چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
ما به استراتژی تبلیغ نیازمندیم
هر آوایی كه در این جهان طنینانداز میشود یا هر نقشی كه به نگارش در میآید، پیامی نهفته در خود دارد.
عرضه افكار و محصولات امری است كه در روزگار كنونی، پذیرفته شده و در كشور ما نیز مسالهیی تقریبا آشنا است.
سالهاست كه عرصه تبلیغات در شناساندن پدیدهها به دیگران، جایگاهی ویژه دارد. به همین دلیل پرداختن به نقش تبلیغات بر روی افكار عمومی بسیار مهم است، زیرا بسیاری از اذهان در هنگام تصمیمگیریها و انتخاب تحت تاثیر تبلیغات قرار میگیرند و بطور ناخواسته به مسیر تبلیغات هدایت میشوند. چه بسا تحولات بزرگ در تاریخ بشریت بوده است كه بخاطر تبلیغات پدیدار شدهاند یا پنهان ماندهاند.
اما عرصه تبلیغات جنبه دیگری نیز دارد و آن بخش تئوریك و تغذیهكننده آن است. آنگونه كه بیژن شهبازخانی نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: «شعارهای تبلیغاتی اگر در عقبه آنها رفتار عملی نباشد، عمر كوتاهی خواهند داشت». با توجه به این موضوع میتوان چنین انگاشت كه برخی از شعارهای تبلیغی، صرفا در مقاطعی خاص بر زبان گویندگان جاری میشوند. «چنین گفتارهای تبلیغی كه پشتوانه عملی ندارند، معمولا عمرشان بسیار كم است».
باید توجه داشت كه گاهی همین تبلیغات ظاهری نیز میتواند منشا آثار منفی در جامعه باشد زیرا ممكن است بسیاری از مردم شیفته ظواهر كلامها یا رفتارهای تبلیغاتی شده و به مسائل پشت پرده این نوع تبلیغات دقت كافی نكنند و بدین طریق گرفتار خواسته مبلغان شوند.
شهبازخانی در این باره میگوید: «در میان مدت، مردم تفاوت شعارهای تبلیغاتی و شعارهای عملی را متوجه میشوند. در حقیقت با گذشت زمان، افكار عمومی صرفا با سخن و حرف اقناع نمیشود و مردم پس از مدتی به دنبال عملكرد و بازتاب بیرونی وعدهها هستند. تبلیغاتی كه فقط احساسی هستند و برای آنها بازه زمانی گذاشته نمیشود، بطور قطع جنبه ظاهری دارند، زیرا اگر مدت زمان خاصی برای آنها منظور شود، مردم پیگیر عملی شدن، آنها خواهند شد.
از سوی دیگر مسعود دهنمكی سردبیر نشریه صبح دوكوهه معتقد است: «تاثیر تبلیغات بر افكار عمومی، ریشه تاریخی دارد و این بحث مربوط به یك موضوع خاص نمیشود»، همیشه تبلیغ پل ارتباطی بین افكار عمومی و اذهان افراد خاصی بوده است. البته برای ایجاد این پل ارتباطی روشهای ویژهیی نیز لازم است.
این فعال سیاسی در ادامه میافزاید: «در دین اسلام نیز روشهایی مانند صداقت در گفتار و... مشاهده میشود». متاسفانه غربیها بیشترین برداشت را از تعالیم دینی ما دارند، چرا كه آنها به تبلیغات به عنوان یك استراتژی نگاه میكنند. به عنوان نمونه در جنگ خلیج فارس، ابتدا شبكههای خبری وارد میدان شدند سپس تانكها و تسلیحات نظامی كار خود را شروع كردند.
دهنمكی همچنین بیان میكند: «ما نباید از قضیه افكار عمومی و تبلیغات غافل شویم. نباید كمیت نیروها و اینكه قدرت تبلیغاتی آنها بیشتر از ماست مایه دلسردی و كمكاریمان شود.»
عرصه فرهنگی باید به عناصر فرهنگی سپرده شود تا مقوله افكار عمومی نیز به تبع آن جدی انگاشته شود.
آرمین سلیمانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم معلمان ایران بابک زنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی خلیج فارس دولت دولت سیزدهم حجاب رهبر انقلاب شورای نگهبان
شهرداری تهران تهران سلامت هواشناسی پلیس سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی دلار ایران خودرو سایپا چین بازار خودرو قیمت طلا تورم مالیات
مسعود اسکویی تلویزیون سریال سینما موسیقی سعید آقاخانی سینمای ایران فیلم دفاع مقدس تئاتر نون خ رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی
وزیر ارتباطات تبلیغات اپل ناسا گوگل نخبگان ویروس آیفون ماه نمایشگاه خودرو
خواب بارندگی دیابت کاهش وزن ویتامین قهوه مسمومیت چاقی داروخانه بارداری