چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
با نعمت خدا معصیت نکنیم
عبد شاکر آن انسانی است که با نعمت خدا معصیت نکند و با تکیه بر نعمت الهی، با امر و نهی حضرت او- که به مصلحت انسان تنظیم شده- به مخالفت با وجود مقدس پروردگار برنخیزد.
راستی چه جنایت بزرگ و سنگینی است که انسان نعمت الهی را که عبارت از تمام اعضا و جوارح انسانی و زمین و هوا و خوراک و پوشاک و تمام مواد مادی است صرف گناه و مخالفت با حضرت دوست که از باب کرم و لطف و عنایت این همه نعمت در اختیار آدمی گذارده بنماید!!
گناهکار برای گناه ابزاری جز نعمتهای الهی در اختیار ندارد، کسی که میخواهد به نامحرم نظر کند و راه خیانت به ناموس یک مملکت را به روی خود باز کند جز این نیست که باید از نعمت چشم و قدم و مال و شهوت برای رسیدن به امیال شیطانی و جهنمیاش مایه بگذارد.
کسی که میخواهد از صدای حرام و آواز محرم و لهو و لعب و موسیقیهای ایمان برانداز، لذّت ببرد جز این نیست که باید از گوش و مال که هر دو نعمت حقاند مایه بگذارد.
کسی که میخواهد دروغ بگوید، تهمت بزند، استهزا کند، افترا ببندد و دو به هم زنی نماید، نفاق افکنی پیشه سازد، فحش بدهد، باطل بگوید، حق را ناحق کند، زورگویی کند، شهادت ناحق بدهد، جز این نیست که باید از نعمت زبان استفاده کند.
کسی که میخواهد کار خلاف خدا انجام دهد، مگر نباید تمام هستی خود را برای افتادن در حرام به کار بگیرد؟!
مواظب باشیم نعمت، عامل غفلت و بدبختی ما نشود، تمام این نعمتها را خداوند مهربان برای خوشبختی ما قرار داده، قدرشناس نعمت باشید و راه خرج کردن نعمت را از انبیا و ائمه و قرآن بیاموزید
● معنای واقعی شکر چیست؟
داوود پیامبر از خدا پرسید: ای مولای من! اگر بخواهم شکر تو را در آن حدّی که خشنودی تو در آن است انجام دهم چه کنم؟
جواب آمد: آنچه نعمت به تو عنایت کردم در همان راهی خرج کن که به آن دستور دادهام که خرج نعمت در جایی که برای آن معیّن شده عین شکر من است.
پس هر گناهی برابر این روایت، عین ناسپاسی و کفران نعمت اوست و حق این است که خدای بزرگ، نعمتهای خود را از ناسپاسان سلب کند.
بیایید در مرحله اوّل، خالق نعمتها را بشناسیم، سپس به شناخت نعمتها و این که تمام نعم عنایت و مرحمت اوست اقدام کنیم، آنگاه به شکر نعمت که خرج کردن آن در راه اوست دست زده و از این راه، هم به تثبیت نعمت برخیزیم، هم درِ خیر دنیا و آخرت را به روی خود باز کنیم.
نعمت خدا را خرج هوا و هوس و خواستههای غلط شیاطین درون و برون نکنیم، از نعمتها برای آبادی دنیا و آخرت استفاده کنیم، وگرنه به عذابی دچار خواهیم شد که هیچ قدرتی ما را از آن عذاب نتواند نجات دهد.
مواظب باشیم نعمت، عامل غفلت و بدبختی ما نشود، تمام این نعمتها را خداوند مهربان برای خوشبختی ما قرار داده، قدرشناس نعمت باشید و راه خرج کردن نعمت را از انبیا و ائمه و قرآن بیاموزید.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: قدم بندهای در برابر حضرت حق حرکت نمیکند مگر این که از چهار چیز از او سؤال شود: عمرت و بدنت را در چه راهی صرف کردی، ثروتت را از کجا آوردی و در کجا خرج کردی و از عشق ما اهل بیت از او سؤال میشود، مردی به حضرت گفت: علامت حبّ شما چیست؟ حضرت فرمود: عشق به این مرد، آنگاه دست بر سر علی بن ابیطالب گذاشت
در برابر نعمتهای معنوی بیشتر احساس مسؤولیت کنید، با اتصال به نعمتهای معنوی و به کارگیری صحیح آنها، خود را به رشد و کمال و خیر دنیا و آخرت برسانید.
بیتفاوتی در برابر قرآن، نبوّت انبیا، امامت امامان علیهم السلام، فقه فقیهان، عرفان عارفان، عین ناسپاسی و کفران است.
روز قیامت روزی است که از همه انسانها نسبت به نعمتهایی که در اختیار داشتند سؤال خواهد شد. روایت زیر یکی از روایات مهمّی است که در این زمینه وارد شده:
قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:
لا یَزُولُ قَدَمُ عَبْدٍ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنْ بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَتّی یَسْأَلَهُ عَنْ أَرْبَعَ خِصالٍ:
عُمْرُکَ فِیما أَفْنَیْتَهُ وَجَسَدُکَ فیما أَبْلَیْتَهُ وَمَالُکَ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبْتَهُ وَأَیْنَ وَضَعْتَهُ وَعَنْ حُبِّنا أَهْلَ الْبَیْتِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ وَما عَلامَةُ حُبِّکُمْ یا رَسُولَ اللّهِ فَقالَ مَحَبَّةُ هذا وَوَضَعَ یَدَهُ عَلی رَأْسِ عَلِی بْنِ أَبیطالِبٍ« بحار الأنوار: ۲۷/ ۱۰۳، باب ۴، حدیث ۷۰.».
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: قدم بندهای در برابر حضرت حق حرکت نمیکند مگر این که از چهار چیز از او سؤال شود: عمرت و بدنت را در چه راهی صرف کردی، ثروتت را از کجا آوردی و در کجا خرج کردی و از عشق ما اهل بیت از او سؤال میشود، مردی به حضرت گفت: علامت حبّ شما چیست؟ حضرت فرمود: عشق به این مرد، آنگاه دست بر سر علی بن ابیطالب گذاشت.
شکر نعمت عمر، به این است که این گوهر گرانبها خرج طاعت حق گردد و شکر بدن، عبادت حق و خدمت به خلق و شکر مال، از حلال بهدست آوردن و در حلال و خیر خرج کردن و شکر نعمت امامت، فرمان بردن از امر و نهی امام علیه السلام و عشق به اوست.
امیرالمؤمنین علیه السلام در سفارشی به فرزند عزیزش حضرت مجتبی علیه السلام میفرماید:
أُوصیکَ بِتَقْوَی اللّهِ وَإقامَ الصَّلاةِ لِوَقْتِها وَایتاءَ الزَّکاةِ عِنْدَ مَحَلِّها وَأُوصیکَ بِمَغْفِرَةِ الذَّنْبِ وکَظْمِ الْغَیْظِ وَصِلَةِ الرَّحِمِ وَالْحِلْمِ عِنْد الجاهِلِ وَالتَّفَقُّهِ فِی الدّینِ وَالتَّثَبُّتِ فِی الأَمْرِ وَالتَّعَهُّدِ لِلْقُرآنِ وَحُسْنِ الْجَوارِ وَالأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاجْتِنابِ الْفَواحِشِ کُلِّها فی کُلِّ ما عُصِیَ اللّهُ فیهِ « تحف العقول: ۲۲۲؛ بحار الأنوار: ۷۵/ ۶۲، باب ۱۶، حدیث ۱۴۲.»؛
فرزندم تو را به خویشتن داری از گناه و نماز به وقت و پرداخت زکات در محل خودش سفارش میکنم از تو میخواهم از گناه دیگران چشم بپوشی و خشم را فرو ببری و صله رحم به جا آوری و در برابر جاهل بردبار باشی و در دین راه فهم پیش بگیری و در امر خود پا برجا باشی و نسبت به قرآن متعهّد بوده و با همسایه نیک رفتاری پیشه کنی، امر به معروف و نهی از منکر کن، از تمام فواحش، در آنچه خدا در آن معصیت میشود بپرهیز.
حضرت صادق علیه السلام میفرماید: وَأَنْ لا یَعْصِیَهُ بِنِعْمَتِهِ أَوْ یُخَالِفَهُ بِشَیْءٍ مِنْ أَمْرِهِ وَنَهْیِهِ بِسَبَبِ نِعْمَتِهِ شکر به این است که با نعمتش معصیت نکنی و از قدرت و قوّتِ نعمت در امر و نهی او به مخالفت برنخیزی
اگر عمر بر طبق این روایات صرف شود، به حقیقت، شکر عمر به جا آورده شده و وقت و نعمت در گناه حق مصرف نشده.
● اقسام انسانها در برابر نعمتها
در اینجا لازم است تذکر داده شود که انسانها در برابر نعمتهای حق بهخصوص نعمتهای معنوی بر چهار دستهاند:
اوّل: گروهی که از ابتدا از قبول نعمت حق روی گردانده و از ریشه، نعمت مادّی یا معنوی را قبول نکردهاند، تن به کار نداده و تنبلی پیشه کرده و سربار مردم و دچار فساد شدهاند یا دین خدا را نپذیرفته و راه ضلالت و گمراهی و جنایت و خیانت پیشه کردند.
دوّم: گروهی که نعمت مادّی یا معنوی را پذیرفته ولی از خرج آن بخل ورزیده و نعمت خدا را معطّل گذاردند در مال قرار گرفتند و انفاق نکردند، عالم شدند و به خاطر عافیتطلبی به گوشهای خزیده و از خرج نعمت دانش دریغ ورزیدند!
سوّم: گروهی که نعمت را قبول کردند، ولی در راه غیر دوست مصرف کردند، مانند ثروتمندان طاغی و عالمان درباری.
چهارم: گروهی که نعمت مادی و معنوی را پذیرفتند و خویش را نسبت به مال و علم یا نعمت دیگر، امین خدا دانستند و برابر با خواسته حضرت حق به مصرف کردن نعمت اقدام کردند، اینان همان دستهای هستند که قرآن مجید از آنها تحت عنوان بندگان شاکر یاد کرده است، در هر صورت حضرت صادق علیه السلام میفرماید:
وَأَنْ لا یَعْصِیَهُ بِنِعْمَتِهِ أَوْ یُخَالِفَهُ بِشَیْءٍ مِنْ أَمْرِهِ وَنَهْیِهِ بِسَبَبِ نِعْمَتِهِ
شکر به این است که با نعمتش معصیت نکنی و از قدرت و قوّتِ نعمت در امر و نهی او به مخالفت برنخیزی.
منبع :
کتاب عرفان اسلامی جلد سه ؛ آیت الله استاد حسین انصاریان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست