یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
دیده بصیرت
پرسش:
مفهوم دیده بصیرت چیست و چه تأثیراتی در روند حرکت تکاملی انسان دارد؟
پاسخ:
بینای مطلق
در نوزده آیه از قرآن، خداوند متعال، با صفت بینایی توصیف شده است. این صفت حاکی از احاطه علمی و ذاتی آفریدگار بر همه چیز است. لذا برخی از روایات، بصیر را از صفات ذات خداوند دانسته اند. بنابراین بینای مطلق اوست و همه چیز، بینایی را از او دریافت می کنند و هرکس به او نزدیکتر باشد، از بصیرت و بینش بیشتری برخوردار خواهدبود.
معنای دیده بصیرت
از منظر قرآن، درباطن انسان، شعور مرموزی وجود دارد که با الهام فطری الهی، می تواند خوب را از بد و حق را از باطل تشخیص دهد. متن آیه شریفه خدای متعال در این باره چنین است:
و نفس وماسویها فالهمها فجورها وتقویها. (شمس- ۸و۷)
سوگند به نفس و آن که آن را درست کرد! پس پلیدکاری و پرهیزگاری اش را به آن الهام کرد.
در روایتی از امام صادق(ع) این الهام فطری، چنین تفسیر شده است.
ای عرفها و الهمها، ثم خیرها فاختارت (بحارالانوار، ج۲۴، ص۷۱)
یعنی به آن شناساند و الهام فرمود. پس، او را مخیر ساخت و او انتخاب کرد. و در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است که درباره الهام فجور و تقوا فرمود:
عرفه الحق من الباطل (بحارالانوار، ج۲۴، ص۷۲) حق و باطل را به او شناساند.
و نیز در تفسیر آیه «وهدیناه النجدین» (البلد-۱۰) و دو راه را به او نشان دادیم. از آن حضرت روایت شده «نجدالخیر و نجدالشر» (بحارالانوار، ج۵، ص۱۹۶) یعنی راه نیکی و راه بدی را (نشان دادیم) دیده بصیرت، درواقع، همان شعور فطری مرموز و ادراک باطنی موجود در باطن انسان است که قدرت تشخیص نیک و بد، خیر و شر، و حق و باطل را دارد و او را به آینده نگری و پیروی از حق و دوری گزیدن از باطل، دعوت می نماید. این شعور و ادراک در ابتدای زندگی، به صورت استعداد و اجمال در نهاد همه انسان ها وجود دارد و به تدریج شکوفا می شود. شکوفایی این شعور، شکوفایی انسانیت است. و فلسفه بعثت انبیای الهی، چیزی جز رشد و بالندگی و شکوفایی انسانیت و سازندگی جامعه مطلوب انسانی نیست. با بهره گیری از برنامه انبیاء در تقویت ادراکات باطنی، قدرت دیده بصیرت، به تدریج، افزایش می یابد تا آن جا که حقایق معقول، به صورت محسوس برای انسان قابل رویت می گردند. چنان که از پیامبر(ص) روایت شده که فرمود: هیچ بنده ای نیست مگر آنکه دوچشم در چهره اش دارد که با آنها، امور دنیا را می بیند و دو چشم در دلش که با آنها امور آخرت را مشاهده می کند. پس هرگاه خداوند خیر بنده ای را بخواهد دو چشمی را که در دل اوست، می گشاید و او با آنها، آنچه را خداوند در عالم غیب وعده اش را داده است، می بیند و به وسیله غیب (دوچشم دل) به غیب ایمان می آورد. (کنزالعمال، ج۲، ص۴۲)
بدیهی است که خواست خداوند حکیم درباره بازشدن دیده بصیرت شماری از انسان ها، گزاف نیست بلکه به مقتضای نظام حکیمانه آفرینش، دیده بصیرت کسانی بازشده و تقویت می گردد که جهت شکوفایی ادراکات باطنی خود، حرکت کرده باشند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور
تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله فضای مجازی سیل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت آتش سوزی پلیس قتل بارش باران
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو گاز حقوق بازنشستگان بازار خودرو بورس بانک مرکزی نمایشگاه نفت ایران خودرو مالیات
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران رضا عطاران کیانوش عیاری تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سینما سریال کتابخانه
فناوری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل افغانستان رفح اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار رئال مادرید باشگاه پرسپولیس سپاهان لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همراه اول خورشید شفق قطبی ناسا ایالات متحده ایلان ماسک اپل نوآوری گوگل عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
سرطان درمان و آموزش پزشکی تغذیه آلزایمر رژیم غذایی فشار خون قهوه زیبایی بارداری توت فرنگی