دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
فرهنگ و هویت زنان در جهان مسلمانان
مقاله حاضر گزارشی است از فعالیت شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان» که در راستای جنبش فمینیسم اسلامی سعی میکند با تفسیر و تأویلهای جدید از قوانین و فرهنگ اسلامی، زمینههای نفوذ و پذیرش فمینیسم را در بین زنان مسلمان و جوامع اسلامی فراهم سازد.
به طور کلی سیاست نمیتواند در نظم نوین جهانی، ماهیت دولتها را تعریف کند و حتی نمیتواند به منظور برقراری نظم در داخل سیستمهای حکومتی موجود، سیستمهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مناسبی را برگزیند؛ در نتیجه گرایش جدیدی پدید میآید که میخواهد مطالبات و خواستههای مردم را بر مبنای مفاهیم هویتی مطرح سازد و از هرگونه برنامه سیاسی منسجم که در مراحل گوناگون اقتصادی و اجتماعی تنظیم شده باشد، پرهیزکند. از اینرو، مسأله هویت برای زنان، بهعنوان امانتداران فرهنگ هر کشور، امری اساسی است. رهایی زنان از هر گونه اندیشه تحمیلی و قیود اجتماعی، بنیانهای فرهنگی و سیاسی هویت جامعه را زیر سؤال میبرد؛ لکن همین بنیانها، موقعیت زنان در جامعه را تهدید میکنند؛ لذا میتوان چنین نتیجهگیری کرد که الزاما روابط بین مردان و زنان در همه فرهنگها تعریف شده است و یکی از ارکان اساسی هویت گروهی جوامع را تشکیل میدهد. به همین دلیل، هنگامی که زنان میخواهند با رد یا با تعریف دوباره نقش و جایگاه سنتی خود در جامعه، افقهای جدیدی را پیش روی خود بگشایند، مسیر زندگی خود را نیز دگرگون میسازند.
● ایجاد یک شبکه
شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان» که یک شبکه علمی و تحقیقی است، در زمینهای به وجود آمده است که در آن، تعریف هویت بهعنوان ابزار قدرت یا بیانی مستقل از «من» افراد، مسائلی را برانگیخته است. این شبکه بینالمللی که برای دستیابی به هدف رهایی زنان از قیمومیت و قیود اجتماعی، فعالیتهای خود را به جنبش جهانی زنان مرتبط میکند، با هدف روشن ساختن ابعاد و زوایای پنهان و تعارضهای ناپیدای موجود و توانایی بالقوه آن در ایجاد تغییرات، به بررسی موضوع جهان مسلمانان علاقهمند شده است. این شبکه خود را عامل انسجام و هماهنگی بین زنانی میداند که برای ارائه تعریف دوباره از نقش زنان و ایجاد فضا برای فعالیتهای آنها در جامعه مبارزه میکنند؛ لکن به تنوع موقعیتهای آنها نیز بیتوجه نیست؛ تنوعی که الزاما بر انتخابهای فردی و سیاسی با هدف اعمال تغییر در گردش اوضاع، تأثیرگذار خواهد بود.
فعالیتهای شبکه با توجه به عنوان و ساختار سازمانی آن، بیشتر در راستای بررسی موقعیتهای اجتماعی زنان و شخصیت مستقل آنان میباشد؛ لذا شبکه به موضوع انتخابهای سیاسی یا مذهبی زنان نمیپردازد. تمامی زنانی که از قوانین اسلامی تبعیت میکنند، مسلمان نیستند. گروههای تخصصی دفاع از حقوق بشر، تشکیلدهندگان اصلی شبکه میباشند که زنان و مردان عضو آنها از طریق ارائه تحلیل و استفاده از تجربیات یکدیگر، در فعالیتهای شبکه مشارکت دارند. برخی رخدادها که در رابطه با مسأله حقوق زنان، قوانین اجتماعی و جوامع مسلمانان بهصورت جدا از هم و در مناطق گوناگون دنیا روی میدهد، در پیشبرد سریع فعالیتهای شبکه بسیار مؤثر هستند.
