جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ساز معرفت اندوز


ساز معرفت اندوز

اگر بگوییم «صبا» نیمای موسیقی ایرانی است , پر بیراه نگفتیم وی به مانند نیما در شعر, انقلابی در ساختار و محتوای موسیقی ایرانی ایجاد كرد, آنچنان كه سبك و مكتب موسیقی عهد ناصری را كاملا از مسیر پیشین خویش خارج كرد «ابوالحسن صبا» با وجود احاطه بی نظیر بر سنت مدرسی موسیقی اصیل ایرانی و با وجود درك محضر تمامی سرآمدان موسیقی عهد ناصری , اما آن را پاسخگوی مقتضیات زمانی قلمداد نمی كرد ضرباهنگ شرایط نوین را بسیار متفاوت و تندتر از ضرباهنگ شرایط عهد ناصری قلمداد می كرد, بنابراین به دنبال راهی بود كه با آن سازی نو توان زد

گفت‌وگو با استاد «همایون‌ خرم‌» درس‌ آموخته‌ مكتب‌ صبا

اگر بگوییم‌ «صبا» نیمای‌ موسیقی‌ ایرانی‌ است‌، پر بیراه‌ نگفتیم؛ وی‌ به‌ مانند نیما در شعر، انقلابی‌ در ساختار و محتوای‌ موسیقی‌ ایرانی‌ ایجاد كرد، آنچنان‌ كه‌ سبك‌ و مكتب‌ موسیقی‌ عهد ناصری‌ را كاملا از مسیر پیشین‌ خویش‌ خارج‌ كرد. «ابوالحسن‌ صبا» با وجود احاطه‌ بی‌نظیر بر سنت‌ مدرسی‌ موسیقی‌ اصیل‌ ایرانی‌ و با وجود درك‌ محضر تمامی‌ سرآمدان‌ موسیقی‌ عهد ناصری‌، اما آن‌ را پاسخگوی‌ مقتضیات‌ زمانی‌ قلمداد نمی‌كرد؛ ضرباهنگ‌ شرایط‌ نوین‌ را بسیار متفاوت‌ و تندتر از ضرباهنگ‌ شرایط‌ عهد ناصری‌ قلمداد می‌كرد، بنابراین‌ به‌ دنبال‌ راهی‌ بود كه‌ با آن‌ سازی‌ نو توان‌ زد... صبا در این‌ راه‌ آنچنان‌ موفق‌ بود كه‌ عمده‌ نوازندگان‌ و موسیقیدانان‌ برجسته‌ بعد از وی‌ در سازهای‌ گوناگون‌، مانند حسن‌ كسایی‌، فرامز پایور، حسین‌ تهرانی‌، حبیب‌الله‌ بدیعی‌، پرویز یاحقی‌، حسین‌ ملك‌، داریوش‌ صفوت‌، اسدالله‌ ملك‌ و حتی‌ بنان‌ كه‌ هركدام‌ از آنان‌ جریان‌ ساز و قطبی‌ در موسیقی‌ معاصر ایرانی‌ محسوب‌ می‌شدند، تحت‌ تاثیر مستقیم‌ وی‌ بودند.

خانه‌تكانی‌ و تحولی‌ كه‌ «صبا» در موسیقی‌ ایرانی‌ ایجاد كرد، تحولی‌ صوری‌ نبود، بلكه‌ این‌ مقوله‌ كاملا بنیانی‌ و بنیادین‌ بود.

مكتب‌ دیدگان‌ و درس‌ آموختگان‌ مكتب‌ صبا بطور كلی‌ بر دو قسم‌ تقسیم‌ می‌شوند، یك‌ دسته‌ كسانی‌ هستند كه‌ از نزدیك‌ محضر صبا را درك‌ كردند و تحت‌ تاؤیر مستقیم‌ وی‌ واقع‌ شده‌ بودند، دسته‌ دوم‌ كسانی‌ بودند كه‌ با وجود اینكه‌ از نزدیك‌ محضر صبا را درك‌ نكردند اما كاملا به‌ درك‌ لبالب‌ و هسته‌ اصلی‌ پیام‌ صبا و نیز به‌ ادامه‌ راه‌ وی‌ و نهایتا جریان‌ آفرینی‌ در این‌ عرصه‌ پرداختند.

«مهندس‌ همایون‌ خرم‌» از معدود درس‌ آموختگان‌ صبا است‌ كه‌ هم‌ محضر وی‌ را از نزدیك‌ كاملا درك‌ كرد و هم‌ به‌ جریان‌سازی‌ در این‌ عرصه‌ پرداخت‌.

از استاد سوال‌ كردم‌ «شنیده‌ام‌ عنوان‌ مهندس‌ در پسوند اسم‌ شما بخاطر علاقه‌ مادر شما به‌ مهندس‌ شدن‌ شما بوده‌، گویی‌ از خردسالی‌ به‌ شما مهندس‌ می‌گفتند!» «نخیر! بنده‌ تحصیلاتم‌ مهندسی‌ بوده‌ است‌!»

انصافا استاد مهندس‌ همایون‌ خرم‌ از قریحه‌ ذاتی‌ مهندسی‌ خاصی‌ برخورداراست‌؛ تكنیك‌های‌ آهنگسازی‌ او در نیم‌ قرن‌ اخیر بسیار مهندسانه‌ بوده‌ است‌ و به‌ راستی‌ وی‌ همواره‌ حق‌ شاگردی‌ نیمای‌ موسیقی‌ ایران‌ «ابوالحسن‌ صبا» را به‌ جای‌ آورده‌ است‌.

به‌ مناسبت‌ قریب‌ به‌ نیم‌ قرن‌ خاموشی‌ مراد و استادش‌ «صبا» با وی‌ به‌ گفت‌ وگو نشستیم‌.مرحوم‌ صبا در دورانی‌ ظهور كردند كه‌ ساز «ویلون‌» سازی‌ مهجور بود و این‌ ساز «تار» بود كه‌ حاكمیت‌ تام‌ داشت؛ به‌ عبارتی‌ «تار نوازی‌» جریانی‌ غالب‌ بود. شاگردان‌ آقا حسینقلی‌ و میرزا عبدالله‌ و خصوصاص درویش‌خان‌ كه‌ مرحوم‌ صبا از محضر هر سه‌ بزرگوار بهره‌ گرفتند چنان‌ خوش‌ درخشیده‌ بودند كه‌ مجال‌ جریان‌ آفرینی‌ و جریان‌سازی‌ آن‌ هم‌ در سازی‌ مانند ویلون‌ كه‌ سازی‌ غیربومی‌ بود طبعا پدید نیامد، اما پس‌ از پدید آمدن‌ مكتب‌ صبا «ویلون‌» تا حدی‌ سازی‌ رسمی‌ قلمداد می‌شود و حداقل‌ یك‌ نسل‌ ویلونیست‌ تربیت‌ می‌شود. این‌ تحول‌ را در موسیقی‌ ایرانی‌ چگونه‌ ارزیابی‌ می‌كنید؟

پیش‌ از هرچیز بهتر است‌، برای‌ ارزیابی‌ این‌ پدیده‌ از عنوان‌ ساز رسمی‌ برای‌ ساز ویلون‌ استفاده‌ نشود. بطور كلی‌ بهتر است‌ بگوییم‌ كه‌ «ویلون‌ یك‌ ساز غربی‌ بوده‌ است‌ كه‌ مرحوم‌ صبا این‌ ساز را چنان‌ با موسیقی‌ ایرانی‌ مانوس‌ كرد كه‌ آن‌ را می‌توان‌ یك‌ ساز ایرانی‌ شده‌ قلمداد كرد كه‌ قابل‌ استفاده‌ برای‌ اجرای‌ تمامی‌ مقام‌ها و دستگاه‌های‌ ایرانی‌ به‌ بهترین‌ وجه‌ است‌.»

بنابراین‌سازی‌ بوده‌ كه‌ می‌شده‌ از آن‌ برای‌ قابلیت‌های‌ موسیقی‌ ایرانی‌ بهره‌ گرفت؛ بطور كلی‌ اگر هر سازی‌ موقعیتی‌ پیدا كند كه‌ همه‌ بخش‌های‌ موسیقی‌ ایرانی‌ را به‌ بهترین‌ وضع‌ بازتاب‌ و پوشش‌ دهد، حتما باید ما برای‌ نشان‌ دادن‌ موسیقی‌ ایرانی‌، استفاده‌ كنیم‌. این‌ مساله‌یی‌ بود كه‌ در نظر مرحوم‌ صبا و استاد ایشان‌ «استاد كلنل‌ وزیری‌»مد نظر قرار گرفت‌ و آن‌ را درك‌ كردند و این‌ ساز را ارایه‌ دادند. به‌ اضافه‌ اینكه‌ فهمیدند وجود این‌ ساز برای‌ «بداهه‌ نوازی‌»، مانند دیگر سازهای‌ اصلی‌ و اصیل‌ ایرانی‌ مناسب‌ است‌؛ همچنین‌ این‌ ساز در اركستر هم‌ می‌تواند در به‌ دست‌ آمدن‌ صدای‌ زیبا از اركستر، نقش‌ سازنده‌ مناسبی‌ را ایفا كند. این‌ بود دلیل‌ استفاده‌ از این‌ ساز در آن‌ سال‌ها.

بنابراین‌ باید این‌ را گفت‌ كه‌ ۱ ویلون‌ به‌ توسط‌ «صبا» و نیز از طریق‌ «وزیری‌»، یك‌ ساز غربی‌ ایرانی‌ شده‌، شد و چون‌ توانست‌ تمام‌ مقام‌ها را به‌ نحو احسن‌ به‌ گوش‌ شنونده‌ ایرانی‌ برساند و آنان‌ نیز لذت‌ ببرند از نوای‌ سه‌ گاه‌ و چهارگاه‌ ویلون ‌همان‌گونه‌ لذت‌ ببرند كه‌ از دیگر سازهای‌ ایرانی‌ می‌برند. نتیجه‌ اینكه‌ این‌ ساز به‌ جد مطرح‌ شد و توانست‌ جای‌ خوبی‌ را در بین‌ سازهای‌ ایرانی‌، كسب‌ كند.

استاد! به‌ نظر جنابعالی‌ اساساص ساز «ویلون‌» چه‌ ویژگی‌هایی‌ داشت‌ كه‌ قابلیت‌ صدادهی‌ موسیقی‌ ایرانی‌ را توانست‌ در درون‌ خویش‌ نشان‌ دهد؟

سوال‌ بجایی‌ است‌. ساز ویلون‌ به‌ واسطه‌ اینكه‌ سازی‌ «آرشه‌یی‌» نه‌ ضربی‌ و نه‌ زخمه‌یی‌ است‌، سازی‌ مضرابی‌ نیست‌ كه‌ نت‌ها مقطع‌ باشند، بلكه‌ می‌توانید یك‌ نت‌ را بطور ممتد بكشید. این‌ خاصیتی‌ است‌ كه‌ در سازهای‌ دیگر مانند «تار» و «سنتور» با گرفتن‌ «ریز» امكان‌پذیر است.در این‌ سازهای‌ مضرابی‌ اگر بخواهید از یك‌ نت‌ به‌ نت‌ دیگر بروید نمی‌توانید مانند ویلون‌اصطلاحا به‌ صورت‌ «مالشی‌» بروید و نیز آن‌ تاثیر مالش‌ و ناله‌یی‌ كه‌ در ویلون‌ وجود دارد بخاطر فقدان‌ كمان‌ كه‌ ویژگی‌ ویلون‌ است در آن‌ سازهای‌ مضرابی‌ وجود ندارد.

در اینجا بجاست‌ كه‌ یك‌ بحث‌ تاریخی‌ را مطرح‌ كنیم‌. ویلون‌نوازی‌ در موسیقی‌ ایرانی‌ پیش‌ از مرحوم‌ صبا وجود داشت‌بطور مثال‌ «ركن‌الدین‌ مختاری‌» و «حسین‌ یاحقی‌» و... از نمونه‌های‌ بارز آن‌ بودند، اما نیك‌ پیداست‌ كه‌ ویلون‌ نوازی‌ ما از همان‌ سبك‌ قدمایی‌ كمانچه‌نوازی‌ پیروی‌ می‌كرد، یعنی‌ ویلون‌نوازان‌ سعی‌ بر آن‌ داشتند كه‌ همان‌ شیوه‌ و سبك‌های‌ كمانچه‌نوازی‌ را در نوازندگی‌ ویلون‌ پیاده‌ كنند، تا جایی‌ كه‌ در این‌ سبك‌ ویلون‌نوازی‌ متاؤر از كمانچه‌نوازی‌، در پرده‌گیری‌ از بالا دست‌ به‌ پایین‌ دست‌ عدول‌ نمی‌كردند. مرحوم‌ صبا چه‌ تحولی‌ در این‌ عرصه‌ به‌ وجود آوردند كه‌ هم‌ قابلیت‌های‌ صدادهی‌ خودساز ویلون‌ لطمه‌ نبیند و هم‌ قابلیت‌های‌ بومی‌ نوای‌ ایرانی‌ در درون‌ این‌ ساز وجود داشته‌ باشد؟

سوال‌ خوبی‌ است‌. دیگران‌ كه‌ ساز ویلون‌ را استفاده‌ كردند، بخاطر اینكه‌ قبلا نوازنده‌ كمانچه‌ بودند، در حقیقت‌ ویلون‌ را كمانچه‌وار می‌نواختند! حال‌ اینكه‌ صبا البته‌ با ارایه‌ طریق‌ آقای‌ كلنل‌ وزیری‌ و نیز با آن‌ كنكاش‌ و خلاقیتی‌ كه‌ خودش‌ داشت‌، چنان‌ كه‌ با تمامی‌ نوازندگان‌ ویلون‌ غربی‌ ]كه‌ در آن‌ موقع‌ ایران‌ بودند و نوازندگان‌ ویلون‌ غربی‌ نواز ارتباط‌ داشت‌، یك‌ تكنیك‌ معقولی‌ را پیاده‌ كرد. متوجه‌ باشید! معقول‌ كه‌ می‌گویم‌ یعنی‌ نه‌ فقط‌ مساله‌ این‌ باشد كه‌ تكنیك‌ غربی‌ را عینا منتقل‌ كند، بلكه‌ تكنیكی‌ را با توجه‌ به‌ مشخصات‌ ایرانی‌ ارایه‌ داد كه‌ مناسب‌، متناسب‌، معتدل‌ و معقول‌ باشد.

بنابراین‌ با این‌ كار «صبا» ساز كمانچه‌ را با ویلون‌ از نظر صدادهی‌ جدا كرد و در عین‌ حال‌ یك‌ ساز جدید ایرانی‌ شده‌ در موسیقی‌ ایرانی‌ پدید آمد. بدون‌ اینكه‌ لطمه‌یی‌ به‌ سازهای‌ دیگر زده‌ بشود، ویلون‌ خودش‌ به‌ عنوان‌ یك‌ ساز جدید شروع‌ به‌ فعالیت‌ كرد.

استاد صبا شاید از معدود موسیقیدانانی‌ است‌ كه‌ عمده‌ سبك‌ها و روش‌های‌ مكتب‌ قدما را نه‌ تنها در یك‌ ساز بلكه‌ در تمامی‌ سازها، آن‌ هم‌ در محضر بزرگترین‌ اساتید زمانه‌ آموخت‌. كمتر موسیقیدانی‌ است‌ كه‌ از این‌ حسن‌ اتفاق‌ بهره‌مند شده‌ است‌. حتی‌ به‌ جرات‌ می‌توان‌ گفت‌: استاد وی‌ «كلنل‌ وزیری‌» مانند ایشان‌، این‌ همه‌ احاطه‌ به‌ نحله‌های‌ گوناگون‌ موسیقی‌ ایرانی‌، نداشت‌. اما با وجود این‌ احاطه‌ و تجربه‌اندوزی‌ بی‌نظیر، صبا یك‌ فاصله‌ بنیادینی‌ با آن‌ سنت‌ می‌گیرد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.