یکشنبه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۳ / 30 June, 2024
مجله ویستا

به خاطر عشق به سینما فیلم می سازم


به خاطر عشق به سینما فیلم می سازم

کارگردان و بازیگر «گناهکاران» با بیان اینکه به خاطر عشق و علاقه ای که به سینما دارد فیلم می سازد, از ممیزی اعمال شده بر فیلم جدید خود گلایه کرد و گفت این اثر دچار دو ممیزی شد

کارگردان و بازیگر «گناهکاران» با بیان اینکه به‌خاطر عشق و علاقه‌ای که به سینما دارد فیلم می‌سازد، از ممیزی اعمال شده بر فیلم جدید خود گلایه کرد و گفت: این اثر دچار دو ممیزی شد. «فرامرز قریبیان» در نشستی به تشریح چگونگی ساخت و روند تولید «گناهکاران» پرداخت و افزود: همزمان با صدور پروانه ساخت «گناهکاران»، این طرح سینمایی دچار ممیزی شد. وی در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: «گناهکاران» شامل دو نوع ممیزی شد؛ به دوستان در وزارت ارشاد نیز اعلام کردیم که فیلم کاملا براساس فیلمنامه ساخته شده است. قریبیان گفت: «گناهکاران» را با سرمایه شخصی و بدون هیچ کمک از نهاد و ارگانی به تولید رساندم و به عبارتی از این فیلم هیچ حمایتی صورت نگرفت، زیرا از نوع آن خوششان نمی‌آمد. قریبیان توضیح داد: وزارت ارشاد به ما اعلام کرد گروهی که فیلمنامه را مطالعه کرده و برای آن پروانه ساخت صادر کرده‌اند با گروهی که پروانه نمایش برای آثار صادر می‌کنند، متفاوت هستند. وی ادامه داد: این سیستم غلط است زیرا شورای پروانه نمایش نیز باید پیش از تولید یک اثر سینمایی فیلمنامه را مطالعه کند و اگر مشکلی هست از همان ابتدا باید جلوی آن را بگیرند. بازیگر فیلم سینمایی «رد پای گرگ» گفت: تمام سرمایه زندگی خود را در «گناهکاران» گذاشتم و تنها توقع من این است که مسیر خود را ادامه دهم و آرزو می‌کنم سرمایه اولیه تولید این اثر سینمایی بازگردد. قریبیان ادامه داد: به مدت دو سال پیش تولید داشتیم و آذر و دی سال ۹۰ فیلمبرداری «گناهکاران» انجام شد و پس از دو سال، امروز در انتظار بازگشت سرمایه تولید فیلم هستیم. وی یادآور شد: براساس عشق و علاقه‌ای که به سینما داریم فیلم می‌سازیم، اما در ادامه دچار مشکل می‌شویم. کارگردان فیلم سینمایی «قانون» توضیح داد: پس از آنکه وزارت ارشاد ممیزی‌های مورد نظر خود را انجام داد، فیلم به سی ویکمین جشنواره فیلم فجر رسید و از جایی که «گناهکاران» اثری پلیسی است، دچار ممیزی دوم توسط نیروی انتظامی شد و با

رفت وآمدهای فراوان سرانجام به نسخه کنونی رسیدیم. قریبیان گفت: در جلساتی که داشتیم، دوستان نظراتی داشتند که به آنان گفتم چنانچه قرار باشد این نظرات در «گناهکاران» اعمال شود، این اثر خراب شده و دیگر فیلم من نخواهد بود؛ در نهایت بخش‌هایی از فیلم حذف و یک پلان به انتهای آن افزوده شد.

ممیزی باید چارچوب مدونی داشته باشد

وی ادامه داد: تدوین ممیزی براساس یک چارچوب مشخص، به سود فیلمسازان است اما متاسفانه برخی سایت ها، گفته‌های من را در زمینه ممیزی تحریف کردند. کارگردان فیلم سینمایی «گناهکاران» با انتقاد از مطالب نسبت داده شده به وی درباره حذف ممیزی توضیح داد: برخی به‌دنبال این هستند که نشان دهند منظور من از قانونمند کردن ممیزی، چیزهای دیگری است در صورتیکه معتقدم ممیزی باید به درستی برای فیلمساز تعریف شود. قریبیان با یادآوری اینکه به عنوان یک فیلمساز، قاعده فیلمسازی در کشور را می‌داند، از اینکه برخی صحبت‌هایی را مبنی بر حذف ممیزی و نیز موضوع حجاب به نقل از وی منتشر کردند، انتقاد کرد و این موضوع را شیطنت برخی سایت‌ها دانست.

