سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
سبکهای رهبری لِوین
![سبکهای رهبری لِوین](/web/imgs/16/87/qifq31.jpeg)
در سال ۱۹۳۹، گروهی از پژوهشگران زیر نظر کِرت لِوین روانشناس معروف به تعیین و تعریف سبکهای مختلف رهبری پرداختند. با وجودی که پژوهشهای بعدی، انواع مشخصتری از رهبری را تعیین نمودهاند امّا این مطالعه اولیه بسیار تاثیرگذار بوده است. درپژوهش لوین سه سبک عمده رهبری شناسایی شده است. در این مطالعه، تعدادی از دانشآموزان به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه به شیوه قدرتطلبانه، گروه دیگر به شیوه دموکراتیک و گروه سوم به شیوه آزادمنشانه رهبری میشد. سپس به دانشآموزان پروژههای هنری و کاردستی داده شد و رفتار آنها در پاسخ به سبکهای مختلف رهبری مشاهده گردید.
رهبری قدرتطلبانه
رهبران قدرت طلب، انتظارات مشخصی را در مورد این که چه کاری باید انجام شود، چه موقع باید انجام شود و چگونه باید انجام شود، فراهم میسازند. همچنین تفکیک مشخصی بین رهبر و پیروان وجود دارد. رهبران قدرتطلب مستقلاً تصمیمگیری میکنند و از نظرات دیگران یا اصلاً استفاده نمیکنند و یا خیلی کم استفاده می کنند.
پژوهشگران دریافتند که تحت رهبری قدرتطلبانه، تصمیمگیریها از ابتکار و نوآوری کمتری برخوردارند. لوین همچنین کشف کرد که حرکت از یک سبک قدرتطلبانه به یک سبک دموکراتیک دشوارتر از حرکت در جهت عکس آن است. سوء استفاده از این سبک رهبری معمولاً به دیکتاتوری و خودکامگی میانجامد.
رهبری قدرتطلبانه برای شرایطی که زمان اندکی برای تصمیمگیری گروهی وجود دارد و یا در جایی که رهبر آگاهترین عضو گروه باشد، بهترین شیوه است.
رهبری مشارکتی (دموکراتیک)
مطالعه لوین به این نتیجه رسید که رهبری مشارکتی (دموکراتیک) به طور کلّی اثربخشترین شیوه رهبری است. رهبران دموکراتیک اعضای گروه را راهنمایی میکنند امّا خود نیز در کار گروه مشارکت مینمایند و امکان میدهند که نظرات دیگران نیز مطرح گردد. در مطالعه لوین، دانشآموزانی که در این گروه بودندبه نسبت به آنهایی که در گروه قدرتطلبانه قرار داشتند از کارآیی کمتری برخوردار بودند امّا مشارکت آنان از نظر کیفی، بسیار بالاتر بود.
رهبران مشارکت جو اعضای گروه را به مشارکت در تصمیمگیریها تشویق میکنند امّا حقّ زدن حرف آخر در تصمیمگیریها را برای خود محفوظ میدارند. اعضای گروه خود را در فرایند کار دخیل حس میکنند و انگیزه و نوآوری بیشتری دارند.
رهبری آزادمنشانه
پژوهشگران دریافتند که دانشآموزانی که در این گروه قرار گرفته بودند به نسبت به دو گروه دیگر، کمترین کارایی را داشتند. آنها همچنین تقاضای زیادی از رهبر داشتند، همکاری کمی نشان میدادند و قادر به کار مستقل نبودند.
رهبران آزادمنش راهنمایی اندکی به اعضای گروه میکنند (یا اصلاً نمیکنند) و تصمیمگیری را به اعضای گروه واگذار مینمایند. هر چند این شیوه رهبری در شرایطی که اعضای گروه از تخصص بالایی در زمینه مورد نظر برخوردار باشند، میتواند اثربخش باشد امّا غالباً به کمبود انگیزه و نقشهای تعریف نشده میانجامد.
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مناظره مناظره انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت
تهران وزارت بهداشت قتل هواشناسی حوادث سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه سلامت خانواده سازمان هواشناسی
خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو دولت سیزدهم قیمت خودرو بازار سرمایه قیمت سکه بورس دلار حقوق بازنشستگان بنزین
سینمای ایران تئاتر سارا بهرامی تلویزیون سینما علیرضا قربانی تخت جمشید کنسرت رسانه ملی دفاع مقدس کتاب موسیقی
مغز کربن دانشگاه تهران دانش بنیان وزیر علوم
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه آمریکا فلسطین روسیه فرانسه ترکیه دونالد ترامپ جو بایدن چین لبنان
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال باشگاه استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر ایران علیرضا بیرانوند
هوش مصنوعی همراه اول الکامپ نمایشگاه الکامپ سامسونگ موبایل اپل ایرانسل فیبرنوری ربات نخبگان گوگل
تغذیه میوه ورزش کاهش وزن سرطان چاقی کلسترول لاغری ویتامین تب دانگ آلزایمر