پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
همراهان خورشید بی غروب سامرّا از دیار نیشابور
یاران امام حسن عسکری علیهالسلام از خطّهی نیشابور
دیار شکوه فرهنگی حدیث سلسلةالذهب
سرزمین محدثان بزرگ تشیع علوی
نیشابور -ابرشهر سرزمین پهناور خراسان-، از پیشینهی فرهنگی شکوهمندی برخوردار است. از دیرزمان، نام و شهرت آن، در رسانههای مکتوب حدیثی، تاریخی و سیاسی این مرز و بوم -ایران اسلامی- زبانزد خاصّ و عامّ بوده است ... یکی از رخدادهای مهمّ، تأثیرگذار و نقطهی عطف فرهنگی در این قلمرو، عبور پیشوای معصوم شیعه، حضرت امام رضا علیهالسلام از این شهر بود؛ آنگاه بود که محدّثان نیشابور از آن بزرگوار درخواست کردند روایتی را بر آنان ایراد کند. حضرت رضا علیهالسلام در آن جمع بزرگ و شیدا، حدیثی را مطرح فرمود که در اصطلاح دانشورانِ «علم حدیث» به حدیث «سلسلةالذّهب» معروف شد. تقریباً از این زمان بود که دهها تن از کسانی که جان آنان آکنده از مهر به خاندان اهلبیت علیهمالسلام بود، به محضر پیشوایان معصوم شیعه شتافتند و اخبار فراوانی را از آن سرچشمههای زلال و موّاج فراگرفتند و آنگاه آموختههای خویش را به عنوان گوهری گرانبها از معارف دینی و مبانی دینشناسی، به یادگار نهادند. این نوشتار، کوششی است در شناساندن چهرههای محدّثان و عالمان شیعی از یاران امام حسن عسکری علیهالسلام که از خطّهی نیشابور به محضر «خورشید بیغروب سامرّا» شتافته و یا از رهگذر مکاتبه و نامهنگاری، پیوند عمیق و ژرفی با حجّت خدا داشتند.
نیشابور، از شهرهای بزرگ سرزمین پهناور خراسان، از پیشینهی فرهنگی شکوهمندی برخوردار است. از دیرزمان، نام و شهرت آن، در رسانههای مکتوب حدیثی، تاریخی و سیاسی این مرز و بوم -ایران اسلامی- زبانزد خاصّ و عامّ بوده است؛ به گونهای که در رهگذر گذشت زمان، صدها دانشور فرزانه، محدّث والامقام، عارف و شاعر برجسته، در آسمان فرهنگ این سرزمین، درخشیدند.
ناحیهی نیشابور در سدههای آغازین هجری شامل حوزه بزرگی بود که قلمرو بیهق -سبزوار فعلی- یکی از حدود آن به شمار میرفت.[۱]
یکی از رخدادهای مهمّ و تأثیرگذار -که به عنوان نقطهی عطف و سرفصل نوینی در پیشرفت فرهنگی این قلمرو به شمار میرود- عبور پیشوای معصوم شیعه، حضرت امام رضا علیهالسلام از این شهر بود. این رخداد در گرایش بیشتر مردم، به سوی مکتب خاندان اهل بیت علیهمالسلام و تشیّع علوی، تأثیر ژرفی از خود به جای نهاد. چنانچه محدّثان و مورّخان نامور جهان اسلام، نوشتهاند:
صدها راوی و فقیه، همراه با اقشار عظیم مردم، به گرداگرد امام معصوم شیعه جمع شدند و آن یادگار و فرزند پیامبر را بسان نگینی در میان گرفتند و گروه بسیاری از آنان، از شدّت عشق و مهر به خورشید ولایت، میگریستند و حتّی رکاب مرکب حضرت را میبوسیدند.[۲]
و سپس محدّثان نیشابور از آن بزرگوار درخواست کردند روایتی را بر آنان ایراد کند. حضرت رضا علیهالسلام در آن جمع بزرگ و شیدا، حدیثی را مطرح فرمود که در اصطلاح دانشورانِ «علم حدیث» به حدیث «سلسلةالذّهب» معروف شد. تقریباً از این زمان بود که دهها تن از کسانی که جان آنان آکنده از مهر به خاندان اهلبیت علیهمالسلام بود، به محضر پیشوایان معصوم شیعه شتافتند و اخبار فراوانی را از آن سرچشمههای زلال و موّاج فراگرفتند و آنگاه آموختههای خویش را به عنوان گوهری گرانبها از معارف دینی و مبانی دینشناسی، به یادگار نهادند.
این نوشتار، کوششی است در شناساندن چهرههای محدّثان و عالمان شیعی از یاران امام حسن عسکری علیهالسلام که از خطّهی نیشابور به محضر «خورشید بیغروب سامرّا» شتافته و یا از رهگذر مکاتبه و نامهنگاری، پیوند عمیق و ژرفی با حجّت خدا داشتند.
● ابراهیم بن محمّد بن فارس نیشابوری:
شیخ طوسی، در اثر گرانسنگ خویش، که در دانش رجال تألیف کرده است، او را در شمار یاران امام حسن عسکری علیهالسلام و با عنوان نیشابوری یاد کرده است.[۳] شیخ کشّی، که او نیز یکی از برجستهترین محدّث شناسان شیعی است، پیرامون منزلت و وجاهت او مینویسد: استادم عیّاشی سمرقندی میگفت که ابراهیم بن محمّد، شخصیّت بزرگی است که از هرگونه منقصت و نقطه تاریک پیراسته است.[۴] بلکه برخی از پژوهشگران حوزهی زندگینامه محدّثان شیعه، از شهیدثانی نقل نمودهاند که او، ابراهیم بن محمّد را از راویان موجّه شیعی یاد نموده است.[۵] دو تن از شاگردان برجسته او عبارتند از: محمد بن مسعود عیّاشی، دانشور فرزانه و بلند مرتبهی خطّهی ماوراءالنّهر و محمّد بن حسن براثی.[۶]
● ابراهیم بن عبده نیشابوری:
شیخ طوسی و دیگران، این راوی را از گروه یاران امام عسکری علیهالسلام، که زادگاه او نیشابور است، به شمار آوردهاند.[۷] امام عسکری علیهالسلام به یکی از یاران خود، در نیشابور مینویسد: «تو فرستاده و پیامرسان من هستی به ابراهیم بن عبده که خدایش به او توفیق عنایت کند و اینکه انجام دهد آنچه را در آن نامه نوشتهام و به توسط محمد بن موسی نیشابوری فرستادهام.» امام علیهالسلام در ادامه نامه میفرماید: «درود و رحمت خدا بر ابراهیم بن عبده باد. موالیان و پیروان ما اهلبیت علیهمالسلام در ناحیهی نیشابور، حقوق و وجوه شرعیّهی ما را به دست ابراهیم بن عبده، برسانند و سپس ابراهیم بن عبده مال ما را بفرستد نزد وکیل دیگر ما در شهر ری؛ ابوالحسین اسدی رازی، یا هرکس را که رازی او را به عنوان وکیل و نمایندهی ما معرّفی کند.»[۸]
و نیز کشیّ چنین نگاشته است: برخی از چهرههای موجّه و راستگوی شیعه برایم نقل کردند که حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام نامهای نوشت به ابراهیم بن عبده، بدین مضمون که: «او نمایندهی من است، حقّ و حقوق ما را از شیعیان ما بگیرد و آنان در مراعات تقوا و پرواپیشگی، بسیار بکوشند و حقوق ما را به ما برسانند و آنها را پرداخت نمایند به ابراهیم بن عبده نیشابوری و من به او اجازه دادم با رعایت صلاح و مصلحت، در آنها تصرّف کند. خداوند به او توفیق عطا کند و بر او منّت نهد تا از هر گونه لغزش و تقصیری مصون بماند.»[۹]
در نامهای دیگر که به عبداللّه بن حمدویه بیهقی مرقوم میکند، میفرماید: «من، ابراهیم بن عبده را به عنوان وکیل و نماینده خود در اخذ وجوهات منصوب نمودم برای اینکه موالیان و شیعیان ما، حقوق واجب ما را به او بدهند و او مورد امانت و وثاقت است و دوستان ما در رعایت تقوا بسیار بکوشند.»[۱۰]
در پایان، نقل این داستان، جالب و خواندنی است که نشانی دیگر از ولایتپذیری و ولایتمداری اوست. شیخ کلینی در کتاب اصول کافی مینویسد: محمّد بن شاذان بن نعیم از خادم ابراهیم بن عبده نقل میکند که او گفت: در ایّام حجّ من همراه ابراهیم در بلندای کوه صفا در مکّه ایستاده بودم، یکباره حضرت امام مهدی علیهالسلام تشریف آورد و در کنار ابراهیم ایستاد و کتاب مناسک را از او گرفت و با او پیرامون اموری به گفت و گو پرداخت.[۱۱]
از آنچه گفته شد، این نکته رخ مینماید که این محدّث نیشابوری در مرتبه والایی از وجاهت و بزرگی، قرار داشت؛ چنانکه یکی از فرزانگان حوزه میگوید: از سخنان امام عسکری علیهالسلام در شأن و جایگاه ابراهیم، بالاتر از عدالت و وجاهت، به دست میآید.[۱۲]
● اسحاق بن اسماعیل نیشابوری:
شیخ طوسی و بسیاری از تراجمنویسان، او را از یاران حضرت عسکری علیهالسلام نام بردهاند و شیخ طوسی بر مرتبهی بلند این محدّث به صراحت سخن گفته و تمامی دانشوران علم رجال به گونهای شفّاف او را مورد ستایش قرار دادهاند. [۱۳]
زیباترین و ژرفترین ستایش از این یار امام، از ناحیهی امام حسن عسکری علیهالسلام انجام گرفته است. حضرت، در نامهی مشهورش به اسحاق بن اسماعیل، در نکوداشت او سنگ تمام گذاشت. این نامه، مانند سایر نامهها و سخنان امامان معصوم علیهمالسلام دربردارندهی بنیادیترین پندها و راهکارها در پیمودن راه کمال و قرب الیاللّه است. اینک گزیدهای از این نامه مبارک تقدیم میشود: ای اسحاق! خداوند، ما و شما شیعیان ما را، در پردهی لطف و عنایت خود، حفظ و حراست کند و خدا، پشتیبان تو باشد در همهی امور زندگی. من نامه تو را خواندم -خدا تو را رحمت کند- و دانستم هرچه را نوشته بودی. ما امامان اهلبیت بر شما شیعیان لطف و عنایت داریم، و خرسند هستیم که پروردگار بر شما نعمتهایش را ببخشد.
کامل شدن نعمتها بر یک شیعه و پیرو ما، داخل شدن در بهشت است و هیچ نعمتی وجود ندارد مگر اینکه حقّش با ذکر الحمدللّه، انجام میشود... .
اگر حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلم و جانشینان معصوم او نبودند، شما مردم گمراه و سرگردان بودید. چون پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام را به جانشینی خویش برگزید، این آیهی قرآن نازل شد: «الیوم اکملتُ لکم دینکم و اتممتُ علیکم نعمتی و رضیتُ لکم الاسلام دینا»[۱۴]
ای اسحاق! این نامه را از موالیان و دوستان ما پنهان ندار؛ مگر از مخالفان، معاندان و دشمنان ما اهلبیت. دُرّ و گوهر را در زیر دست و پای خنزیر، مریز که آنان ارزش ندارند.[۱۵]
امام عسکری علیهالسلام در پایان میفرماید: سلام و درود بر تو ای اسحاق بن اسماعیل و بر همهی دوستان و شیعیان ما امامان اهلبیت علیهمالسلام و رحمت و برکات خدا بر شما باد.[۱۶]
● علیّ بن شجاع نیشابوری:
شیخ طوسی این راوی را در شمار یاران نیشابوری امام عسکری علیهالسلام به شمار آورده است. [۱۷] علاّمه مامقانی چنین میگوید: از سخن شیخ طوسی بر میآید که علیّ بن شجاع، از کسانی است که ولایت امامان علیهمالسلام را پذیرفته و در راه آنان قدم نهاده است.[۱۸]
● عَمْرکی بن علیّ بن محمّد بوفکی نیشابوری [۱۹]:
بیتردید، او یکی از چهرههای عالیقدر و ماندگار تاریخ حدیث شیعه است؛ به گونهای که نام و روایات او در جای جای کتابهای روایتی، میدرخشد. زندگینامهنویس بیبدیل شیعه، نجاشی، در منزلت این محدّث نیشابوری چنین مینگارد: او یکی از بزرگان دانشوران شیعی و چهرههای موجّه است. او استاد گروه زیادی از بزرگان حدیث است.[۲۰]
شیخ طوسی پیرامون تبیین جایگاه او چنین میگوید: عَمْرکی بن علی، از یاران امام عسکری علیهالسلام، و نیشابوری است، گفته شده که او، در شهر سمرقند، چند نفر افراد خدمتگزار را برای امام عسکری علیهالسلام فراهم ساخت.[۲۱] کنیهی این بزرگوار، ابومحمّد است و به گفته سیّد بن طاووس: نام او علی و لقبش عَمْرکی است که اشتهار او بدین لقب است.[۲۲] و «بوفک» یکی از روستاهای نیشابور بوده است.[۲۳]
● حمدان بن سلیمان نیشابوری:
شیخ طوسی، او را در گروه یاران نیشابوری امام عسکری علیهالسلام شمرده است.[۲۴] نجاشی، او را چنین معرّفی میکند: حمدان بن سلیمان ابوسعید نیشابوری، شخصیّت موجّهی است در میان دانشوران شیعه.[۲۵] شیخ طوسی در جای دیگر مینگارد: حمدان بن سلیمان بن عمیره نیشابوری و مشهور است به تاجر.[۲۶]
● داود بن ابیزید نیشابوری:
کنیهاش ابوسلیمان است. او با اینکه از یاران حضرت عسکری علیهالسلام و از گروه راویان است، اشتغال به حرفه نجّاری هم داشته... و دربارهاش گفتهاند: او انسان صادقاللهجه و راستگویی بوده است.[۲۷]
● محمّد بن احمد بن نعیم نیشابوری:
کنیهاش ابوعبداللّه و لقبش شاذانی، از گروه یاران امام عسکری علیهالسلام و اهلنیشابور است. گفتهاند که پدرش (احمد بن نعیم) پسر برادر فضل بن شاذان نیشابوری است و لقب «شاذانی» هم به همین مناسبت است. [۲۸] شیخ کشّی از استادش این گونه نقل میکند که گفت: شنیدم از محمد بن احمد شاذانی که بارها چنین میگفت: مالی -سهم مقدّس امام علیهالسلام- از حضرت حجّت علیهالسلام نزد من جمع شد، مال امام را به نزد آن بزرگوار فرستادم -در عصر غیبت صغرا به واسطهی بعضی از نوّاب ویژه حضرت- زمانی نگذشت که پاسخ حضرت مهدی علیهالسلام از این قرار به دست من رسید: «آنچه فرستادی از مال شخصی خود که این مقدار بود -حضرت مقدارش را تعیین فرمود- به ما رسید، خداوند از تو قبول فرماید.»[۲۹]
همین رخداد را شیخ صدوق به گونهای شفّافتر اکمالالدّین نقل کرده است.[۳۰] به هرحال، محمّد بن احمد بن نعیم یکی از نخبگان شیعی است که پیوند عمیق و ژرفی با امام عسکری علیهالسلام و فرزند بزرگوارش حضرت ولیّعصر علیهالسلام داشته است.
از ویژگیهای او، این است که یکی از برترین شاگردان فضل بن شاذان نیشابوری بوده و کتابهای استاد خویش را روایت میکرده است. [۳۱]
● محمّد بن موسی نیشابوری:
او همان شخصیّت بزرگواری است که حضرت عسکری علیهالسلام نامهی مهمّ خود را به اسحاق بن اسماعیل ـ که قبلاً به آن اشاره شد ـ توسّط وی به شیعیان نیشابور ارسال میکند.[۳۲] و این، نشان گویایی است از امانتداری، وجاهت و منزلت والای او نزد امام زمانش.[۳۳]
پینوشتها:
۱. معجم البلدان، ج ۱، ص ۵۳۷، واژه بیهق.
۲. عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۱۳۵؛ کشف الغمّه، ج ۲، ص ۳۰۸؛ تاریخ نیشابور شهر فیروزه، ص ۴۹ ـ ۴۷؛ جغرافیای کامل ایران، ج ۱، ص ۶۴۰.
۳. رجال شیخ طوسی، ص ۴۲۸، ش ۱۰؛ رجال کشّی، ج ۱، ص ۱۲۲؛ جامع الروات، ج ۱، ص ۳۲.
۴. رجال کشّی، ج ۱، ص ۱۲۲ و ج ۲، ص ۸۱۲، ش ۱۰۱۴.
۵. تنقیح المقال، مامقانی، ج ۱، ص ۲۴؛ جامع الروات، ج ۱، ص ۳۲.
۶. رجال کشّی، ج ۱، ص ۱۲۲.
۷. رجال طوسی، ص ۴۲۸.
۸. رجال کشّی، ج ۲، ص ۸۴۸.
۹. همان؛ مجالس المؤمنین، ج ۱، ص ۴۰۷.
۱۰. رجال کشّی، ص ۸۴۸.
۱۱. اصول کافی، ج ۱، ص ۳۳۱، ح ۶، »باب تسمیة من رأه».
۱۲. ر.ک: تنقیح الرجال، مامقانی، ج ۱، ص ۲۵.
۱۳. رجال طوسی، ص ۴۲۹؛ رجال علاّمه حلّی، ص ۱۱، ش ۳؛ مجالس المؤمنین، ج ۱، ص ۴۰۴؛ رجال کشی، ج ۲، ص ۸۴۸؛ تنقیح الرجال، ج ۱، ص ۱۱۱.
۱۴. مائده / ۳.
۱۵. فلا تنثّرن الدُّرَّ بین اظلاف الخنازیر و لاکرامة لهم.
۱۶. رجال کشّی، ج ۲، ص ۸۴۸.
۱۷. رجال طوسی، ص ۴۳۳؛ جامع الروات، ج ۱، ص ۵۸۶.
۱۸. تنقیح المقال، ج ۲، ص ۲۹۳.
۱۹. رجال نجاشی، ص ۲۱۵؛ رجال طوسی، ص ۴۳۲، ش ۷؛ رجال علاّمه حلّی، ص ۱۳۱، ش ۲۱.
۲۰. رجال نجاشی، ص ۲۱۵، چاپ داوری.
۲۱. رجال طوسی، ص ۴۳۲.
۲۲. تنقیح المقال،ج ۲، ص۳۵۲.
۲۳. رجال نجاشی، ص ۲۱۵؛ رجال طوسی،ص ۴۳۲؛ الکنی والالقاب، ج ۲، ص ۸۸.
۲۴. رجال طوسی،ص ۴۳۰، ش ۴.
۲۵. رجال نجاشی،ص ۱۰۰.
۲۶. رجال طوسی، ص ۴۱۴.
۲۷. همان، ص ۴۳۰ و ۴۱۵؛ رجال علاّمه حلّی، ص ۶۸؛ تنقیح المقال، ج ۱، ص ۱۰۰.
۲۸. رجال طوسی، ص ۴۳۸.
۲۹. رجال کشی، ج ۲، ص ۸۱۴، ش ۱۰۱۷.
۳۰. ر.ک: کمال الدین، ص ۴۸۵، ح ۵، باب «ذکر ابوالحسن ربّانی سبزواری
منبع این نوشتار:
«یاران امام در خطّه نیشابور»، کوثر، زمستان ۱۳۸۲، ش۶۰. (پایگاه حوزه)
ققنوس شرق (فرزند نیشابور)
http://abarshahr.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست