جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
الزامات تحول بنیادی در آموزش و پرورش
تحول در نظام و ساختار آموزش و پرورش در سالهای اخیر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است و همه صاحبنظران بر این ضرورت تاکید دارند. منتها ابتدا باید شورای عالی انقلاب فرهنگی، متولی اصلی مباحث فرهنگی کشور با استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور، هدف، ابعاد و الزامات تحول در نظام آموزش و پرورش را خوب تبیین کند. باید مسوولان و مردم بر ضرورت این تحول به یک گفتمان مشترک برسند. رسانهها بویژه رسانه ملی باید این نظام تحول و الزامات آن را تبیین کنند تا به یک عزم و باور ملی تبدیل شود. همه این مطالبه را از مسوولان پیگیری کنند.
محور توسعه و پیشرفت، منابع انسانی است. نقش تربیت در حوزه آموزش، مهارت، دانش و بینش وظیفه همیشگی آموزش و پرورش است و سوال این است که تحول بنیادی در آموزش و پرورش چه الزاماتی دارد و در چه حوزهای باید صورت گیرد.
۱) اولین و مهمترین الزام، باور و اعتقاد مشترک همه برنامهریزان و مدیران و تصمیمگیران کشور بویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، منتها این باور باید در تمام ردههای فرهنگی بویژه آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، در این میان معلم نقش کلیدی و محوری دارد. در کنار معلمان مدیران راهبردی و عملیاتی آموزش و پرورش باید بستر و زمینههای ایفای این نقش کلیدی را فراهم کنند.
۲) در حال حاضر آموزش و پرورش بخش اعظم برنامه و همت خود را صرف آموزش مفاهیم حتی در حوزه دینی میکند، در حالی که جای تربیت دینی بهشدت خالی است. تربیت دینی برنامه روشن و مشخص میخواهد که بار آن بر دوش مدیران و معلمان در مدرسه است. باید معلم و مدیر با تمام وجود به مبانی اسلامی، ارزشی باور داشته باشند و دغدغه تربیت و انتقال مفاهیم دینی در افکار و رفتار دانشآموزان را دنبال نمایند. تعارض رفتار معلم با گفتار یا بیتفاوتی معلم به مبانی ارزشی یا خدای ناکرده ضدیت با مبانی، کار را سخت و تقریبا دشوار میکند. معلم باید انگیزه لازم برای تربیت را داشته باشد، ایجاد بستر انگیزشی، ایجاد سیستم تقویت و تشویق و الگوسازی الزاماتی میطلبد که در تغییر ساختار آموزش و پرورش و نظام جبران خدمت و نظام ارزیابی عملکرد باید آن را دنبال کرد. امروز قوانین به ما اجازه میدهد مدرسهمحوری با محوریت مدیران و معلمان را پیاده کنیم. اجرای ماده ۱۳ و ۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری این بستر را فراهم میکند.
در ماده ۱۳، استفاده از توان مردم بویژه فرهنگیان به ۴روش مورد تاکید قرار گرفته است:
۱) واگذاری صددرصد مدرسه به بخش غیردولتی با اولویت تعاونی متشکل از نیروهای فرهنگی
۲) مشارکت با بخش غیردولتی از سوی دولت
۳) اختصاص امکانات و واگذاری بخشی از امکانات به بخش غیردولتی
۴) خرید خدمات از بخش غیردولتی از حداقل تا حداکثر خدمات با توجه اقتضا و شرایط، اما نکته مهم این است جذب، گزینش، بررسی صلاحیت و تربیت معلم از سوی دولت انجام میشود.
نیروهای متدین، مجرب و باانگیزه و توانمند از سوی دولت به سیستم آموزش و پرورش بخش غیردولتی و دولتی کشور تحویل داده میشود. آنچه مورد تاکید ماده سیزدهم است، نحوه اداره مدرسه با رویکرد عملکرد ـ پاداش است. در این رویکرد معلم در قبال کار و تلاش بیشتر فرهنگی، تربیتی، آموزشی پاداش میگیرد. بستر فکر، خلاقیت، مشارکت برای او فراهم میشود، جایگاه و منزلت او افزایش مییابد. در عین حال زمینه برای تامین معیشت، افزایش حقوق و مزایا به تناسب عملکرد بر مبنای عدالت فراهم میشود.
اگر به هر دلیل دولت باید خود تصدیگری در آموزش و پرورش را دنبال کند، ساز و کار و افزایش بهرهوری مدیریت در ماده ۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری با چند ساز و کار دیده شده است:
۱) برای فعالیتهای تربیتی، فرهنگی و آموزش شاخص عملکرد و استاندارد تعریف شود.
۲) هزینه یا قیمت تمام شده یا سرانه هر یک از فعالیتها محاسبه شود و براساس تعداد فعالیت، دانشآموز، پراکندگی، دشواری کار، حساسیت، مهارت و... با توجه به تاکید بر امر تربیت و رشد معنوی و فکری دانشآموز به مدیر یا هیات مدیره یا هیات امنا براساس یک توافقنامه پرداخت میشود.
۳) مدیران یا مدیر واحد آموزشی از بین نیروهای باصلاحیت که از سوی آموزش و پرورش گزینش اخلاقی، علمی، مهارتی، صلاحیتی شدهاند انتخاب میشوند و براساس شاخصهای عملکردی در حوزه تربیت و آموزش فعالیت میکنند. بدون شک مدیر و معلمی که انگیزه الهی، معنوی خدمت دارد، به یک خود کنترلی میرسد و از تمام ظرفیتهای فکری و علمی برای انجام کار خوب استفاده میکند. امر تربیت صرفا با افزایش حقوق و امکانات رفاهی حل نمیشود. باید معلم و مدیران آموزش و پرورش به شغل معلمی عشق بورزند، با این ماموریت به صورت تکلیفی برخورد کنند، البته دولت هم زمینه حداقل معیشت، امنیت شغلی، ارتقا و رشد، حفظ کرامت انسانی و پرداخت متناسب با عملکرد را در ساختار کار ایجاد کند که در فصلهای مختلف قانون مدیریت خدمات کشوری مانند توانمندسازی، استخدام، به کارگیری و نظام پرداخت دیده شده است.
۴) در چارچوب ماده ۱۶ اختیارات لازم مالی، اداری به مدیر داده میشود و عملکرد او براساس شاخصها ارزیابی سنجش و مورد تشویق و ترغیب قرار میگیرد. این روش ساختارهای پیچیده بروکراسی که ضدخلاقیت و مشارکت است را کاهش میدهد و امکان مدیریت نتیجهگرا را فراهم میکند.
۵) از مساله ساختاری و مدیریتی که در بندهای قبلی مورد تایید قرار گرفت که بگذریم مساله مهم دیگر محتوا و برنامهریزی آموزش است. محتوا و روشهای آموزشی باید از آموزش صرف به سمت تربیت دینی، افزایش مهارت و توانمندی تغییر کند، ظرفیت و استعداد دانشآموزی با روشهای سنجش استعداد بررسی شود، در مقطع ابتدایی و راهنمایی بنیادهای اعتقادی فرد تقویت شود، تربیت دینی جدی گرفته شود، فرد با کمک خانواده به یک فرد باایمان و معتقد به باورهای دینی تبدیل شود، دوران دبیرستان به عنوان دوران تقویت و حفظ باور دینی و افزایش دانش، مهارت و بروز استعداد و توانمندی طراحی شود. این مهم باید در برنامهریزی آموزشی، محتوای آموزشی، باور مدیران آموزش و پرورش و معلمین بهطور پررنگ ایجاد شود.
خلاصه کلام این که باید برای تحقق این فرمایش گهربار تحول بنیادین در آموزش و پرورش با نگاه استراتژیک و سیستماتیک در ۳ سطح برنامهریزی را شروع کرد:
۱) برنامههای بلندمدت: که با تشکیل کمیتهها و کارگروههای کارشناسی، استفاده از نخبگان و صاحبنظران و کرسیهای نظریهپردازی نقشه راه این تحول در قالب مهندسی فرهنگی کشور طراحی شود.
۲) برنامه میانمدت: بررسی ظرفیتهای موجود بویژه قانون برنامه پنجم و تدوین احکام و تکالیفی در قالب این برنامه برای حرکت به سمت نقشه راه تحول در میان مدت. در عین حال، بخشی از این تحول بنیادین روشن است. باید برنامه اجرایی و عملیاتی را برای اقدام تدوین نمود.
۳) برنامه کوتاهمدت شامل تغییر در برخی روشها، اجرای تکالیف قانونی مانند فصل دوم قانون مدیریت خدمات کشور بویژه مواد ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۲۲ انعطافپذیری، تربیت معلم، مشارکت بخش خصوصی، پیمانسپاری مدیریت، استفاده از ظرفیت فرهنگیان عزیز و کاهش ماموریتهای غیرضروری آموزش و پرورش طی یک برنامه با توجه به تکالیف قانون بودجه سال ۸۹.
لطفالله فروزنده دهکردی
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست