جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
بازاریابی الکترونیک را جدی بگیریم
بازاریابی الکترونیک از جمله پدیدههای حاصل از گسترش شبکههای ارتباطی مجازی در اوایل دهه ۹۰ میلادی است که روزبهروز بر اهمیت و اعتبار آن افزوده میشود.
برای این پدیده تعاریف متعددی ارایه شده است. اما در یک تعریف مختصر و جامع بازاریابی الکترونیک عبارت از به کارگیری مجاری و کانالهای الکترونیکی ارتباط با مشتریان به منظور نشر پیامهای بازاریابی .است. در همین ارتباط، بازاریابی اینترنتی اصطلاحی است که عموما به این معنی است: دستیابی به اهداف شرکت از طریق برآوردن و فراتر رفتن از نیازهای مشتریان به نحوی بهتر از رقبا با استفاده از فناوریهای دیجیتالی اینترنت.
در تعریفی دیگر بازاریابی اینترنتی عبارت است از فرآیند ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان از طریق فعالیتهای اینترنتی به منظور تسهیل تبادل ایدهها، کالاها و خدمات به نحوی که اهداف هر دو طرف را محقق کند. این تعریف شامل: فرآیند ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان، استفاده از اینترنت در انجام فعالیتهای بازاریابی، مبادله و تحقق اهداف طرفین است.
همچنین بازاریابی آنلاین به شرکتهای عضو شبکههای لجستیک بازاریابی که حاوی جریانی از اطلاعات کالاها، خدمات، تجارب، پرداختها و اعتبارات است اشاره دارد.
در سال ۱۹۸۹ اولین مبادلات تجاری از طریق شبکههای کامپیوتری انجام و این فرآیند با توسعه اینترنت گستردهتر و پیچیدهتر شد.
کارشناسان معتقدند فناوری اطلاعات همانطورکه در خدمت علوم مختلف است به ابزار خوبی برای تبلیغات و بازاریابی در سراسر دنیا نیز تبدیل شده. امروزه فناوری اطلاعات و بازاریابی الکترونیکی موجب سود بیشتر و افزایش سرعت در اطلاعرسانی برای شرکتها و صنایع شده است. بازاریابی الکترونیکی یک ارتباط متقابل محسوب میشود و علاوه بر فراهم کردن امکان اطلاعرسانی گسترده، امکان کسب اطلاعات از وضعیت بازار و سایر رقبا را نیز مهیا کرده است. در سالهای اخیر میزان استقبال از بازاریابی الکترونیکی روز بهروز بیشتر از گذشته شده است و دلیل این امر نیز به کاهش قابلملاحظه هزینهها، افزایش اثرگذاری و بالا رفتن سرعت باز میگردد. نتایج یک بررسی در همین زمینه نشان میدهد بیش از ۶۰ درصد فعالان اقتصادی در نقاط مختلف جهان مایل به جایگزین کردن بازاریابی اینترنتی به جای بازاریابی تلفنی هستند. در بازاریابی الکترونیکی پویایی بالاست زیرا افراد زیادی همواره به مشاهده اطلاعات میپردازند و همین مسئله سازمانها را مجبور به افزایش اطلاعات خود میکند.
در تبلیغات الکترونیکی، صحت تبلیغات بیشتر از گذشته شده زیرا در آنها صوت، متن و تصویر به صورت همزمان قابل ارایه است. از جمله دیگر ویژگیها و قابلیتهای ناشی از به کارگیری فناوری اطلاعات در بازاریابی و تبلیغات آن است که در این شیوه از بازاریابی نوین امکان برقراری ارتباط به نحوی گستردهتر و بیشتر از گذشته با مشتریان فراهم شده و این پدیده تاثیر زیادی بر خدمات پس از فروش و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) داشته است.
بدونشک افزایش میزان آگاهی و افزایش حق انتخاب مشتریان از دیگر قابلیتهای بازاریابی الکترونیکی است و به مشتریان امکان میدهد که در کمترین زمان، بهترین و مناسبترین انتخاب را در خرید خود داشته باشند. در بازاریابی نوین مسائل و مشکلات ناشی از برخوردهای فیزیکی و سنتی سابق نیز از بین میرود. نظرسنجی الکترونیکی، یکی دیگر از قابلیتهای به کارگیری فناوری اطلاعات در بازاریابی است. امروزه از طریق نظرسنجی الکترونیکی که از ارکان مهم بازاریابی محسوب میشود، سازمانها و شرکتها میتوانند به سهولت و سرعت نظرات مشتریان خود را دریافت کنند و به تحلیل آنها بپردازند. به این ترتیب شرکتها سریعتر و بهتر با نیازهای مشتریان هماهنگ میشوند. ارسال خبرنامههای الکترونیکی و عضویت در خبرنامه سایر رقبا از دیگر کارکردهای بازاریابی الکترونیکی است و مجموعه این عوامل بازاریابی الکترونیکی را به یک شیوه جهانی و شبانهروزی بازاریابی تبدیل کرده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست