جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

فاطمه س در آیینه وحی


فاطمه س در آیینه وحی

فاطمه علیها السلام, فرزندان و شیعیان او از وحشت روز قیامت در امان می باشند و در بهشت آنچه از خدا بخواهند, بدان نائل می شوند و برای همیشه در بهشت ماندگارند «لایحزنهم الفزع الأکبر و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون» ۲

● فاطمه‏ علیها السلام از «ابرار»

در سوره « انسان» که در شأن فاطمه، امام علی، امام حسن و امام حسین‏علیهم السلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان یکی از "ابرار" معرّفی شده و مورد تمجید قرارگرفته است. «انّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا» (۱)

● فاطمه ‏علیها السلام در قیامت‏

فاطمه‏علیها السلام، فرزندان و شیعیان او از وحشت روز قیامت در امان می‏باشند و در بهشت آنچه از خدا بخواهند، بدان نائل می‏شوند و برای همیشه در بهشت ماندگارند. «لایحزنهم الفزع الأکبر و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون» (۲)

● فاطمه‏ علیها السلام و نعمت‏های بهشتی‏

خداوند در سوره « انسان» نعمت‏های بسیاری را بر می‏شمارد که حضرت فاطمه‏علیها السلام و دیگر ابرار به آنها متنعّم می‏شوند. و البته این نعمت‏ها تنها به جهت پاداش کارهای خیر آن حضرت است و بدین گونه، خداوند خواسته تا در دنیا و آخرت از او تقدیر نموده باشد.

از نظر قرآن، حضرت زهراعلیها السلام کسی است که نسبت به عهد الهی وفادار است: «یوفون بالنّذر» (۴)

● اخلاص فاطمه‏ علیها السلام‏

خداوند در سوره «انسان» ضمن اشاره به قصّه اطعام مسکین، یتیم و اسیر از جانب امیرمؤمنان، فاطمه و حسنین‏علیهم السلام، این عمل آنان را ستوده و آنها را به عنوان کسانی که از روی اخلاص و بدون هیچ چشمداشتی از غذای مورد نیاز خود گذشتند و نیازمندانِ بی‏پناه را بر خود مقدّم داشتند، معرّفی می‏کند.

● صبر فاطمه‏ علیها السلام‏

از نظر قرآن صبر فاطمه‏علیها السلام شایسته پاداش نعمت‏های بهشتی است، نعمت‏هایی که ابدی و سرمدی هستند: «... و جزاهم بما صبروا جنّهٔ و حریرا...» (۳)

● وفای به عهد فاطمه‏ علیها السلام‏

از نظر قرآن، حضرت زهراعلیها السلام کسی است که نسبت به عهد الهی وفادار است: «یوفون بالنّذر» (۴)

● ایثار فاطمه علیها السلام‏

مفسّران بر این نکته تأکید دارند که عبارت «یطعمون الطّعام علی حبّه»(۵) برخصلت پسندیده ایثار حضرت زهراعلیها السلام توجّه و اشاره دارد.

● نماز حضرت زهرا علیها السلام‏

در روایات آمده است که نماز حضرت فاطمه ‏علیها السلام چهار رکعت است و در رکعت اوّل و دوم آن ۵۰ بار سوره «قل هواللّه احد» خوانده می‏شود. به این نماز، نماز «اوّابین» (نماز بسیار توبه کنندگان) نیز گفته می‏شود. (۶)

● تسبیح حضرت فاطمه ‏علیها السلام‏

حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام فرموده است: «تسبیح فاطمه‏علیها السلام» از جمله «ذکر کثیر» خداوند است؛ چنانکه خداوند می‏فرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اذکروا اللّه ذکراً کثیراً» (۷)

● محبّت فاطمه‏ علیها السلام‏

خدای متعال محبّت فاطمه ‏علیها السلام را عوض مزد همه تلاش‏های پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در امر رسالت قرار داده است و تأکید نموده که این محبّت خواسته خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. لذا در حدیثی آمده است که وقتی آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودّهٔ فی القربی» نازل شد، عده‏ای پرسیدند: یا رسول اللّه! «قُربی‏» چه کسانی‏اند که محبّت آنها بر ما واجب است؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «فاطمه ‏علیها السلام و فرزندان او.(۸)

در سوره « انسان» که در شأن فاطمه، امام علی، امام حسن و امام حسین‏علیهم السلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان یکی از "ابرار" معرّفی شده و مورد تمجید قرارگرفته است. «انّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا» (۱)

● پاکدامنی فاطمه ‏علیها السلام‏

روایت شده است: مراد از آیه «التی احصنت فرجها...» (۹) حضرت زهراعلیها السلام است.

● خشنودی فاطمه ‏علیها السلام‏

زمانی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نزد دخترش فاطمه علیها السلام آمد و بر تن او لباسی بافته از پشم شتر بود که بسیار مشقّت‏آمیز بود و در آن حال سرگرم آسیاب کردن گندم بود. پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم با مشاهده این صحنه، گریست و فرمود: «ای فاطمه! سختی و تلخی دنیا را در ازای نعمت‏های بزرگ آخرت تحمّل می‏کنی.»، در این وقت این آیه نازل شد: «ولسوف یعطیک ربّک فترضی»؛(۱۰) و البته به زودی پروردگارت آنقدر به تو از نعمت‏های بهشتی عطا می‏کند که خشنود شوی.(۱۱)

● عصمت فاطمه ‏علیها السلام‏

آیات زیادی از قرآن کریم بر مقام عصمت حضرت فاطمه‏ علیها السلام دلالت می‏نماید همانند آیه تطهیر که به حسب آن، اراده و مشیّت خداوند بر پاکی و طهارت آن حضرت از هرگونه پلیدی و آلودگی، تعلّق گرفته است: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل‏البیت و یطهّرکم تطهیراً» (۱۲)

پی نوشت ها:

۱. دهر / ۵.

۲. انبیاء / ۱۰۳.

۳. دهر / ۱۳.

۴. همان / ۷.

۵. همان / ۹.

۶. تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۸۶.

۷. احزاب / ۴۱؛ تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۶۸.

۸. شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۹۳.

۹. انبیاء / ۹۱.

۱۰. ضُحی‏ / ۵.

۱۱. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۴۴۴.

۱۲. احزاب / ۳۳.

منبع:

خیر خواه، احمد، فصلنامه کوثر، شماره ۵۸