چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
نگاهی به راهبردهای ارزشی پیامبر ص در مسیر وحدت اسلامی
● مقدمه
عنوان «راهبردهای ارزشی و اجتماعی» به بررسی نقش و تاثیر پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در به کارگیری عامل «وحدت اسلامی» به عنوان یکی از ابزارها در جامعه اسلامی آن زمان میپردازد.
در یک تقسیمبندی کلی نقش پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در پایهگذاری وحدت امت اسلامی شامل سه مطلب بنیادین میشود: نخست تلاش در وضعیت جامعه عربی آن زمان و به کارگیری عوامل «سیاسی» جهت زمینهسازیهای لازم; سپس برنامهریزیهای «فرهنگی» در مسیر ترسیم دورنمای امت واحده برای مسلمانان و ایجاد فضای رشد فکری و ارتقای فهم مردم نسبتبه مسؤولیتهای خود; و در نهایت، به کار بستن راهحلهایی که پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله از آنها به عنوان ابزار تحقق وحدت بهره میگرفت.
این چنین راهبردهایی را میتوان تحت عنوان «دعوت ارزشی پیامبرصلی الله علیه وآله برشمرد که پارهای از آنها شامل «راهبردهای ارزشی ملی و مذهبی»، «راهبردهای ارزشی قومی و میهنی» و نیز «راهبردهای ارزشی اجتماعی و فردی» خواهند بود. و اینک به هر بخش اشارهای گذرا خواهیم کرد.
● راهبردهای ملی و مذهبی
الف) ایجاد وحدت ملی و همبستگی ایمانی
ورود پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله به مدینه همراه با عقد قراردادهایی بین گروههای گوناگون بود. این پیمانها را میتوان یکی از بارزترین شواهد به کارگیری رهیافت وحدت اسلامی در جامعه آن زمان شمرد.
پیماننامه عمومی مدینه: یکی از مهمترین این پیمانها، اولین قراردادی بود که بین پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله و طوایف و قبایل موجود یثرب بسته شد و بعضی آن را «نخستین قانون اساسی مکتوب جهان» دانستهاند. این تدبیر بهترین مقوله برای به وجود آوردن وحدت ملی و همبستگی دینی بود چرا که وحدت میان قبایل درگیر، حقوق اجتماعی یهودیان و نیز مهاجران مسلمانان را تصمین میکرد و از سوی دیگر، این پیمانها مقدمات تشکیل یک وحدت سیاسی و حکومتی را فراهم میآورد.
به عنوان نمومه در مفاد قرارداد بین مسلمین بروشنی قید شده بود که مسلمین امت واحدهای، جدای از مردم دیگر هستند: (انهم امة واحدة من دون الناس)، و ارتباطی بین مسلمانان و کافران نیست و دوری بین مسلم و مسلم نباید باشد. اگر چه روح حاکم بر این پیمانها همانا به کارگیری ابزار وحدت اسلامی در جهت راهبرد ارزشی پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در جامعه اسلامی است و از همینرو تمام زموارد آن مصداق این امر قرار دارند، ولی به بعضی از آن موارد اشاره میکنیم: (۱)
▪ مسلمین در برابر ظلم و تجاوز و توطئه و فساد با هم متحد خواهند بود.
▪ هیچ مؤمنی بدون اشاره سایر مؤمنان در جهاد فی سبیلالله صلح نمیکند و صلح جز برای همگان اجرا نخواهد شد.
▪ تمامی گروهها (که به جنگ مشغولاند) به ترتیب وارد جنگ خواهند شد و جنگیدن به یک گروه (دومرتبه پشتسرهم) تحمیل نخواهد شد.
▪ «ذمة الله» نسبتبه همه افراد یکسان است.
▪ اگر اختلافی بین مسلمین بروز کرد، مرجع حل آن خدا و رسول خواهند بود.
▪ مسلمین، فرد مقروض و مدیونی را که دین او سنگین است رها نخواهند ساخت، بلکه اور ا کمک میکنند.
و در قسمت دیگری از این عهدنامه تاریخی که طرف خطاب آن یهودیان مدینه بودند، اموری پیشداوری شد که توجه به مفاد آن حاکی از انگیزه تحقق وحدت ملی توسط پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله است:
▪ مسلمانان و یهودیان امت واحدهاند و مانند یک ملت در مدینه زندگی خواهند کرد و هر یک دین خود را دارند.