وی توضیح داد: خوشبختانه همه فرامرز قریبیان را از گذشته می‌شناسند و می‌دانند که اهل صحبت‌های حاشیه‌ای نیستم. فیلم‌هایی همچون «خاک»، «گوزن‌ها»، «صلات ظهر» و «سایه‌های بلند باد» از جمله آثار سنگین و آبرومند پیش از انقلاب محسوب می‌شوند که در آنها ایفای نقش کرده‌ام. بازیگر فیلم سینمایی «ترن» تاکید کرد: پرونده کاری کاملا روشنی دارم و هدف برخی افراد از تحریف حرف‌های من چیزی جز شیطنت نیست. قریبیان ادامه داد: در کشور هیچ کسی سرخود فیلم نمی‌سازد و طبق روال، فیلمنامه باید به ارشاد برود، اجازه ساخت صادر شود و در نهایت با صدور مجوز نمایش، یک اثر به سالن‌های سینمایی راه یابد. وی درباره دلایل ساخت فیلم «گناهکاران» توضیح داد: پیش از «گناهکاران»، سه فیلم دیگر شامل «جدال در تاسوکی»، «قانون» و «چشمهایش» را کارگردانی کرده بودم و از ساخت «چشمهایش» تا ساخت «گناهکاران» ۱۲ سال طول کشید؛ علت این فاصله، بازیگر بودن من است و به هر حال بیکار نمی‌ماندم که هر فیلمنامه‌ای را تبدیل به فیلم کنم. کارگردان فیلم سینمایی «تجارت» توضیح داد: علاقه‌مند بودم فیلمنامه‌ای داشته باشم که احساس کنم از عهده آن بر می‌آیم، از این رو ۱۲ سال صبر کردم. در همه این سال‌ها فیلمنامه‌های متعددی به من پیشنهاد شد که مورد پسندم واقع نشد از این رو صبر کردم تا فیلمنامه مورد نظر خود را پیدا کنم. قریبیان گفت: فرزندم «سام» سال‌ها پیش برای تحصیل در رشته سینما به آمریکا رفته بود و در آنجا هم کار می‌کرد و هم درس می‌خواند؛ «سام» پس از ۱۲ سال به ایران بازگشت و چند فیلمنامه داشت که از میان آنها در نهایت به «گناهکاران» که عنوان قبلی آن یعنی «قصاص» دچار ممیزی شد، رسیدیم. بازیگر فیلم سینمایی «آلزایمر» یادآور شد: فیلمنامه خوب علت اصلی ساخت فیلم «گناهکاران» بود، زیرا معتقدم فیلم خوب در گام نخست نیازمند فیلمنامه خوب است و پس از ساخت مطلوب و انتخاب صحیح بازیگران براساس شخصیت‌های طراحی شده در فیلمنامه می‌توانیم به تولید یک فیلم با کیفیت امیدوار باشیم. قریبیان توضیح داد: تلاش کردیم این سه مرحله به درستی در تولید فیلم «گناهکاران» رعایت شود و امروز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، همه نقش‌ها در «گناهکاران» مهم است و بازیگران در آن خوب بازی کردند.

بازی در سریال برای تامین بودجه

وی با بیان اینکه آدم سرمایه داری نیستم، افزود: سریال‌هایی بازی کردم تا بتوانم بودجه مورد نظر تولید فیلم «گناهکاران» را تامین کنم؛ بازیگر سریال نبودم، اما در سریال بازی کردم تا فیلمی مستقل بسازم؛ فیلم‌های قبلی من مستقل ساخته نشد اما «گناهکاران» با بودجه شخصی و کمک همسرم به تولید رسید. قریبیان در پاسخ به این پرسش که رگه‌هایی از فیلم‌هایی همچون «قدرت مگنوم» - «هری کثیف» - در «گناهکاران» دیده می‌شود و اینکه نگران نبودید «گناهکاران» با نمونه‌های خارجی مقایسه شود، افزود: نگران این موضوع نبودم؛ از نظر مالی و تکنیکی نمی‌توانیم سینمای ایران را با سینمای کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم، زیرا در این کشورها از سرمایه‌های کلانی برای ساخت این نوع آثار استفاده می‌شود. وی گفت: «گناهکاران» شاید از نظر سرمایه گذاری در مقایسه با این فیلم‌ها ضعیف‌تر باشد اما از نظر ساختار هیچ کم و کسری ندارد. بطور قطع اگر سرمایه بیشتری داشته باشیم که طبعا در سرمایه‌ها نمی‌تواند شخصی باشد، قادر هستیم فیلمی در حدو اندازه فیلم‌های پلیسی کلاسیک جهان بسازیم. این بازیگر پیشکسوت سینما ادامه داد: در یکی از صحنه‌های فیلم «گناهکاران» در ترکیه، سکانس اتومبیل رانی و کش و قوس‌های خیابانی را داریم که اگر سرمایه کافی داشتیم می‌توانستیم با ایجاد چند صحنه تصادف اتومبیل، جذابیت‌های اثر را افزایش دهیم، اما این موضوع به علت کمبود بودجه اتفاق نیفتاد. به گفته وی، «گناهکاران» در مقایسه با فیلم‌های پلیسی - معمایی که در هالیوود ساخته شدند هیچ کم

و کسری ندارد.

دوست ندارم نقش فرعی بازی کنم

قریبیان درباره دغدغه خود برای کارگردانی آثار پلیسی گفت: سال‌های سال بازیگر و همواره در بورس بوده‌ام و کارهای متعددی در کارنامه کاری من دیده می‌شود. وی ادامه داد: با برخی کارگردانانی کار کردم که کاربلد نبوده و آثار خلق شده نیز در نهایت درخور توجه نبوده اند؛ از سویی با توجه به بالارفتن سن و کم کاری در بازیگر، تصمیم به ادامه کارگردانی گرفتم.

بازیگر فیلم سینمایی «رئیس» توضیح داد: برخی بازیگران در دنیا پس از پا به سن گذاشتن، نقش‌های فرعی نیز بازی می‌کنند، اما شخصا دوست ندارم بازیگر نقش‌های فرعی باشم از این رو تصمیم گرفتم به کارگردانی و تهیه کنندگی بپردازم. قریبیان افزود: به علت علاقه‌ای که به سینما دارم به سمت کارگردانی آمدم که مبادا به دلیل کهولت سن مجبور باشم هر نقشی را بازی کنم. وی درباره حضور بازیگران در عرصه کارگردانی گفت: بسیاری از بازیگران دنیا به کارگردانی روی آوردند و در آثار خود نیز به ایفای نقش پرداختند که از جمله آنان می‌توان به «کلینت ایستوود» و «رابرت ردفورد» اشاره کرد و اخیرا نیز بازیگرانی همچون «بن افلک» به این سمت آمده اند. قریبیان تاکید کرد: خیلی از بازیگران دست به کارگردانی زدند و موفق شدند؛ یکی از الگوهای من برای ورود به عرصه کارگردانی «کلینت ایستوود» بود؛ این بازیگر در سال‌های پیش دست به کارگردانی زد و خود نیز در آنها بازی می‌کرد و در اوایل هم فیلم‌های خوبی نساخت اما با فیلم «نابخشوده» اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. وی در ادامه توضیح داد: بازیگرها اغلب وقتی دست به کارگردانی می‌زنند موفق بوده‌اند و آثار بدی نساخته‌اند؛ فیلم‌های اولیه من هم خیلی تعریفی نداشتند اما سعی کردم کار به کار بهتر شوم و خوشبختانه این اتفاق در فیلم «گناهکاران» رخ داد.

بیشتر فیلم‌های سینما پیش تولید ندارند

کارگردان فیلم سینمایی «گناهکاران» افزود: وقتی فیلمی را می‌خواهید براساس فیلمنامه بسازید باید با افراد کاربلد مشورت کنید و برای نقش‌های مورد نظر، نامزدهایی را بر گزینید و این دقیقا کاری بود که من برای «گناهکاران» انجام دادم. قریبیان گفت: متاسفانه در سینمای ایران کمتر فیلمی وجود دارد که پیش تولید داشته باشد، در صورتیکه پیش تولید یکی از بخش‌های مهم است که باید برای هر فیلم سینمایی انجام شود.

وی ادامه داد: لوکیشن‌های خود را در پیش‌تولید «گناهکاران» مشخص کردیم تا فیلم هنگام فیلمبرداری با وقفه روبه‌رو نشود، از این رو دو ماه در پیش تولید قرار داشتیم و دو ماه نیز صرف انتخاب بازیگران شد. این کارگردان و بازیگر سینما ادامه داد: برای هر نقشی دو یا سه نفر نامزد داشتیم و در نهایت به بازیگران فیلم رسیدیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آنها برای ایفای نقش‌های مورد نظر مناسب بودند. قریبیان ادامه داد: هیچکس فکر نمی‌کرد «رامبد جوان» را برای نقشی جدی انتخاب کنیم، اما فکر می‌کنم بهترین گزینه برای این نقش بود و بسیار عالی بازی کرد و برای حضور در «گناهکاران» سیمرغ بلورین نیز گرفت. کارگردان فیلم سینمایی «گناهکاران» توضیح داد: انتخاب «محمد متوسلانی» که سابقه کارگردانی نیز دارد، اتفاق خوبی در «گناهکاران» بود. برای آن نقش نیز نامزدهای دیگری داشتیم اما وقتی به محمد متوسلانی رسیدیم، دیدم که بهترین گزینه برای نقش پدر «آسمان» است. وی ادامه داد: آیا فکر می‌کنید جای «رضا رویگری» گزینه‌ مناسب‌تری برای بازی در یکی از شخصیت‌های فیلم «گناهکاران» یافت می‌شد؟

نگران توقیف «گناهکاران» نبودم

بازیگر فیلم سینمایی «شهر زیبا» درباره نگرانی‌های خود از ساخت «گناهکاران» گفت: وزارت ارشاد اجازه ساخت فیلم «گناهکاران» را به ما داده بود و در ساخت آن از فیلمنامه تخطی نشد؛ فیلم‌های زیادی را دیدم که در مرحله تولید از فیلمنامه تخطی می‌کنند و با فیلمنامه هماهنگ نیستند و جلوی تولید آنها طبق یک روال طبیعی گرفته می‌شود، اما «گناهکاران» را طبق فیلمنامه ساختم و نگران توقیف آن نبودیم. قریبیان درباره ساخت فیلمی که به نقد پلیس می‌پردازد، گفت: «گناهکاران» نخستین اثری است که به پلیس نقد وارد می‌کند و معتقدم این فیلم شاید رنگ و لعاب شیک دارد و پلیس‌های آن شبیه پلیس‌های ایرانی نیستند، اما داستان آن برگرفته از جامعه ایرانی است؛ زنانی که در این اثر می‌بینیم در اجتماع نیز دیده می‌شوند و در عین حال پلیس‌هایی همچون «تدین» در کشور حضور دارند. قریبیان افزود: «تدین» آدمی تند و پرخاشگر است، مشاور انتظامی فیلم «گناهکاران» که خیلی کمک کرد، گاه به پرخاشگری «تدین» ایراد می‌گرفت در صورتیکه معتقدم به دلیل ماهیت وظیفه و ضرورت، پلیس‌های بدتر از «تدین» نیز در کشور هستند. وی ادامه داد: مشاور انتظامی فیلم نیز معتقد بود نباید خشونت پلیس در یک اثر سینمایی به تصویر کشیده شود، در صورتیکه تاکید داشتم که این نوع پلیس هم باید در سینمای ایران نمایش داده شود. به گفته کارگردان فیلم سینمایی «جدال در تاسوکی»، پلیس آگاهی باید در برخورد با مجرمان و جنایتکاران پرخاشگر باشد، زیرا پلیس آگاهی، پلیس عادی نیست و با تبهکاران و جانیان طرف است.

پایان بندی حذف شده گناهکاران

قریبیان درباره پلان‌های حذف شده فیلم سینمایی «گناهکاران» توضیح داد: وزارت ارشاد روی صحنه‌ای که «حامد» جوان بلیت فروش سینما مواد مخدر(شیشه) مصرف می‌کرد حساس بود در صورتیکه صحنه «اسپیریت» شده و کوتاه بود و در نهایت تصویر را کوچکتر کردیم. به گفته وی، در پایان رئیس اداره آگاهی از سروان «روانگر» خیلی تقدیر می‌کند که این تقدیرها کمتر شد. بازیگر فیلم سینمایی «بندر مه‌آلود» افزود: فینال «گناهکاران» نیز متاسفانه حذف شد زیرا ارشاد معتقد بود این یک انتقام شخصی است در صورتیکه فینال کار ما شبیه «دیپارتد» (مردگان) ساخته مارتین اسکورسیزی بود. قریبیان ادامه داد: در فینال این فیلم پلیس بد(مت دیمون) در راهرو پاکتی در دست دارد و وقتی وارد اتاق خود می‌شود پلیس خوب (وارک والبرگ) او را با تیر می‌زند. در فیلم ما «روانگر» وارد منزل خود می‌شود و «تدین» نیز به منزل او می‌رود. «روانگر» همانگونه که یک دست خود را بسته پالتوی خود را در می‌آورد و جلوی یخچال قرار می‌گیرد و در یخچال را باز می‌کند و به محض اینکه نور یخچال دیده می‌شود، گلوله‌ای به وی شلیک می‌شود که خون از گلوی وی بیرون می‌ریزد و پشت سر وی «تدین» را می‌بینیم که ایستاده است. وی توضیح داد: وقتی «روانگر» پس از دست و پا زدن می‌میرد، «تدین» که همیشه طی فیلم دستکش به دست دارد، این بار دستکش را در می‌آورد و در یخچال را می‌بندد و به نوعی از خود رد برجای می‌گذارد. این صحنه خیلی خوب درآمده بود چنانکه صحنه مربوط به قتل محمد متوسلیان نیز خوب از آب درآمد و آقای پورهاجریان موفق بوده و این پلان کمک تجاری خوبی به فیلم بود که متاسفانه حذف کردند. کارگردان گناهکاران یادآور شد: در نهایت پلانی که در زمان فیلمبرداری برای احتیاط گرفته بودیم را به نیروی انتظامی ارائه کردیم و پس از رضایت نیروی انتظامی، نامه صدور پروانه نمایش به وزارت ارشاد از سوی نیروی انتظامی ارسال شد.

اصراری به بازی در فیلمم ندارم

قریبیان درباره بازی خود در نقش «تدین» در فیلم «گناهکاران» توضیح داد: بازی در نقش «تدین» به دوست داشتن یا نداشتن من باز نمی‌گردد، بلکه موضوع این بود که «تدین» یک پلیس پیر بود و به لحاظ سن و سال به من شباهت داشت. وی گفت: اصراری ندارم در فیلمی که می‌سازم بازی کنم؛ فرزندم «سام» فیلمنامه دیگری داشت که آن را خیلی دوست داشتم و وقتی برآورد کردم، متوجه شدم مخارج «گناهکاران» بیشتر از آن طرح است. بازیگر فیلم سینمایی «رئیس» ادامه داد: این فیلمنامه روایت چهار جوان است و برای من در این طرح سینمایی فقط یک نقش کوتاه بود و ترجیح می‌دادم این اثر را بسازم اما وزارت ارشاد این طرح را که «قتل، سهامی خاص» نام داشت رد کرد و در نهایت به «گناهکاران» رسیدیم. قریبیان گفت: چنانچه نقشی مناسب من باشد در فیلم خود بازی می‌کنم، اما اگر این نقش وجود نداشته باشد، آن را بازی نمی‌کنم. وی درباره اکران فیلم «گناهکاران» تاکید کرد: پخش گناهکاران دست فیلمیران است که بهترین موسسه پخش در سینمای ایران محسوب می‌شود. بازیگر و کارگردان فیلم سینمایی «قانون» در باره اکران «گناهکاران» گفت: شرایط برای نمایش عمومی این اثر بد نیست، تنها مشکل، در اختیار نداشتن سینما فرهنگ است؛ «گناهکاران» مناسب این سینماست و اگر بنیاد سینمایی فارابی لطف کرده و این سینما را در اختیار ما قرار دهد، خیلی ممنون می‌شویم و فیلم ما نیز موفق‌تر می‌شود. قریبیان درباره انتخاب نشدن فیلم «گناهکاران» برای معرفی به اسکار نیز گفت: بابت این موضوع به هیچ عنوان ناراحت نیستم، زیرا «گناهکاران» متناسب با اسکار نیست اما به هر حال جزو فیلم‌های خوب سینما در یکسال اخیر است. این کارگردان و بازیگر سینما افزود: از هیات انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار تشکر می‌کنم اما طبیعتا فیلم «گذشته» برای فرستادن به اسکار مناسب‌تر است به‌ویژه اینکه اصغر فرهادی کارگردانی شناخته شده در سینمای دنیاست و شانس دریافت اسکار با «گذشته» افزایش می‌یابد.