یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
زهرا س , فصلی از كتاب رسالت
۱) فاطمه زهراس
«خداوند از خشم فاطمه خشمگین و به سبب خشنودی او خشنود میشود؛ فاطمه پاره تن من است، هر كس او را بیازارد مرا آزرده، آن كس كه با او دوستی ورزد با من دوستی ورزیده است؛ فاطمه قلب و روح من است؛ فاطمه بانوی زنان دو جهان است.» این شهادتها و نظایر آن در كتابهای حدیث و سیره به تواتر از پیامبرص نقل شده است، پیامبری كه از روی هوی سخن نمیگوید و تحت تأثیر روابط نسَبی و سبَبی قرار نمیگیرد، و در راه خدا از سرزنش نكوهشگران باكی ندارد. این گفتارها از پیامبر اسلام است كه با دعوت او عجین شده و برای مردم به مثابه الگو و نمونهای در آمده است. تپشهای قلب او و نگاههایش و دست سودن و گامهای تلاشگرانه و پرتوهای اندیشهاش، قول، فعل و تقریر او، تماماً تعالیم دینی و احكام خدا را مینمایاند؛ چونان چراغهای هدایت و راههای نجات است. آنچه از جانب رسول خدا بر سینه فاطمه زهراس نقش بسته، به مرور زمان و تكامل جوامع و نیز با نگاه به مبدأ اساسی در اسلام، در این سخن پیامبر به فاطمه، كه فرمود «ای فاطمه برای آخرت خود بكوش كه من نمیتوانم در پیشگاه خداوند برای تو كاری بكنم.» درخشندگی بیشتری به خود میگیرد. فاطمه زهرا س در واقع نمونه زنی است كه خدا میخواهد و پارهای است از اسلام مجسم در وجود محمدص ؛ زندگیاش برای مسلمان و انسان مؤمن در هر زمان و مكانی بهمنزله الگویی چهره مینماید.
به راستی شناخت فاطمهس شناخت بخشی از كتاب رسالت الهی است و پژوهش و تحقیق در حیات حضرتش به مثابه تلاشی گسترده برای فهم اسلام و ذخیرهای ارزشمند برای انسان معاصر به حساب میآید.
۲) با نویسنده
با این احساس بود كه در صومعه استاد بزرگوار و ادیب عالی مقام، سلیمان كتانی، در قریه بسكنتا بر دامنه كوه صنین مینشستم و به او كه كتاب عزیزش موسوم به فاطمهٔ الزهراس وتر فی غمد را میخواند، گوش فرامیدادم. من در حالی به او گوش میسپردم كه در برابرم صفحاتی شكوهمند نمایان میشد، صفحاتی كه از زیباییِ ذوق و عظمت هنر آن استاد عالیمقام پرده برمیداشت. من دست در دست او ساعاتی در دنیای وسیع و درخشان فاطمهس سیر كردم. احساس والایی و سرافرازی مینمودم و از لذت دیده و دیدار بهرهمند میشدم و با عقل و قلبم، در برابر این میراث بزرگ و شورانگیز، احساس سربلندی میكردم. بهره عمر من همین ساعات بود؛ ساعاتی كه در مقابل جمال الهی فاطمهس كه بر اندیشه و قلب این مرد انعكاس یافته بود، قرار داشتم.
به مقدمه كتاب او بازگشتم و به كلماتش گوش سپردم كه میخواند: «درباره فاطمه زهراس خواهم نوشت و به قدر امكان از استعمال حرف جر یعنی حرف عن، كه در كتب سیره بسیار به كار میرود، و نیز از نقل سلسله راویان خودداری خواهم كرد. قلمی كه میان انگشتان من جای گرفته، بیشتر وظیفه خود میداند كه رنگارنگی یك غنچه را ترسیم كند و از بوی خوش آن به جنبش درآید، تا آنكه به بررسی مواد و تركیبات شیمیاییِ آن بپردازد. »
از او پرسیدم آیا این دیدگاه خود را درباره فاطمه تنها ویژه كسانی كردهای كه فاطمه را میشناختهاند و از طریق مطالعه كتب سیره به زندگی آن حضرت واقف شدهاند؟ اگر چنین است بدین ترتیب كسانی را كه میخواستهاند از زندگی او اطلاعی به دست آورند، محروم كردهای. چرا راه رسیدن به چشمه خورشید و منبع حیات را ترسیم نكردهای تا جامعه ما، كه این كتاب را میخواند، بتواند مرد و زنی فاطمهوار پرورش دهد و تربیت كند؟ به او گفتم این صفحات درخشان به زودی ارواح سرگردان مردم را به شگفتی وامیدارد و آنها را به خود جذب میكند، ارواحی كه از بحثها و نظریهها و تجربههایی كه زن را به صورت بزرگترین مشكل جوامع گذشته و حال ترسیم كردهاند به تنگ آمدهاند. این شگفتی و شیفتگی، هر دو، منجر به جستجو و مطالعه درباره مواد و عناصری میشود كه این تابلوهای زیبا را پدید آورده است و سرانجام به خانههایی راه میگشاید كه خداوند اجازه داده نام متعالش در آنها بلند شود.
پژوهشگران و كارشناسان، تمدن جدید را «تمدن برهنگی » مینامند و این خود از خطیر بودن چالش دیدگاهها درباره زن و نیز از خطاهای بزرگی كه تمدن جدید درباره زن روا داشته پرده برمیدارد. نظریاتِ نویسندگان و دانشمندان علم روانشناسی، و مادهگرایی، كه در همه پدیدهها و خصوصاً در تعریف زن در دنیای جدید رواج یافته، آینده را تیره ساخته و زن را در تمایلات غریزی غرق كرده است، راه صواب را تباه نموده و سردرگمی او را فراهم آورده و جنبه انسانی زن را زیر قدمهای تجارب قدیم و جدید متلاشی ساخته است.
ما امروز بیش از هر وقت دیگر به تحلیل خلاصهای از زندگی فاطمه زهراس احساس نیاز و احتیاج میكنیم، تا آن را مقتدای خویش سازیم و در راه صلاح و اصلاح خود از فیض زندگی او بهرهمند شویم. همه این سخنان را به نویسنده كتاب اظهار داشتم. او در پاسخ، با صدایی مطمئن و با دركی از عمق رسالت خود، گفت: من پرداختن به این كار را بر عهده تو گذاشتم، تا در مقدمه كتاب بدان بپردازی و این وظیفه را به آخر رسانی، تا بدین وسیله كتاب كامل شود و به آن سطحی كه باید، برسد.
من دشواریهای بزرگی در تحقق این هدف والا پیشاروی خود احساس كردم. از این رو گفته ستودنی امام شرفالدین را كه به هنگام نوشتن تقریظی بر كتاب الامام علی صوت العدالهٔ الانسانیهٔ خطاب به مؤلف دانشمندش فرموده بود كه «قلمت را به من امانت ده تا با آن تقریظی بر كتاب تو بنگارم » برای ایشان نقل كردم. البته این سخن كسی بود كه كتابها و نوشتههایش قلمرو كتاب و پژوهش و نگارش را روشن ساخته بود و اینك من، با قلم قاصر و با بضاعت اندكم، كجا به او توانم رسید و چه خواهم كرد.
با وجود این، در این تلاش متواضعانه از فاطمه زهراس استمداد میجویم و سعی میكنم به اندازه توان خود این وظیفه را به انجام رسانم و از خداوند برای خود و خوانندگان عزیز توفیق اظهار نظر صائب و راهیابی صحیح خواستارم.
