سفت کردن عضلات راست‌کننده ستون فقرات (فیله) ورزیدگی و پرورش یافته بودن آنها را به نمایش بگذارید. عضلات بازو، سرشانه بالای پشت، زیربغل و باسن را کاملاً منقبض کنید.

شگردهای سودمند با تعویض پاها می‌توانید پرورش‌یافتگی ساق‌ها و پشت‌ پاها را به نمایش بگذارید.با چرخش سر به سمت چپ و راست می‌وانید تفکیک بهتر عضلات کول را نیز به نمایش بگذارید.

۷) فیگور زیربغل از پشت

این فیگور هم جزء فیگورهائی است که هفتی بودن بدن از سرشانه تا کمر را نشان می‌دهد.

موقعیت کلی بدن در این فیگور تقریباً شبیه به فیگور قبلی است. دست‌ها را از آرنج خم کرده و کف دست را مشت کرده و از پشت و مماس با بدن به سمت جلو و عضلات کنار شکم می‌آورید و در همین زمان عضلات زیربغل را از طرفین باز می‌کنید. سرشانه را بالا گرفته پشت را صاف نگه دارید.

شگردهای سودمند از قوز کردن بالاتنه در این فیگور خودداری کنید.برای شروع فیگورگیری سعی کنید سرشانه را از پشت به یکدیگر نزدیک کنید و سپس به آرامی و با ریتمی موزون فیگور را اجراء کنید.

۸) فیگور نمایش تمام عضلات از روبرو

در این فیگور کف دست‌ها بر روی قسمت بالائی و بیرونی ران قرار می‌گیرد و شرکت‌کننده با خارج کردن اکسیژن از داخل شش‌ها تمام عضلات روبروی بدن اعم از سینه و شکم و پا و دست و ساق را منقبض می‌کند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.