▪ به یهودیان همپیمان، همراهی و کمک خواهد شد و متقابلا وقتی مسلمین آنها را به مصالحه میخوانند، یهودیان باید بپذیرند.
▪ مسلمین و یهود هر دو باید بر ضد کسانی که با این قرارداد به مخاصمه برمیخیزند، مبارزه کنند.
▪ هر دو باید با یاری یکدیگر در برابر مهاجمان به یثرب بجنگند.
▪ هیچ کافری از ناحیه دو طرف اجیر نشود مگر این که به مصلحت هر دو گروه باشد.
به هر حال، باید چنین نتیجه گرفت که کوشش برای ایجاد حساسیت مشترک دینی و ملی یکی از شاخصترین راهحلهای پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در جهت تحقق وحدت اسلامی شمرده میشود.
تثبیت وحدت ایمانی: پیامبرصلی الله علیه وآله بعدها نیز در مسیر تثبیت همبستگی ایمانی مسلمین مکررا بر این موضوع تاکید فرمود. در بخشی از سخنان حضرت پس از فتح مکه و در مسجدالحرام چنین نقل کردهاند که فرمود: «المسلم اخ المسلم والمسلمون هم ید واحد علی من سواهم تتکافوا دمائهم یسعی بذنبهم ادناهم». (۲)
ایجاد چنین حس مشترک دینی و پیوستگی مذهبی واحد بین مؤمنان در کلام زیبایی منسوب به حضرت کاملا مشهور است که: «المؤمنون کنفس واحدة».
همچون آن یک نور خورشید سما صد شود نسبتبه صحن خانهها لیک یک باشد همه انوارشان چون که برگیری تو دیوار از میان چون نماند خانهها را قاعده مؤمنان مانند نفس واحده
و البته رمز این پرتو نورانی نیز در روح انسانی و الهی مؤمنان خواهد بود که:
جان حیوانی ندارد اتحاد تو مجو این اتحاد از روح باد جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهای شیران خداست (مولوی)
ب) پیوند روح اخوت و برادری
▪ پیدایش تعلق اجتماعی:
در نخستین سال ورود پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله به مدینه یکی از مهمترین ابتکارها و راهبردهای مهم حضرت در به کارگیری عامل وحدت دینی واقع میشود; یعنی پیوند (عقد) مواخات بین کلیه مسلمانان اعم از مرد و زن:
دو قبیله کاوس و خزرج نام داشت یک ز دیگر جان خون آشام داشت کینهای کهنهشان از مصطفی محو شد در نور اسلام و صفا اولا اخوان شدند آن دشمنان همچو اعداد عنب در بوستان وز دم المؤمنون اخوه، به پند درشکستند و تن واحد شدند غورهای کو سنگ بست و خام ماند در ازل حق کافر اصلیش خواند نی اخی نی نفس واحد باشد او در شقاوت نحس ملحد باشد او آفرین بر عشق کل اوستاد صد هزاران ذره را داد اتحاد (مولوی)
رسول خداصلی الله علیه وآله در یک مجلس عمومی میفرماید: «تآخوا فی الله اخوین اخوین». (۳)
این پیمان برادری همگانی تنها براساس نفی انگیزههای قومی و قبیلهای و بر محور حق و همکاری اجتماعی شکل گرفت چه این که: «انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم واتقوا الله لعلکم ترحمون». (حجرات /۱۰)
پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله بین هر مهاجر و یکی از مردم مدینه عقد برادری بست و در یک انگاره تاریخی، حضرت علی را در دنیا و آخرت برادر خود خواند که: «انه منی و انا منه».
به هر ترتیب، این تصمیم داهیانه، کارآمدترین ابزار تحقق الفت فراگیر در جامعه آن زمان بود که نشان از همه کوشش پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله برای پیدایش یک تعلق اجتماعی بالنده بر محور ایمان به خدا داشت.
محبت الهی پایه تشکیل جامعه آرمانی: جامعه مطلوب پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله، نظامی است که تمامی اعضای آن بر محور دیانت توحیدی، پیوند برادری با یکدیگر دارند و مکلف هستند آن را استوار نگه دارند تا خداوند عزیز حکیم نیز زمینههای الفت و وحدت دلها را (به قدرت خود) پایدار سازد و بدینسان پایههای تفاهم اجتماعی جامعه اسلامی محکم گردد: «وان یریدوا ان یخدعوک فان حسبک الله هو الذی ایدک بنصره وبالمؤمنین × والف بین قلوبهم لو انفقت ما فی الارض جمیعا ما الفتبین قلوبهم و لکن الله الف بینهم انه عزیز حکیم.» (انفال /۶۲ و۶۳)
براساس مفاد آیات الهی اولا بدون تحقق الفت اجتماعی نمیتوان سخن از جامعه کرد; ثانیا تحقق این امر تنها به ستخداست، ثالثا مؤمنان نیز قادرند شرایط و زمینههای وحدت اجتماعی را فراهم آورند. (۴)
کلام راستین خداوند پیرامون مساله برادری قبایل یثربی نیز بس گویاست; «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا واذکروا نعمة الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا... «(آل عمران /۱۰۳)
جامعه آرمانی پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله که در آن روح اخوت و برادری موج میزند، جامعهای است که در شدت بر کفر و رحمتبه ایمان، حول یک محور، وحدت مییابند، یعنی: «محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم». (فتح /۲۹)
جامعهای که مانند پیکرهای واحد است و تمام افراد آن در ارتباطی وحدتبخش با یکدیگر پایدار میمانند و روح عشق و ایمان مذهبی در تار و پود آن جریان دارد: «مثل المؤمنین فی توادهم وتراحمهم وتعاطفهم کمثل جسد واحد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سائر الاعضاء بالسهر والحمی». (۵)
بهرهوری از ظرفیتهای اجتماعی: در نتیجه پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله با طرح پیمان برادری انصار و مهاجران، از ظرفیتخاص چارچوب اجتماعی جامعه عربی (که حمایت از همپیمانان خود بوده) در جهت اهداف تحقق امت واحده بهره برد و این موفقیتبارز پیامبرصلی الله علیه وآله نه تنها باعث تعجب افرادی چون ابوسفیان شد، که حتی آثار و پیامدهای این مساوات اسلامی تا مقدم داشتن اموال و داراییها نسبتبه یکدیگر پیش رفت. مورخان نقل میکنند که در جریان برادری مهاجر و انصار، پیمانی بسته شد که شامل مشارکت در میراث هم بود و در همین راستا رویداد تقسیم غنایم جنگی «بنیالنضیر» از بهترین نمونههاست.
به هر حال، سراسر وقایع تاریخ اسلام گویای شواهدی است که نقش پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله را در جلوگیری از افتراق صفوف مسلمین و متقابلا بهرهبری ابزار وحدت اسلامی نشان میدهد و این دستور آشکار قرآن بود که: «ولاتکونوا کالذین تفرقوا واختلفوا...» (آلعمران /۱۰۵)تلاش پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در ایجاد وحدت به اوج کوششهای ممکن، میرسد و چون آرمان وحدت را یکی از رسالتهای الهی بعثتخود میداند; و رنج تفرق مؤمنان بر او گران میآید و سخت مهربان و هواخواه آنان است، پس در این راه تمام توان خود را به کار میبرد که: «لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رءوف رحیم». (توبه/۱۲۸) و شاید به همین دلیل است که خود میفرماید: «ما اوذی نبی مثل ما اوذیت.» (۶)
▪ راهکار سازگاری و همدلی: موضوع «اصلاح ذات البین» و سفارشها و موضعگیریهای پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله پیرامون آن نیز، در ردیف راهکارهای ایجاد برادری قرار میگیرد:
«... وفی الخبر عن ابیایوب قال: قال رسولاللهصلی الله علیه وآله: یا ابا ایوب الا ادلک علی صدقة یحبها الله و رسوله قال: بلی. فقال رسولالله: تصلح بین الناس اذا تفاسدوا... و فی راویه تسعی فی صلاح ذات البین اذا تفاسدوا و تقرب بینهم اذا تباغضوا». (۷)
و نیز نقل شده که درباره آیه اخوت از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله پرسش کردند، فرمود: مزد آن کس که در برقراری آشتی میان مردمان بکوشد; برابر مزد کسی است که در راه خدا پیکار کند. (۸)
بدینترتیب یکی از این شیوهها را در تصمیمی که پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله مبنی بر «اصلاح ذات البین» در مورد تقسیم غنایم جنگ بدر میگیرد، مشاهده میکنیم. قطعا فقدان قانون خاص تقسیم غنایم و نیز عدم آمادگی تربیتی و اخلاقی کامل مسلمانان آن دوره، عواملی بود تا در وحدت پویای جامعه اسلامی ایجاد خلل کند. از اینرو، پیامبرصلی الله علیه وآله مامور به اصلاح امور و حفظ یکپارچگی ملت میشود و مؤمنان نیز موظف به رعایت همدلی و تبعیت از رسول اکرمصلی الله علیه وآله که: «فاتقوا الله واصلحوا ذات بینکم واطیعوالله ورسوله ان کنتم مؤمنین». (انفال /۱)
پیامبرصلی الله علیه وآله به گونهای اختلافزدایی میکند که شقاقی (هر چند ناچیز) در پیکره وحدت دینی مسلمین سر برنیاورد; چنان که مورخان نقل کردهاند، پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله حتی برای گروهی هم که در جنگ حاضر نبودند سهمی از غنیمت قرار میداد. (۹)
جالب توجه است که پیش از آغاز جنگ بدر، پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله با وجود اعلام حمایت عدهای از مهاجران، در انتظار اعلام رضایت انصار مبنی بر آمادگی جهاد نبرد با دشمن است; چون محتوای قرارداد انصار با پیامبرصلی الله علیه وآله درباره دفاع از حضرت در داخل شهر مدینه بود و نه همراهی در جنگهای خارج، لذا پیش از حرکتبه دنبال رای و نظر انصار بود و پس از اطمینان از یاری آنان آماده کارزار میگردد.
این امر در واقع نشان از اهتمام پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله به رعایتسنتهای اجتماعی و ملاحظه شرایط خاص سیاسی زمان دارد. (۱۰)
● تفوق به جای تفرق:
رویداد دیگری که در جریان جنگ احد شاهدیم دستوری است که قرآن به پیامبرصلی الله علیه وآله میدهد مبنی بر عدم ملامت پاره ای مسلمانان به سبب فرار از جنگ و در برابر، بخشودن آنها و سعی در امیدوار ساختن و همکاری به گونهای که جذب جامعه اسلامی شوند و در مسیر اصلاح و تربیت روحی قرار گیرند: «فاعف عنهم واستغفر لهم وشاورهم فی الامر...» (آلعمران /۱۵۹)
قطعا یکی از ریشههای اصلی چنین تصمیم پسندیدهای، همخوانی با وحدت و یکپارچگی سیاسی امت اسلام بوده است تا از این طریق پیشاپیش زمینه افتراق بین گروههای مسلمان (به علت طرد افرادی از مبارزین که در جریان جنگ دچار خطا و تخلف شدند) و سایر اقشار جامعه، محو شود.
در همین جنگ است که به نقل تاریخ; جوان مسلمان ایرانی پس از وارد آوردن ضربهای بر افراد سپاه دشمن میگوید: «خذها و انا الغلام الفارسی» (این ضربت را تحویل بگیر که منم یک جوان ایرانی) اما پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله او را خطاب و عتاب نمود که چرا نمیگویی منم یک جوان انصاری؟! و منظور آن است که به این وسیله هم، آهنگ برانگیخته شدن تعصبات قومی دیگر را خاموش، و وحدت صفوف اسلام را حفظ کند و هم، ملاک افتخار و ارزش را از محور قوم و نژاد و ملیتبه دین و مکتب و ارزشهای توحیدی بازگرداند.
بدینسان حضرت از هر عاملی برای نگهداری تفوق اجتماعی و جلوگیری از تفرق استفاده میکرد و حتی در جریان تخریب مسجد ضرار!
● حفظ وفاق ملی:
سیاست پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله درباره ویران کردن مسجد ضرار دقیقا به قصد ایجاد یک مانع مؤثر برای جلوگیری از ظهور شکاف سیاسی در جامعه اسلامی بود تا پیاپی، وفاق ملی آسیب نبیند.
یک مثال دیگر اندر کژروی شاید ار از نقل قرآن بشنوی این چنین کژ بازیی میباختند مسجدی جز مسجد او ساختند فرش و سقف و قبهاش آراسته لیک تفرق جماعتخواسته قصدشان تفریق اصحاب رسول فضل حق را کی شناسد هر فضول
بر این اساس، پیامبر بزرگوار اسلامصلی الله علیه وآله حتی در آخرین سفارشهای خود به امت اسلامی نیز چنین میگوید: «ایها الناس، ان دماءکم و اموالکم علیکم حرام الی ان تلقوا ربکم، کحرمة یومکم هذا، و کحرمة شهرکم هذا...» و نیز در آخر خطبه دارد که: «... ایها الناس اسمعوا قولی و اعقلوه، اعلموا ان کل مسلم اخ للمسلم و ان المسلمین اخوة.» (۱۱)
● راهبردهای قومی و میهنی
الف) نفی نژادپرستی و قومیتگرایی
یکی دیگر از راهحلهایی که پیامبر مکرم اسلامصلی الله علیه وآله در مسیر بنیانگذاری وحدت امت اسلامی به کار میگرفت، نفی نژادپرستی، قومیتگرایی و تبعیضهای ناروا و ناپسند بود.
شکستن ارزشهای جاهلی:
مبارزه پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله با بردهداری آن زمان که همراه افزایش تدریجی قدرت سیاسی و اجتماعی حضرت با قاطعیت روزافزونی نیز توام بود، بهترین شاهد است. این جنبش، بخشی از حرکتهای عدالتخواهی پیامبرصلی الله علیه وآله در برابر ظلم آشکار آن دوره به شمار میآید چرا که حضرت به دنبال تاسیس جامعه فلاحپسند دینی و پایهگذاری حزب رستگاران است که: «الا ان حزب الله هم المفلحون» (مجادله /۲۲) و نیک، از قرآن آموخته که فلاح و سعادت با ظلم و شقاوت قابل جمع نیست: «.. انه لایفلح الظالمون». (انعام /۳۵)
یکی از تلاشهای پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در دوره ابتدایی حضور ده ساله مکه مکرمه، گسستن مبانی نظام ارزشی حاکم بر جامعه جاهلی آن زمان بود. در بافت پیوندهای عشیرهای; بردگان و کنیزکان بدون اذن صاحبان خود، حق هیچگونه تصمیمگیری مستقل و یا اظهار مشارکت اجتماعی خاص نداشتند. اجازه بردها در پذیرش یا عدم پذیرش معتقدات دینی خویش نیز به دستخود آنان نبوده است.
دعوت فرهنگی پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله به توحید، و نیز دعوت ارزشی حضرت به ایجاد تعلق دینی و حب اجتماعی توحیدی، سبب شد تا زمینه شکستن چنین تبعیضهای ظالمانهای فراهم گردد، معیارهای جاهلی روابط نسبی از بینرفته و در نهایت افراد، بدون وابستگی قومی و قومگرایی به دین جدید بگرایند چرا که: «لاعصبیة فی الاسلام».
حاصل توفیق پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در به کارگیری این راه، مسلمان شدن افرادی از عشیرهها و قبایل متعدد مشرکین و تمرد آنان از قوانین نظام قبیلهای و سپس، پیوستن به صفوف مؤمنان بود. این روش، علاوه بر تاثیرگذاری «ارزشی و اجتماعی» یعنی ایجاد یاس و وحشت در دل مشرکان و ویران شدن اصول ارزش حاکم، زمینهای برای زایش نظام اجتماعی جدید پدید آورد.
▪ ارزش مساوات توحیدی:
بعدها پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در قالب فرمان، ارشاد یا نصیحت، مسلمانها را رهنمون به آزادسازی بردگان میسازد و خود نیز چنین میکند و این فرمان «خدای» بود که ایمان به خود و آخرت و پیامبران را با بخشش مال در جهت آزادی انسانهای دیگر همسنگ میداند: «.. ولکن البر من آمن بالله والیوم الآخر والملئکة والکتاب والنبیین واتی المال علی حبه ذوی القربی و... وفی الرقاب و...» (بقره /۱۷۷)
حضرت، افرادی مانند «زید بن حارثه» را فرمانده سپاه اسلام، «بلال حبشی» را مؤذن ویژه قرار میدهد و از «سلمان فارسی» ایرانی تجلیل میکند و به او مقام و منزلت والا میبخشد تا به این ترتیب هم با تبعیضهای موجود به مبارزه برخیزد: «من اعتق مؤمنا اعتقه الله العزیز الجبار...«و هم بتدریج ارزش تقوا را ملاک منصبها و منزلتهای اجتماعی، معرفی نماید که: «ان اکرمکم عندالله اتقیکم...» (حجرات /۱۳)
پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله آشکارا اعلام میکرد آن غلام حبشی و این سید قریشی (هر دو) در نزد من یکسان هستند و بدینسان آن حضرت را منادی به حق مساوات توحیدی دانستهاند. چه این که: «کلکم لآدم و آدم من تراب لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی». (۱۲)
به هر حال رعایت تساوی و عدالت توسط پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله که دقیقا در برابر ظلم و تبعیضهای رایج قرار داشت، از مؤثرترین راهکارهای ایجاد وحدت اسلامی در جامعه آسیبدیده آن روزگار بود.
در متون تاریخی و روایی میخوانیم که حضرت تفاوتی بین برده و غیربرده نمیگذاشت و خود نیز در اجرای احکام، طعم شیرین حق مساوات و عدالت را به دیگران میچشانید; که حتی در جمع مسلمانان، جایگاه پیامبر خداصلی الله علیه وآله ناپیدا بود و هر زمانی در مجلس مینشست افراد ناشناس بسادگی نمیتوانستند حضور رسولاللهصلی الله علیه وآله را نزد مردم بیابند. اوج درخشش این مساواتطلبی حتی در چشمان مبارک رسول رحمت نیز نمایان بود که: «کان رسولالله یقسم لحظاته بین اصحابه، ینظر الی ذا وینظر الی ذا بالسویة». (۱۳)
البته شکی نیست که همه این آداب الهی در جلب حمایت توده مردم بسیار مؤثر بوده است. حضرت در یک تمثیل گویا میفرماید: «ان الناس من عهد آدم الی یومنا هذا مثل اسنان المشط لا فضل للعربی علی العجمی ولا للاحمر علی الاسود الا بالتقوی.» (۱۴)
این سیره با درایتی خاص و تدبیری موشکافانه در دوران حکومت پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله نیز دنبال میشود تا همواره نقش خود را به عنوان یکی از ابزارهای ارزشی وحدتساز ایفا کند. پیامبرصلی الله علیه وآله درصدد است تا همه پایههای نابرابریهای جاهلی را از میان بردارد و بازگشتبه عهد جاهلیت و پسند احکام غیرالهی را ناممکن سازد که: «افحکم الجاهلیة یبغون...» (مائده/۵۰)
رسول اللهصلی الله علیه وآله خود، آغازگر این حرکتبزرگ اجتماعی - ارزشی است و از هر رخدادی در جهت القا و تثبیت روح مساوات و عدالت انسانی در جامعه نوپای آن زمان بهره میبرد. در جایی به زیبایی تمام میفرماید: «ان الله یکره من عبده ان یراه ممیزا بین اصحابه». (۱۵)
بدینترتیب میتوان نتیجه گرفت: نفی قومیتگرایی و هر نوع تعصب ناپسند جاهلی، همیشه مدنظر پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله بوده است و هشدارهای حضرت نیز به کسانی که حسب و نسب را ملاک افتخارات و ارزشها میدانستند، در تاریخ اسلام ثبتشده است:
«سلمان فارسی در مسجد پیامبرصلی الله علیه وآله نشسته بود. عدهای از بزرگان اصحاب نیز حاضر بودند و سخن از اصل و نسب به میان آمد هر کسی درباره اصل و نسب خود چیزی میگفت تا این که از سلمان سؤال کردند... او گفت: انا سلمان بن عبدالله، کنت ضالا فهدانی الله عزوجل بمحمد، کنت عائلا فاغنانی الله بمحمد وکنت مملوکا فاعتقنی الله بمحمد. سپس پیامبرصلی الله علیه وآله وارد شدند و سلمان گزارش جریان را به حضرت رساند. رسول اکرمصلی الله علیه وآله به آن جماعت که همه از قریش بودند فرمود: یا معشر قریش ان حسب الرجل دینه و مروئته خلقه و اصله عقله. (۱۶)
همچنین در روایت دیگری، افتخار و فخرفروشی بر محور تعصبات قومی را از آتش جهنم میشمارد: «لیدعن رجال فخرهم باقوام انما هم فحم من فحم جهنم...»(۱۷)
در همین ردیف باید بر زندگی بسیار ساده پیامبر عزیزصلی الله علیه وآله اشاره کرد که به نقل امیرالمؤمنینعلیهالسلام حتی اجازه نصب پردهای با نقش و نگار معمولی را بر در خانه خود نمیدهد. این امر، بهترین شاهد و عالیترین زمینه برای جذب انسانهای محرومیت کشیده آن زمان و عامل تحقق وحدت دینی بود. به نقل صحابه آن حضرت: «کان رسولاللهصلی الله علیه وآله خفیف المؤونة».
زیباترین تعبیر پیرامون نقش ارزشی پیامبران همان است که درنهجالبلاغه میخوانیم:«مع قناعة تملا القلوب والعیون غنی و خصاصة تملا الابصار و الاسماع اذی»(۱۸)
سیدحسین حسینی
پینوشتها و مآخذ
۱- حمیدالله، محمد: اولین قانون اساسی مکتوب در جهان، ترجمه غلامرضا سعیدی، تهران، انتشارات بعثت، ۱۳۶۵، ص ۵۵-۶۴.
۲- علامه هندی، علاءالدین، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرسالة، ۱۹۸۵م، ج ۱، ص۱۴۹.
۳- آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۶۶، ص۲۳۵.
۴- تفصیل این سخن را در جای خود باید دنبال کرد; نگاه کنید: حسینی، سید حسین: «علوم انسانی اسلامی، مبنای تحقق وحدت فرهنگی»، نامه فرهنگ، بهار۱۳۷۷، شماره۲۹ و نیز: جزوه درسی «عرفان دینی» از همین قلم.
۵- روایت پیامبرصلی الله علیه وآله در کنزالعمال، جلد ۱، ص۱۴۹.
۶- علامه مجلسی، محمدتقی، بحارالانوار، تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۴۰۳ ق، جلد۳۹، ص۵۶.
۷- المیبدی، ابوالفضل رشیدالدین، کشفالاسرار و عدةالابرار، به اهتمام علیاصغر حکمت، تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۱، جلد۹، ص ۲۷۱-۲۶۷.
۸- حاج سید جوادی و دیگران، دایرةالمعارف تشیع، تهران، سازمان دایرةالمعارف تشیع،۱۳۶۶، جلد ۱، ص۲۴۳.
۹- تاریخ پیامبر اسلام، ص۲۷۲.
۱۰- بهشتی، سید محمد، محیط پیدایش اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۶۷، ص۱۴۷.
۱۱- ابنهشام، ابومحمد عبدالملک: السیرة النبویه، قم، انتشارات ایران،۱۳۶۳، جلد ۴، ص۲۵۰.
۱۲- یعقوبی، احمدبن ابی یعقوب: تاریخ یعقوبی، لیدن،۱۸۸۳م، جلد ۲، ص۱۱۰.
۱۳- کلینی رازی، ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق: الاصول من الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۶۳، جلد ۸، ص۲۶۸.
۱۴- بحارالانوار، جلد۲۲، ص۳۴۸.
۱۵- مطهری، مرتضی، سیره نبوی، تهران، انتشارات صدرا،۱۳۶۷، به نقل از «هدیه الاحباب» داستان روایت را آورده است.
۱۶- مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۶۲، ص۷۵ و۷۶.
۱۷- سنن ابیداوود، جلد ۲، ص۶۲۴ به نقل منبع پیشین، ص۷۴.
۱۸- نهجالبلاغه، ترجمه دکتر سیدجعفر شهیدی، تهران، انتشارات سهامی عامل، ۱۳۷۱، خطبه ۱۹۲، ص۲۱۵.
۱۹- تاریخ پیامبر اسلام، ص۱۶۸.
۲۰- بحارالانوار،جلد۷۳، ص۲۸۳.
۲۱- همان، جلد۱۶، ص۲۱۰.
۲۲- البخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، چهار جلدی، بیروت، دارالمعرفة للطباعة والنشر، بیتا، جلد ۲، ص۵۳۹.
۲۳- نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۵.
۲۴- پارهای مورخان داستانی از کافری خشن و معاند نقل میکنند که به خانه پیامبرصلی الله علیه وآله به مهمانی رفت و در نهایتبا ایمان خارج شد. این جریان نمونه جالبی از همین تاثیر اخلاقی و الهی خاص پیامبر رحمت است. نگاه کنید: زرینکوب، عبدالحسین، بحر در کوزه، تهران، علمی،۱۳۶۷، ص۱۰۴ و ۱۰۵.
۲۵- شیخ صدوق، ابوجعفر، معانیالاخبار، تصحیح علیاکبر غفاری، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات،۱۳۹۹ ق، ص۵۱.
۲۶- بحر در کوزه، ص۱۱۵.
۲۷- معانیالاخبار، ص۵۱.
یادآوری: جهت رعایت اختصار، بسیاری از پاورقیهای توضیحی، تفسیری یا معرفی منابع حذف گردید.
فصلنامه مشکوة شماره ۶۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست