پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
سوره نساء در نگاهی دیگر, سوره نساء کتاب جامع حقوق زن
● دو سوره در قرآن به نام "نساء"
خداوند سبحان در آیات متعددی از قرآن کریم به هنگام بیان مسائل و حقوق انسانی، زن را در کنار مرد به طور یکسان مطرح نموده و در آیات بسیاری نیز به طور خاص به زنان و مسائل و حقوق آنان پرداخته است. پیامبر اکرم(ص) نیز در پرتو وحی الهی به عنوان فرستاده و مجری دستورات و تعالیم خداوند، از این آفریده پروردگار به نحو شایسته تکریم و تجلیل به عمل آورده تا جایی که براساس الهام از منبع وحی دو سوره از ۱۱۴ سوره قرآن را به نام "نساء" (زنان) نامگذاری کرده است که یکی در اوایل قرآن از سورههای بزرگ و طولانی و یکی در اواخر قرآن از سورههای حزب مفصّل است. روایاتی چند حاکی از این است که پیامبر اکرم(ص) برای متمایز کردن این دو سوره از یکدیگر، اوّلی را سوره " نساء طولی" یعنی طولانی، و دومی را سوره "نساء قصری" یعنی کوتاه نامیدهاند. در عین حال برای سهولت، هر دو سوره را "نساء" میگفتند. مفسران بزرگی همچون آلوسی، طبرسی، قاسمی در کتابهای تفسیری خود در آغاز تفسیر سوره طلاق - شصت و پنجمین سوره از قرآن مجید - نام " نساء قصری " را برای این سوره با استناد به روایات ذکر کردهاند.
درست است که در این سوره احکام مربوط به طلاق تبیین شده و طلاق موضوعی است که دو طرف دارد یکی مرد و دیگری زن، اما با تدبّر در آیات این سوره - البته آیات آغازین - در مییابیم که خداوند احکام طلاق را بیشتر به منظور حفظ حرمت و حیثیت زن بیان میکند تا مبادا در این مرحله بحرانی، آبرو و حیثیت زن خدشه دار شود. از این رو، جای بسی تأسف است که در مصحفهای متداول قرآن به جای عنوان "سورةالنساء القصری، عنوان " طلاق" که عنوان منفور و مبغوضی است نوشته میشود.
● سوره نساء، کتاب جامع حقوق زن
وقتی سوره نساء را جداگانه بررسی و در آیات آن اندکی تدبر کنیم در مییابیم که سوره نساء، کتاب جامع حقوق زن است. خداوند متعال در سوره نساء به طرح و شرح اساسیترین حقوقی میپردازد که زنان باید از آنها بهرهمند باشند، اما به گواهی تاریخ، پیوسته، زنان از تمامی این حقوق یا بعضی از آنها محروم ماندهاند. خداوند در سوره نساء در شرایطی مهمترین حقوق انسانی، قانونی، اجتماعی و اقتصادی زنان را بیان فرموده است که هرگونه ظلم و جنایت نسبت به زن مباح تلقّی میشد و زن حقّ هیچ گونه اعتراض، دخالت یا اظهار نظر نداشت. از آنجا که درک و فهم کلام خداوند فقط با تدبر در آیات و سورهها و با بهرهگیری از سنّت و سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) امکانپذیر است، دریافت معانی و مضامین گسترده و فراگیر سوره نساء نیز مطالعه و تحقیق دقیق را میطلبد.
● یا ایها الناس اتقوا ربکمالذی خلقکم من نفس واحدة
سوره نساء همانند سوره حج با یک خطاب کلی یا ایها الناس آغاز میشود به همین دلیل به نظر میرسد که مسئله طرح شده در این آیه، عمومی و فراگیر است و در همه جوامع بشری مسئله خلقت انسان به ویژه خلقت زن بحثانگیز بوده است. خداوند با مخاطب قراردادن " ناس " - همه مردم ـ در سرآغاز سوره به مهمترین و زیر بناییترین موضوعی میپردازد که همه نگرشهای منفی نسبت به زن از اینجا سرچشمه میگیرد. در جامعهای که انسان بودن زن مورد تردید است و زن فاقد روح انسانی و موجودی نجس و پلید شمرده میشود و معتقدند که زن از دنده چپ مرد به وجود آمده است، بالطبع زن با چنین دیدگاهی از هیچ امتیازی برخودار نیست که قابل ارزش و احترام باشد. خداوند در این آیه بر آفرینش زن و مرد به طور یکسان از یک حقیقت واحد (نفس واحده) تصریح میکند. خداوند در این آیه ارزش وجودی زن را تثبیت و او را موجودی هم شأن مرد و دارای حقوقی مشابه معرفی میکند و تاکید مینماید که هیچ جامعه بشری بنا نخواهد شد مگر با مشارکت و همراهی و همگامی زن و مرد با یکدیگر.
● للرجال نصیب مما ترک الوالدان والاقربون وللنساء نصیب مما ترک الوالدان والاقربون
در روزگاری که زن هیچ آزادی و اختیاری نداشت، در خانه پدر جزو اموال پدر و در خانه شوهر بخشی از اموال مرد خود به حساب میآید و به طور مطلق مالک هیچ چیز نبود. حتی در مورد خودش نیز هیچ اختیاری نداشت. و وقتی مرد خانه از دنیا میرفت زن همانند دیگر اموال به ارث برده میشد. در چنین شرایطی خداوند زن را از این بیهویّتی رهانید و برای تصحیح طرز فکرهای جاهلی، مسئله ارث را با تمامی جوانب آن به تفصیل طرح و شرح نمود و همزمان حق مالکیت و ارث را به زن داد: للرجال نصیب مما ترک الوالدان والاقربون، وللنساء نصیب مما ترک الوالدان والاقربون " از آنچه پدر مادر و نزدیکان بر جای میگذارند برای مردان بهرهای است، برای زنان نیز بهرهای است".
گفتنی است که در مواردی مانند این آیه، ذکر کلمه " رجال" پیش از " نساء" تقدّمی را نمیرساند و فقط در مقام بیان تساوی این حقوق برای مرد و زن به طور یکسان است؛ زیرا مردان بدون هیچ تردیدی از تمامی این حقوق بهرهمند بودهاند و این زنان بودهاند که حقوقشان نادیده گرفته میشده است. اسلوب رایج کلام ایجاب میکند تا گوینده برای طرح و اثبات و تأکید مسئله جدیدی که برای همگان نامأنوس دور است، ابتدا آنچه را که شنونده و گوینده درباره آن اتفاق نظر دارند و به ذهن مخاطبان نیز نزدیکتر است، بیان کند؛ سپس مسئله جدید را در کنار مطلب قبلی عیناً با همان الفاظ و عبارات که میتواند نشانهای بر تاکید و اثبات مطلب جدید باشد، بیان کند.
● للرجال نصیب مما اکتسبوا وللنساء نصیب مما اکتسبن
اگر در این آیه نیز به عنوان یکی دیگر از بندهای کتاب جامع حقوق زن - یعنی سوره نساء - تدبر کنیم شاید عنایت ویژه خداوند و ارزش و اهمیتی را که برای زنان در تمامی عرصههای مختلف زندگی قائل شده است دریابیم.
این آیه در وضعیتی نازل شده است که محیط زندگی زن در اندرونیها و پس پردهها فقط به خانهداری و شوهرداری و بچهداری محدود بوده است، در زمانی که زن حق بیرون آمدن از خانه را نداشت تا چه رسد به این که بخواهد اشتغال و درآمدزایی داشته باشد و تولیدات خودش را به بازار عرضه کند و درآمد حاصله از آن خودش باشد، بسیار بودند زنانی که به عنوان پیشکش و زر خرید به خانه اربابان و بزرگان قبیلهها فرستاده میشدند و کار - آن هم کارهای طاقتفرسا - انجام میدادند اما در برابر آن هیچ دستمزدی دریافت نمیکردند. خداوند در این آیه مسئله اشتغال زنان و ورود آنان را به صحنههای مختلف اجتماع برای کسب درآمد به صورت مستقل طرح میکند: للرجال نصیب ممااکتسبوا و للنساء نصیب ممااکتسبن "مردان را از آنچه به دست آوردهاند نصیبی است و زنان را نیز از آنچه به دست آوردهاند نصیبی است" و به این ترتیب حقوق اجتماعی و اقتصادی زنان را یک جا بیان فرمود. و این حق را به زن ارزانی داشت تا مطابق با توانمندیها و استعددهایش - البته در چارچوب احکام و موازین اسلام - در اجتماع همگام و همراه با مرد متناسب با شرایط فطری و طبیعیاش مشارکت فعال داشته باشد. در این صورت است که زنان میتوانند با درآمد شخصی خودشان در امور خیریّه، همچنین پرداخت زکات سهیم شوند و به این ترتیب از پاداش زکاتدهندگان و صدقهدهندگان نیز برخودار گردند.
● والمستفعیفن من الرجال والنساء والولدان
یکی دیگر از نکات ظریف و حساسی که در سوره نساء ذهن آدمی را درگیر میکند و به تأمل و تدبر وا میدارد. تعبیر والمستضعفین من الرجال والنساء والوالدان است. خداوند در سوره نساء، در سورهای که کارش طراحی ساختار جامعه بشری است، چهار بار مسئله استضعاف را مطرح نموده است که در دو موضع همین تعبیر مذکور عیناً تکرار شده است. زیرا اگر مسئله استضعاف حل نشود، جامعه جاهلی به جامعه اسلامی تبدیل نمیشود و - حتی اگر قرنها از ظهور اسلام گذشته باشد - باطل نمیرود تا حق در جای آن نمود پیدا کند. این فراز از کلام الهی نیز پاسخ دندانشکن دیگری به جاهلان زورمداری است که همواره میگویند: زن ضعیف است و به حکم این که ضعیف است کاری از او ساخته نیست و چون ضعیف است میتوان انواع ستمها و جنایتها را در حق او روا داشت. چون ضعیف است حق مشارکت، مداخله، تصمیمگیری، برنامهریزی و اظهار نظر را حتّی در مورد اموری که در ارتباط با خود اوست، ندارد. حال قرآن، این کتاب انسانساز، کتابی که هدیً للناس است، به صراحت از کلمه " مستضعف " به عنوان تعبیری عام یاد میکند که به تساوی شامل مردان و زنان و کودکان میشود. یعنی در جامعهای که استکبار حاکم باشد هم مردان مستضعف واقع خواهند شد، هم زنان و هم کودکان.
تاکنون چند بار سوره نساء را خواندهایم؟
نمونههایی در نهایت اختصار ذکر شد تا انگیزشی باشد برای این که از خود بپرسیم: به عنوان " زن " تاکنون چند بار سوره نساء را با دقّت و توجّه خواندهایم؟ آیا تاکنون اندیشیدهایم چرا خداوند یک سوره - یا دو سوره - از قرآن مجید را به نام " نساء" قرار داده است؟ آیا وقت آن نرسیده است، همان گونه که در عهد پیامبر اکرم(ص) زنان بسیاری اهل علم و تقوا، فقیه و مجتهد و حافظ و حامل قرآن بودهاند و پیامبر اکرم(ص) برای آنان احترام خاصّی قائل میشدهاند، ما زنان نیز خود را باور کنیم و به پیروی از آن نمونههای والا و ارزشمند، همدوش با مردان خداترس و خداجوی و حقطلب، پیش از پیش درباره زن و مسائل مربوط به او - به خصوصی در کلام وحی - به مطالعه و تحقیق بپردازیم؟
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست