شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

تفریح و هیجان با غول سیاه جاده ها


تفریح و هیجان با غول سیاه جاده ها

محصولی تازه از دوژ در راه است

آنهایی که در منطقه آمریکای شمالی زندگی می‌کنند و البته ساکنان سایر نقاط جهان با محصولی تازه در عرضه خودروهای باری روبه‌رو خواهند شد که به واسطه ابتکار عمل‌هایی که در ساخت آن به کار گرفته شده است، تنوع استفاده از آن در مقایسه با محصولات مشابه به مراتب بیشتر است.Ram Outdoorsman نام این تازه‌وارد است که از شکارچیان گرفته تا ماهیگیران، علاقه‌مندان به کمپینگ و قایقرانان به آن علاقه‌مند می‌شوند. این محصول جدید تلفیقی از قدرت، سرعت و ظرافتی است که در کمتر خودروی باری از این دست دیده شده است.

فرد دیاز، رئیس و مغز همه‌کاره برند Ram Truck درخصوص محصول جدید این کارخانه می‌گوید: ما پیش از طراحی و ساخت این محصول جدید از گروه کثیری از قایقرانان، علاقه‌مندان به کمپینگ، ماهیگیران و شکارچیان خواستیم تا نظرات خود درباره خودرویی جدید را ارائه کنند که قابلیت‌های زیادی داشته باشد و فکر می‌کنیم Ram Outdoorsman همان چیزی است که در چکیده نظرات آنها حاصل شده است.

نگاهی ساده و گذرا به قسمت باری خودرو گویای همه چیز است. کافی است تا در جعبه‌ای که در این قسمت به طرز ماهرانه‌ای تعبیه شده است، باز شود. جایگاهی ویژه برای نگهداری سلاح‌های شکاری در نظر گرفته شده است تا مشخص شود که Ram Outdoorsman بیشتر از آن که خودرویی مناسب حمل بار باشد، خودرویی مناسب تفریحات جاده‌ای در فواصل طولانی‌مدت باشد. حتی قلاب مخصوص و بسیار محکمی در قسمت انتهایی و زیرین خودرو قرار دارد که با استفاده از آن می‌توان سنگین‌ترین قایق‌های تفریحی را نیز براحتی و در هر جاده‌ای جابه‌جا کرد. معمولا در نواحی‌ای از جهان نظیر آمریکای شمالی و مرکزی و حتی اروپای غربی، علاقه‌مندان زیادی به قایق‌های تفریحی زندگی می‌کنند که معمولا برای رسیدن به دریاچه یا سواحل دریا فواصل چندصد کیلومتری را طی می‌کنند و این خودرو می‌تواند پاسخگوی نیاز این دسته از افراد باشد.

این خودرو تایرهای ۱۷ اینچی دارد که به طور سفارشی برای آن تهیه شده و از آنجا که قرار است Ram Outdoorsman عمدتا در مناطق صعب‌العبور در حرکت باشد، شیار تایرها به گونه‌ای طراحی شده که حداکثر درگیری را با سطوح مختلف و بخصوص سطوح عمودی و زاویه‌دار داشته باشد. گذشته از آن معمولا در نواحی کوهستانی و صحرایی، دسترسی به سوخت کار سختی است. به همین دلیل مهندسان پروژه مخزن بنزینی با گنجایش حدود ۱۱ لیتر برای آن طراحی کرده‌اند تا جای هیچ نگرانی درخصوص نیاز به سوخت در مسیرهای دورافتاده وجود نداشته باشد.

راننده‌ای که سوار بر این خودرو می‌شود، احتمالا مسافت‌های طولانی را تجربه می‌کند و این یعنی احتمال خستگی مفرط در اندام‌های مختلف. برای این منظور صندلی راننده از نوع الکتریکی بوده و در ۱۰ وضعیت مختلف قرار می‌گیرد. بدین ترتیب راننده می‌تواند در فواصل مختلف و برای رفع خستگی مزمن بدن خود را در وضعیت‌های متنوعی قرار دهد.

همچون بسیاری از جدیدترین خودروهایی که وارد بازار خودروی جهان می‌شوند،Ram Outdoorsman از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ایمنی و ضدسرقت برخوردار است. مجهز بودن به سیستم استارت کنترل از راه دور و مجموعه‌ای از سیستم‌های هشدار سرقت به راننده این اطمینان خاطر را می‌دهد تا بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای خودروی خود را به حال خود رها کند.

مهندسان پروژه با توجه به نوع کاربرد این خودرو تلاش کرده‌اند سیستم روشنایی خودرو را تا حد قابل توجهی نگاه داشته به طوری که در بخش چراغ‌های مه‌شکن از تازه‌ترین فناوری‌های روز جهان بهره گرفته شده است. همچنین ردپای نسل جدید چراغ‌های هالوژن در Ram Outdoorsman دیده می‌شود که این به معنای قابل رویت بودن خودرو حتی از فواصل بسیار دور است. یکی دیگر از برگ‌های برنده این خودرو، کنسول بالای سر راننده است که امکان باز کردن در گاراژ یا پارکینگ را فراهم می‌کند. گذشته از آن می‌توان این کنسول را برای باز کردن درهای چندگانه گاراژ یا پارکینگ و حتی دروازه‌های الکتریکی برنامه‌ریزی نمود.

در هر خودرویی از این نوع، احتمال خدشه وارد شدن به بدنه و بخصوص سپر خودرو زیاد است و این بیشتر به‌دلیل بزرگ بودن ابعاد خودرو و کاهش نسبی تسلط راننده بر تمامی قسمت‌های آن است. به همین دلیل در ساخت سپرهای عقب و جلوی Ram Outdoorsman از فولاد ضدخش استفاده شده است. برخلاف بسیاری از مدل‌های مشابه موجود در بازار، دستگیره درها به رنگ مشکی است تا درخشش آزاردهنده نور خورشید در آنها به حداقل برسد.

البته این خودرو تنها در یک اندازه روانه بازار نمی‌شود، بلکه با توجه به قابلیت‌های متنوعی که از آنها برخوردار است، علاقه‌مندان زیادی خواهند داشت که البته هریک معیارهای خاصی در انتخاب خودرو دارند، از این رو حتی کابین‌هایی که برای این خودرو طراحی شده‌اند نیز متنوع هستند. مهندسان طرح ۴ نوع کابین برای Ram Outdoorsman طراحی کرده‌اند تا بدین ترتیب به نیاز تمامی علاقه‌مندان به این خودرو توجه شده باشد. قرار است از سال ۲۰۱۱ تولید این خودرو جایگزین خط تولید Ram Truck شود. البته قیمتی که برای Ram Outdoorsman در نظر گرفته شده، چندان قابل توجه نیست و به همین خاطر توان رقابتی خوبی با بسیاری از مدل‌های رقیب خواهد داشت. کارشناسان رقم پایه ۲۸ هزاردلار را برای این محصول تازه‌وارد، رقمی امیدوارکننده عنوان کرده‌اند.

Ram Outdoorsman یکی از تازه‌ترین خیزش‌های شرکت دوژ به سوی درخشش در بازارهای جهانی به شمار می‌آید. طی چند دهه گذشته، همه آنهایی که به خودرو و حواشی آن علاقه‌مندند، متوجه شده‌اند که دوژ با خودروهای غول‌پیکر و پرابهت خود، خیابان‌های بسیاری از شهرهای جهان را به تسخیر خود درآورده است و حتی هم‌اکنون در برخی کشورهای جهان مدل‌هایی از خودروهای این شرکت که به ۲۰ یا حتی ۲۵ سال پیش تعلق دارند، در حال حرکت هستند. دوژ برای موفقیت تولید جدید برنامه‌ریزهای وسیعی کرده و حتی سلسله استراتژی‌های گسترده‌ای را نیز برای فروش مناسب آن در نظر گرفته است.

مهدی پیرگزی