یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا

استانده های مهارت اطلاعات شناسی در آموزش عالی


برای شناسایی موضوع تحقیقی مورد نیاز , با سایر نیاز های اطلاعاتی با اساتید و شركت كنندگان در بحث های كلاسی , گروههای كاری مشابه , و مجامع بحث رایانه ای مشاوره و تبادل نظر می كند

●●استانده‌ها ، شاخص‌های عملكرد ، و پیامد‌ها

●استانده اول

دانشجوی اطلاعات‌شناس ماهیت و میزان اطلاعات مورد نیاز را تعیین می‌‌كند.

- شاخص‌های عملكرد:

۱ـ دانشجوی اطلاعات‌شناس نیاز به اطلاعات را تبیین و صراحتاً بیان می‌كند .

▪پیامدها:

۱-‌ برای شناسایی موضوع تحقیقی مورد نیاز ، با سایر نیاز‌های اطلاعاتی با اساتید و شركت‌كنندگان در بحث‌های كلاسی ، گروههای كاری مشابه ، و مجامع بحث رایانه‌ای مشاوره و تبادل نظر می‌كند.

۲ـ بر مبنای نیاز اطلاعاتی به طرح انگاره‌ای می‌پردازد و پرسشهایی را مطرح می‌كند.

۳ـ برای آشنایی بیشتر با موضوع به كاوش در منابع اصلی اطلاعاتی می‌‌پردازد.

۴ـ نیاز اطلاعاتی را تعیین یا دگرگون می‌كند تا به تمركز مناسبی دست یابد.

۵ـ مفاهیم و اصطلاحات كلیدی را كه توصیف گر نیاز اطلاعاتی هستند می‌شناسد.

۶ـ می‌داند كه می‌توان با تلفیق اطلاعات موجود با ایده، آزمون و / یا تحلیلی تازه , اطلاعات جدیدی را تولید كرد.

۲ـ دانشجوی اطلاعات شناس انواع و اقسام مختلف منابع بالقوه اطلاعاتی را می‌شناسد.

▪ پیامدها :

۱ـ از شیوه رسمی و غیر رسمی تولید، سازمان دهی و اشاعه اطلاعات آگاه است .

۲ـ می‌داند كه دانش به حوزه‌هایی تقسیم می‌شود كه شیوه دسترسی به اطلاعات در هر یك از آنها متفاوت است.

۳ـ ارزش و تمایز منابع بالقوه را در اشكال مختلف (مانند چند رسانه‌ای‌ها ، پایگاه داده‌ها سامانه شبكه (سایت وب )‌،‌مجموعه داد‌ه‌ها ، مواد سمعی / بصری ، كتاب ) درك می‌كند.

۴ـ هدف منابع بالقوه و مخاطب آنها را (اعم از عامه مردم با دانشگاهیان ، جاری یا تاریخی ) تشخیص می‌دهد.

۵ـ بین منابع ردیف اول و دوم تفاوت می‌گذارد و می‌داند كه كاربرد و اهمیت این دو در حوزه‌های مختلف یكسان نیست .

۶ـ می‌داند كه گاه باید اطلاعات را با استفاده از داده‌های خام منابع ردیف اول بدست آورد .

۳ـ دانشجوی اطلاعات شناس مخارج و منابع كسب اطلاعات مورد نیاز را می‌سنجد.

▪ پیامدها :

۱ـ میزان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را معین می‌كند ودر جهت گسترش روند جستجوی اطلاعات به فراسوی منابع محلی

( مانند امانت بین كتابخانه‌ها , استفاده از منابع سایر مكان‌ها , اخذ تصاویر ، نوارهای ویدویی ، متن ، یا صدا) تصمیماتی را اتخاذ می‌كند.

۲ـ به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز و شناخت آن اطلاعات ، امكان یادگیری زمان یا مهارتی جدید ( زمان خارجی یا.

۳ـ برای مهارتهای مربوط وابسته یك رشته علمی به حوزه‌ای خاص ) را مورد توجه قرار می‌دهد دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برنامه و جدول زمانی كلی و واقع بینانه‌ای طرح می‌كند.

۴ـ دانشجوی اطلاعات‌شناس ماهیت و میزان نیازمندی اطلاعاتی را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد.

▪ پیامدها:

۱ـ برای تشریح ، تجدید نظر , یا اصلاح آن پرسش به بازنگری و مرور نیاز اولیه به اطلاعات می‌پردازد .

۲ـ معیارهای به كار رفته در تصمیم‌گیری درباره اطلاعات و گزینش آن را تعریف می‌كند.

●استانده دوم

دانشجوی اطلاعات‌شناس به نحوی موثر و كارآمد به اطلاعات مورد نیاز دست می‌یابد

▪شاخص‌های عملكرد:

۱ـ دانشجوی اطلاعات‌شناس مناسب‌ترین روش‌های پژوهشی یا نظام‌های بازیابی اطلاعات را برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز انتخاب می‌كند.

▪ پیامد‌ها:

۱ـ روش‌های پژوهشی مناسب را ( مانند تجربه آزمایشگاهی ، شبیه‌سازی ، كارمیدانی) شناسایی می‌كند.

۲ـ امتیازات و قابلیت اجرای هر یك از روش‌های پژوهشی را بررسی می‌كند.

۳ـ دامنه ، محتوی و سازمان‌دهی نظام‌های بازیابی اطلاعات را بررسی می‌كند.

۴ـ برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از طریق روش پژوهشی یا نظام بازیابی اطلاعات رویكرد‌های موثر و كارآمدی را بر ‌می‌گزیند.

۲ـ دانشجوی اطلاعات‌شناس آن دسته راهبردهای جستجو را پی‌ریزی می‌كند و به كار می‌بندد كه طراحی كارآمدی دارند.

▪ پیامدها:

۱ـ نقشه‌ای برای تحقیق طرح می‌كند كه با روش پژوهش هماهنگ باشد.

۲ـ از كلید وازه‌ها , مترادفها و اصطلاحات وابسته اطلاعات مورد نیاز را شناسایی می‌كند

۳ـ واژگان كنترل شده مختص رشته یا منبع بازیابی اطلاعات را بر‌می‌گزیند.

۴ـ با به كار گیری فرامینی متناسب با نظام بازیابی اطلاعات (مانند اپراتوری بولی ، كوتاه سازی , و واژه‌های نزدیك به كلید واژه توسط نظام جستجو ابزارهای سازماندهی درونی نظیر نمایه نامه‌های كتاب ) به ایجاد یك راهبرد جستجو می‌پردازد .

۵ـ راهبر جستجو خود را در نظام‌های مختلف بازیابی اطلاعات به كار می‌گیرد واز تعامل اطلاعاتی كاربران و كامپیوتر‌‌های جستجو‌گر , كه هر یك زمان , قرارداد و معیارهای جستجو‌گری خاص خود را دارند استفاده می‌كند.

۶ـ عمل جستجو را با استفاده از پروتو كل و مقاوله نامه‌های( پروتوكل) پژوهشی متناسب با هر رشته به اجرا درمی‌آورد.

۳ـ دانشجوی اطلاعات‌شناسی اطلاعات را به شیوه وصل خط (آن لاین) یا خود شخصاً با استفاده از مجموعه‌ای از روشهای گوناگون بدست می‌آورد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.