● هویتهای گروهی و فردی، مکانیسمهای کنترل هویت زنان
شبکه در مباحث خود، عمدا واژه «مسلمانان» را به جای اسلام به کار میبرد؛ زیرا میخواهد این حقیقت را یادآوری کند که قوانین اجتماعی ریشه در اندیشه و اعمال مردان جامعه دارد و محتوای قوانین مقدر الهی چیز دیگری است. از سوی دیگر همواره با به کار بردن کلمه «قوانین» به صورت جمع، بر بیان این نکته تأکید دارد که مسائل و واقعیاتی که زنان در زندگی اجتماعی خود با آنها روبهرو هستند، بسیار متنوع و پیچیده است. در اینجا لازم است چند نکته را یادآوری کنم: اول اینکه قوانین مسلمانان در هر کشوری متفاوت است. دوم اینکه در برخی از کشورها، قوانین رسمی رایج، بیش از یک نوع میباشد و زنان بر اساس قوانین مدنی ـ مذهبی(در هند و فیلیپین و قوانین سنتی در سنگال) میتوانند صاحب حقوق متفاوت اجتماعی باشند و یا حتی از برخی حقوق اجتماعی خود محروم گردند. نکته سوم و شاید مهمترین آنها این است که در هر جامعه، علاوه بر برخی قوانین قطعی و صریح، سنتها و آداب و رسومی وجود دارند که بدون داشتن شکل مشخص، میتوانند در کنترل شیوه زندگی زنان در جامعه تأثیرگذار باشند. از این رو شبکه WLUM به هنگام تعیین اهداف خود، این سنتها و آداب و رسوم را بسان قوانین غیر مدونی در نظر میگیرد که در متن موضوعات قوانین دیگر گنجانده شدهاند.
در اغلب کشورها برای ارزیابی اهمیت قوانین غیر رسمی و قدرت تأثیرگذاری آنها بر زندگی زنان، بیشتر به محدودیتهایی توجه مینمایند که قوانین مذکور، در شیوه پوشش، تحرک و امکان دستیابی به مدارج عالی آموزشی و شغلهای حساس دولتی برای زنان ایجاد میکند. با این همه، فقدان قوانین مذکور، از بروز محدودیت در عرصه فعالیتهای اجتماعی زنان در جوامع مسلمان و غیر مسلمان ممانعتی به عمل نیاورده است. این گونه محدودیتها در طی فرایند اجتماعی کردن مخصوص هر اجتماع و فرهنگ، به زنان تحمیل میشود.
● هویت زنان و عرصه سیاسی کشورها
امروزه با ورود گسترده دین در عرصه فعالیتهای سیاسی کشورها، موضوع مذهب، زنان و حقوق اجتماعی، فرهنگی و... آنها پیچیدهتر شده است. دیگر اینکه میتوان هیاهوی بسیاری از افرادی را که خود را یگانه منادیان اسلام میدانند، دربطن اهداف واقعیشان که همان دستیابی به قدرت است، جای دهیم. اینکه بسیاری از دولتها ابعاد مسائل اجتماعی و فرهنگی زنان در جوامع مسلمان را تنها به اسلام و هویت مسلمانی آنها نسبت میدهند، باعث تاسف است. به کارگیری چنین روشی مانع از درک صحیح افراد از نابرابریهای ساختاری جامعه میشود؛ در نتیجه به تلاشهایی که برخی زنان، اغلب به قیمت زندگی خود و یا زندانی شدن، برای تغییر شرایط میکنند، هیچ وقعی نمینهند؛ حضور نیروهای سیاسی و اجتماعی مخالف را در پشت وقایع صوری پنهان میکنند و مسلمانان را به انفعال میکشانند و مانع از آن میشوند که با انتقاد از خود، به رشد و تحول لازم برسند و در کل، با این روش، مذهب را در تعارض مستقیم با سیستمها و ساختارهای اجتماعی قرار می دهند.
برگزاری همایشی با موضوع «اسلام، زنان و توسعه» تفاوت چندانی با روشهای معمول که شرح آنها در پاراگراف قبلی آمده است، ندارد. این موضوع، ما را به این اندیشه وامیدارد که توسعه جوامع مسلمان را بهجای آنکه با قابلیتهای دولتها، نوع حکومت آنها، اجرای قراردادهای اجتماعی، توان داد و ستد آنها در بازارهای بینالمللی، حضور و توان نهادها در جامعه مدنی و وضعیت سیاسی مبارزات قدرت مرتبط بدانیم، به اعتقاد و ایمان مذهبی حاکم بر جامعه ربط دهیم. لذا شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان» از عکسالعمل زنان فمینیست مبارز به وجود میآید. این زنان مبارز، خود را از دو جهت تحت فشار میبینند: از یک سو برخی عناصر و گروههای واپسگرا و متحجر اجتماعی میخواهند به هر قیمت ممکن، گفتمان سیاسی را به انحصار خود درآورند و برداشت انحصاری خود را از زن مسلمان و جامعه مسلمانان بر افکار و عقاید جامعه تحمیل کنند و از سوی دیگر برداشتهایی که غیر مسلمانان به غلط از اسلام دارند، به این دین آسمانی چهرهای مخالف تعقل، طرفدار تعصبگرایی و زنستیز میدهد. اینگونه برداشتها، فشار اجتماعی بر زنان را دوچندان میکند.
واکنشهای مختلف و مباحث گوناگون رایج بین زنان مسلمان در جوامع مختلف مسلمان، نشاندهنده آن است که حتی اگر شباهتهایی بین آنها موجود باشد، مفهوم «جهان مسلمانان متحدالشکل» مفهوم نادرستی است که بهغلط بر ما تحمیل شده است.
● شکستن دیوارهای تنهایی زنان
اینکه زنان مسلمان بتوانند تصویر دیگری از واقعیات زندگی پیرامون خود داشته باشند، مسألهای نیست که بتوان در آنها برانگیخت یا به آنها القا کرد. زنان مسلمان قبل از آنکه درکی از حیات اجتماعی متفاوت از حیات خود داشته باشند، باید تمامی عوامل مؤثر در حیات اجتماعی کنونی خود را زیر سؤال ببرند و کلاف سردرگمی را که به عنوان هویت به آنها تحمیل شده است، باز کنند؛ زیرا فقط این دسته از زنان میتوانند امید به یافتن و ایجاد فضای مناسب برای ارائه تعریف جدید از زن مسلمان داشته باشند. یکی از وظایف شبکه این است که با دریافت و نشر گسترده و اصولی اطلاعات در خصوص قوانین و رسوم کشورهای مختلف و با مشخص کردن آنچه که آنها را از یکدیگر متمایز میسازد و همچنین با شکستن مفاهیم اسطورهای آنها، زنانی را که از وجود برخی قوانین و رسوم جوامع خود در رنج و عذاب هستند، در جریان اطلاعات روز و مفید قرار دهد. همچنین میتوان به تلاشهایی اشاره کرد که برای سهیم کردن همه افراد در مبارزات و مباحثات پربار حاصل از آن صورت میگیرد. برای آنکه به این تصورات و آرزوها شکل واقعی بدهیم، باید سیستمهای حمایتی متفاوتی را، همانگونه که WLUML در قالب فعالیتهای خود برای انسجام بخشیدن به این مبارزات و حمایت از آنها انجام میدهد، به کار گیریم. این فعالیتها دارای دو محور هستند: از یک سو هیأتهای بینالمللی دفاع از حقوق بشر را در مواردی که حقوق زنان نقض یا تهدید میشود، سازماندهی میکنند. فشارهای اخلاقی که به خاطر حمایت از حقوق بشر اعمال میشوند، بخشی از ابزار به کارگرفتهشده از سوی گروههای مدافع حقوق بشر است. همچنین به غیر از پشتیبانی اخلاقی و روانشناسی که از زنان علاقهمند و خانوادههای آنها صورت میگیرد، امکان دسترسی به پناهگاه و مأوایی اجتماعی را برای آنها تسهیل میکند.
با توجه به این نکات درمییابیم که شبکه WLUML برای برخی زنان که تلاش میکنند در سطح سیاسی، تعریف دومادهای از زندگی زنان ارائه کنند، مانند سیستم امنیتی عمل خواهد کرد.
در نتیجه اگر زنان بتوانند به حمایت و پشتیبانی گروهی که به عنوان ناظر و مرجع مطرح است، امیدوار باشند، هرگونه اقدام به منظور مخالفت با قوانین رایج بین مردم در همان بافت اجتماعی آسان خواهد بود؛ در حالی که شناخت و پذیرش تنوع قوانین و اعمال و رسوم مذهبی موجود در جهان مسلمانان، این امکان را فراهم میآورد که بتوان راهحلهای دیگری را نیز انتخاب کرد. برقراری ارتباط با زنان سایر کشورهای مسلمان در داخل و خارج از مرزهای ملی که وجود آن نشانه آشکاری از واقعیات متعددی است که زنان در بافت جامعه مسلمان خود با آن روبهرو هستند، تأثیر شدید و سریعی در آزاد ساختن انرژی خلاق زنان خواهد داشت. بدین طریق زنان میتوانند زندگی کاملاً متفاوتی را برای خود در نظر بگیرند. روابطی که به این ترتیب بین زنان از سوی شبکه ایجاد میشود، گروه مرجع دیگری را برای زنان عضو تشکیل خواهد داد. شبکه با گشودن دروازههای خود به سوی راه حلهای متعدد و ممکن، امیدوار است که بتواند در این زمینه مشارکت مهمی داشته باشد. این مشارکت عبارت است از آگاه ساختن زنان، حمایتهای علنی و غیر علنی از آنها به خاطر اندیشیدن به مسائل مختلف جامعه و زیر سؤال بردن ماهیت برخی مسائل که به نظر قائم به ذات میآیند. این امر موجب خواهد شد که زنان حق داشته باشند با استفاده از برخی عوامل جدید، هویت تازهای برای خود و جامعهشان تعریف کنند.
اهمیت مقاله حاضر از آن روست که بیپرده اهداف و تاکتیکهای گروههای فمینیستی را در کشورهای اسلامی بازگو میکند و نشان میدهد که آنچه معمولاً با نام «قرائتهای مختلف از اسلام» مطرح میشود، در واقع به دنبال تثبیت اندیشهها و ارزشهای بیگانهای است که با معارف و دستورات اسلامی در تناقض است. البته در این مقاله به واقعیتهای مهمی نیز اشاره شده است که باید به آنها نیز توجه کافی مبذول داشت. تردیدی نیست که برخی از آداب و رسوم رایج در جوامع اسلامی، با شریعت اسلام هماهنگ نیست و معمولاً بهغلط به اسلام نسبت داده شده است. شناخت این موارد که غالبا بر خلاف مصالح و اقتضائات زمانه است و نیز اقدام علمی و عملی جهت پیراسته ساختن فرهنگ عمومی از این گونه آداب غلط، یکی از اولویتهای فرهنگی حوزههای دینی و برنامهریزی است. اما آنچه در این گونه مقالات به چشم میخورد، اهدافی فراتر و گستردهتر را در نظر دارد. محورهای عمده مقاله که ما را به تحلیلی دقیقتر از این موضوع میرساند، از این قرار است:
۱) هویت دینی و ملی برای زنان، امری عارضی است که برخاسته از ضرورتهای سیاسی و موقت است. شبکه مذکور در پی این نکته است که زنان را به عنوان «فرد» بدون توجه به این گونه هویتهای زائد مورد توجه قرار دهد و برای حذف این هویتها از ذهنیت زنان مسلمان، مقدمهچینی کند.
۲) آنچه تحت عنوان قوانین اسلامی در کشورهای مسلمان مطرح است، ریشه در اندیشه و اعمال مردان جامعه دارد و محتوای قوانین مقدر الهی چیز دیگری است. در این مقاله هیچ اشارهای نشده است که قوانین مقدر الهی چیست و چگونه باید آنها را فهمید.
۳) قوانین در کشورهای اسلامی به شکلهای مختلف وجود دارد و همین نکته نشان میدهد که این قوانین حقوقی را نباید به اسلام نسبت داد؛ بنابراین باید از «قوانین» به صیغه جمع سخن بگوییم، چون یک قانون اسلامی مطرح نیست.
۴) کسانی که با تمسک به هویت اسلامی در مقابل جنبشهای فمینیستی و تشابهطلبی میان زن و مرد مقاومت میکنند و خود را منادیان دین اسلام میدانند، در واقع به دنبال دستیابی به قدرت هستند.
۵) این گونه قوانین، محدودیتهای بسیاری را به طور آشکار و پنهان برای زنان به وجود میآورد که باید در حذف آنها گام جدی برداشت. زنان باید تمامی عوامل مؤثر در حیات اجتماعی کنونی خود را زیر سؤال ببرند و کلاف سردرگمی را که به عنوان هویت به آنها تحمیل شده است، باز کنند.
۶) شبکه یادشده وظیفه خود میداند که با تبلیغات و معرفی قوانین حقوقی متفاوت میان جوامع اسلامی و با مقایسه این قوانین با کشورهای غیر مسلمان، اعتقاد به این گونه قوانین و ارزشها را در بین زنان مسلمان سست کند.
۷) همچنین این شبکه با حمایتهای اجتماعی و با استفاده از فشارهای سیاسی و بینالمللی سعی میکند دولتها را مجبور به حذف این گونه قوانین کند.
کنار هم نهادن این محورها و مباحث نشان میدهد که این گونه شبکهها، نه به قصد مقابله با آداب و رسوم خرافی، بلکه به منظور استحاله فرهنگی زنان مسلمان و زمینهسازی برای گسترش فرهنگ غرب در بین زنان مسلمان فعالیت میکنند. نکته مهم اینجاست که الگو و پارادایم آنان برای اصلاحات حقوقی و اجتماعی در کشورهای اسلامی، همان الگوی تشابهطلب غربی است که امروزه حتی در خود غرب هم به بحرانهای اجتماعی و انسانی انجامیده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست