شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

استاد پیچ های فرمولاوان


استاد پیچ های فرمولاوان

جنسن باتن در ۱۹ جولای ۱۹۸۰ در فروم انگلستان متولد شد او تنها در پی یک آگهی و در سن ۱۹ سالگی عضو تیم رانندگی ویلیامز شد

▪ تاریخ تولد: ۱۹ ژانویه ۱۹۸۰

▪ محل تولد: فروم، سامرست انگلستان

▪ محل زندگی: مونت کارلو

▪ وضعیت تاهل: نامزدی با لوئیز

▪ قد: ۱۸۳ سانتیمتر

▪ وزن: ۷۴ کیلوگرم

"جنسن باتن" در ۱۹ جولای ۱۹۸۰ در فروم انگلستان متولد شد. او تنها در پی یک آگهی و در سن ۱۹ سالگی عضو تیم رانندگی "ویلیامز" شد.

"باتن" در سال ۱۹۸۹ تمرینات کارتینگ را بطور تمام وقت شروع کرد. قهرمانی "سوپر پری" بریتانیا در آن سال با قهرمانی "کادت" بریتانیا در سال ۱۹۹۰ دنبال شد. در سال ۱۹۹۱ بار دیگر قهرمان "کادت" بریتانیا گردید که این بار در هر ۳۴ مسابقه پیروز شد. همچنین در همان سال به قهرمانی مسابقات "اپن" بریتنیا دست یافت.

در مسابقات Rac جوانان بریتانیا شرکت جست که در آن چهارم شد و همچنین در مسابقات بین قاره ای جوانان A اروپا حضور یافت که اولین رقابت بین المللی او محسوب می شد و در آن برنده یک مسابقه گردید. ورود به مسابقات بین قاره ای جوانان اروپا فرصت مناسبی برای او بود و در ۱۹۹۵ در ایتالیا قهرمان مسابقات ICA بزرگسالان شد و همچنین بعنوان جوان ترین مقام دومی مسابقات جهاینی "فرمولا" فرانسه انتخاب گردید. در سال ۱۹۹۶ "جنسن" در مسابقات "فرمولا" اروپا پنجم، در "شارلوت" آمریکا سوم و در جام جهانی "سوزوکا" هم سوم شد.

با سری آمادگی هایی که برای ۱۹۹۷ بدست آورد توانست مقام دوم در مسابقات زمستانی "سوپر A" اروپا را کسب کند، با یک پیروزی نهایی در جام یاد بود. آیرتن سنا در "سوزوکا" سال را به پایان رسانید. در راه گزینی اتومیبل ها در سال ۱۹۹۸ "باتن" قهرمان مسابقات "فرمولا فورد" بریتانیا و مسابقات معتبر فستیوال "مکلارن ـ مرسدس" انتخاب شده و رانندگی آزمایشی فرمولاوان "مکلارن" را بدست آورد. شاید این آغازی برای تحقق رویاهای این راننده جوان و جسور محسوب می شد.

در سال ۱۹۹۹ مقام سومی فرمولا ۳ برتانیا و دومی گراند پری "ماکئو" برای وی جایزه سال "روکی آون" را در بر داشت که با بستن قرارداد راننده آزمایشی فرمولاوان "ویلیامز" شد.

در سال ۲۰۰۰ فرصتی یافت تا با مدل جدید "ب ام و ـ ویلیامز" مشهور شود، اما نتوانست در جای چهارم بایستد، به همین خاطر تیم "ویلیامز" قرارداد ۲۰۰۱ خود را به جای او با "خوان پابلو مونتویا" که دارای تجارب بیشتری بود امضا کرد.

تصمیمی که شاید مسئولاوان "ویلیامز" امروز از آن پشیمانند!!! در سال ۲۰۰۱ تیم "رنو" پیشنهاد او را برای کار با یک اتومبیل ضعیف پذیرفت. داستان پرواز او به قله های اوج راه خود را از اینجا پی می گیرد. اگر چه سهم او فعلا اتومبیل های متوسط هستند اما جسارت و هوش سرشار او نوید آینده ای روشن را می دهد. تنها یک نتیجه در آلمان (مقام پنجمی) منجر شد که سرپرست تیم "فلاویو بریاتوره" در ملا عام او را تهدید کند که کارش را در فرمولاوان از دست خواهد داد. "باتن" با هفت امتیاز پایانی برای خود و کارش جایگاه هفتم را بدست آورد.

با وجود این تلاش ها "رنو" تصمیم گرفت از "فرناندو آلنزو" استفاده کند و در واقع قدر او را ندانست. در همین هنگام "دیوید ریچاردز" رئیس "بار ـ هوندا" در ۲۰۰۳ با تجربه و سرسختی بیشتری برای رویارویی با فصل ۲۰۰۳ گام برداشت. این انگلیسی ۲۲ ساله در بارسلونا بسیار مورد ستایش قرار گرفت.

"ما تا زمانی که دو هفته آزمایشی کار نکرده باشیم نمی توانیم بداینم دقیقا کجا هستیم، اما باور کیند گام بزرگی در پیش داریم" . سخنان "باتن" که با رضایت خاطر اظهار می شد شنیدنی است. " اتومبیل های امسال با سال گذشته تفاوت های زیادی دارند که این خیلی خوب است. به نظر من اتومبیل جدید یک اتومبیل مناسب برای فرمولاوان است.

با امضای یک قرارداد ۴ ساله با "بارـ هوندا"، "باتن" آینده روشنی برای تیم جدیدش پیش بینی می کند. "باتن" عملکرد یکنواختی در سراسر فصل ۲۰۰۳ داشته و تصادفات بزرگی را برای به پایان رساندن فصل با یک امتیاز بالا در مسابقات قهرمانی رانندگان پشت سر گذاشت. وی با ۱۷ امتیاز در مکان نهم جای گرفت و این در حالی بود که هم تیمی او تنها با ۳ امتیاز جایگاهی بهتر از هجدهم را بدست نیاورد. بهترین نتایج او در این فصل دو مقام چهارمی "استرالیا" و "ژاپن" بود.

یک فصل موفق در سال ۲۰۰۴ چراغ های فرمولاوان را برای "باتن" روشن کرد. او خواهان امتیاز مسابقاتی بود که به پایان می رساند. او ۱۰ بار بر بالای سکو ایستاد و با ۸۵ امتیاز در رده سوم قرار گرفت.

وی که از سنین جوانی وز زو اتومبیل های بزرگتر را شنیده بود در مقابل نیش فشارهای کنونی خونسردی خیره کننده ای داشت. او یک جوان درجه یک بود که تا اینجا با اتومبیل های متوسط، بهترین امتیازها را رقم زده بود. سال ۲۰۰۵ برگ برنده "باتن" محسوب می شد. این سال یاد آور بی وفایی مسئولان تیم "ویلیامز" در حق جوانی آتیه دار بود، روزی که در آن "ویلیامز" از این که "باتن" را رها کرد پشیمان شد. تیم "ویلیامز" تمام سعی خود را در به خدمت گرفتن دوباره او می کند. شایعات در حد استفاده از عباراتی همچون "خیانت باتن به هوندا" و .... پیش می رود اما سرانجام کار ناکامی "ویلیامز" است.

فصل ۲۰۰۶ تبدیل به هنرنمایی و نبوغ دوباره مرد خوش سیمای فرمولان وان شد. "جنسن باتن" با وجود حضور "روبنز باریچلو" یار دیرینه "فراری" و "شوماخر" به عنوان راننده اول هرگز احساس خطر و شکست در برابر این پیر برزیلی را نداشت. نقطه قوت و اوج هنر وی در تاریخ رقابت های کاری اش قهرمانی در گراند پری مجارستان بود که با مغلوب ساختن بزرگانی چون "شوماخر" اسطوره فرمولاوان، "آلنزو" هم تیمی سابق و قهرمان دو دوره گذشته و "رایکونن" قهرمان این فصل فرمولاوان، ثابت کرد در صورت داشتن اتومبیلی هم تراز با رقبای قدرتمند، مرد اول فرمولاوان خواهد بود. جالب است بدانید آغاز فصل ۲۰۰۶ را برای او ترکیبی از پیروزی و مصیبت خواندند.

اما فصل ۲۰۰۷ برای این مرد بی پروا و جسور همراه با بزرگترین شکست تیم "هوندا" در تاریخ حضورش در رقابت های فرمولاوان بود. بطوریکه "جنسن" سریع ترین مرد پیچ های فرمولاوان در دهه اخیر و رکورددار اوج سرعت با حداکثر ۹/۴۰۱ کیلومتر بر ساعت (ثبت چنین رکوردی در زمینی نمک زار در کشور ایالات متحده بدست آمد) به جای رقابت با دیگر رانندگان به جدال با مشکلات متعدد اتومبیل های تیمش پرداخت. او تنها انگیزه ای که در رقابت های این فصل داشت رساندن اتومبیل های "هوندا" به خط پایان بود. پایانی که مطمئنا در زمان بازنشستگی سرانجامی خوش را برای او به همراه خواهد داشت.

● آمار کارهای باتن تا پایان فصل ۲۰۰۷

▪ سا لهای حضور در مسابقات فرمولاوان: ۷

▪ تعداد حضور در گراند پری: ۱۳۵

▪ قهرمانی: ۱

▪ امتیازات: ۲۲۰

▪ بهترین معرفه وی در فصل ۲۰۰۷: در خط ششم گراند پری ژاپن

▪ بهترین نتیجه در فصل ۲۰۰۷: پنجمی گراند پری چین

▪ متوسط گرید پزیشن: ۱۷/۶

نویسنده : مصطفی کیانوش



همچنین مشاهده کنید