یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
نگاهی گذرا به مساله ولایت فقیه در تاریخ تشیع

از نظر لغوی داوری در اختلافات و دعاوی، فرماندهی، و صدور حكم یا دستور را «حكومت» گویند; و در اصطلاح كومتبه كار یا مجموعهای از كارها اطلاق میشود كه بر عهده دولت، یا سازمان سیاسی جامعه است. (۱) در زبانهای عربی و فارسی، اطلاق واژه «حكومت» به كار یا كارهای دولت، سه علت داشته است:
۱) اولین و مهمترین كار حكومتحل و فصل اختلافات مردم و دعاوی آنان نسبتبه هم، و داوری میان ایشان است كه در لغتبه آن حكومت میگویند. خدمات عمومی، دفاع ملی راهسازی، سدسازی، هدایت كشاورزی و امثال آنها. بعدها و به تدریجبه این كار مهم و حیاتی (دادگستری) افزوده شده است.
۲) از قدیم، و در همه سرزمینها، نخستین كار اولیای مردم - مثلا كار پدر در خانوادهای بزرگ یا رئیس قبیله یا رئیس عشیره - داوری در اختلافات و حل دعاوی اشخاص علیه یكدیگر، و صدور رای برای كیفر مجرمان بوده است;
۳) در انواع حكومتها و نظامهای سیاسی - صرفنظر از چگونگی پیدایش یا تاسیس آنها - كارهای دولتیا امور حكومتی، با فرمان دادن و صدور دستور و امر و نهی یا حكمرانی انجام میگیرد. (۲)
حكومت در حقوق اساسی معانی متعددی دارد كه مهمترین آنها «تصدی حاكمیت - یا اقتدار سیاسی - به دست ولی امر» است; (۳) یعنی قیام او به وظایف دولت. این وظایف عبارتند از: دفاع از ملت و میهن در برابر تجاوز بیگانه، برقراری امنیت و نظم در داخل كشور، و اقامه عدل میان افراد... مشروعیتحكومت این است كه كسی حق اعمال حاكمیت و در دست گرفتن قدرت و حكومت را داشته باشد، و مردم وظیفه داشته باشند از او اطاعت كنند. معیار مشروعیتحكومت اسلامی، حق الهی و امر اوست. حكومت اسلامی براساس همین نظریه است و در نظام جمهوری اسلامی، علاوه بر قانون اساسی، شریعت اسلام نیز نظام قانونگذاری و مجموعهای از مقررات و احكام است.
دین اسلام خدا را مالك و سلطان (دارای تسلط تكوینی) بر مردم میداند. اگر خدا كسی را برای اجرای احكام الهی معین كند، او حق حاكمیت دارد و حكومت او با مانعی روبهرو نخواهد شد. اطاعت از فرامین و حكومت رسول اكرمصلی الله علیه وآله واجب استبه خاطر این كه رسول اكرم نسبتبه اموال و انفس مؤمنان از خود ایشان هم شایستهتر است و در تمام مراحل بر مردم ولایت مطلق دارد. حكومت پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله و امامان معصومعلیهمالسلام با نصب خاص الهی صورت گرفته است و حكومت ولیفقیه در زمان غیبت امام معصومعلیه السلام با نصب عام از طرف امام معصومعلیه السلام انجام شده است كه خود وی منصوب خداست.
پس از پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله امامان معصومعلیهمالسلام نیز از سوی خدای متعال به حكومت منصوب شدهاند. باید توجه داشت ولایت و حكومت معصومان علیهمالسلام پس از رسول خداصلی الله علیه وآله به واسطه نصب رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نیست، بلكه اگر رسول خداصلی الله علیه وآله امام علی علیه السلام را به عنوان جانشین خویش معرفی كردهاند، ابلاغ تعیین الهی بوده است; یعنی امام علیعلیه السلام از طرف خدا برای ولایت و حكومت منصوب شده بود. درباره دیگر امامان نیز همینگونه است; لیكن آیا از جانب خدا كسی در زمان غیبت معصوم علیه السلام برای حكومت نصب شده است؟ آنچه از روایات موجود در كتابهای روایی شیعی استفاده میشود این است كه در زمان غیبت، فقیهی كه واجد شرایط مذكور در روایات باشد، حق حاكمیت دارد و به تعبیر برخی روایات از طرف معصومانعلیهمالسلام به حكومت نصب شده است.
مشروعیتحكومت فقها زاییده نصب عام آنان از سوی معصومانعلیهمالسلام است كه آنان نیز منصوب خاص از جانب خدای متعال هستند. از نظر شیعه به همان معیاری كه حكومت رسولاللهصلی الله علیه وآله مشروعیت دارد، حكومت امامان معصوم و نیز ولایت فقیه در زمان غیبت مشرویتخواهد داشت; یعنی مشروعیتحكومت هیچگاه مشروط به خواست این و آن نبوده، بلكه امری الهی و با نصب او بوده است. تفاوت نصب امامان معصوم با نصب فقها در این است كه معصومانعلیهمالسلام به صورت معین نصب شدهاند، ولی نصب فقها عام بوده و در هر زمانی برخی از آنها ماذون به حكومت هستند.
مشروعیتحكومت در اسلام با آرای مردم به دست نمیآید، بلكه مشروعیت آن با حكم الهی است، در همان حال هیچ گونه تحمیلی هم بر مردم وجود ندارد، زیرا در اسلام توسل به زور برای دستیابی به حكومت مورد نظر روا نیست و مردم با ایمان آگاهانه و آزاد خویش بدان تن میدهند. مردم مشروعیتی به حكومت فقیه نمیدهند بلكه رای و رضایت آنان باعثبه وجود آمدن آن میشود.
فقهایی كه با شرایطی خاص از طرف معصومینعلیهمالسلام به حاكمیت نصب شدهاند، عهدهدار اداره جامعه براساس اسلام میشوند. فقها بیشترین اطلاع و آگاهی را از قوانین شرعی و دینی دارند و صاحب تقوا و صلاحیت اخلاقی هستند و آگاهی و اهتمام به مصالح اجتماعی دارند. از این لحاظ حكومت مشروع از دیدگاه اسلام فقط ولایت و حكومت فقیه است.
● سابقه تاریخی نظریه «ولایت فقیه»
شاید در ذهن اكثر مردم چنین باشد كه ولایت فقیه به پس از دوران غیبت كبرای امام زمانعلیه السلام برمیگردد، یعنی به كمتر از ۱۲۰۰ سال قبل، ولی با توجه به مفاد نظریه ولایت فقیه و با مروری اجمالی به تاریخ دوران حضور امامان معصوم علیهم السلام به راحتی میتوان ولایت فقیه را در عصر حضور معصومین علیهم السلام هم دید.
در دوران امامت امام علیعلیه السلام پیروان فقیه آن حضرت مانند حذیفهٔبن یمان، سلمان فارسی و عمار یاسر با اذن و اجازه امام معصومعلیه السلام مناصب حكومتی در دوران خلفای نخستین را پذیرفتند. بعد از شهادت امام علیعلیه السلام بسیاری از عالمان مكتب ائمهعلیهمالسلام چون كمیلبن زیاد، سعیدبن جبیر، سعیدبن مسیب در پرتو علوم امامان معصومعلیهمالسلام رشد یافتند از جمله فضلای بزرگ و مبارزی كه در طی این دوره به شهادت رسیدند عبارت بودند از: سعیدبن جبیر، رشید الهجری، جریرهٔ العبدی، میثم تمار، كمیلبن زیاد، حجربن عدی (۴) . امام سجادعلیه السلام اجازه قیام به مختار را صادر نفرمود بلكه قیام او را تحت نظارت یك فقیه اهلبیت قرار داد; این فقیه كسی جز محمدبن حنفیه عموی امام سجادعلیه السلام نبود. (۵)
نیمه دوم سده نخست و نیمه اول سده دوم را باید سالهای بالندگی نظریه ولایت قلمداد كرد. در این سالها امام باقر و امام صادقعلیهماالسلام اولین دانشگاه فقه، معارف و علوم تجربی را پایهگذاری كردند. (۶)
در دوران امام صادقعلیه السلام عمربن حنظله مطلبی را باعثشد كه بهگونهای به برنامهای برای گسترش نظریه ولایت فقیه تبدیل گردید. عدهای از فقها و محدثان از مقبوله عمربن حنظله و امثال آن، ولایت مطلقه (ولایت عامه یا ولایت همه جانبه) استنباط میكنند. (۷) از دوران امامت امام كاظمعلیه السلام تا آغاز غیبت كبری قیامهای غیرمستقیم ائمه اطهارعلیهمالسلام از طریق فقها و سادات نیز عملی گشته بود.
پینوشتها و مآخذ
۱- Mackenzie, W.J: Political and Social Science,. London, ۱۹۷۶. p. ۵۲
۲- همان، ص ۵۶.
۳- موسی نجفی: تاملات سیاسی در تاریخ تفكر اسلامی، جلد اول، تهران، ۱۳۷۴، ص ۱۶۸-۱۶۹.
۴- قاضی نورالله شوشتری، مجالس المؤمنین، صص ۲۴۲، ۳۰۶، ۳۱۰.
۵- همان، ص ۲۷۵.
۶- السید حسن الصدر، تاسیس الشیعه العلوم الاسلام، تهران: منشورات الاعلمی، [بی تا]، ص ۳۶۱، ۳۵۸.
۷- محمدبن مكی العاملی، الدروس الشرعیه، الجزء الثانی، قم، مؤسسهٔ النشر الاسلامی، ۱۴۱۴، ص ۶۵.
۸- محمدبن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، المجلد السادس، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ص ۳۳۵
۹- شیخ مفید، المقنعه، قم، ۱۴۱۰، ص ۶۷۵.
۱۰- درباره ولایتهای نهگانه رجوع كنید به: محمد مهدی موسوی خلخالی: حاكمیت در اسلام، تهران، ۱۳۶۱; عباسعلی عمید زنجانی: فقه سیاسی ج۲، تهران، ۱۳۶۷، صص ۳۶۷-۳۷۶.
۱۱- امام خمینیقدس سره: حكومت اسلامی، صص ۵۶-۵۷.
۱۲- امام خمینیقدس سره: كتاب البیع، ج۲، ص ۴۶۱ (ترجمه)
۱۳- علامه ابن ادریس حلی: السرائر، ج۳، قم، ۱۴۱۱ ه. ق، صص ۵۳۷-۵۳۹.
۱۴- محمد تقی مدرس رضوی: احوال و آثار خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ۱۳۵۴ ه ش.
۱۵- حلی، جعفربن حسن (محقق اول): شرایع الاسلام، تهران، ۱۳۸۹ ه. ق.
۱۶- خوانساری: روضات الجنات، قم، ج۴، صص ۳۶۲-۳۶۳.
۱۷- دوانی، علی: مفاخر اسلام، ج۴، تهران، ۱۳۶۴ ه ش، ص ۴۴۱.
۱۸- محقق كركی، رسائل، ج۱، ص۱۴۲، انتشارات كتابخانه آیتالله نجفی مرعشی.
۱۹- همان، ۱/۲۷۰.
۲۰- مقدس اردبیلی، مجمع الفائدهٔ والبرهان، ۱۲/۱۱، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
۲۱- مفتاح الكرامه، ۱۰/۲۱، مؤسسه آلالبیت.
۲۲- میرفتاح حسینی مراغهای، العناوین، صص ۳۵۲-۳۵۳.
۲۳- محقق همدانی، مصباح الفقیه، صص ۱۶۰-۱۶۱.
۲۴- سید محمد بحرالعلوم، بلغهٔ الفقیه، ج۳/۲۳۴.
۲۵- رسول جعفریان، دین و سیاست در دوره صفوی، صص ۱۱-۱۲.
۲۶- دین و سیاست در دوره صفوی، ص۳۲.
۲۷- روضات الجنات، ج۴، ص ۳۶۱; رك: تشیع و تصوف، ص ۳۹۳.
۲۸- دین و سیاست در دوره صفوی، صص ۳۶-۳۸; دكتر ذبیحالله صفا، تاریخ ادبیات در ایران، جلد پنجم، بخش اول، ص ۱۷۴.
۲۹- دین و سیاست در دوره صفوی، ص ۳۹.
۳۰- تاریخ ادبیات در ایران، جلد پنجم، بخش اول، ص ۱۷۲.
۳۱- میرزا عبدالله افندی: ریاض العلماء، ج۳، ص۴۵۶; روضات الجنات، ج۴، ص ۳۶۴; تاریخ ادبیات در ایران، جلد پنجم، بخش اول، ص ۱۷۶.
۳۲- روضات الجنات، ج۲، ص۳۵۰.
۳۳- سفرنامه شاردن [قسمت اصفهان] ص۶۱; سفرنامه تاورنیه، ص۳۸۹.
۳۴- رك: در مورد شیراز; ریاض العلماء، ج۴، ص۹۶ و در مورد اصفهان، ریاض العلماء، ج۴، ص۲۶۷.
۳۵- روضات الجنات، ج۱، صص ۲۵-۲۹; تاریخ ادبیات در ایران، جلد پنجم، بخش اول، ص ۱۷۷.
۳۶- روضات الجنات، ج۴، ص ۳۶۱.
۳۷- روضات الجنات، ج۱، ص ۸۴; تاریخ ادبیات در ایران، جلد پنجم، بخش اول، ص ۱۷۸.
۳۸- همان، جلد پنجم، بخش اول، ص ۱۷۸.
۳۹- روضات الجنات، ج۴، صص۳۶۱.
۴۰- سید مصلحالدین مهدوی، زندگینامه علامه مجلسی، ج۱، ص ۲۳۹.
۴۱- دین و سیاست در دوره صفوی، ص۹۷.
۴۲- النجفی، محمد حسن، جواهرالكلام، المجلد الحادی والعشرون، بیروت، صص۳۹۶-۳۹۷.
۴۳- جواهر الكلام، شیح محمد حسن نجفی، ج ۱۶/۱۷۸، ۳۶۰.
۴۴- همان، ۱۵۶، ۱۶۷، ۱۷۸; ج ۱۵/۴۲۱، ۵۴۰.
۴۵- همان، ۲۱/۱۴.
۴۶- همان، ص ۲۶۳.
۴۷- همان، ص ۳۱۲.
۴۸- همان، ج۴۰/۱۸.
۴۹- همان، ج ۱۵/۴۲۱.
۵۰- الانصاری، مرتضی: المكاسب، المجلد التاسع، قم; ۱۴۱۰ ه. ق: ص ۳۴۰.
۵۱- النراقی، احمد: عوائد الایام، قم، ۱۴۰۸ ه. ق، ص ۱۸۸.
۵۲- نائینی، محمدحسین: تنبیه الامه و تنزیه الملهٔ، تهران، ۱۳۵۸ ه ش، ص ۴۶۰.
منبع:فصلنامه مشكوهٔ، شماره ۶۲-۶۵
نویسنده:حیدررضا ضابط
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست