دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

جنبش نرم افزاری دفاع مقدس و زنان فرهیخته


جنبش نرم افزاری دفاع مقدس و زنان فرهیخته

كمله «نرم افزار» در مقابل «سخت افزار» به كار می رود این واژه ها پس از رایج شدن رایانه بر سر زبان ها افتاد در علوم رایانه ای برای اجزای phy sical قابل لمس و عینی از كلمه «سخت افزار» استفاده می شود و برای امور log ical غیرقابل لمس و غیرفیزیكی كلمه «نرم افزار» به كار می رود

اسلام تئوری بزرگ آزاد زیستن و دستورالعمل جهانی درست زندگی كردن است و جامعه سازی و تمدن پردازی در كنار آموزه های دینی، رسالت بزرگی است كه حداقل در دوران كنونی كار و تلاش دقیق و عمیق و مستمر نظری و عملی می طلبد. تلاش مهندسین جامعه نوین اسلامی و خبر همكاری و تعاون همه اندیشمندان مسلمان و نهادهای علمی و فرهنگی ثمر نخواهند داد. در این مقاله برآنیم كه ضمن بیان تاریخ درخشان علم و دانش پژوهی در جهان اسلام و تمدن اسلامی به تاریخچه جنبش نرم افزاری پرداخته و به این سوال كه جامعه پیشرفته و متمدن اسلامی در كنار زنان فرهیخته و ایثارگر دفاع مقدس به اوج عزت و كرامت در كنار جنبش نرم افزاری خواهد رسید.

در نهایت با بیان مباحث روز قرن بیستم یعنی قرن«ارتباطات الكترونیكی، اینترنت، ماهواره ها، دانشگاه مجازی و بالاخره دولت های الكترونیك بر ضرورت پیشرفت الكترونیكی و نرم افزاری دانشگاه ها به ویژه در اشاعه و نشر فرهنگ دفاع مقدس و شهید و شهادت می پردازیم و راهكار نیل به این هدف دست یافتنی را ارایه می دهیم.

برای ورود به بحث، ابتدای نگاهی به چیستی جنبش نرم افزاری و سپس ضمن بیان فرهنگ ایثار و شهادت به چگونگی انتشار الكترونیكی و اینترنتی آن كه حركت به سمت جنبش نرم افزاری از پایه های تولید علوم و فنون جدید می باشد. همچنین لزوم آگاهی زنان مسلمان بر این دانش و خصوصاً خانواده ایثارگران به این موضوع و به خاطر برقراری بیشتر با فرزندان نسل جدید جهت آگاهی ایشان از دفاع مقدس و چگونگی افتخارآفرینی رزمندگان اسلام و خانواده های صبورشان می پردازیم.

● حال به این موضوع می پردازیم كه جنبش نرم افزاری چیست؟

ابتدا به بررسی و تحلیل مفردات این تركیب می پردازیم:

كمله «نرم افزار» در مقابل «سخت افزار» به كار می رود. این واژه ها پس از رایج شدن رایانه بر سر زبان ها افتاد. در علوم رایانه ای برای اجزای (phy sical) قابل لمس و عینی از كلمه «سخت افزار» استفاده می شود و برای امور (log ical) غیرقابل لمس و غیرفیزیكی كلمه «نرم افزار» به كار می رود.

در تركیب «جنبش نرم افزاری» و «تولید نرم افزار دینی» نرم افزار حالت واسطه ای دارد برای دستیابی به «سخت افزار» كه همان تمدن است.

حال به این نتیجه می رسیم كه تمدن همان تجسم عینی فرهنگ و آرمان ها و ارزش های جامعه است و به تعبیری، كالبد و شكل فیزیكی و عینی آن هاست.

پس این جنبش نرم افزاری فرآیندی است كه مدعی قدرت تمدن سازی است و قدرت مهندس تمدن اسلامی است. كه این وابسته نوعی بسترسازی و زمینه سازی است كه این مدعا جنبش و خیزش و نهضتی فراگیر را می طلبد و نه یك تلاش موضعی یا انفرادی ... و از این جا كاربرد واژه های «جنبش» و «نهضت» در آن تركیب ها معنی می یابد زیرا«جنبش نرم افزاری» لازمه یك خیزش جدید و فراخوانی عمومی در نسل آماده و آشنا به فرهنگ انقلاب می باشد.

● راه های اساسی نیل بانوان مسلمان فرهیخته به جنبش نرم افزاری

۱) توجه به تاریخ و پیشینه اسلامی و این كه كشور ما مهد علم بوده است

۲) بسیج عمومی نخبگان و عالمان بانوان فرهیخته

۳) مجهز شدن به اینترنت، الكترونیك و I.T و اطلاعات مرتبط توسط بانوان

۴) تبادل اطلاعات به وسیله زبان بین المللی و تسلط بانوان به این زبان

۵) دولت الكترونیك E.G و داشتن جایگاه زنان به ویژه فرهیختگان زن دفاع مقدس در این كار

۶) شركت در كلاس هایی با همین موضوع برای یادگیری.

۱) توجه به تاریخ و پیشینه اسلامی برای خودباوری

ابتدا نگاهی به نظر اندیشمندان غربی بیندازیم: در كتاب «تمدن اسلامی و عرب» صفحه ۵۴۳ از قول موسیو«دولامبر» و كتاب معروفش با نام «تاریخ علم هیات» آمده است:

(اگر در میان یونانیان، دو یا سه دانشمند در علم «هیات» دیده می شوند در میان مسلمین افراد بسیار دانشمند هیات یافت می شود و در علم شیمی، یك دانشمند هم در اروپا، در جهان اسلام، صدها از این قبیل اشخاص دیده می شوند.)

همین كه مسلمین پایه معلومات خود در علوم طبیعی را روی «تجربه» گذارند موجب شد كه تالیفات آن دقت و تازگی و ابتكار دیگری پیدا كند كه مانندش در تالیفات دیگر به چشم نمی خورد.

در نتیجه همین روش تجربی اعراب توانستند به اكتشافات مهمی نایل شوند و در مدت سه یا چهار قرن توانستند به اكتشافاتی نایل گردند كه یونانیان در زمانی به مراتب بیش از آن نتوانستند به كمتر از آن دست یابند. همین میراث علمی یونان بود كه چون به روسی ها منتقل گشت سال های زیادی نتوانستند از آن هیچ گونه استفاده ای ببرند، ولی هنگامی كه به دست مسلمین افتاد تحولی عظیم در آن ایجاد كرده و آن را به صورت دیگری به دست بازماندگان خود سپردند.

خدمتی كه مردان و زنان مسلمان به ترقی «علوم» كردند تنها به همان اكتشافات علمی ایشان نبود، بلكه با تاسیس مدارس و تالیف كتب علمی، سبب انتشار علم در سراسر جهان شدند و از این جهت، حق بزرگی به گردن داشته اند و ما به بركت مسلمین است كه توانسته ایم حتی از علوم قدمای یونان و روم اطلاع پیدا كنم و از زمان كنونی كه بگذریم، دانشگاه های ما همواره، نیازمند كتاب هایی بوده اند كه از زبان عربی به لاتین ترجمه شده است.

و باز با نگاهی به سایر متون و مطالب تاریخی در می یابیم كه مسلمین بسیار نواندیش، متفكر و پیشگام در علوم و فنون جدید بودند. لذا اولین زمینه فرهنگی نهضت نرم افزاری در دانشگاه باورهای ماست كه بخواهیم و انجام دهیم و خودمان را باور داشته باشیم و این مهم ترین زمینه های معنوی و روانی و فرهنگی جنبش نرم افزاری است.

۲) بسیج نخبگان و علما كه شامل بانوان مسلمان فرهیخته نیز می باشد.

با وحدت، همدلی و زمینه تاریخی و فرهنگی مناسب برای نیل به عالی ترین اهداف اسلامی اولاً وحدت حوزه و دانشگاه زمینه بسیار مناسبی است. ثانیاً خواست و حركت اندیشمندان و نخبگان، ثالثاً توجه به پژوهش و نوآوری و رابعاً بسیج همگانی خبرگان و مدیریت عالی بر دانشمندان، ركن ركین نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری است.

۳) مجهز شدن به رسانه های الكتریكی پیشرفته و به روز نمودن اساتید و دانشجویان فرهیخته زن در این خصوص

رهبر معظم انقلاب، كامپیوتر را در قرن ۲۱ مانند خط دانسته اند. با نگاهی به فرمایشات معظم له در خصوص رایانه و همچنین با توجه به این كه دنیا به سمت تجارت الكترونیك (Wto) دولت الكترونیكی می رود و در عرض چند ثانیه تبادل آخر یافته های علمی در سرتاسر جهان انجام می پذیرد، استفاده درست و به موقع و گسترده از اینترنت، سایت های اینترنتی، اینترنت پرسرعت (ADSL) به خصوص به تولید علم مجهز شدن به آخرین نوع های نرم افزاری و سخت افزاری اینترنتی می باشد كه البته در مبحث تخصصی خود جای بحث علمی تخصصی زیادی دارد كه به دلیل اطاله كلام به همین مقوله بسنده می كنم.

۴) تبادل اطلاعات به وسیله زبان بین المللی

برای تبادل اطلاعات در سطح بین الملل ما باید به زبان بین المللی مسلط باشیم. كسانی كه به مسایل علمی واقفند، هم چنان عالمان، نخبگان حوزه و دانشگاه باید به این زبان مسلط باشند، با توجه به پیشروی قوی تمدن ایران و پیشینه دینی- اسلامی این كشور منابع اطلاعاتی غنی آن، باعث تاسف است اگر این منابع و این اطلاعات فقط بر سطح جامعه اسلامی ایران باقی بماند و دیگران در اقصی نقاط جهان از این اطلاعات كه حتی می تواند باعث هدایت جهانیان شود بی بهره بمانند. به طور مثال اگر دانشجویان تصمیم به بحث از طریق رسانه الكتریكی بگیرند، می بینیم كه دانشجویان مسلمان ایرانی منابع بسیار كمی برای معرفی به دیگر افراد چه مسلمان و چه غیرمسلمان تمامی اطلاعات اگر در سایت (WEBLOG) ها موجود باشد به زبان فارسی است.

ولی به طور مثال دیگر كشورها برای ارتباط حرف های خود و درستی آن سایت ها و مطالب زیادی را به زبان انگلیسی(بین المللی) دارند كه سریع می توان با مراجعه به آن از فرهنگ، از دین، از چگونگی رفتار اجتماعی ایشان باخبر شد. در حالی كه كشور مسلمان ما ایران با تمام منابع غنی و پیشروی متمدن خود از این سایت هایی كه به زبان بین الملل است بی بهره است.

لازم است به نكته دیگری اشاره كنیم و آن ترجمه ناصحیح لغات انگلیسی است. لذا ما برای ترجمه درست مطالب خود به متخصصین در این امر نیازمندیم كه به اصطلاحات این زبان آشنایی كامل داشته باشد تا موجب كژتابی در فهم لغات نشود.هرچند متخصصینی در این امر داریم ولی به دلیل اهمیت ترجمه باید به توسعه و دسترسی سریع آن ها توجه ویژه نماییم. البته بانوان فرهیخته در امر ترجمه بسیار مسلط و اساتید دانشجویی ایثارگر توانا در این خصوص زیاد است.

۵ ) توجه بانوان و استادان فرهیخته به دولت الكترونیك

پدیده جهانی شدن را می توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد:

۱) فرهنگی؛

۲) اجتماعی

از لحاظ فرهنگی این پدیده می تواند تاثیر نادرستی بر فرهنگ و تمدن كشور عزیزمان بگذارد. از طرف دیگر با آگاهی زنان ایثارگر متخصص از این تهاجمات فرهنگی با توجه به تجربیات ایشان می توانند این تهاجات را خنثی كنند، به وسیله ساختن سایت هایی با مطالبی كه با این ضد فرهنگ ها مبارزه معكوس كند و به شبهات ایشان پاسخ دهد. با عنایت به روحیه مبارزه طلبی ایشان و خستگی ناپذیری و همچنین دشمن شناسی شان می توانند با مبارزه منفی در مقابل این پدیده شوم مقابله كنند و یا آن را هدایت كنند. بهتر است همین جا اشاره ای به دولت الكترونیك و ویژگی های آن بكنیم.

با مروری بر بحث می توان دریافت كه اگر از لحاظ فرهنگی ما بتوانیم بر نسل جدید تاثیر بگذاریم، جامعه كه خود اجتماعی بزرگ است می تواند جایگاهی برای تاثیرپذیری و بازتاب فعالیت های فرهنگی خوب باشد.پس با این هدف می توان اجتماعی سالم داشته باشیم. اجتماعی كه ان شاءالله هدفشان پیروی از خواسته های شهیدان است.

فاطمه غیاثی راد


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.