۳) زن
در حقیقت، روشن كردن موضع اسلام در قبال زن در این عصر، خالی از مشكلات و دشواریها نیست، زیرا در این باره آثار دینی و اسلامی گوناگونی به چشم میخورد، كه در نگاه نخست متفاوت و مخالف با یكدیگر به نظر میآیند. این مشكل هنگامی بزرگتر مینماید كه برخی از عادات، كه همواره در نزد برخی از ملل اسلامی وجود داشته و دارد، در این امر نیز پای مینهد. این عادات با تعالیم اصیل اسلامی نیز به گونهای آمیخته كه پژوهشگر خیال میكند اینهمه از اسلام است.
وقتی به نظریات شرقشناسان، حتی آنان كه حسن نیت داشتهاند، مینگریم یا برخی از نوشتههای مؤلفان اسلامی را میخوانیم، چنین مییابیم كه موضع حقیقی اسلام در برابر زنْ بسیار پیچیده و ناشناخته است، به طوری كه بسیاری از آنان در این باره نظریات دور از حقیقت و ناصواب ارائه دادهاند. عدهای از آنان نیز گمان كردهاند زن در اسلام مظلوم و تحت ستم واقع شده است. حقیقت آن است كه دو میراث مختلف در نزد مسلمانان به چشم میخورد: یكی تعالیم دینی مستقیم و مستند و دیگر عادات موروثیی كه هیچ نشانی از آنها در آثار دینی دیده نمیشود. باید با دقت و اهتمام ویژهای هریك از این دو را از دیگری متمایز ساخت. از طرف دیگر، آثار دینی مربوط به زن نیز خود دو نوع است: نوعی درباره زن و شئونات زن كه در مرحلهای معین از تاریخ سخن میگوید و نوع دیگر تعالیمی كه بنیادین و جاودان محسوب میشود.
آیاتی كه، در بیان احكام یا قانونگذاری یا پند و اندرزها، زن را به مرد ملحق میسازد بس فراوان است، بدون آنكه مقام زن را تنزل دهد یا او را تحقیر كند و شأن او را كمتر از مرد بداند. در زمینه زندگی زناشویی و برای حفظ كیان خانواده و نیز برای آنكه زن و مرد بتوانند به امور مربوط به زندگی مشترك خود به درستی بپردازند، خداوند به مرد، نسبت به همسرش، نه دیگر زنان، برتری داده و این برتری، پس از هنگامی است كه خداوند حقوق واجب زن را در آیه وَ لَهُنَّ مِثلُ الّذی عَلَیهِنّ بِالمَعرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَیهنّ دَرَجهٔ (۲۲۸:۲) و برای زنان حقوقی شایسته است همانند وظیفهای كه بر عهده آنهاست ولی مردان را بر زنان مرتبتی است.
بیان كرده، درجه و رتبهای كه قرآن از آن در جای دیگری چنین تعبیر كرده است:
اَلرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّه بَعضَهُم عَلَی بَعضٍ وَ بِما اَنفَقُوا مِن اَمْوالِهِم (۳۴:۴) مردان، از آن جهت كه خدا بعضی را بر بعضی برتری داده است، و از آن جهت كه از مال خود نفقه میدهند، بر زنان تسلط دارند.
كسی كه در قرآن تعمق میكند درمییابد كه تفاوتهایی كه قرآن میان مرد و زن قائل شده، مساوات ذاتی میان آن دو را تحكیم میبخشد و توجهی عادلانه و یكسان به هر دو دارد.
پس تفاوت در احكام و واجبات و حقوق در بیشتر اوقات به تفاوت در تواناییها و ویژگیهای هریك از آنان بازمیگردد. زن، بنا بر خصوصیات جسمی و روحی خود، شایستگی مادری و پرورش فرزندان را دارد و این وظیفه، طبق حدیثی از پیامبرص، مهمترین بنا در ساختمان اسلام قلمداد شده است. تأثیر این وظیفه كم از هیچ وظیفه حیاتی دیگر نیست. زیرا مادرْ فرد را، كه به منزله قوام و استحكام جوامع است، تربیت میكند. این وظیفه با روح زن تناسب دارد. اسلام نیز، بدون آنكه بخواهد بر زن چیزی تحمیل كند، وی را برای پرداختن به این وظیفه تشویق میكند. برای آنكه زن بتواند با آرامش خیال این مسئولیت را بر عهده بگیرد، مرد را موظف میكند كه حقوق زن را بپردازد. در مقابل، بهره مرد را از میراث دو برابر قرار داده، تا بدین وسیله عدالت محقق گردد و نیز به تعبیر قرآن «مال دست به دست در میان توانگران نگردد.» اسلام، بر این اساس و با این ویژگی و این روش، دیگر احكام خود را نیز بنیان نهاده و به قبول شهادت زن در چارچوب كار خود حكم مثبت داده است.
اما موضوع حجاب در اسلام به منظور تحقیرِ زن یا حبس یا بزرگداشت و تمجید بیش از حد او صورت نگرفته است، آنچنان كه نزد برخی از ملل چنین دیدگاهی متعارف است، بلكه حجابْ سلاح زن در جلوگیری از طغیان حالت زنانگی اوست، تا مبادا این حالت و این جنبه زن بر دیگر تواناییهای او غلبه كند. این مقصود در آیات قرآنی، كه زنان را از نرمش در سخن گفتن یا پای كوفتن به هنگام راه رفتن یا زینتنمایی بازمیدارد، به خوبی و روشنی آشكار است.
حقیقت این است كه آشكار كردن زیباییهای زن به طغیان و سركشیِ جنبه زنانگی او بر وجود زن منجر میشود و زن را تنها به یك تابلوی هنری بدل میسازد. این مسأله حقارت زن و انكار توانمندیهای اوست و باعث ازبینرفتن عمر و وقت و فرصتهای گرانبهای او میشود. خصوصا این مسأله به محرومیت زن و جامعه از خدمت مادری او میانجامد.
اینها مهمترین مواضع اسلام درباره زن است و بر این اساس میتوانیم عادات را بشناسیم و آنها را از احكام دین باز بنماییم. همچنین میتوانیم روایاتی را كه متعرض وضع زن در یك مرحله تاریخی معین شده است دریابیم.
پیامبر تلاش پیگیری را برای بالا بردن سطح زنان همعصرش انجام داد. زن در آن دوره تبعات ستمها و عقدههای گذشتهای طولانی را تحمل میكرد.
همچنین او تلاش زیادی برای بهتر كردن نگاه مردم به زن مبذول داشت. پیامبر میگفت «بهترینِ فرزندانْ دختراناند»، «بهترین مردم، بهترینِ آنها برای همسرش است»، «زن همچون نماز از دوستداشتنیهای دنیاییِ اوست». من معتقدم آنچه از حضرت علیع درباره زن نقل و باعث شده است تا پارهای خاورشناسان او را دشمن زن بخوانند، به فرضِ صدور آنها از امام، همچون قضایای خارجیهاند. یعنی از وضعیت زنان در یك دوره تاریخی معین سخن میگویند.
حضرت علیع سخنان دیگری دارد كه بهطور كامل با آنچه ما از قرآن استنتاج كردیم مطابقت دارد.
او در پارهای اوقات میكوشید كه از آنچه در میان مردم درباره زن رایج بود، تفسیری دلپذیر ارائه دهد. مثلا این مثل معروف را كه «زنها ناقص العقل و ناقص المیراث و ناقص الایمان» هستند، با تعالیم قرآنی و تفاوت در میراث و شهادت و انجام پارهای واجبات دینی تفسیر میكند. این روش، روش تربیتی دلانگیزی است كه آن را در زندگی پیامبر و ائمه و حضرت زهرا مشاهده میكنیم.
به نقل از کتاب "نای و نی " از مجموعه " در قلمرو اندیشه امام موسی صدر "
صفحه ۲۵۱ تا ۲۷۸
ترجمه شادروان علی حجتی کرمانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست