سه شنبه, ۱۹ تیر, ۱۴۰۳ / 9 July, 2024
مجله ویستا

افزایش تقاضای جهانی ماشین آلات بسته بندی


افزایش تقاضای جهانی ماشین آلات بسته بندی

تقاضای جهانی برای ماشین آلات بسته بندی با رشد سالیانه ۵ درصدی تا سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد یافت و به ۳۳ میلیارد دلار خواهد رسید

تقاضای جهانی برای ماشین آلات بسته بندی با رشد سالیانه ۵ درصدی تا سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد یافت و به ۳۳ میلیارد دلار خواهد رسید. آهنگ رشد تقاضا از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ شتاب بسیاری داشته است. در بخش های در حال توسعه جهان، تولیدکنندگان با داشتن بهترین فرصت های فروش، حرکتی سریع رو به رشد و توسعه و پیشرفت خواهند داشت.

سرمایه گذاری ثابت مربوط به فعالیت های صنعتی، افزایش درآمد سرانه و رشد تولید لوازم بسته بندی شده، از دلایل افزایش تقاضا برای تجهیزات بسته بندی در این مناطق رو به رشد است که به طور عمده در آسیا، اقیانوسیه و اروپای شرقی دیده می شود.

پیش بینی ها نشان می دهد که رشد بسته بندی پلاستیکی تا سال ۲۰۱۰ از بسته بندی کاغذی و مقوایی پیشی خواهد گرفت. محصولات دارویی و لوازم بهداشت شخصی سریع ترین رشد را در بازار ماشین آلات بسته بندی تا سال ۲۰۱۰ تجربه خواهند کرد. اگر چه همچنان صنایع غذایی با فاصله زیاد به عنوان بزرگ ترین بازار برای ماشین آلات بسته بندی باقی خواهند ماند و بیش از ۴۰ درصد تقاضا در سال ۲۰۱۰ را به خود اختصاص خواهد داد.

● چین، هند و روسیه در میان سریع ترین بازارهای رو به رشد

چین در میان دیگر بازارهای رو به رشد بیشترین درآمد را به ثبت خواهند رساند. تقاضای سالیانه ماشین آلات بسته بندی در این کشور از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به بیش از ۷/۱ میلیارد دلار خواهد رسید. با این احتساب چین از کشور ژاپن به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا پس از ایالات متحده پیش خواهد گرفت.

برآوردها نشان می دهد که شرایط فروش در هند، روسیه، مکزیک و کره جنوبی تقویت خواهد شد و پس از آنها بازارهایی با حجم فروش کمتر همچون اندونزی، مالزی، تایلند و ترکیه قرار خواهند گرفت.

تقاضای ماشین آلات بسته بندی در ایالات متحده و ژاپن به دنبال یک دوره نسبتا کساد، هنوز رشد و توسعه خود را شروع نکرده اند و علی رغم این که این بازارها به تکامل نسبی رسیده اند، رشد آنها بسیار آهسته خواهد بود. بازارهای پیشرفته اروپای غربی نیز از سال ۲۰۱۰ شتاب فزآینده ای خواهند گرفت.

با بهبود شرایط اقتصادی و سطوح بالاتر درآمد، افزایش مصرف لوازم بسته بندی شده و افزایش تولید، فروش ماشین آلات بسته بندی افزایش خواهد یافت و رشد سرمایه گذاری در این زمینه ارتقا پیدا خواهد کرد.

تجهیزات لیبل زنی و کدگذاری، با افزایش تولید محصولات، پیشگام تجهیزات بسته بندی خواهد بود

تجهیزات لیبل زنی و کدگذاری بیشترین درآمد را در میان تجهیزات بسته بندی تا سال ۲۰۱۰ به ثبت خواهند رساند. دلیل این امر را می توان در افزایش مصرف لیبل های فشاری برای لوازم بدون دوام (مصرفی)، استفاده از برچسب های RFID توسط تولیدکنندگان برای بخش اعظمی از خریداران هم چون خریداران فروشگاه های زنجیره ایWal-Mart در ایالات متحده و همچنین افزایش تقاضا در میان شرکت های حمل و نقل به منظور پی گیری دقیق کالاها برای تامین ایمنی که به خوبی در برابر تقلب از کالا محافظت می نماید، مشاهده کرد.

تقاضا برای ماشین آلات پرکنی و ماشین آلات FFS (شکل دهی/پرکنی/ درزبندی) که به طور گسترده مورد استفاده برای بسته بندی است، تقریبا به طور مساوی توسعه خواهند یافت. با توجه به امکانات تکنولوژی پیشرفته ای که به این ماشین آلات افزوده شده است، انعطاف پذیری و کارایی آنها به عنوان یک خط تولید یکپارچه بهبود چشم گیری یافته است و با تعدد کاربردهایی که یافته است، فروش بسیاری را تجربه کرده است.

● کاغذ در مقابل پلاستیک در کاربردهای بسته بندی تا سال ۲۰۱۰

در ۱۸ بازاری که پلاستیک و کاغذ به عنوان ماده بسته بندی با هم رقابت می کنند، انتظار می رود که سهم پلاستیک در سال ۲۰۱۰ به ۵۳ درصد برسد. این درصد در مورد سهم پلاستیک حقیقت مطلب را ادا نمی کند. چرا که در کاربردهای ویژه ای که سبکی وزن حائز اهمیت است، نسبت به کاغذ، از پلاستیک کمتر استفاده می شود.

افزایش سهم پلاستیک در بازار نسبت به دهه گذشته، رشد آهسته تری خواهد داشت. از طرفی امروزه کاربردهای جدیدی برای پلاستیک تعریف شده که تنها این ماده پاسخ گوی نیاز آنها خواهد بود.

با این وجود، مواد اصلاح شده ای که زمان ماندگاری و دوام را در کنار کاهش مواد در برخی کاربردها و سهولت کاربرد مانند دوخت پذیری مطلوب، به همراه دارند، فرصت مطلوبی برای بسته بندی های پلاستیکی پدید می آورند.

آشامیدنی، مواد غذایی و مواد شوینده از بسته بندی پلاستیکی بیش از دیگر محصولات سود می جویند

انتظار می رود که رشد بسته بندی پلاستیکی در تمامی بازارهای رقابتی در سال ۲۰۱۰ از بسته بندی کاغذی پیشی گیرد. پیش بینی این تحقیق رشد ۹/۲ درصد آن به طور سالیانه تا ۲۰۱۰ می باشد. پیش گرفتن بسته بندی پلاستیکی از بسته بندی های کاغذی حاصل هزینه های تبلیغاتی و کارایی پلاستیک نسبت به کاغذ است، همان طور که می توان افزایش درآمد افراد و فعالیت های تولیدی را در آن موثر دانست.

رسیدن به سهم بیشتری از بازار در محصولات سویا و دیگر نوشیدنی های غیرلبنی و مواد غذایی مخصوص حیوانات خانگی، مورد انتظار است. مواد غذایی منجمد، نوشیدنی های میوه ای و بازارهای مواد پاک کننده با افزایش مصرف بسته بندی های پلاستیکی مواجه خواهند بود.

این رشد شدید برای بطری های پلاستیکی یکبار مصرف شیر نیز مشاهده خواهد شد. این رشد ناشی از جایگزینی بطری های پلاستیکی با کارتن های نیم لیتری دارای قسمت فوقانی شیروانی شکل در رستوران های فست-فود و همچنین برنامه های ناهاری در مدارس است.

بازارهای شیرسویا، لبنیات و سرویس های غذایی وابسته به بسته بندی های کاغذی هستند

بسته بندی کاغذی سهم خود را در اغلب بازارهای رقابتی به دلیل حضور پلاستیک تا سال ۲۰۱۰ از دست خواهد داد. اگر چه در بسته بندی شیر سویا، مواد لبنی و سرویس های غذایی به طور برابر با بسته بندی های پلاستیکی مورد استفاده خواهد بود. در شیرهای ارگانیک نیز رشد اندکی در استفاده از بسته بندی های کاغذی حاصل خواهد شد.

در بخش سرویس های غذایی هم چنان تقاضا برای محصولاتی هم چون جعبه های مقوایی و کارتن ها، سطل ها و بسته های مقوایی و پوشش ها و کیسه ها به طور گسترده افزایش خواهد یافت. برای محصولات لبنی، کاربرد کاغذ به تکامل رسیده است، تقاضای افزایش یافته برای بستنی به ویژه در انواع کم چرب و اندازه های کوچک آن با کارتن های تاشدنی پشتیبانی می شود. دورنمای استفاده از کاغذ در بسته بندی نوشیدنی های سویا به دلیل تمایلات بازار و فرصت های بازاریابی برای استفاده از تصاویر طبیعی و بسیار با کیفیت به منظور ترویج استفاده از این محصول است که این امر جز با استفاده از بسته بندی های مقوایی حاصل نمی شود.