دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
باور خردمندان
شرح و ترجمه و مقدمه ای بر اعتقاد الحكما، از سهروردی
به كوشش فریدالدین رادمهر
نشر فرزان روز
«اعتقادالحكماء» از رسائلی است كه در دوران متأخر حیات سهروردی نگارش یافته و سعی سهروردی بر این است كه در این رساله عقاید حكما و موضع فلاسفه در قبال دین را روشن كند.
از آنجا كه سهروردی در دوره ای می زیست كه علم كلام در اوج اقتدار و شكوفایی خود بود و حكمت و فلسفه در اوج تقریر قرار داشت به همین علت آماج تیر تعرض فرق مختلف بود. تعرض به فلاسفه به سبب اعتقاد آنان صورت می گرفت، زیرا این عقاید به گونه ای بود كه فلسفه یونان و بالاخص، عقاید نوافلاطونی را شامل می شد و به این لحاظ خارج از اسلام قرار داشت. سعی بر آشتی بین دین و حكمت، خود به مباحثی منجر می شد كه این تعرض را تشدید می كرد.
حمله بر حكمت مشائیان كه ابن سینا و ابن رشد و فارابی به آن تعلق خاطر شدید داشتند، می توانست به دو صورت حركت تدافعی و عكس العمل داشته باشد؛ اول اینكه حكمتی دیگر به جای آن قرارگیرد و دوم تقریری نو از اصول و عقاید بیان می شد تا همگان بدانند فیلسوفان كافر نیستند و اگر عقایدشان با دین موافق نیست در تضاد با آن هم قرار ندارد كه هردو اینها محور كار سهروردی شد كه در ابتدا حكمت اشراق را بنیان گذاشت و سپس عقاید حكما را تبیین كرد.
سهروردی در «اعتقادالحكماء» خلاصه و گزیده ای از معتقدات حكما و بالاخص باورهای خود را بیان می كند.
او در ابتدا به طور اجمال و سپس به طور تفصیل هریك از موارد مشترك دین و فلسفه را برمی شمارد و حكما را به آن مؤمن می بیند. مسائلی كه سهروردی خود را ملزم به بیان آنها می بیند، عبارتند از توحید حضرت باری تعالی ، تا از ساحت آن حكما را از شرك و كفر مقدس شمارد. ذكر اسماء و صفات الهی را می نماید تا حكما را به زبان مصطلحات قرآنی آشنا معرفی كند. بیان نبوت می كند كه حكما را دیندار قلمداد كند. اقرار به نبوت حضرت خاتم الانبیاء (ص) می كند تا فیلسوفان را در دوره اسلامی مسلمان بینگارد. بعد به ذكر معاد و حیات پس از مرگ می پردازد، تا لزوم شریعت و اخلاق دینی را از باورهای حكما یادكند. به حدوث عالم معتقداست تا مبادا برای خداوند، قدیمی شریك سازد و كوشید تا خود را از اتهاماتی كه غزالی واردساخته، بری سازد. یعنی در این رساله، سهروردی به سه مسأله خدا و نبوت و معاد می پردازد.
او در این رساله، از زبان اصطلاحات فلسفی سودمی جوید تا بین دین، از آن حیث كه دین است و فلسفه، از آن حیث كه آلت شناخت است، آشتی برقراركند.
و اما با مقدمه و مؤخره ای كه فریدالدین رادمهر بر این رساله نگاشته و ترجمه سلیسی كه از رساله ارائه كرده است انصافاً كاری درخور تحسین به بازار نشر سپرده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم
قتل فضای مجازی هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال
باتری گوگل آیفون اینستاگرام سامسونگ مایکروسافت اپل عکاسی ناسا
چای کاهش وزن فشار خون توت فرنگی سیگار کبد چرب