یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
باتیک
پارچه های کلاقهای اسکو
سابقه تاریخی باتیک
باتیک که واژه جاوهیی (یکی از جزایر اندونزی) است به نوعی پارچه که در کشورهای جنوب و شرق آسیا تولید میشود اطلاق میگردد و بافتههای باستان شناسی گواه تولید گونهیی از آن در مصر باستان نیز هست.
هنر باتیک در ایران به «کلاقهیی» شهرت دارد و منطقهی اسکوی آذربایجان مرکز عمدهی تولید آن است. در گذشته تزئین پارچه به وسیلهی هنر باتیک با وسائل ابتدائی و سادهیی مانند انواع مهرها و قالب ها انجام میشد و تولید کنندگان اینگونه پارچهها به کمک رنگهای گیاهی البسه و سایر وسایل پارچهیی را تزئین میکردند.
بعدها وقتی بشر به فکر استفاده از رنگ آمیزی پارچه افتاد رنگرزان معمولاً بخشهایی از پارچه را گره میزدند یا به شکل خاصی میدوختند تا رنگ در آنها نفوذ نکند و پس از زنگ آمیزی، وقتی گرهها و یا نقاط دوخته شده باز میشد قسمتهای رنگ نگرفته به شکل نقوش نگاتیو ( نسبت به رنگ زمینه) باقی مانده و نوعی نقش و نگار به حساب میآمد.
با کشف مادهیی گیاهی که مانع نفوذ رنگ در الیاف پارچه میشد، قبایل بدوی اندونزی از آن بعنوان مایعی برای پوشاندن بعضی از قسمتهای پارچه استفاده نمودند و با تکمیل این روش در اندونزی و سرایت آن به سایر نقاط جهان، زیر بنای شکل کنونی باتیک ریخته شد.
چاپ قالبی
این نوع چاپ ابتدا در چین و هندوستان ابداع شد و سپس به سایر نقاط جهان راه یافت و از قرن یازدهم به بعد گروهی از صنعتگران ایرانی نیز به آموختن آن پرداختند و حاصل کارشان پارچه های قلمکاری است که امروزه نیز تولیدش به گونه یی دیگر در اصفهان و دامغان دایر است.
شیوه ی استفاده از مهر بعدها در چاپ باتیک نیز مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان متعددی با گرایش به این روش توانستند به وجود آورنده ی آثار برجسته یی باشند و ابداعات تازه یی از خود برجای گذارند.
مادهی گیاهی فوق الذکر که از حل کردن برگ موز در سود – سودآور به دست میآمد مایع چسبندهیی بود که پس از اختلاط با ماسهی نرم یا خاک رس مورد استفاده قرار میگرفت و هنرمندان وسیله ی قلم یا سایر ابزار به نقاشی پارچه با آن میپرداختند و سپس پارچه را رنگ آمیزی نموده و شستشو میدادند.
به این ترتیب نقاطی که رنگ در آن نفوذ نکرده بود سفید باقی میماند و پارچه نقوش سفیدی در متن رنگین به خود میگرفت و با تکرار این عمل امکان استفاده از رنگهای متنوع و متعدد وجود داشت.
در روش استفاده از صمغ و موم که بعد از چندی جایگزین شیوه ی قبلی گردید، ابتدا دو طرف پارچه با صمغ و موم پوشانده میشود و سپس نقوش مورد نظر بر روی موم تراشیده میشود و سپس پارچه رنگ آمیزی میگردد و چنانچه ایجاد نقوش با چند رنگ مورد نظر تولید کننده باشد مجدداً قسمتهای دیگری از سطوح موم اندود را تراشیده و در عوض نقاط تراشیده شده ی قبلی را موم میگیرند تا هنگام رنگ آمیزی دوباره رنگ جدید در آن نفوذ نکند.
ذکر این نکته قابل تأمل است که در طریقه ی کار با موم حتماً باید از رنگهای سرد استفاده به عمل آید تا حرارت باعث ذوب موم و ادغام رنگها نگردد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان اوکراین دولت سیستان و بلوچستان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم افغانستان مجلس
سیل هواشناسی تهران شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی یسنا آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان ارز
مسعود اسکویی تلویزیون ایتالیا صدا و سیما دفاع مقدس حج مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه آمریکا انگلیس یمن نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
خواب آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا صاعقه تبلیغات موبایل گوگل
سلامت کبد چرب فشار خون گرما