پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
ریا
کسی که در عقیده و عمل خود خالص نیست در مرتبهای از مراتب شرک قرار دارد. یکی از جلوههای شرک ریا است. ریا عملی است که به انگیزه کسب محبوبیت در نزد مردم صورت میگیرد؛ در حالی که فاعل آن عمل تظاهر میکند که انگیزه او جلب رضایت خداست. کسی که عملی را به منظور جلب توجه و مدح مردم انجام میدهد ولی چنین تظاهر میکند که قصد او از انجام آن عمل تقرب پروردگار است، ریا کار است. اگر آن عمل عبادت باشد، مثل نماز، روزه و حج که شرط قبولی آنها قصد قربت است، عبادت فرد ریاکار باطل و عمل او حرام است. ولی اگر آن عمل عبادت نباشد بلکه عمل مباحی باشد که قصد قربت در آن شرط نیست، عمل مذکور مقرب نخواهد بود، ولی از لحاظ فقهی حرام نیست؛ اگر چه باعث نزدیکی به خدا نمیشود و حتی انسان را از خداوند دور میسازد.
ریا در عبادت، هم رابطه انسان و خداوند را تضعیف میکند و هم به رابطه با دیگران زیان میرساند. رابطه انسان و خداوند در اثر ریا دچار ضعف میشود زیرا چنین عملی به منزله بازیچه قرار دادن عبادات و استهزاء خداوند است. پس کسی که عبادتی را از روی ریا انجام میدهد، از کسی که آن عبادت را ترک میکند وضعیت بدتری دارد؛ زیرا اگر تارک عبادت، عبادت واجبی را ترک کند مرتکب یک عمل حرام شده است و اگر ترک عبادت مستحب نماید عمل حرامی انجام نداده است در حالی که عبادت کننده ریاکار، در صورتی که عبادت واجب را از روی ریا انجام دهد دو عمل حرام را مرتکب شده است: نخست ترک واجب کرده است و دیگر آن که مرتکب استهزاءخداوند شده است. اگر حتی آن عبادت مستحب باشد باز هم خداوند و عبادت او را به استهزاء گرفته است که عملی بسیار زشتتر است.
رابطه انسان بادیگران نیز در اثر ریا خدشه دار میشود چرا که گویی انسان ریاکار به مکر و فریب دیگران روی آورده است و چنین کاری در واقع خروج از معیارهای اخلاق اجتماعی است. ریاکار خواه در عبادت ریا کند و خواه در اعمال دیگر در هر صورت دیگران را دچار فریب کاری خود نموده است در نتیجه به طور کلی میتوان گفت ریا کاری باعث تزلزل روابطه انسانی و اجتماعی است. ریا هم قلب انسان ریاکار را تیره میکند و مانع رشد و کمال او میشود و هم روابط اجتماعی را آسیبپذیر میسازد؛ زیرا باعث از بین رفتن حس اعتماد در جامعه میشود و انسانها را دچار سوءظن میسازد سوءظن خود مانع از سهولت و سلامت روابط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... است و فضای جامعه را ناخوشایند و غیر قابل تحمل میکند.
با توجه به تعریفی که ارئه نمودیم، ریا همواره عملی مذموم است. برخی از عالمان اخلاق، ریا را در دو نوع دانسته اند: ریاء مذموم و ریاء محبوب در نظر این عالمان، افعالی همچون پوشیدن لباس زیبا و زینت کردن خود در صورتی که متناسب با شأن فرد باشد ریا است، اما ریاء محبوب است. این عمل را به این دلیل ریا میخوانند که فرد با پوشیدن لباس زیبا و تزیین خود، خواستار مقبولیت نزد مردم است و یا حداقل میخواهد مورد نکوهش و عیبجویی مردم واقع نشو؛ پس نیت او توجه و رضایت مردم است.
به نظر میرسد با توجه به بعضی روایات که هر ریایی را شرک معرفی میکنند بهتر است ریا به گونهای تعریف شود که ریا ء محبوب را نتوان در آن جای داد. به عبارت بهتر تعریف ریا به گونهای باشد که نتوان افعال مطلوب و غیر مذموم را مطلوب و ممدوح است، پس بهتر است آن را ریا نخوانیم چرا که در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که: کل ریاء شرک (۱۲۱) بدون شک هیچ عمل شرک آلودی نمیتواند مذموم نباشد و پوشیدن لباس زیبا و متناسب با شأن انسان، هرگز عملی مذموم نیست و نمیتوان آن را شرک دانست.
● منشأ ریاکاری
ریا کار مانند هر فرد دیگری اعمال اختیاری خود را به انگیزه جلب منفعت و یا دفع ضرر انجام میدهد. فرد ریاکار میخواهد در ذهن وقلب مردم دارای منزلت بالایی باشد. او برای جلب نظر و رضایت مردم رضایت خداوند را نادیده میگیرد و گویی مردم را بر خداوند مقدم میشمارد او دو خطای بزرگ دارد: اولا غافل است که قضاوت مردم درباره او به خواست و اراده الهی بستگی دارد و تأثیری آن اعمال در خوش آمد یا تنفر مردم به دست خداوند است. اگر خدا بخواهد آن اعمال موجب جلب نظر و قضاوت خوب مردم نسبت به او میشود و اگر نخواهد همان اعمال موجب تنفر مردم از وی میشود پس ریاکار در اعتقاد به توحید افعالی دچار تزلزل و گمراهی شده است. ثانیا ریاکار گمان میکند مردم در رساندن سود یا دفع ضرر از او مستقل هستند و توجه ندارد که تاثیر اعمال مردم در رساندن سود و جلوگیری از ضرر به اراده خداوند وابسته است و آنان در تأثیر اعمال خود مستقل نیستند. این غفلت و بیتوجهی نیز به معنای بیتوجهی به توحید افعالی است که موجب میشود فرد ریاکار به دایره شرک پا گذارد.
● آثار ریا
ریا موجب دوری از خداوند و نابودی عمل است. انسان را از خدا دور میکند زیرا ریاکار از قدرت خداوند غافل میشود و به جای توسل به او در انجام کارهای خود به غیر خدا متوسل میشود. عمل را نابود میکند زیرا کسی که عملی را برای غیر خدا انجام دهد پاداش آن را نیز باید از غیر خدا طلب کند و غیر خدا از دادن پاداش ناتوان است. خداوند در روز قیامت به ریاکاران میگوید: پاداش کارهایتان را از کسانی طلب کنید که برای آنها کار کردهاید پس بنگرید که آیا در نزد آنها پاداشی برای شما وجود دارد؟! (۱۲۲)
پیامبر اکرم(ص) فرمودهاند:
لا یقبل اللَّه تعالی عملا فیه مثقال ذرة من ریاء (۱۲۳)
خداوند عملی را که در آن ذرهای ریا باشد نمیپذیرد.
در حدیث قدسی آمده است: من بهترین شریک هستم کسی که عملی را برای من و غیر من انجام دهد آن عمل را به آن غیر میدهم. و نیز فرموده است فقط عملی را میپذیرم که تنها و تنها برای من انجام شده باشد. (۱۲۴)
من عمل لغیراللَّه و کله اللَّه الی عمله یوم القیامة (۱۲۵)
کسی که برای غیر خدا عمل کند خداوند او را در روز قیامت به عملش وا میگذارد.
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:
کل ریاء شرک، انه من عمل للناس کان ثوابه علی الناس و من عمل للَّه کان ثوابه علی اللَّه (۱۲۶)
هر ریایی شرک است کسی که برای مردم کار کند پاداش او بر عهده مردم است و کسی که برای خدا کار کند پاداش او بر خداست.
اگر ریاکار در جلب نظر مردم موفق شود و تا مدتی مردم از او به نیکی یاد کنند به تدریج از خدا غافلتر میشود و گمان میکند که این خود اوست که میتواند نیک نامی را برای خودش فراهم آورد. غافل از آن که خداوند ستارالعیوب، زشت کاری و ریاکاری او را پوشانده است. این غفلت موجب میشود او در ارتکاب این گناه اصرار ورزد و تیرگی قلب خود را افزایش دهد.
یکی از آثار ریا این است که ریاکار قبل از هر کس دیگری دچار سوء ظن میشود او مانند هر خطا کار دیگری دیگران را به کیش خود میپندارد در نتیجه اعمال مردم صالح را با بدگمانی مینگرد و احتمال میدهد که آنان نیز همچون او ریاکار باشند. چنین فردی از آثار مثبت همنشینی با صالحان محروم میشود و از فواید حضور در اجتماعات معنوی بیبهره میماند.
اثر دیگر ریا در صورتی است که ریا کاری ریاکاران آشکار شود؛ در این صورت فضای بیاعتمادی در اجتماع پدید میآید و محیط برادری و اعتماد آلوده میشود.
● درمان ریا
مؤثرترین درمان ریا، بازنگری و تأمل ریاکار در عقیده خود نسبت به خداوند است. اگر فرد ریاکار به یاد آورد که فقط خداوند، عالم و قادر علی الاطلاق است و دیگران هیچ علم و قدرتی از خود ندارند، در خواهد یافت که فقط خداوند از نیکیها و بدیهای نیت و عمل او آگاه است و فقط او قادر است منافع بنده خویش را تامین و ضررها را از او دفع نماید. پس به جای توسل به مخلوقات ممکن و ناتوان به خداوند واجب الوجود قادر مهربان روی میآورد و رفاه و نیک نامی و سعادت دنیا و آخرت را از او میخواهد؛ چرا که هر موجودی غیر از خداوند متعال ضعیف است. چنان که خداوند متعال در آیه ۷۳ سوره حج میفرماید:
ان الذین تدعون من دون اللَّه لن یخلقوا ذبابا ولوا اجتمعوا له و ان یسلبهم الذباب شیئا لا یستنقذوه منه ضعف الطالب و المطلوب؛
کسانی راکه جز خدا میخوانید هرگز حتی مگسی نمیآفرینند، هر چند برای آفریدن از آن اجتماع کنند و اگر آن مگس چیزی از آنان برباید نمیتوانند آن را باز پس گیرند. طالب و مطلوب هر دو ناتوانند.
یکی دیگر از راههای مبارزه با ریا، توجه ریاکار به اثار سوء ریاست و این که در یابد حاصل ریاکاری چیزی جز تیرگی قلب، دوری از خدا، نابودی عمل، حسرت آخرت و بیبهرگی از همنشینی با مؤمنان نیست. برای مثال ریاکاران در ذهن خود عالم آخرت را ترسیم کنند و تصور کنند که انسانهای گناهکار هم از آنان وضعیت بهتری دارند در حالی که ریاکاران در زمره مشرکان و خلد در عذاب هستند، گناهکاران از عذاب شرک ورزی در امان هستند و امید رهایی دارند. و یا این که تصور کنند انسانهای مخلص، با زحمت کم به پاداش فراوان دست یافتهاند و آنان با عمل بسیار، چیزی جز عذاب نمیبینند. تصور این صحنههای حسرت بار میتواند فرد را از ریاکاری باز دارد.
راه دیگر درمان ریاکاری، آگاهی و توجه به پاداش عظیم اعمال خالصانه است. اگر کسی مقام مخلصان را بداند، انگیزه او در کسب مقام اخلاص بیشتر میشود و به جای تلاش ریاکارانه خواهد کوشید مراتب اخلاص خویش را بیافزاید.
و در پایان چه درمانی از این بالاتر که ریاکار بداند و بیندیشد که در اثر ریا از مصاحبت و دوستی با محبوب حقیقی محروم میشود و هدایای او حتی اگر کوچکترین شائبه ریا داشته باشد از سوی خداوند سریع الرضا و پروردگار خطاپوش مهربان باز پس فرستاده میشود. باید از خداوند مهربان خواست تا او خود لذت خلوص را در کام ما قرار دهد و اخلاص را به ما عطا کند. توسل به خداوند و اولیاء مخلص او و به کارگیری راههای درمان ریا، میتواند این تیرگی و ظلمت را از دل بزداید. انشاءاللَّه.
● سؤالات
▪ ریا یعنی چه و ریاکار کیست؟
▪ چرا ریاکار از تارک عمل بدتر است؟
▪ چرا رابطه انسان با دیگران در اثر ریا خدشه دار میشود؟
▪ چرا ریا باعث آسیبپذیر شدن روابط اجتماعی میگردد؟
▪ اگر شخصی برای مقبولیت نزد مردم یا عدم عیب جویی مردم لباس زیبا بر تن کند کار ریاکارانهای کرده است آیا میتوان این ریا را محبوب دانست و نه مذموم؟ چرا؟
▪ چه عاملی در انسان باعث ریاکاری او میگردد؟
▪ اشتباه و خطای ریاکار در مقدم دانستن دیگران بر خدا و جلب نظر آنها چیست؟
▪ برخی از آثار ریا را ذکر کنید؟
▪ قول خداوند در قیامت به ریاکاران چیست؟
▪ چرا ریاکار دچار سوءظن میگردد؟
▪ معرفت چه اموری موجب درمان ریا میگردد؟
محمود فتحعلی خانی
پینوشتها
۱۲۱ - اصول کافی، ج ۲، ص ۲۹۳، کتاب ایمان و کفر، باب ریاء، حدیث ۳.
۱۲۲ - جامع السعادات، ج ۲، ص ۳۸۷.
۱۲۳ - همان.
۱۲۴ - همان. صص، ۳۸۹ - ۳۸۸.
۱۲۵ - همان، ص ۳۸۸.
۱۲۶ - اصول کافی، کتاب الایمان الکفر، باب ریاء، حدیث ۳.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست