شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

داشته ها و نداشته های دارا و ندار


داشته ها و نداشته های دارا و ندار

مسعود ده نمکی نامی که در اول سال ۸۸ و عید سال گذشته غوغایی در سینمای ایران به پاکرد او با اخراجی های ۲ نام خود و فیلمش را در عرصه تصویر و تاریخ سینمای ایران ماندگار ساخت

مسعود ده نمکی نامی که در اول سال ۸۸ و عید سال گذشته غوغایی در سینمای ایران به پاکرد. او با اخراجی های ۲ نام خود و فیلمش را در عرصه تصویر و تاریخ سینمای ایران ماندگار ساخت.

ده نمکی امسال نیز قصد کرد با سریال دارا و ندار شروعی منحصر به فرد داشته باشد و نوروز ۸۹ را با یک سریال مناسبتی همانند سال گذشته به نام خود ثبت کند.

او این بار نیز با بهره گرفتن از چهره های محبوب و سرشناس ویترین رنگارنگی برای سریالش مهیا کرد البته قابل ذکر است که دارا و ندار پرداختی نسبتا خوب داشت و عمیق عمل کرد.

بر خلاف دو سریال دیگر نوروز، به علت متفاوت بودن اثر و احتمال برجسته بودنش به سراغ دو تن از بازیگران سریال رفتیم تا با آن ها دارا و ندار و عملکرد ده نمکی را بررسی کنیم.

رضا رویگری و رضا بنفشه خواه دو بازیگری هستند که ما را در این بررسی همراهی خواهند کرد.

رضا رویگری در مورد کلیت سریال دارا و ندار به خبرنگار ما گفت: به نظر من دارا و ندار یک سریال طنز معمولی و سطحی نیست و باید عمیق تر و جامع تر پی گیری شود.

مفاهیمی که در این سریال بیان می شود طنز واقعی بوده و از هجو و لوده گری به دور است.

وی در ادامه در خصوص نقش آفرینی در سریال اظهار داشت: علاقه خاصی به نقش خودم در سریال دارا و ندار دارم زیرا همیشه آرزو داشته ام نقشی متفاوت را در عرصه کمدی تجربه کنم و توانایی هایم را در این عرصه بسنجم، به همین دلیل بازی در این نقش را پذیرفتم و از آن استقبال کردم.وی گفت: دارا و ندار به بیان واقعیت های دردناک جامعه و تفاوت های فرهنگی- اقتصادی موجود در بین مردم می پردازد و با نوعی طنز پنهان آن ها را بررسی می کند.

رضا رویگری در سریال دارا و ندار در خانه داراهاست و نقش فردی تازه به دوران رسیده و ثروتمند را بازی می کند. او در جواب سوال خراسان جنوبی در خصوص اغراق بیش از حد قسمت داراها گفت: به هر ترتیب تازه به دوران رسیدگی افراد خانواده داراها باید به نوعی در اثر دیده می شد و برجسته می بود، به طور کلی این سریال طنزی متفاوت و قابل تأمل دارد.

● با یکی از اهالی خانه ندارها

رضا بنفشه خواه هم در مورد نقشش در سریال دارا و ندار به خبرنگار ما گفت: شاکری یک دبیر ادبیات بود که بازنشسته شده و با دخترش در خانه ندارها زندگی می کند.

وی در ادامه در مورد چگونگی پذیرش این نقش عنوان کرد: آقای ده نمکی یکی از بازی های من را دیده بود و بعد به پیشنهاد محمد رضا شریفی نیا نقش را به من پیشنهاد کرد، من نیز پذیرفتم و تمام تلاشم را برای ایفای هر چه بهتر آن انجام دادم.

او در خصوص کار با ده نمکی نیز گفت: برای من شخص کارگردان مهم نیست و اصلا فرقی نمی کند با کدام کارگردان کار کنم در هر صورت فقط به کار و مسئولیت خودم فکر و سعی می کنم به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهم.

امسال همه کارهای نوروزی را دنبال کرده ام البته بعضی از قسمت ها را نیز به دلیل گرفتاری ها و گردش های معمول عید از دست داده ام. اما به نظر من آثار تولیدی برای عید امسال متفاوت تر و بهتر عمل کرده و به تعبیری هر کدامشان به نوعی حرفی برای گفتن داشته است.

بنفشه خواه در پایان در برابر کنجکاوی و اصرار ما در خصوص نام بردن بهترین سریال گفت: همه سریال ها خوب بود، اما هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترشه. به نظر من سریال دارا و ندار کمی متفاوت تر و برجسته تر از دیگر سریال ها بود. البته شاید اگر همین سوال را از سیروس گرجستانی بپرسید، بگوید زن بابا بهترین بوده است، جواب این سوال را باید تماشاگران و افرادی غیر از دست اندرکاران پاسخ دهند.

▪ دارا و ندار آینه جامعه امروزی و دغدغه های همین زمان است و ده نمکی در به تصویر کشیدن مسائل روز موفق بوده و درست عمل کرده است.

▪ قسمت داراها نوعی اغراق و غلوآمیز خسته کننده و عذاب آوری را به همراه داشت ضمن این که اشتباه های کلامی بیش از اندازه و به رخ کشیدن های غیر طبیعی دو خواهر باعث شده بود فضا غیر قابل باور و کمی دور از انتظار باشد.

▪ تیتراژ پایانی سریال یکی از بدعت ها و نکات قوت سریال بود، به این ترتیب ده نمکی از تمام عوامل به طور کامل قدردانی کرده بود.

▪ بهنوش بختیاری و یوسف صیادی دو چهره برجسته سریال بودند که با گریم های متفاوت و جذابشان و همین طور بازی های نو و پر از خلاقیت توانستند تماشاگر را متحیر و جذب کنند.

تعدد کاراکترها و شخصیت های مختلف و رنگارنگ چند مزیت و یک ایراد داشت، ایرادش آن است که شخصیت ها، خوب و کامل پرداخت نمی شود، اما مزیت هایش در رنگارنگ شدن هر چه بیشتر سریال و همین طور جذاب تر شدن آن است تا جایی که بیننده حوصله اش از تک محور بودن داستان و داشتن شخصیت های محدود سر نمی رود.

▪ شخصیت علیرضا خمسه در فیلم به خوبی و خیلی تأثیر گذار به تصویر کشیده شده است.

▪ آهنگ ها و ترانه ها همه در راستای داستان برای پیشبرد آن و همچنین در جهت القای تمام حس های موجود در صحنه بودند و به جا و به موقع مورد استفاده قرار گرفته بودند.

علی نژاد